Åter startsidan

Via Inlandsbanan från Östersund till Mora och vidare mot Borlänge

Den 12 juli skulle vi nu ta oss från Östersund via Inlandsbanan och Mora till Borlänge där övernattning skulle ske kommande natt.
Då Inlandsbanans ordinarie tåg denna dagen var inställt så kunde vi disponera banan i princip hur vi ville då vi var enda tågrörelsen där och det resulterade i ett antal fotostopp och fotokörningar.
Vi började med att stanna i Fåker för plattformsfika följt av fotokörning på bron över Billstaån. Efter det satte vi kurs mot Åsarna och dagens lunchuppehåll där vi anjöt en god buffé på Åsarna Skicenter.
Sedan vart det ett antal fotostopp på vägen ned mot Mora. Vi stannade även till vid Överhogdals grusgrop där en rad godsvagnar står uppställda och här fick vi möjlighet att promenera runt hela slingan.
Vidare söderut med fotokörning vid Storstupet så kunde vi så ankomma Mora och där vart vi några minuter sena iväg då ett mötande tåg var sent. Möte med ett IC-tåg i Insjön och sedan kom vi fram till Borlänge igen där jag påbörjade SMoK-resan ett par dagar tidigare.

Av Tobias Jäderup



Jag tog ingen bild före avgång från Östersund denna dagen utan första bilden får bli från plattformsfikat i Fåker.


Och en bild ur en annan vinkel.


Sedan gjorde vi en fotokörning på bron över Billstaån.


Och en liten annan vinkel med fjällen i bakgrunden.


Svenstavik passeras, här från bakhytten och prickarna är smuts på rutan.


Vid Åsarna gjorde vi ett längre uppehåll för att äta lunch på Åsarna Skicenter i närheten.


Sedan gjorde vi ett fotoarrangemang vid Älderkrogen strax söder om Åsarna.


Här kan man se Åsarne gamla kyrka.


En gammal fin stenvalvsbro var det också här.


Vi passerar Röjan dit Snälltåget brukar köra om vintrarna för folk som ska upp till Vemdalen.


Uppehåll i Sörtjärn.


Vagnarna sedda från andra hållet.


Så har vi kommit till Överhogdal och dess forngård.


Vi har nu klivit av vid Överhogdals grusgrop som från början användes som grusgrop/grustäkt och som sedan kom att användas som uppställning av vagnar från 1970-1980 ca.
Hela spåranläggningen här inne är byggd som en cirkel, alltså tåg kan/kunde enbart köra in på anläggningen norrifrån både i denna växel och nästa som är riven.


Direkt när man kommer in så möts man av ett antal vagnar och jodå, det går spår här om än rejält övervuxet.


Ytterligare lite spår i den f.d grusgropen med vagnar uppställda i bakgrunden.


En lång radda vagnar.


Ytterligare lite vagnar.


Vagnar i långa rader.


Här går spåren ihop i söderänden av den f.d grusgropen för att sedan ansluta tillbaka till linjen igen, fast den växeln är bruten.


Spåret fortsätter sedan ut på linjen igen.


Här har spåren från grusgopen återigen gått ihop med huvudlinjen fast växeln som sagt är bruten där.


Våra vagnar kommer nu här och hämtar upp oss vid den södra f.d växeln.


Här ser man spåret upp mot grusgropen som vi just kom från.


Sedan gjordes ett uppehåll i Sveg.


Påväg ut från Sveg så skulle vi göra en liten fotokörning på den kombinerade järnväg- och landsvägsbron.


...till bilisternas förtret kanske? Just att det hoppade ut så mycket folk från tåget här.


Här är vagnarna påväg över bron.


Vi har stannat till vid Bodarsjön.


Och sedan gjorde vi ett stopp i Kropptjärn.


Tåget framför huset.


Här finns även ett vattentorn en bit framför oss.


Stopp i Fågelsjö. Är det månde vandrarhem där inne i kuren? ;-)


Så ett stopp vid Knoppens vattentag.


Rören går upp till en tjärn som ligger uppe på kullen. Här fick man veva igång vattnet som man skulle fylla i ångloken och det tog runt två minuter för vattnet att komma.


Sedan gjordes då en fotokörning på det mest klassiska stället på denna delen av Inlandsbanan, nämligen Storstupet.


Ytterligare en bild ur en annan vinkel här. Det är Ämån som rinner här nedanför och banan går mycket högre än ån som synes.


Själva bron från en annan vinkel.


Åt andra hållet såg det ut såhär medan vi väntade på deltagarna som var längst ned och fotade.


Uppehåll i Orsa.


Så har vi ankommit till Mora och här fick vi vänta på ett sent mötande tåg.


Två av Hector Rails uppställda ellok i Mora.


Så rullar T66 402 in till Mora med ett tomt timmertåg. Detta loket känner vi ju igen från den första dagens resa för min del.


Det sena tågmötet rullar in i form av X54 9005 i tåg 8132.


Några minuters bensträckare i Insjön i väntan på mötande tåg.


Det mötande tåget kommer här och det är Rc6 1416 som rullar in med tåg 48 från Stockholm till Mora.


Så har vi då åter ankommit Borlänge där jag började min resa med SMoK ett par dagar innan och ska nu även avsluta den här.
Det har varit en mycket trevlig resa med besök på en del platser som jag aldrig varit på tidigare, b .la Liabanan. Får tacka SMoK för en sedvanligt väl genomförd resa.


tobben_90@hotmail.com