Den 1 september ser vi Snälltågets tåg 33940 från Malmö till Stockholm strax utanför Mantorp med 193 288 som dragkraft.
Som första vagn efter lok går Bvcmz 248.5 61 74 50-91 023-8 som har reklam för Interrail och Europarunt.se.
Samma vagn i tåg 33943 Stockholm-Malmö några timmar senare vid Hulterstad söder om Mjölby.
Denna kvällen var det premiär för SJ's nya nattåg från Stockholm till Hamburg där man skulle kört både sitt- ligg och sovvagnar.
P.g.a att myndigheter i Danmark inte har godkänt varken sitt- eller sovvagnar så går tågen än så länge enbart med liggvagnar.
Här passerar premiärtåget 497 Stockholm-Hamburg Altona vid Hulterstad med Rc6 1422 + tre liggvagnar.
En närbild på vagnen Bvcmz 248.5 61 80 50 91 035-6.
Hela tåget sett bakifrån när det fortsätter söderut.
Den 2 september passerar X11 3138 + 3134 strax söder om Mjölby som tåg 98883 från Motala till Nässjö.
Y31 1428 är än så länge den enda Krösavagnen som är ommålad i den nya färgsättningen som alla Krösatåg ska ha.
Här passerar den förbi Rävtomta strax norr om Boxholm samma eftermiddag som tåg 43739 Hallsberg-Nässjö.
En närbild på samma vagn.
CFL Cargos Rc4 1159 med tåg 76869 från Göteborg Skandiahamnen till Karlshamn passerar på samma plats. Oklart varför tåget gick denna långa omvägen via Hallsberg.
Senare på kvällen ser vi Rc6 1413 med enbart en vagn i tåg 497 från Stockholm till Hamburg-Altona, här vid Sya mellan Mantorp och Mjölby.
Att det enbart gick en vagn beror på att den andra vagnen var tvungen att svarvas i Hagalund och det strulade.
143 046 + 142 209 passerar vid Hulterstad som tåg 61243 från Hallsberg till Trelleborg den 4 september. Vart man skulle köra 142 209 vet jag inte.
Ännu en bild på Hamburg-tåget 497 med Rc6 1413 och nu med två vagnar här vid Strålsnäs mellan Mjölby och Boxholm samma kväll.
Ma 876 + TMX 1012 + T43 239 + några vagnar passerar Boxholm den 5 september som tåg 72426 från Trelleborg till Örebro.
TMX 1004 växlar ner VIDA's tågsätt från sågverket i Boxholm inför avfärd söderut.
Rc3 1051 är nu främst i VIDA's tåg 69061 Boxholm-Alvesta som här passerar vid Hester strax norr om Sommen.
Den 6 september passerar Hector Rails tåg från Värtan till Boxholm med 143 061 + 060 + 841 001 vid Strålsnäs.
Den 9 september var jag i Stockholm och på Rindö för att dokumentera Silja Galaxy som gjorde bland sina sista turer i trafiken Stockholm-Åbo här.
Färjan ska till Nederländerna tillsammans med Silja Europa och bli asylboende en längre tid. Här passerar hon vid Oxdjupet vid Rindö.
Bilarna får vänta medan Galaxy seglar förbi innan de kan köra ombord på vägfärjan över Oxdjupet.
Viking Glory sattes i trafik den 1 mars på rutten Stockholm-Åbo och här passerar hon vid Oxdjupet.
En annan färja som också försvinner utomlands är M/S Amorella som ska till Corsica Ferries. Här passerar hon också vid Oxdjupet mot Helsingfors.
Ännu en bild på M/S Amorella när hon passerar den trånga passagen vid Oxdjupet.
En som däremot inte ska försvinna är M/S Silja Symphony som här är på väg mot Helsingfors.
Nästa dag den 10 september ser vi den nya bron för Lidingöbanan från fastlandet till Lidingö.
A36 552 passerar på den gamla bron på väg från Gåshaga brygga till Ropsten.
M/S Galaxy är på väg på sin näst sista tur på Åbo-rutten från Åbo mot Stockholm när hon här passerar invid Gåshaga brygga.
Sedan skulle jag och en vän åka på en avskedskryssning med Galaxy till Åbo och tillbaka igen. Här ser vi henne ligga i Värtahamnen före sista avgången mot Åbo samma kväll.
Nästa morgon vaknar vi i Åbo när M/S Viking Glory ankommer i väldigt fint morgonljus.
Ännu en bild på Viking Glory i Åbo.
Möte med en gammal dam utanför Mariehamn, M/S Rosella byggd 1980 är på väg från Mariehamn till Kapellskär.
Möte mellan M/S Baltic Princess på väg från Stockholm mot Åbo och Rosella.
I Mariehamn låg M/S Viking Venus inne under dagen.
Tre Åbofärjor i Mariehamn med M/S Viking Glory till vänster, Baltic Princess i mitten och M/S Viking Grace till höger.
Möte med M/S Viking Jupiter i Stockholms skärgård.
Den 15 september befinner jag mig i Väst-Sverige för att fota lite av alla omledningståg på Älvborgs- och Viskadalsbanorna.
P.g.a arbeten med Västlänken i Göteborg och den s.k "godstågsviadukten" som godstågen från Skandiahamnen/Kville använder för att komma söderut så måste dessa omledas via Herrljunga/Borås.
Här är det Hector Rails tåg 47991 från Kongsvinger till Värö som rullar ut från Borås på Viskadalsbanan söderut i höjd med Kristiansfält.
Ännu en bild på samma tåg på samma plats.
Här har jag kört ikapp tåget strax söder om Björketorp i höjd med Laggaregården.
243 110 passerar en stund senare vid Sundholmen mellan Horred och Björketorp som tåg 46706 från Värö till Uddevalla.
Samma tåg igen strax söder om Björketorp.
Här har tåget fått gå "in på sidan" i Borgstena mellan Borås och Herrljunga i väntan på tågmöte.
Tågmötet i form av Rd2 1133 i tåg 19403 från Göteborg Kville till Älmhult.
Det blir tågmöte mellan de båda tågen, något som tidigare inte gick när banan gick under system M och Borgstena enbart var en linjeplats.
Förflyttning till Grästorp där Y1 1270 stannar till med tåg 49128 från Herrljunga till Ed.
Det är nu säsong för lövalkebekämpningen där man använder dessa Y1-vagnar och även Ra samt TMX på olika banor i landet.
Det blir tågmöte med en annan lövhalkebekämpare, nämligen Y1 1353 med tåg 69567 från Strömstad till Herrljunga.
Tillbaka till bandelen Borås-Herrljunga där Rd2 1106 passerar Emyhill mellan Ljung och Herrljunga som tåg 19410 Älmhult-Göteborg Kville.
X11 3204 ankommer Ljung som tåg 3814 från Varberg till Herrljunga.
X12 3194 rullar ut från Ljung en stund senare som tåg 3835 från Uddevalla till Borås.
Ännu ett omlett godståg stannar till "på sidan" i Ljung, nämligen Cargonets tåg 63009 från Norge till Trelleborg med El16 2209.
Tågmöte med X12 3222 i tåg 3844 från Borås till Uddevalla.
Så kan Cargonet-tåget rulla vidare mot Trelleborg.
TME 1513 med mätvagnen IMV 200 2011T passerar mellan Mollaryd och Torpåkra som tåg 31114 från Borås till Trollhättan.
Ännu ett omlett tåg och det är tåg 81343 från Göteborg till Kalmar som normalt går via Kust till kust men p.g.a arbeten med Västlänken får det åka denna vägen.
Denna dagen var det dubbel dragkraft i form av Rc6 1412 + 1391 som här passerar vid Emyhill mellan Herrljunga och Ljung.
X12 3194 i Herrljunga en stund senare som tåg 13846 från Borås till Uddevalla.
Samma vagn som på förra bilden rullar här ut från Herrljunga vidare mot Uddevalla.
Den 18 september passerar TMZ 1419 förbi Hulterstad söder om Mjölby med tåg 31247 från Storvik till Vislanda.
Senare samma kväll ser vi SJ EuroNight 88057 från Stockholm till Hamburg-Altona med Rc6 1418 som passerar Mjölby.
Den 21 september inträffade ett signalfel i Katrineholm på eftermiddagen vilket gjorde att ingen trafik kunde rulla därigenom och tågen fick ledas om andra vägar.
Här ser vi ett omlett Snälltåget 13913 (här tåg 91943 Järna-Åby södra) med 193 288 som passerar vid Björnsnäs mellan Getå och Åby på Nyköpingsbanan.
ER1 052 passerar samma plats med tåg 241 från Stockholm till Norrköping.
Ett omlett X2-tåg 22541 (ord. tåg 541) från Stockholm till Malmö som också passerar samma plats.
För att komma vidare till sida 2 med bilder från september månad så klicka här.