Av Tobias Jäderup
Vi började dagen med att besöka lokstallet och verkstaden för Iore-loken i Kiruna men eftersom det är fotoförbud där så visar jag inga bilder därifrån dessvärre.
Efter att vi besökt lokstallet så åkte vi en busstur runt stan för att titta på stadsomvandlingen och här väntar bussen på oss utanför restaurangen och hotellet Spis.
Stadens sägs delas här mitt i Adolf Hedinsvägen så att den vänstra sidan ska bort och den högra ska vara kvar. Här står jag precis utanför det gamla badhuset bakom mig och sporthallen till höger.
Det gamla badhuset som antagligen kommer att försvinna imed stadsomvandlingen i Kiruna.
Nu ska vi åka mot en mer annorlunda destination för persontåg.
Våra vagnar före avgång från Kiruna.
Infartssignalen till Svappavaara.
Fotostopp vid Pitkäjärvi utanför Svappavaara på tillbakavägen. Här ligger Kaunis Irons omlastningsterminal och härifrån körs en del tåg med malm till b.la Narvik.
Sedan blev det ett längre uppehåll vid mötesstationen Mertainen för att möta ett malmtåg.
Ytterligare en bild från mötesstationen Mertainen.
Det mötande tåget med Iore 111 + 132 passerar förbi Mertainen med tåg 9987 från Kiruna till Svappavaara.
Utsikt över berget Mertainen som gett den förra mötesstationen sitt namn. Notera älgen som springer iväg nere till höger i bild.
En linjebild över banan tagen från bakhytten på tåget. Här går som sagt inga ordinarie persontåg utan enbart gods- och malmtåg.
Passage av mötesstationen Aptas som länge var den enda mötesstationen på linjen före Mertainen kom till.
Här har vi kört genom triangelspåret vid Råtsi påväg söderut. Till vänster går Malmbanan mot Kiruna och Narvik norrut och den kör vi nu in på här fast vi åker då söderut.
Kalixfors driftplats passeras i god fart.
Strax söder om Kalixfors kan man se vart banan tidigare gick på en äldre bro över Kalixälven.
Sedan var det dags för tågmöte med X52 9034 i tåg 7152 från Luleå till Kiruna här vid Gäddmyr.
Plattformskuren i Sjisjka.
Vi gjorde ett stopp vid Sjisjka där ett ordinarie tåg åt vardera håll morgon resp. kväll stannar.
Ytterligare en bild från Sjisjska.
Hela lilla plattformen och hållplatskuren i Sjisjka sett från bakhytten.
Sedan gjorde vi ett uppehåll vid den andra lilla hållplatsen Kaitum där också bara ett enstaka tåg åt vardera håll stannar.
Hållplatskuren i Kaitum.
Broarna över Kaitumälven strax efter hållplatsen vid Kaitum.
Fjällåsen passeras också påväg söderut. Här stannar också något enstaka tåg per dag.
Vi har vikt av på spåret mot Koskullskulle och här kör inga ordinarie persontåg. Till vänster är ena triangelspåret från Malmbanan i riktning söderut mot Gällivare, vi kom på andra benet norrifrån.
Så har vi ankommit slutmålet för min del på denna resan, nämligen till Gällivare där regnet faller ner som synes.
Det har varit en riktigt trevlig resa på ett par dagar på norrlänska spår, vissa har man inte åkt på tidigare (Piteå och Skellefteå t. ex) men här var den alltså slut för min del.