Åter startsidan

Från Älvsbyn via Piteå och Boden till Luleå

Den 5 augusti startade vi dagens resa med en tur från Älvsbyn på banan mot Piteå via triangelspåret i Nyfors utanför Älvsbyn och i Piteå växlade vi sedan på linjen mot Munksund förbi bangården vid Svedjan och sedan ut på spåret mot Haraholmen.
Efter att vi varit vid Haraholmen så körde vi tillbaka till bangården i Piteå där vagnarna ställdes upp någon timma då vi tog lunchuppehåll på närbelägna restauranger.
Med lunchen uppäten kunde vi så småningom röra oss tillbaka mot Älvsbyn igen och åkte ännu en gång genom triangelspåret här och så fortsatte vi norrut på stambanan till Boden där vi bytte ände inför färden mot Luleå.
I Luleå skulle vi sedan växla ut på spåret mot Svartön dit malmtågen kör för att lossa malmen man har med sig norrifrån men p.g.a något fel på ett malmtåg fick vi vänta en bra stund vid stationen innan vi kunde köra ut och sedan åkte vi tillbaka till Luleå station igen.

Av Tobias Jäderup



Våra vagnar står uppställda i morgonljuset i Älvsbyn runt kl 05.30 på morgonen.


Ett par timmar senare är det dags att växla fram till plattform för dagens tripp till Piteå.


Vi har backat ut till driftplatsen Nyfors utanför Älvsbyn där triangelspåret för banan mot Piteå ligger och ska nu åka i det benet söderifrån direkt till Piteå.


Sedan gjordes ett fotostopp vid bron över Piteälven vid Sikfors på banan mot Piteå där kraftverksdammen finns bakom bron.


Ytterligare en bild från Sikfors och bron över Piteälven.


I väntan på att de sista passagerarna ska kliva på igen vid Sikfors.


Infarten till Piteå där tåg övergår till växling vid denna signal.


På bangården i Piteå stod T44 338 som används vid växlingen på bangården.


Vi korsar den väl trafikerade Timmerleden samt Västergatan i centrala Piteå.


Hector Rails 243 221 stod uppställd på bangården vid Svedjan.


Så har vi kommit ner till Munksund och kört så långt vi kunde på Trafikverket spår.


Och här är vi nere vid Haraholmen.


Låååång raksträcka på spåret ner till Haraholmen.


Vårt tågsätt står uppställt på bangården i Piteå under lunchuppehållet.


Ännu en bild från Piteå.


Passage av mötesstation Arnemark på banan ner mot Nyfors/Älvsbyn.


En annan typ av kontaktledningsstolpar står på en del av sträckan.


Ladubergstunneln mellan Älvsbyn och Boden sett bakifrån.


Strax utanför Boden kan man ana resterna av den s.k "Engelska kanalen" som var en kanal man började gräva 1864 för att transportera järnmalm från malmfälten till kusten.
Detta bygge kom aldrig att bli av men finns kvar som en rest ute i naturen fortfarande vilken kan ses här.


Här kan även den gamla banan in mot Boden ses där banan gick före linjeomläggningen.


Så är vi framme i Boden där det blir riktningsbyte för vidare färd mot Luleå.


Rc4 1142 + 1145 rullar ut från Boden norrut med tåg 4004 från Oslo till Narvik.


Sedan gjorde vi ett besök hos Norrbottens Järnvägsmuseum vid Karlsvik i Luleå där vi kunde köra hela vägen till området.


Dm3 976-977-978 står uppställt inne i ena fordonsbyggnaden.


Ytterligare lite saker i fordonshallen, b.la ett par signaler och ställverk.


En av NSB's A2-vagnar stod även uppställd på museiområdet.


Sedan åker vi en tur på spåret ner till Svartvik där man lossar malm som kommer från malmfälten dit där det normalt inte kör några persontåg.
Hector Rail har köpt in ett par G6-lok från Vossloh som man själv valt att sätta littera 931 på, här står lok 085 + 083 uppställda i Luleå.


Här ser vi ena delen av spåret som går runt i en båge runt malmlossningen. Malmtågen kommer alltså in direkt till lossningen och kör runt i en slinga för att komma ut med loket i rätt ände direkt igen.


Vi hamnade på ett annorlunda spår vid Luleå C igen, jämsides med plattformen för spår 1 men det gick ju bra att stå uppställda även där.

Direktlänk till nästa dags resa


tobben_90@hotmail.com