Svenska Motorvagnsklubbens YBoa6 (X16) 960 passerar här invid Lövsätter strax norr om Mosås mellan Örebro och Kumla som tåg 15389 Örebro C-Hallsberg den 2 september.
En stund senare passerar X40 3305 + 3301 på samma plats med tåg 163 från Stockholm till Göteborg.
Tågabs tåg 47071 från Storå till Vislanda passerar också samma plats med Rc2 008 som dragkraft.
TX Logistiks tåg 44500 från Göteborg Skandiahamnen till Folkesta med 6193 165 främst passerar senare utanför Östansjö söder om Hallsberg.
Y31 1426 passerar senare vid Römossen mellan Åsbro på Hallsberg på spåret som går direkt från Skymossen upp mot Hallsbergs rangerbangård.
Vagnen skulle här till hjulsvarv i Hallsberg och var på väg som tåg 85186 från Linköping.
En stund senare passerar Rc4 1168 + V5 150 på samma plats med tåg 35360 från Nässjö till Hallsbergs rangerbangård.
X74 003 passerar vid Odensvi strax utanför Vretstorp mellan Hallsberg och Laxå, här som tåg 2029 från Stockholm till Göteborg.
Rc2 1052 passerar också vid Odensvi med Tågabs tåg 48600 från Kristinehamn till Gävle.
Grenland Rails tåg 61958 från Göteborg Skandiahamnen till Bollnäs passerar med El15 104 främst utanför Östansjö. Tåget fortsätter senare upp till Bastuträsk med containrar.
Tågfrakts tåg från Folkesta till Göteborg Skandiahamnen passerar också utanför Östansjö med Rc4 1146 som dragkraft.
SMoK har varit på utflykt på rangerbangården i Hallsberg och kommer här tillbaka till personbangården inför avgång söderut.
Så passerar YBoa6 960 förbi Tången beläget längs "Långängsspåret" mellan Hallsberg och Skymossen (norr om Åsbro) som tåg 14231 från Hallsberg till Alvesta.
Y31 1426 är klar på svarven och passerar återigen vid Römossen men nu som tåg 86489 mot Linköping.
X74 004 passerar invid Hallsbergs kyrka med tåg 2037 från Stockholm till Göteborg.
Några minuter senare passerar X2C 2005 främst på samma plats med tåg 437 också från Stockholm till Göteborg.
Hector Rails tåg från Falköping till Holmsund utanför Umeå passerar senare vid Odensvi norr om Vretstorp med 243 103 som dragkraft.
Inga gröna VR-X74'or sågs till denna dagen. Här är det X74 002 som passerar vid Linddalen norr om Laxå med tåg 2009 från Solna till Göteborg.
Rc6 1390 passerar med IC-tåg 639 från Stockholm till Oslo.
Onrails 159 005 (här dock med Tågab som operatör) passerar också vid Linddalen som tåg 38880 från Alnabru i Norge till Tillberga.
Tåget stod en stund i Hallsberg så jag hann efter det till strax söder om Kumla där det återigen passerar på väg mot Tillberga.
ER1 055 passerar en stund senare vid Sannahed mellan Kumla och Hallsberg som tåg 8175 från Gävle till Mjölby.
Hector Rails tåg från Ånge godsbangård till Göteborg Skandiahamnen med 243 115 främst passerar samma plats.
En sista bild från platsen blir på SJ's regionaltåg 793 från Stockholm till Hallsberg med Rc6 1410 främst.
Den 4 september passerar TMX 1012 förbi Strålsnäs mellan Boxholm och Mjölby som tåg 86448 från Alvesta till Mjölby.
ER1 058 i Mjölby samma kväll inför avgång som sent vändande tåg 8182 mot Borlänge.
Den 5 september började SJ åter att köra IC-tåg mellan Stockholm och Malmö efter ett par års uppehåll.
Här passerar tåg 10381 från Stockholm till Malmö med Rc6 1406 främst vid Öjeby mellan Kimstad och Linghem just den 5 september.
SJ's EuroNight-tåg 10346 från Berlin till Stockholm passerar senare vid Okna strax norr om Kimstad med Rc6 1416 främst.
Denna dagen körde Snälltåget ner två postvagnar från Norrköping till Malmö med 193 287 som dragkraft. Här passerar tjänstetåg 87061 mot Malmö vid Okna i skaplig takt.
Strax efteråt kom ordinarie Snälltåg 3941 med 193 288 främst på väg från Stockholm till Malmö.
Hector Rails tåg 42701 från Katrineholm mot Tyskland med 241 010 passerar senare vid Öjeby söder om Norsholm.
Så passerar 193 287 med sina två postvagnar på samma plats.
Samma tåg passerar senare vid Lövsätter mellan Gistad och Linghem.
En sista bild på tåget när det just lämnat Vikingstad och här strax passerar Sjögestad.
Rc4 1290 ses på långt avstånd strax utanför Mjölby på väg mot Hallsbergs rangerbangård den 8 september.
Just nu är spårvagnstrafiken via Drottninggatans del Rådhuset-Söder tull i Norrköping indragen och orsaken ses rätt tydligt här den 10 september.
ER1 056 rullar ut från Skänninge norrut den 12 september som tåg 8174 från Mjölby mot Gävle.
Den 15 september ser vi åter Rc4 1290 i tåg 54168 från Malmö godsbangård till Hallsbergs rangerbangård när det passerar Strålsnäs mellan Boxholm och Mjölby.
Strax efteråt kommer Tågabs tåg 7028 från Alvesta till Kristinehamn med Rc3 1066 som dragkraft.
X61 040 + 067 ses här i Mjölby den 17 september när de var på väg från Helsingborgs godsbangård till Norrköping.
Grenland Rails 159 007 står uppställd i Linköping samma dag.
TMZ 1418 + 1407 passerar genom Norrköping den 18 september med tåg 77477 från Tomteboda till Värnamo.
Senare samma kväll i Norrköping ankommer SJ's EuroNight-tåg 10345 från Stockholm till Berlin med Rc6 1420 som dragkraft.
Den 20 september är vi också i Norrköping då Snälltågets tåg 3931 Stockholm-Malmö ankommer med 6193 425 som dragkraft.
Detta loket har man tillfälligt lånat in till Snälltåget då deras ordinarie lok är på service.
Samma lok drar tåg 3930 Malmö-Stockholm nästa dag den 21 september när det här passerar Södra Berga mellan Mjölby och Mantorp.
Senare samma dag så passerar Svenska Motorvagnsklubbens tjänstetåg 79040 från Alvesta till Norrköping strax söder om Mjölby.
Samma tåg står en stund senare vid Mjölby station och inväntar vidare avgång norrut.
Med i tåget gick YBo6 859 som jag i varje fall inte sett ute i SMoK's tåg tidigare.
Nästa dag den 22 september ser vi SMoK-tåget 29147 från Norrköping till Kimstad (och vidare som spärrfärd mot Finspång) vid Okna strax norr om Kimstad.
En stund senare är man på väg mot Finspång och passerar vid Glansgruvan mellan Skärblacka och Finspång med sjön Glan i bakgrunden.
Hector Rails tåg från Bensjöbacken utanför Ånge mot Alvesta passerar vid Kullerstad mellan Norrköping och Kimstad med 243 103 + 142 110 främst.
T44 282 passerar samma plats en stund senare med tåg 36415 från Norrköping till Kimstad (och vidare som spärrfärd mot Skärblacka).
Motorvagnsklubbens vagnar lämnar Finspång en stund senare på väg mot Norrköping på dagens första av tre turer från Finspång.
Man firade att järnvägen till Finspång fyller 150 år i år med tre dubbelturer Norrköping-Finspång och dessa turer var mycket lyckade med mycket resenärer.
Spärrfärden passerar Doverstorp på linjen mellan Finspång och Skärblacka.
Så passerar man en kort bit före Skärblacka.
En kort bit före Kimstad där banan är elektrifierad.
Tåg 29150 från Kimstad till Norrköping passerar så vid Kullerstad.
Dagens andra tur från Norrköping till Finspång rullar här ut från Kimstad.
Snälltågets tåg 3931 från Stockholm till Malmö med 6193 425 främst passerar Öjeby mellan Kimstad och Linghem en stund senare.
SMoK-tåget passerar här förbi gamla Ljusfors stationsområde strax utanför Skärblacka.
En stund senare rullar Hector Rails spärrfärd mot Skärblacka ut på linjen från Kimstad med 243 115 främst.
Det var första gången jag såg ett elfordon på denna bandel som varit elektrifierad i något år.
SMoK-tåget 29155 från Norrköping till Kimstad (och vidare mot Finspång) passerar här senare vid Trostad.
Passage av Sundet strax före Finspång.
En stund senare rullar man in mot Finspång.
Det var som synes väldigt mycket resenärer som ville åka tåg till/från Finspång denna dag.
SMoK-tåget lämnar Finspång för sista gången denna dag.
Åter passage av Doverstorp mellan Finspång och Skärblacka.
Mellan Ljusfors och Skärblacka passerar man i skogslandskapet.
Nedförsbacken strax före Kimstad.
Man fick stå länge vid infarten till Kimstad för att släppa förbi andra tåg och här rullar man slutligen in till stationsområdet i Kimstad.
Tåg 29156 passerar här senare vid Okna mellan Kimstad och Norrköping.
X61 209 passerar vid Okna som tåg 8757 från Norrköping till Motala.
SJ's InterCity-tåg 10384 från Malmö till Stockholm passerar samma plats med Rc6 1380 främst.
I skymningen ser vi SMoK-tåget en sista gång, nu som tjänstetåg 29161 från Norrköping till Linköping (och senare till Alvesta).
Den 24 september rullar Rc2 007 ut från Mjölby söderut med Tågabs tåg från Storå till Vislanda.
Snälltågets tåg 3940 Malmö-Stockholm med 193 255 främst ses samma dag strax söder om Mjölby.
Vid Hulterstad passerar Real Rail-tåget från Gammelstad utanför Luleå till Helsingborgs godsbangård med 185 412 som dragkraft.
Ma 876 + TMX 1012 passerar också Hulterstad som tåg 62746 från Nässjö till Sala.
Den 25 september passerar TME 1537 vid Hulterstad som tåg 74276 från Trelleborg till Linköping.
CFL Cargos tåg från Storå till Alvesta med 187 413 passerar en stund senare vid Hulterstad.
Strax efteråt kommer Coop-tåget 44201 från Kjula till Malmö godsbangård med 6193 152 som dragkraft.
Senare samma eftermiddag passerar ME 1533 "Den lille havfrue" med vagnar strax norr om Skänninge som tåg 78911 från Örebro till Linköping.
Tåget har gjort rundgång i Mjölby och passerar här senare vidare som tåg 78910 vid Södra Berga mellan Mjölby och Mantorp.
Den 27 september passerar Samskip-tåget 42701 från Katrineholm mot Tyskland med Flixtrain-stripade loket 243 001 strax söder om Mjölby.
Samma tåg senare vid Sjöarp strax söder om Grimstorp mellan Nässjö och Bodafors.
X11 3173 passerar samma plats med tåg 17610 från Växjö till Jönköping.
Snälltågets tåg 3930 från Malmö till Stockholm passerar samma plats med 6193 425 som dragkraft.
X61 051 som varit på underhåll i Motala passerar samma plats vid Sjöarp som tåg 88605 Motala-Helsingborgs godsbangård.
Protrains tåg från Hässleholm till Husum norra passerar också med 187 408 främst.
X11 3173 ser vi återigen vid Gransäng mellan Äng och Nässjö som tåg 17617 från Jönköping till Växjö.
M06 34 vid den sedan några veckor återöppnade hållplatsen Folkets park i Norrköping den 28 september.
Man har stängt linjen hit under ett par månader och hållplatsen har också byggts om och fått en hållplats i vändslingan.
Den 30 september befann jag mig i Väst-Sverige för att fota lite av trafiken i Göteborgsområdet.
Här passerar Y31 1412 strax före Jonsereds hållplats med tåg 3303 från Mariestad till Göteborg.
En stund senare passerar X74 005 med VR's tåg 2021 från Stockholm till Göteborg på samma plats.
TMZ 1403 passerar senare med BLS Rails tåg 54751 från Båramo söder om Vaggeryd till Göteborg Skandiahamnen.
Normalt kör detta tåg via Värnamo där ellok kopplas till men pga bangårdsombyggnad där nu så fick tåget köras med diesellok hela vägen via Falköping.
På andra hållet passer CFL Cargos tåg 49300 från Göteborg Skandiahamnen till Karlstad med 482 039 främst.
En kort stund senare kommer tåg CFL Cargos tåg 49500 till Avesta Krylbo med 185 671 som dragkraft.
En av de få röda X74'orna kvar i trafik passerar också vid Jonsered. X74 002 med tåg 2023 från Stockholm till Göteborg.
Tågfrakts tåg 30101 från Falköping till Göteborg Skandiahamnen med Rc4 1164 passerar också vid Jonsered.
Grenland Rail kör containertåg till Bastuträsk en dag i veckan och här passerar El15 106 med tåg från Göteborg Skandiahamnen till Bollnäs.
X61 414 har just startat från Stenkullen som tåg 3541 från Alingsås till Göteborg.
Y31 1417 på i princip samma plats som tåg 13305 från Örebro via Mariestad/Lidköping till Göteborg.
Y1 1270 används i lövhalkebekämpningen och passerar här strax före Stenkullen som tåg 69217 från Herrljunga till Herrljunga via Strömstad.
Senare samma dag är jag i Lerum där man ska bygga om bangården i projektet kallat "Vändspår Lerum" vilket betyder att man ska bygga ett nytt spår till vänster närmare motorvägen.
Vidare ska man bygga om så att inte tåg som inte gör uppehåll ska kunna passera pendeltåg som gör uppehåll här m.m.
Det nya spåret som kommer att hamna mellan dagens spår och motorvägen.
Bangården med sidospåren kommer att förändras när man bygger om här. Det kommer att vara fyra spår för tåg här mot dagens tre.
Plattformen för spår 1 som ligger "på sidan".
X50-3 3292 passerar Lerum med tåg 3450 från Göteborg till Skövde.
En bild på bangården sett från gångbron i bangårdens västra ände i riktning mot norr.
Och en bild åt andra hållet, i riktning mot Göteborg.
Bangården och mittplattformen sedda från plattformen för spår 1. Spåret närmast kommer också att bli ett genomfartsspår när arbetet är klart.
Åt andra hållet längs plattformen för spår 1 ser det ut såhär.
M29 832 + 818 ser vi senare på Kungsportsavenyn på linje 5 från Östra sjukhuset till Länsmansgården.
X12 3222 + 3196 passerar Surte en stund senare med tåg 13211 från Öxnered till Göteborg C.
BM74 27 passerar Bohus som tåg 391 från Oslo S till Göteborg C.
Med Karlatornet i fonden så passerar CFL Cargos tåg 49580 från Göteborg Skandiahamnen till Jönköpings godsbangård invid Brämaregården i Göteborg med Rc4 1137 främst.
Rc4 1284 passerar också med ett godståg från Skandiahamnen.
På andra hållet på Hamnbanan passerar senare Rc4 1290 med tåg på väg mot Göteborg Skandiahamnen på samma plats. Notera spårvägsbygget som pågår till höger om tåget.
TMZ 1403 är på väg tillbaka och passerar här på samma plats med BLS Rails tåg från Göteborg Skandiahamnen till Båramo.
Månadens sista bild blir från Göteborg C där X74 006 och 005 står inne varav den sistnämnda strax ska rulla mot Stockholm som tåg 2050.