Åter startsidan
Åter september månad sida 1

Fortsättning på september månads sida 2023



Jag har delat upp september månads sida p.ga att det blir för mycket bilder på första sidan så här är fortsättningen från den.
Den 20 september var jag i Hjärup söder om Lund för att fota lite inför trafiken flyttas över från de tillfälliga spåren till det nya fyrspåret.
De tillfälliga spåren skulle stängas två dagar senare för att senare rivas upp och trafiken skulle några dagar senare flytta över till de nya tillfälliga spåren.


Plattformarna vid den nya stationen i Hjärup är så gott som klara. Observera att skyltningen visar tåg mot Malmö som här ännu stannade uppe vid den tillfälliga stationen.


Och ute på de tillfälliga spåren som numera är rivna passerar X61 010 med tåg 1771 från Helsingborg till Trelleborg.


Några minuter senare kommer X31K 4387 + 4378 som tåg 11091 från Helsingborg till Malmö.


Och på andra hållet passerar UB2XK 2527 främst i tåg 542 Köpenhamn-Stockholm.


Och en stund senare ser vi ET 4338 + X31K 4359 som passerar som tåg 11082 från Malmö till Göteborg.


På stationstorget ovanför den nya stationen ser det idag ut såhär innan allt är helt klart.


Så förflyttar vi oss till strax söder om Hjärup där snart de tillfälliga spåren skulle rivas, det återstod som jag skrev ovan bara två dagar innan trafiken slutade köra här.
Här passerar Hector Rails tåg 42702 från Tyskland via Malmö godsbangård till Katrineholm med 241 004 strax söder om Hjärup.


Och åt andra hållet ser vinkeln ut såhär där ET 4303 + 4316 just passerat den tillfälliga stationen i Hjärup som tåg 11093 Karlskrona-Köpenhamn.


Här där jag står kommer senare Lommavägen att dras i en delvis ny sträckning över spåren istället för som förr, under spåren.


X61 002 + 093 passerar senare på de nu rivna spåren som tåg 1722 från Trelleborg till Helsingborg.


UB2X 2517 främst i tåg 491 från Göteborg till Malmö passerar också platsen.


Br 5406 har just fått möte med ett Pågatåg när det passerar platsen som tåg 46254 från Maschen i Hamburg till Älmhult.


Långt Öresundståg i S-kurvan för Hjärup, det är X31K 4355 + ET 4311 + ET 4313 i tåg 11090 från Köpenhamn till Göteborg.


En sista bild från platsen blir på Snälltågets tåg 3900 från Malmö till Storlien med 193 287 som dragkraft och med Bmz 2 90080 som första vagn.


Fint morgonljus i Norrköping den 21 september.


Helgen den 23-24 september anordnades Tågdagarna i Landeryd med ett gäng extratåg mellan Smålandsstenar-Landeryd-Torup samt Torup-Hyltebruk.
Här passerar T41 200 med Nässjö Järnvägsmuseums tåg 51280 från Landeryd till Smålandsstenar och ses strax utanför Smålandsstenar den 23 september.


Sedan ser vi tåget på väg tillbaka mot Landeryd och Torup strax söder om Skeppshult.


Svenska Motorvagnsklubben körde också med sina rälsbussar under två dagar och här har tåg 51594 just lämnat Landeryd mot Smålandsstenar.


Och dryga halvtimmen senare så ser vi samma tågsätt på väg tillbaka från Smålandsstenar som tåg 51595 här ankomma Landeryd.


Det kördes även veteranbussar under dagarna och här ses en av dessa, B42 nr 58 från Ringlinien i Göteborg, en Volvo B75506 från 1964 vid Hälghult utanför Landeryd.


SMoK rullar vidare med sitt rälsbusståg söderut från Landeryd mot Torup och ses här också vid Hälghult.


På bibanan Torup-Hyltebruk användes denna dagen Y8 1131 som pendlade flera gånger fram och tillbaka. Här rullar den just ut från Torup på ett av triangelspåren mot Hyltebruk.


Samma vagn vid Hässlehult strax utanför Hyltebruk en stund senare.


Vagnen är på väg tillbaka mot Torup och passerar här strax Rydöbruk.


Ännu en tur mot Hyltebruk när vagnen ses återigen strax utanför Rydöbruk.


Så ett ordinarie tåg i form av Y31 1427 i tåg 7637 från Nässjö till Halmstad strax söder om Smålandsstenar.


Några minuter senare dyker SMoK's tåg 51599 från Smålandsstenar till Torup upp på samma plats med YBo6 1116 främst.


E2 1092 går först i tåg 51284 från Torup till Smålandsstenar när det passerar söder om Skeppshult. Sist i tåget gick T41 200 som drog tåget tillbaka.


Här är samma tågsätt på väg tillbaka mot Torup som tåg 51289 men nu med T41 200 som dragkraft.


Samma tåg som ovan ses en stund senare strax norr om Brännögård.


T41 200 med tåg 51290 från Torup till Landeryd ses här vid Åmot strax utanför Kinnared.


En sista bild på T41 200 när tåget här lämnar Kinnared mot Landeryd.


I Värnamo håller man på med bangårdsombyggnad och man ska även bygga en ny plattform vid spår 2 längst till höger här.


Snälltåget körde under perioden som banan var stängd mellan Lund och Malmö med dubbla lok i sina tåg för att slippa rundgångar.
Här ses tåg 3942 Lund-Stockholm vid Hulterstad söder om Mjölby med 193 253 främst och 193 287 sist den 24 september.


Samma tågsätt på i princip samma plats nästa dag den 25 september, här som tåg 3941 Stockholm-Lund men nu med 193 287 främst.


Svensk Tågkrafts tåg 62599 från Örebro till Lund passerar också samma plats med Ma 876 först och TMX 1021 sist.


Senare samma dag så befinner jag mig strax söder om Kisa där Y31 1424 passerar med tåg 28808 från Kalmar till Linköping.


Under samma dag så var Trafikverket ute på en tur med Y1S 1363 på olika banor i Småland och däribland Stångådalsbanan.
Y1S 1363 passerar här strax före Korpklev som tåg 48120 från Hultsfred (och dessförinnan från Nässjö) till Kisa.


Y2 1380 ser vi också en stund senare vid Korpklev med sitt tåg 28811 Linköping-Kalmar.


I Kisa blev det ett längre uppehåll pga den ordinarie trafiken på banan. Tågen möts i Rimforsa och i Hultsfred vilket gör att man får klämma in extratåg mellan dessa ordinarie tåg.


Sedan tre bilder från trakterna kring Verveln söder om Kisa när vagnen är på väg tillbaka söderut som tåg 48123 mot Kalmar Södra.


Tåget passerar här i höjd med byn Verveln där tågen gjorde uppehåll fram till juni 2003 innan man la ner både denna och ett par till hållplatser på denna sträckan.


Till slut passerar vagnen strax nedanför mig och fortsätter här vidare söderut.


På samma plats ser vi senare Y2 1384 som passerar som tåg 28813 från Linköping till Kalmar.


Den gamla hållplatsen i Björkhult lades liksom Verveln också ned i juni 2003 men ännu finns plattformen med kur och "plåtstins" kvar här.


Fortsätter vidare lite längre söderut där Y31 1425 passerar vid Slitshult som tåg 28812 Kalmar-Linköping.


Blå buss framför blått hus i Vara den 27 september där Nobina 7572 ankommer på linje 109 från Herrljunga.


På b.la Kinnekullebanan körs just nu halkbekämpningståg och här ser vi TMX 1038 vid Smedtofta strax norr om Stora Levene som tåg 79108 Herrljunga-Gårdsjö.


I Tågfrakts tåg kallad "Julapendeln" mellan Falköping och Göteborg går normalt Rc4-lok från Nordic Re-Finance.
Nu är dessa lok på service och istället satte man in Ma 828 som är inlånad från Kalmar Veterantåg i dessa tåg.
Här passerar tåg 30021 från Falköping till Göteborg Skandiahamnen vid Remmendal mellan Herrljunga och Vårgårda.


Samma tåg står här stilla vid Algutsgården mellan Vårgårda och Alingsås.


Y1 1297 som normalt kör på DVVJ används nu som halkbekämpningståg och passerar här strax utanför Jonsered som tåg 79184 Strömstad-Herrljunga.


UB2XC 2519 har fått en noskon från en icke ombyggd X2 och här passerar den Aspen som tåg 432 Göteborg-Stockholm.


CFL Cargos 187 403 passerar också vid Aspen med Real Rail-tåget 42961 från Umeå godsbangård till Göteborg Skandiahamnen.


Förflyttning tillbaka till Remmendal mellan Herrljunga och Vårgårda där BLS Rails tåg 37421 Holmsund-Göteborg Skandiahamnen passerar med 118 001 främst.


På samma plats passerar X11 3146 + X14 3227 som tjänstetåg 16451 från Herrljunga till Göteborg.


Rc2 003 ser vi en stund senare vid Väla mellan Floby och Herrljunga med CFL Cargos tåg 49615 från Gamlarp via Hallsberg till Göteborg Skandiahamnen.


Senare ser vi åter halkbekämpningståget med TMX 1038 som tåg 79109 från Gårdsjö till Herrljunga vid Pickagården söder om Stenstorp.


X40-3 3327 på samma plats som tåg 180 från Göteborg till Stockholm via Västerås.


Vid Friggeråker strax norr om Falköping ser ännu en halkbekämpare, nämligen Y1 1270 med tåg 70811 från Kristinehamn till Göteborg Kville.


X52E-3 9089 passerar samma plats som tåg 3485 från Skövde till Göteborg.


Längs den nu f.d Karlsborgsbanan har man under året rivit rälsen på hela sträckan och numera ser stationsområdet i Igelstorp ut såhär.
Jag var en sväng längs banan i november 2017 och då såg samma vy ut såhär.


Den gamla plattformskanten finns ännu kvar här. Samma vinkel i november 2017.


Hela bangårdsområdet i Tibro såg ut såhär denna dagen och såhär i november 2017.


Och en sista bild från Örlebadet där den gamla plattformskuren finns kvar. I november 2017 såg det ut såhär.


Den 29 september passerar CFL Cargos tåg 49614 Gamlarp-Göteborg Skandiahamnen vid Hulterstad söder om Mjölby med Rc2 003 som dragkraft.


Samma tåg har fått stå en stund i Mjölby för att släppa förbi ett pendeltåg så därför hann jag även fota det strax norr om Skänninge en stund senare.


Tillbaka i Hulterstad passerar 482 044 på väg från Malmö godsbangård till Hallsbergs rangerbangård.


Några minuter senare ser vi Tågabs tåg 17027 Karlstad-Alvesta med Rc3 1062 främst på samma plats.


Den 30 september körde FSVJ (Sörmlands Veteranjärnväg) några turer mellan Oxelösund och Norrköping med Ma 408.
Här passerar tåg 23467 från Oxelösund till Norrköping vid Getå mellan Kolmården och Norrköping.


Och en stund senare är de på väg tillbaka mot Oxelösund igen som tåg 29436 och passerar vid Björnsnäs mellan Åby och Getå.


tobben_90@hotmail.com