Av Tobias Jäderup
Vi börjar dagen i Vännäs där våra vagnar står avgångsklara från spår 1 norrut.
Möte vid Lubboträsk med södergående ARE-tåg 41985 från Norge till Norge via Sverige. Närmare bestämt från Narvik till Oslo men via Sverige då man ju inte tar sig genom hela Norge med tåg.
Våra vagnar i Bastuträsk där vi kom till plattform före vi skulle åka ut på spåret mot Skellefteå och då backa ut till infarten och därifrån köra mot Skelleftehamn.
Såhär ligger inte växeln in vid Bastuträsk så ofta för persontåg.
Vi har ankommit Skellefteå där vi växlade på spåret ut till Hedensbyn där Stenas anläggning ligger och på detta spåret växlar man någon enstaka gång per dag.
Detta var även första gången vad jag förstod som något museitåg trafikerade detta spåret.
Våra vagnar på bron över Torsgatan sett uppifrån spåret. Detta spåret riskerar att försvinna när Norrbotniabanan dras fram genom Skellefteå i framtiden.
Ett par vagnarn stod uppställda vid Stenas anläggning.
Så långt vi kom på spåret vid Hedensbyn.
Här ses stoppbocken i grönskan.
Så har vi kommit till Rönnskärsverken vid Skelleftehamn och kört så långt vi kunnat på det spåret.
Tillbaka igen mot Bastuträsk passerar vi förbi Skellefteås stationshus till höger.
Här snett bakåt här vid Slind vek spåret till Boliden av och dit körde man fram till 1991 och därefter revs spåret upp.
Bron över Skellefteå älv.
Passage av driftplatsen vid Finnforsfallet som normalt inte kan bevakas och detta är dessutom den enda driftplatsen mellan Bastuträsk och Skellefteå.
Sedan närmar vi oss Bastuträsk där CFL Cargos 187 400 står inne vid timmerterminalen.
Vi har tagit oss upp till Jörn där vi hamnade på ett spår där man normalt inte brukar åka med persontåg här.
På vändskivan i Jörn stod denna gamla Scania T 112, MTR 3979B uppställd.
Nu ger vi oss av på en bana som inte har trafikerats av persontåg på många år, nämligen banan från Jörn mot Arvidsjaur där persontrafiken lades ned 1990.
Denna bana har kommit på tal flertalet gånger som b.la testbana m.m men vad jag förstår så har det lagts i malpåse just nu.
Det var i varje fall första gången på över 30 års tid som motorvagnar eller rälsbussar rullade ut på banan.
Vi har kommit ut tre kilomter från Jörn där man en tid hade en torvterminal och där lastade torv med tåg.
Banan vidare mot Arvidsjaur där det inte är möjligt att trafikera med något järnvägsfordon.
Tillbaka mot Jörn igen satt jag längst bak och fotade bakåt. Här ser vi vart ATC slutade under tiden trafiken gick på banan.
Och här är försignalen till Jörn som man har vänt ut mot skogen och lagt märktavlan i skåpet undertill.
Utfarten från Jörn mot Arvidsjaur går jämsides med stambanan norrut mot Älvsbyn och Boden. De svarta prickarna är fläckar på rutan på tåget.
Aitikpendeln 14377 från Aitik till Skelleftehamns övre passerar genom Jörn med Rc4 1190 + 1157.
Stopp vid minnesstenen strax utanför Koler där man den 6 december 1893 kopplade samman stambanan då de båda rallarlagen från söder resp. norr möttes här.
Då var vi framme vid denna dagens etappmål i Älvsbyn och det återstod en liten promenad till hotellet. Vi togs först in på spår utan plattform varför man fick göra en liten växlingsmanöver för att komma rätt.
Jag måste visa en bild från hotellrummet på Polar Hotel i Älvsbyn där tiden nog hade stått stilla sedan 80-talet i mitt hotellrum.
Direktlänk till nästa dags resa