Av Tobias Jäderup
Våra rälsbussar växlas här fram till plattform i Östersund på morgonen.
Första fotostoppet var vid en gammal banvaktstuga vid Moan mellan Mattmar och Mörsil. I bakgrunden ses Ockesjön.
Sedan vart det ett stopp i Järpen.
Stationshuset i Undersåker.
X62 001 ankommer Undersåker med tåg 7509 från Storlien till Sundsvall.
Tågmöte mellan X62'an och vårt tåg.
I Duved stod det uppställda nattågssätet som ska gå i kvällens tåg 71 mot Stockholm. De svarta prickarna som syns är smuts i framrutan.
Vårt tåg i Duved inför avgång mot Storlien.
Stationshuset i Duved.
Sedan ger vi oss in på den mindre trafikerade bandelen mot Storlien, här mellan Duved och Storlien går enbart två persontåg åt vardera håll, totalt fyra tåg planenligt just nu.
Vi gör här en fotokörning på bron över Tångböleströmmen mellan Duved och Ånn.
Åt andra hållet på samma bro.
Stationsområdet i Ånn blickat mot Storlien.
Vårt tåg framför stationshuet i Ånn.
Tåget utan stationshus men med en lite övervuxen bangård.
Nästa stopp gjordes i Enafors där vi här ser den gamla stationsskylten bakom tåget.
Huvudspåret har grusplattform här.
Vårt tåg framför stationshuset i Enafors.
En interiörbild från väntsalen i Enafors.
Strax avgång vidare mot Storlien.
Ett fotostopp gjordes vid bron över Visjöån en liten bit före Storlien.
Tåget sett ur en annan vinkel på bron.
Höjdpunkten på resan! Vi stannade till vid den högsta punkten på Sveriges järnvägar strax utanför Storlien.
Tåget på samma ställe.
Med skylten i bakgrunden.
Vi passerade sedan Storlien utan stopp denna gången för att åka ut mot gränsen mot Norge.
Nu är vi ute på den nybyggda bron vid Stora helvetet som öppnades i oktober 2018. Utsikten är det inget fel på här heller.
Detta ser man inte så ofta från en rälsbuss.
Här står vi nu på norsk sida och fotar tåget som fortfarande står kvar i Sverige.
Här ses också vart kontaktledningen slutar för banan in mot Norge.
Gränsen mot Norge sedd från Sverige.
Sedan gjorde vi ett fotostopp längsmed den nyombyggda sträckan tillbaka mot Storlien.
Det är fina vyer här uppe som sagt.
Sedan gjorde vi ett lunchuppehåll i Storlien på tillbakavägen.
Kilometertavla 748 på husväggen.
Stationshuset kan väl få vara med på bild också.
Vi satte sedan direkt kurs mot Åre där vi kom in på det lite mer ovanligare spår 3.
En bild från andra hållet på tåget.
Rc6 1394 har just ankommit slutstation Åre med tåg 80 från Stockholm och loket ska snart göra rundgång inför återresan som tåg 85 mot Stockholm.
Mitt på torget i denna lilla byggnad ligger vår nästa aktivitet, nämligen Åre bergbana.
Det är rätt brant lutning uppför berget.
Vi är uppe på toppen med den röda vagnen.
Här fick vi även möjlighet att studera maskinrummet med kugghjulen och vajern som drar vagnarna.
En gammal grusvagn står kvar invid hållplatsen i mitten av banan, Tottvägen.
Vi hade nu bergbanan för oss själva och här ser vi möte mellan de båda vagnarna vid Tottvägen.
Mötet sett från andra hållet i bättre ljus.
Den blåa vagnen har nu varit uppe på toppen och vänt med ett par deltagare och kommer här åter till Tottvägen.
Den röda vagnen kommer i samma ögonblick och vi tackar Åre bergbana för besöket.
Våra vagnar har nu växlat fram till spår 2 på Åre station.
Passage av Mörsil station.
Stationshuset i Trångsviken.
Sedan får vi möte med X62 005 i tåg 7510 Sundsvall-Storlien i Trångsviken.
Ett kort stopp framför stationshuset i Nälden.
Vårt tåg invid Näldsjön strax efter Nälden.
Sedan gjordes en fotokörning på bron över Indalsälven i Krokom. Här var jag för ett år sedan också och tog bilder, fast från andra sidan bron och den bilden finns här.
Så är vi tillbaka i Östersund igen efter en trevlig dag och vagnarna ska nu ställas upp inför morgondagens resa söderut på Inlandsbanan mot Mora.
Direktlänk till nästa dags resa