Vi inleder månaden i Kil i Värmland där Vossloh visade sitt nya DE18-lok (92 80 4185 002-7) och Tågab körde det b.la i timmertågen till Torsby.
Rc2 1040 har kört ett par av Värmlandstågs vagnar till Kil för att nästa dag ska man köra dessa med DE18-loket till Torsby och åter.
TMZ 109 passerar bron över Norsälven vid Gunnita strax norr om Kil med tåg 48472 från Torsby till Kil och sedan vidare till Grums.
Y31 1414 passerar senare vid Gunnita med tåg 8966 från Torsby till Karlstad.
X52 9066 passerar Ilanda strax utanför Skåre mellan Kil och Karlstad med tåg 8922 från Charlottenberg till Degerfors.
Nordiska Tågs Rc4 1148 passerar också den Ilanda som tåg 62684 från Kil till Karlstad.
Det s.k Benderståget med sand från Gropa söder om Kongsvinger i Norge till Bålsta, tåg 48808 med Rc2 008 främst passerar också Ilanda.
Ett sista tåg på platsen blir den s.k Vänerexpressen som Tågab kör från Kristinehamn/Karlstad till Göteborg och här är det Rc2 1052 som passerar med tåg 48501.
Så kommer Nordiska Tåg i retur med tåg 62687 från Karlstad till Kil med lite vagnar som ska till Rottneros påföljande dag. Här passerar man Våle vid Hynboholm.
Ett X2-sätt ersatte en Regina i tåg 375 från Karlstad till Göteborg och det är den äldsta drivenheten främst, X2 2001.
Y31 1416 passerar också vid Våle med tåg 8969 från Karlstad till Torsby.
Plankorsningen med Kilslundsgatan i Kil längs BJ-banan har fortfarande kvar de gamla enskenssignalerna, några som blev förbjudna att använda vid årsskiftet.
Den 8 september rullar X14 3232 + 3233 in till Nässjö med tåg 17616 från Växjö. Den ena vagnen hade drabbats av någon form av fordonsfel i Moheda varför den fick kopplas ihop med detta tåget.
Y1 1296 kommer här strax utanför Nässjö vid Gullbrohult som tåg 34106 från Stockaryd till Nässjö. Vagnen ska användas under lövhalkebekämpningen och var här ute på en provtur.
Snälltågets tåg 3900 från Malmö till Storlien med 193 254 främst passerar också vid Gullbrohult.
Den 11 september körde SJK i samarbete med Nässjö Järnvägsmuseum en dagsutflykt från Nässjö till Norrköping för körning på industrispår och en sväng till Finspång med Y1 1299.
Nu saknade dock Norrköpings kommun emellertid tillstånd för att andra tåg än de ordinare ska köras på deras spår så därför kom man inte så långt på industrispårsnätet i stan.
Här ankommer Y1 1299 till Åby godsbangård på de nya spåren för ett kortare stopp innan man rullar vidare längs en del av Kardonbanan.
Y1 1299 rullar vidare på Kardonbanan på Händelö med Rustas lager i bakgrunden.
Tåget här strax före Kardonbron där Bravikenvägen går paralellt.
Längre än hit kom man inte då kommunens spår börjar strax efter denna platsen och här är man påväg tillbaka mot Åby och senare Norrköping.
Från plankorsningen med vägen till Pampushamnen riktat mot bron ser det ut såhär. När jag var i oktober 2016 såg samma vinkel ut såhär som på länken.
Y1 1299 är påväg tillbaka mot Norrköping igen och passerar här strax efter Åby.
Sedan har man tagit sig en tur upp till gamla lokstallet i Norrköping.
T44 271 ankommer Norrköping med tåg 6414 från Kimstad (tidigare som spärrfärd från Finspång).
Y1 1299 under uppehållet i Norrköping inför färden mot Finspång.
Så passerar Y1 1299 vid Trostad mellan Norrköping och Kimstad som tåg 29051 mot just Kimstad.
Vagnen rullar här ut från Kimstad påväg mot Skärblacka och Finspång.
Sedan passerar man vid Doverstorp.
Ytterligare en bild från plankorsningen med vägen till/från Risinge.
Y1 1299 passerar förbi Finspångs stationshus påväg upp till bron med spårgränsen mellan Trafikverkets och kommunens spår.
Y1 1299 på bron över Finspångsån.
Så rullar man tillbaka ner mot stationsområdet.
Ännu en gång passeras Doverstorp men denna gången påväg tillbaka mot Kimstad och Norrköping.
Invid ett ensamt träd på fältet också vid Doverstorp.
Y1 1299 passerar bron över Motala ström i Skärblacka. Här har man påbörjat renoveringsarbeten av bron sedan jag var här sist i juli 2021.
Näst sista bilden på Y1 1299 blir vid Okna mellan Kimstad och Norrköping när tåget är påväg tillbaka dit med resedeltagarna.
En sista bild på Y1 1299 för denna gången när den passerar bron över Göta kanal vid Norsholm som tåg 29053 från Norrköping till Nässjö.
Den 12 september befinner jag mig i Uppland då Lennabanans dagar pågår på ULJ (Upsala-Lenna Jernväg) och med det mycket trafik över dagen.
Här passerar ett gäng YP-rälsbussar vid Årsta strax utanför Uppsala som tåg 190Y från Faringe till Uppsala Ö.
Två av rälsbussarna har kopplats av i Uppsala och här kommer YB05p 809 + YF05p 904 + UB3yp 2139 vid Bärby som tåg 11Y till Faringe.
Vid Funbo mellan Marielund och Bärby kommer här tåg 160 från Faringe till Uppsala Ö med SRJ Z6 3 främst.
Tillbaka i Bärby där det blir tågmöte mellan Z6-tåget till vänster och ångtåget 171 från Uppsala Ö till Faringe med BLJ 5 "Thor" som dragkraft.
Samma ångtåg som förra bilden passerar en liten stund senare vid Funbo mellan Bärby och Marielund.
Vid Moga mellan Faringe och Almunge passerar sedan rälsbusståg 150Y från Faringe till Uppsala Ö.
Samma tåg som ovan har stannat till i Länna för tågmöte.
Tågmöte i Länna vilket är mer ovanligt mellan rälsbusstågen 191Y Uppsala Ö-Faringe och 150Y Faringe-Uppsala Ö.
Det gick även ett godståg på banan denna dagen och det var Z4p 266 och som här passerar Almunge som tåg 550 Faringe-Uppsala Ö.
Samma rälsbusståg som ovanför passerar här vid Kohagen mellan Almunge och Faringe som tåg 191Y Uppsala Ö-Faringe.
Stationsområdet i Faringe med rälsbusståget från förra bilden och ångtåget med BLJ 5 "Thor".
Vid Hummelbol mellan Almunge och Länna passerar sedan BLJ 5 "Thor" med tåg 172 från Faringe till Uppsala Ö.
Och på samma plats kommer en stund senare SRJ Z6 3 med tåg 161 från Uppsala Ö till Faringe.
Rälsbusståg 151Y passerar sedan vid Asplunda mellan Marielund och Selknä.
Tåg 192Y Faringe-Uppsala Ö har stannat till "på sidan" i Bärby i väntan på tågmöte.
Tågmötet i form av tåg 181 från Uppsala Ö till Faringe med ångloket BLJ 4 "Långshyttan" främst har stannat till i Bärby.
Innan rälsbusståget kunde avgå var man tvungen att invänta vagnuttagningen från Uppsala Ö med Z4p 266 som här i Bärby blir tåg 551 mot Faringe.
Z4p 266 med tåg 551 mot Faringe passerar här vid Asplunda mellan Marielund och Länna en stund senare.
En stund senare kommer tåg 181 med BLJ 4 "Långshyttan" som jag fotade vid Bärby, här vid Asplunda.
På samma plats vid Asplunda kommer senare SRJ Z6 3 med tåg 162 från Faringe till Uppsala Ö.
YP 885 + UBFo3yp 2109 passerar senare vid Funbo påväg från Uppsala Ö mot Marielund.
En sista bild från ULJ får bli denna på fyra YP-vagnar som passerar vid Locksta strax utanför Bärby med tåg 194Y från Marielund till Uppsala Ö.
Den 13 september var jag i Värmland för att fota dels halkbekämpningstågen med Y1 på Fryksdalsbanan samt godståget till/från Rottneros.
Här passerar Y1 1315 förbi Trångstad på morgonen som tåg 49149 från Kil till Torsby.
Samma vagn ses här strax söder om Västra Ämtervik.
Y1 1315 lämnar Sunne påväg norrut mot Torsby efter tågmöte med Itinon i bakgrunden.
Förflyttning till Frykåsen där Nordiska Tågs T44 263 passerar förbi med tåg 62545 från Kil till Rottneros.
I Rottneros växlar man in till Rottneros bruk för att hämta vagnarna som ska köras upp till stationen för att senare köras mot Kil.
Här är man påväg tillbaka upp till stationen med vagnarna.
Här har man kopplat bort vagnarna man hämtade på bruket till höger och kör ner de nya vagnarna till vänster.
Och så kör man ner vagnarna till fabriksområdet.
Y1 1315 rullar åter in i Sunne med tåg 49152 från Torsby till Kil. Här var ljuset väldigt fel som synes i bilden, en nackdel med att fotografera på soliga dagar är att skuggor m.m ibland hamnar fel.
Y1 1315 passerar förbi Frykåsen i full fart mot Kil.
Y31 1416 ses här strax norr om Tolita med tåg 8962 från Torsby till Karlstad.
Så befinner jag mig på ett för banan klassiskt fotoställe, nämligen vid bron över Norsälven vid Gunnita strax norr om Kil där T44 263 passerar med tåg 62544 från Rottneros till Kil.
Y31 1421 strax före Gunnita med tåg 8959 från Karlstad till Torsby.
Y31 1414 passerar förbi Trångstads gamla hållplats med tåg 8964 från Torsby till Karlstad. Denna hållplats lades ned för ett par år sedan tillsammans med ett par andra på banan.
Senare kommer Tågabs tåg 48472 från Torsby till Grums med TMY 105 + 103 strax utanför Tolita.
Ännu ett av Tågabs tåg men denna gången är det "Vänerexpressen" tåg 48501 från Kristinehamn till Göteborg Skandiahamnen med Rc2 009 främst som passerar Våle vid Hynboholm mellan Karlstad och Kil.
Vid Välsviken mellan Karlstad och Kristinehamn har man byggt ett nytt mötesspår och en ny plattform på det spåret. När jag var här sist i september 2019 såg det ut såhär på platsen.
Hector Rails 243 113 vid Svartå mellan Laxå och Degerfors samma kväll, här som tåg 88869 från Falköping till Grums.
Den 14 september var Mb 4012 under leverans till Sverige från Rumänien där de byggs. Här draget av Hector Rails 441 001 som gör uppehåll i Mjölby på kvällen med tåg 40972 Malmö gbg-Hallsberg rbg.
Hector Rail kör fliståg mellan Boxholm och Värtan i Stockholm och använder två av sina 143-lok i trafiken, här 143 060 som är målat i Hector Rails färgsättning + 054 som står i Boxholm den 19 september.
Hector Rails tåg 95422 från Boxholm till Värtan passerar senare på kvällen vid Rydsätter strax nordost om Linghem mellan Linköping och Norrköping.
Under måndagen den 20 september kom MÄLAB's X52 9055 ut från lackboxen som den första vagnen i en ny färgsättning för Mälatåg, vagnen hade tidigare Upptågets röda färgsättning.
Här ses tågsättet på Västerås C samma kväll när det egentligen skulle kört som tåg 2178/2179 till Linköping men drabbades av ett fordonsfel och blev inställt.
Detaljvy från sidan.
Här en bild där man kan jämföra färgsättningen med ER1's färgsättning bakom.
Ännu en bild på hela vagnen fast från andra hållet. Vagnen skulle här kopplas ihop med vagnen längre bort för att köras därifrån som tjänstetåg till Linköping.
X51 9022 gör uppehåll i Dingtuna samma kväll med tåg 8056 från Västerås C till Fagersta norra.
Den 22 september gick ett chartertåg från Stockholm till Kalmar med Rc6 1338 som här passerar Sya mellan Mantorp och Mjölby som tåg 37319.
Kvällsljus i Norrköping den 23 september.
Lördagen den 25 september gick ett antal extratåg genom Östergötland och här passerar det första av de, Rc4 1158 med tåg 39262 från Trelleborg till Söderhamn strax söder om Mjölby.
Nästa extratåg är Nordiska Tågs Rc4 1148 främst som passerar med långt rälståg, tåg 62755 från Hallsberg till Svågertorp.
Sist i tåget gick TME 1527 som här passerar strax norr om Skänninge mellan Motala och Mjölby.
Samma tåg passerar senare vid Rävtomta strax norr om Boxholm påväg söderut.
Ännu ett extratåg i form av 185 682 som drar på en ny ER1-enhet, ER1 045 och som här passerar vid Meltorp mellan Linköping och Linghem med tåg 25044 från Trelleborg till Eskilstuna.
Sedan kommer Railcares TMZ 1409 vid Hulterstad strax söder om Mjölby med tåg
Det sista extratåget blir en dålig bild tagen i motljus på MTRX tåg 2058 från Göteborg till Stockholm med X74 003 som omleddes denna vägen p.g.a banarbeten.
Dagen därpå den 26 september passerar återigen Rc4 1158 fast denna gången med tomma rälsvagnar och med tåg 24367 från Söderhamn till Trelleborg.
Hector Rails fliståg 95252 från Boxholm till Värtan passerar vid Södra Berga mellan Mjölby och Mantorp samma eftermiddag med 143 060 + 054 + T43 229.
Den 28 september gick ytterligare en transport av ME-lok från Danmark genom Sverige och dessa drogs av Rc2 (tidigare Rc3, nu enbart märkt Rc) 1038 målad i Nordic Re-Finance färgsättning.
Här passerar Rc2 1038 + ME 1518 + 1519 med tåg 48772 Malmö Gbg - Avesta Krylbo strax utanför Mjölby. Tåget skulle senare vidare till Långsele dagen därpå.
Eftersom man fick stanna och släppa förbi två persontåg så hann jag ta ytterligare ett par bilder på transporten som här lämnar Mjölby norrut.
En närbild av ME 1519.
ME 1518 + 1519 som transporterades.
Senare samma dag passerar Hector Rails fliståg 95343 från Värtan till Boxholm med 143 064 + 061 + T43 243 här vid Hulterstad söder om Mjölby.
Månadens sista bild blir på Rc6 1323 + 1325 som passerar vid Strålsnäs mellan Mjölby och Boxholm som tåg 29047 från Gävle till Malmö den 30 september.
Loken skulle dagen därpå dra CEE-tåget (Connecting Europe Express) från Malmö till Stockholm och denna bilden avslutar denna månads bildsida.