X12 3195 ankommer Borgstena mellan Borås och Herrljunga med tåg 3814 Varberg-Vara den 1 september.
Vagnen gör uppehåll vid plattform innan färden fortsätter mot Vara. Här kommer man att bygga om nästa år och rusta upp spår och kontaktledningar.
Rc6 1352 passerar Aplared mellan Borås och Hillared/Limmared med tåg 339 Göteborg-Kalmar.
Här har man under sommaren rustat upp spåret med makadam och helsvetsad räls. Sist jag var här i maj i år såg det ut såhär på platsen.
X40 3339 passerar Söderbärke med tåg 630 Västerås-Ludvika den 2 september. X40 på denna delen av banan är ovanlig, de förekommer planenligt mellan Västerås och Fagersta.
Här har jag hunnit ikapp tåget till Hagge där vi ser tåget passera påväg mot Ludvika. X40 förekommer som sagt inte normalt på delen Fagersta-Ludvika men under en vecka gick de även här.
En stund senare kommer vagnen tillbaka som tåg 631 från Ludvika mot Västerås och passerar här sjön Nedre Hillen vid Hagge.
X14 3234 passerar bangården i Hagge med tåg 8097 från Borlänge till Smedjebacken.
Möte i Smedjebacken en stund senare mellan X14 3223 i tåg 640 Västerås-Ludvika och X14 3234 i tåg 697 Smedjebacken-Fagersta C.
X40 3304 ankommer slutstation Fagersta Norra med tåg 8052 från Västerås.
X40 3339 ser vi återigen men nu strax söder om Virsbo med tåg 638 från Västerås till Ludvika.
En sista bild från banan blir på X14 3223 nu påväg mot Västerås med tåg 625 från Ludvika när den passerar här utanför Virsbo.
Helgen den 5-6 september var stambanan stängd mellan Järna och Gnesta så därför omleddes snabbtågen och Snälltåget via Nyköpingsbanan.
Här passerar omledningståg 10978 från Malmö till Stockholm förbi Kolmården.
Ett ordinarie tåg gör uppehåll i Kolmården i form av ER1 010 i tåg 240 från Norrköping till Stockholm.
Rc6 1422 passerar förbi vid Getå med tåg 239 från Stockholm till Norrköping.
Omledningståg 10741 från Stockholm mot Malmö bestående av ett X2-sätt passerar invid Bråviken vid Getå.
Snälltågets tåg 69931 från Stockholm till Malmö med 193 254 främst passerar på samma plats.
X2-tåg 10342 från Malmö till Stockholm passerar Björnsnäs strax utanför Åby.
En sista bild på omledningstågen blir på det omledda posttåget 19879 från Rosersberg till Malmö gbg med Rc4P 1291 främst som passerar vid Björnsnäs.
Den 11-13 september var jag tillsammans med ett par vänner ute på kryssning med Silja Lines M/S Silja Symphony till Härnösand och Höga Kusten.
Här möter vi Viking Lines Mariella i höjd med Oxdjupet då hon ersatte Amorella på Åbo-rutten.
Nästa morgon har vi ankommit till Härnösand med båten.
Välkomstkommittén nere på kajen är beredda att ta emot oss.
X55 3348 har just stannat till i Härnösand med tåg 560 från Stockholm till Umeå.
Byberg & Nordin nr 81 kommer här på Järnvägsgatan på linje 39 mot Stenhammar.
X62 9062 ankommer till Härnösand med tåg 7422 från Sundsvall mot Umeå. Normalt trafikerar enbart X62 på denna sträckan men Regina-vagnarna hoppar in ibland.
Byberg & Nordin nr 84 har just korsat Skeppsbron som en av Silja Lines pendelbussar från hamnen till stan.
M/S Silja Symphony ligger i hamn i Härnösand under dagen.
X62 001 ankommer Härnösand med tåg 7423 från Umeå till Sundsvall med Silja Symphony i bakgrunden.
Loket B 1287 står uppställd utanför Härnösands bilmuseum.
Så var det dags att åter gå ombord på Silja Symphony för en kryssning längs Höga Kusten på återfärden mot Stockholm.
Utsikt från båten på infartskurvan norrifrån där X62 008 just rullar in till Härnösand med tåg 7425 från Umeå mot Sundsvall.
En stund senare kommer CFL Cargo med 187 400 i tåg 53249 från Husum till Lessebo.
Ett sista tåg påväg in mot Härnösand blir X52 9042 som här ankommer med tåg 7427 mot Sundsvall.
Vi seglar sedan norrut längs Höga Kusten.
Högakustenbron lockade många ut på däck.
Bönhamn passeras på vår väg norrut. Här var jag två veckor tidigare och tog denna bilden utifrån på samma båt som vi nu åkte med.
När vi passerade Ulvön var det riktigt fint solljus på ön.
Möte med M/S Ulvön som trafikerar mellan fastlandet vid Köpmanholmen ut till Ulvön.
Nästa morgon vid Oxdjupet så har vi M/S Viking Cinderella som förföljer oss från Mariehamn.
Hector Rails Rc-lok, eller 143-lok som de heter hos de står utanför Värtans stationshus. Det är 143 039 + 046 som står uppställda här i väntan på kommande uppdrag.
M97 67 är påväg uppför Norra Promenaden i Norrköping felskyltad mot Fridvalla samma eftermiddag.
Den 14 september passerar X12 3220 förbi Skänninge som tåg 90793 från Hallsberg mot Mjölby (och vidare mot Linköping).
Vagnen hade varit på hjulsvarvning i Hallsberg och kör därför denna vägen där dessa vagnar normalt inte trafikerar.
Samtliga nuvarande vagnar som trafikerar den s.k UVEN, dvs tågen mellan Linköping-Eskilstuna-Västerås-Sala stod uppställda utanför verkstaden i Linköping den 20 september.
Det senaste tillskottet i UVEN-trafiken är två Regina-vagnar som tidigare trafikerat på Upptågets sträckor.
Här ses X52 9063 utanför verkstaden och den andra vagnen som ska rulla där är X52 9055.
X12 3193 står här i Norrköping på morgonen den 21 september när den ska rulla iväg mot Sala som tåg 2120. Till vänster står X61 203 uppställd inför eftermiddagens trafik.
Den 25 september gjorde Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg (FSVJ) en resa från Oxelösund till Ludvika längs TGOJ med Ma 408 + vagnar.
Här ser vi tåget när det rullar in i Lindesberg som tåg 54940 mot Ludvika med Lilla Lindesjön i förgrunden.
Tack vare att tåget stod för möte i Storå så hann jag få ytterligare en bild på det vid Vasselhyttan strax norr om Storå.
Ute på hala skarvspår på Silverhöjdsspåret mellan Ställdalen och Grängesberg. Här strax före Silverhöjdens f.d station.
Här har tåget stannat vid infartssignalen till Grängesberg för att möta ett persontåg.
Och här passerar man genom Grängesberg en stund senare.
Tåget har här ankommit Ludvika där man skulle göra rundgång av loket inför återresan mot Oxelösund.
Rundgång av loket sker.
Här står tåget redo att avgå söderut igen mot Oxelösund.
Åter på Silverhöjdsspårets skarvspår när tåget här passerar strax utanför Ställberg påväg söderut.
En sista bild på tåget när det passerar vid Rällså mellan Kopparberg och Storå.
Nässjö på morgonen den 30 september och där ser vi Y1 1299 som är ute på lövhalkebekämpning samt Trafikverkets röjningslok som Protrain bemannar.
Inlandsbanan har köpt in Lint-motorvagnar som tidigare har rullat i Holland och ett par av dessa har varit i Sverige för provkörning m.m.
Här är två av dessa vagnar, Y41 21 + 35 påväg söderut mot Polen igen för ombyggnad och den första vagnen ska även få samma lack som den bakre vagnen.
Vagnarna växlas här fram i Nässjö på morgonen för att bli tåg 29247 mot Trelleborg.
Här passerar Lint-vagnarna förbi strax söder om Grimstorp vid Sjöarp.
En bild bakifrån på vagnarna där man ser skadan som Y41 35 fick när den körde på en bil vid Buresjön på Inlandsbanan den 13 februari i år.
Samma vagnar står en stund senare och väntar på förbigång i Vislanda.
En sista bild på Lint-vagnarna när de passerar på linjen mellan Osby och Hästveda.
Td 373 + 371 ser vi här strax söder om Lönsboda när det är påväg från Älmhult mot Olofström som tåg 6127 på det ännu ej upprustade spåret.
Utfarten från Lönsboda mot Olofström och här finns fortfarande skarvspåret kvar men nästa sommar kommer man att byta spår här.
Man har redan under sommaren 2020 bytt spåret på sträckan mellan Älmhult och Lönsboda men sista biten till Olofström tar man nästa sommar.
Td 373 + 372 passerar infarten till Lönsboda med tåg 6128 från Olofström mot Älmhult.
185 337 har kommit med vagnarna till vänster från Gent i Belgien och gör här rundgång inför återresan söderut.
X11 3170 avgår från Älmhult som tåg 17521 från Alvesta till Hässleholm.
En stund senare avgår X61 090 + 031 från Älmhult som tåg 1901 från Alvesta till Hyllie.
Det gamla stationsområdet i Ljungby har idag inga spår kvar.