Jag har delat upp september månads sida p.ga att det blir alldeles för mycket bilder på sida 1 så här är fortsättningen från den.
Mellan den 20 och 23 september var jag på besök i Tyskland tillsammans med ett par andra intresserade vänner för att dels åka runt till olika spårvagnsstäder och även besöka Innotrans i Berlin.
Här är vi på Köpenhamn H före mitt tåg mot Hamburg avgick på eftermiddagen den 20 september.
Det blir båtöverfart mellan Rödby i Danmark och Puttgarden i Tyskland och här möter vi M/S Holger Danske på den leden.
Tåget växlar ombord på färjan här för att kunna köra över hela vägen till Tyskland.
Här har vi just ankommit Hamburg Hbf med MF 5288 främst.
112 173-0 ska just avgå med tåg mot Bad Oldesloe från Hamburg Hbf.
Tidigt nästa morgon den 21 september är jag i Frankfurt am Main och här står detta ICE 1-tågsätt i tåg 271 mot Chur i Schweiz redo att avgå.
Jag hamnade så småningom i södra Tyskland, närmare bestämt i Freiburg im Breisgau där man fortfarande har en del gamla spårvagnar från 80-talet i trafik.
Här ser vi 146 206 som ska gå till Schweiz, närmare bestämt till Basel Bad Bahnhof.
VAG 229 av modell Duewag GT8NF som varit i trafik sedan 1991 ankommer strax Hauptbahnhof påväg mot Rieselfeld.
Jag kommer inte lägga ut samtliga bilder här utan kommer så småningom skapa en helt ny sida med fotoalbum från olika städer m.m.
VAG 246 som är från 1993 och är av modell Duewag GT8Z har just avgått från hållplats Hauptbahnhof påväg mot Zähringen.
VAG 210 torde utöver 205 vara bland de äldsta vagnarna i traik i staden, den är nämligen byggd 1982.
Här har den just åkt under Martinstor som är en av de gamla portarna in till själva Frieburg, bevarad sedan medeltiden och vagnen åker mot Rieselfeld.
Från andra hållet under samma port kommer VAG 248 mot Hornusstraße.
På Salzstraße kommer här VAG 276 som är något nyare, från 2000 påväg mot Littenweiler.
Ur en annan av portarna in till stan, Schwabentor också den på Salzstrasse ser vi VAG 285 påväg mot Landwasser.
Förflyttning till nästa stad norrut, nämligen till Karlsruhe ser vi här vagn 562 som avgår från Bahnhofsvorplatz vid Hauptbahnhof påväg mot Neureut.
Vagn 587 + 559 ankommer strax Bahnhofsvorplatz på linje S1 mot Bad Herrenalb.
Och en spårvagn på linje 2 mot Wolfartsweier i form av vagn 364 ankommer här till Hauptbahnhof.
181 215-5 stod uppställd på Karlsruhe Hbf.
Framför den gamla stationsskylten ses 425 613-7 redo att avgå mot Mannheim dit jag även tog det tåget.
Framme i Mannheim stod detta tåget uppställt på stationen, det är DB's mättåg från DB Systemtechnik som strax efteråt rullade söderut med 120 153-2 främst.
Den enda spårvagnen som jag fick bild på i Mannheim var denna, RNV 2203 på linje 4A mot Käfertaler Wald.
Förflyttning återigen till Frankfurt am Main Hbf där denna Itinovagn ankommer från Erbach, det är VT 102.1 och samma fordonstyp finns i Sverige under litterat Y31/Y32.
Här har den vagnen kopplats ihop med en annan vagn och skall strax avgå åter mot Erbach.
Vagn 264 ser vi på Münchener Straße i Frankfurt. Denna vagnen var en av tre (de övriga 262 samt 263) som var utlånade till Stockholm och trafiken på Djurgårdslinjen från 2010.
En Duewag R från 1994, vagn 016 kommer här strax efter Hauptbahnhof på linje 17 mot Neu-Isenburg Stadtgrenze.
Förflyttning till Würzburg mellan Frankfurt och Nürnberg där vi ser vagn 262 på Kaiserstraße på linje 5 mot Grombühl.
Vagn 210 kommer på Juliuspromenade på linje 1 mot Grombühl.
Utanför Hauptbahnhof ser vi vagn 201 på linje 5 mot Rottenbauer.
Förflyttning till Nürnberg där vagn 1112 just ankommit ändhållplatsen Tiergarten.
En stund senare i ösregn kommer vagn 1108 strax fram till ändhållplatsen Tiergarten.
Vagn 1001 av typen AEG GT6N påväg mot Gibitzenhof ankommer hållplatsen Hallertor. Denna vagnen är just nu den äldsta vagnen i trafik här, den är byggd 1995.
Även vagn 1011 ankommer Hallertor påväg mot Am Wegfeld.
Bakdelen på ett äldre U-bahntåg, vagn 449 vid station Plärrer påväg mot Fürth Hardhöhe.
Ett U-bahntåg, vagn 773 vid Hauptbahnhof påväg mot Ziegelstein.
En sista spårvagnsbild från Nürnberg på vagn 1105 som håller vid Hauptbahnhof i regnvädret påväg mot Erlenstegen.
ICE-tåg 1000 från München till Berlin Gesundbrunnen ankommer Nürnberg Hbf.
Det är ny dag den 22 september och vi befinner oss i Erfurt och ser vagn 609 strax svänga in på Bahnhofstraße från Schillerstraße påväg mot Zoopark.
Vagn 719 + 718 ankommer strax Hauptbahnhof påväg mot Urbicher Kreuz.
Vagn 710 + 702 har just stannat till vid hållplatsen Anger också de påväg mot Urbicher Kreuz.
Strax före Anger ser vi vagn 627 påväg mot Wiesenhügel.
Två mindre vagnar, VT 010 samt VT 128 inväntar kommande uppdrag vid Erfurt Hbf.
Ett av Abellios tåg littera 9442 och vagn 802 ankommer Erfurt Hbf på sin väg mot Naumburg (Saale).
Så är vi framme vid ett av dagens huvudmål och det är i Gotha där man kan åka spårvagn ut på landet till grannorten Tabarz.
Här ser vi vagn 317 ankomma till hållplatsen Hersdorfstraße i Gotha påväg mot sjukhuset, eller krankenhaus som det heter på tyska.
Vagn 315 passerar alldeles utanför vagnhallen och ankommer hållplatsen Wagenhalle påväg mot Ostbahnhof.
Inne vid vagnhallen stod en brokig samling vagnar, b.la de gul-röda från Basel. Den gröna vagn 518 har tidigare rullat i Erfurt.
Så ankommer en gammal Duewag GT8NF från 1964, vagn 521 till hållplatsen Wagenhalle påväg ut mot Tabarz.
Så åker vi ut på landet mot grannorten Tabarz och här en bild tagen längst bak på vagnen.
Vid hållplats Gleisdreieck i Waltershausen möter vi vagn 319 som är påväg in mot stan. Här kan man byta till den korta spårvagnslinje 6 som går mot centrala Waltershausen.
Vi har ankommit Tabarz och vagnen står nu i ca 25 minuter innan man kör tillbaka mot Gotha.
En bild från ändhållplatsen på linje 6 vid Waltershausen Bahnhof som är en liten bilinje från Waltershausen Gleisdreieck.
Ett ICE 1-tåg rusar genom Gotha påväg mot okänd destination.
Ett 218-lok i originalmålning rullas ut med hjälp av en lokomotor i Gotha vid företaget Railsystems RP.
Så ankommer vårt IC-tåg vidare mot Naumburg (Saale) med en manövervagn främst i tåget till Gotha.
Vi är framme i Naumburg (Saale) och tåget fortsätter vidare mot Leipzig.
Spårvagnarna i Naumburg är av äldre modell och här är vagn 51 tätt följt av vagn 29 påväg från stationen mot Salztor.
Ett av Abellios tåg mot Erfurt med 9442 309 rullar in till Naumburg.
Här stod även denna lilla motorvagnen 672 911 som var påväg mot Wangen (Unstrut).
Förflyttning till Halle (Saale) och här syns ICE-tåg 709 mot München jämte stationshuset.
IC-tåg 2049 mot Dresden Hbf rullar in till Halle (Saale) Hbf med 146 553-3 som dragkraft.
En av stadens spårvagnar vid Hauptbahnhof, vagn 659 svänger upp mot Merseburger Str. på linje 2 mot Südstadt.
Vagn 687 + 688 på linje 1 mot Frohe Zukunft mellan hållplatserna Riebeckplatz och Hauptbahnhof.
Vagn 690 + 689 ankommer Riebeckplatz på linje 10 mot Göttinger Bogen.
Vagn 612 håller vid samma hållplats på linje 2 mot Südstadt.
1442 301 på S-bahnlinje S2 mot Dessau Hbf ankommer till Bitterfeld.
När vi kom fram till Dessau var tanken att fotografera spårvagnar utanför stationen men det såg istället ut såhär där...
Spårvägen som fanns kvar tillsammans med stationshuset i bakgrunden.
442 319 ankommer till slutstation Dessau Hbf från Wünsdorf-Waldstadt i kvällsljuset.
Vårt tåg RB51 inväntar avgångstiden från Dessau Hbf mot Lutherstadt Wittenberg Hbf där vi bytte till ICE-tåg tillbaka mot Berlin.
Den 23 september börjar vi morgonen vid Zoologischer Garten med att åka S-bahn till det som står på reklamaffischen som hänger från taket.
Vi besökte alltså Innotrans på den sista dagen då man enbart visar upp fordonen och det var mycket folk på området som kommit för att titta på nya tåg och vagnar.
Här ser vi en ny tunnelbanevagn till Glasgow i Skottland som visades upp på mässan.
Även spårvagnar visades upp på området, och även då korta sådana som denna.
En av Stadlers motorvagnar som ska trafikera Bernområdet i Schweiz.
Hela åtta vagnsdelar har denna Stadlermotorvagn av typ Traverso som ska trafikera för SOB i Schweiz.
En vagn som ska till Sverige! Det är en av MÄLAB's nya vagnar av typ Stadler Dosto med littera ER1 i Sverige som visades upp på mässan.
DB's 102 006 visades upp tillsammans med två nya dubbeldäckarvagnar som ska trafikera Münchenområdet.
En ny motorvagn till Italien är denna vagn av märke Hitachi och med produktnamnet Rock.
En Metrovagn som ska trafikera tunnelbanan i Sofia, Bulgarien.
En av de nya S-bahnvagnarna till Berlin littera BR 484 och vagn 002 visades också upp.
Ett U-bahntåg ankommer till slutstation Rathaus Spandau på linje U7.
Vagn 2942 ankommer till station Siemensdamm där inredningen fortfarande skvallrar 70-tal.
Den gamla Siemensbahn där S-bahntåg gick fram till den stora S-bahnstrejken 1980 ligger fortfarande kvar och förfaller mer och mer. Här en bild på broarna nära station Wernerwerk.
Och här en bild på station Wernerwerk tagen nedifrån gatan.
Ett U-bahntåg av nyare modell, vagn 5007 ankommer Rohrdamm påväg mot Rathaus Spandau.
S-bahnstationen Yorckstraße har den smalaste plattformen i hela S-bahnnätet i Berlin och här ses ett tåg mot Henningsdorf på ingång dit.
Ett tåg mot Bernau ankommer en stund senare till samma ställe.
Ett S-bahntåg av äldre modell BR 480 påväg mot Schönhauser Allee på ringbanan ses här vid Gesundbrunnen.
En sista Tysklandsbild blir denna på BVG 9051 som ankommer hållplatsen Roederplatz på linje M8 mot Hauptbahnhof.
Påväg hem från Tyskland så åkte jag via Danmark och stannade på måndagsmorgonen den 24 september till i Århus för att titta på deras "lättbana".
Här är det Midttrafik 1109-1209 som strax ankommer till hållplats Olof Palmes Allé påväg mot Universitetshospitalet.
Förflyttning ned till stan där Midttrafik 2102-2202 ankommer till hållplats Dokk1. Här gick tidigare järnvägslinjen från Århus till Grenå men även den är omgjord till spårväg.
Midttrafik 1109-1209 har just kört under det rätt nybyggda Dokk1 påväg mot Aarhus H.
Midttrafik 2219 har just lämnat Aarhus Rutebilstation påväg mot Universitetet.
På Aarhus H ankommer här en Arrivamotorvagn, AR 1026 från Viborg.
MF 5008 ska strax rulla vidare mot Aalborg som IC 117 från Köpenhamn.
AR 1019 håller en stund till på Aarhus H innan det är avgång mot Struer.
MF 5081 främst rullar in till Aarhus H med tåg 124 från Aalborg mot Köpenhamn och det blir också den sista bilden från den resan.
Vi är åter i Sverige och påväg hem passar jag på att titta till på fyrspårsbygget mellan Malmö och Lund vilket är dokumenterat på månadssidan för september 2017.
Vi börjar vid Burlövs station där vi blickar mot norr, dvs mot Lund och här ska de nya spåren läggas till vänster.
Det byggs för fullt även för en ny gångtunnel under spåren här. En jämförelsebild i samma vinkel tagen i september 2017 kan ses på denna länken.
Och en bild där vi ser lite av spåren på samma plats.
Området innan förändring sett från Hantverkaregatan.
Här ska den nya gångtunneln under spåren gå upp direkt mot Burlöv Center i bakgrunden.
Ett Öresundståg, tåg 11058 från Köpenhamn mot Karlskrona med X31K 4352 passerar genom Burlöv. Det nya fyrspåret kommer att läggas till höger om de nuvarande.
Pågatåg 1543 från Helsingborg mot Ystad med X61 060 + 028 rusar genom Burlöv några minuter senare. En bild i samma vinkel från september 2017 finns här.
Förflyttning norrut till Åkarp där vi här blickar tillbaka söderut. Här ska man också bygga en helt ny station i ett lägre läge, man ska alltså gräva ner stationen en aning.
En blick norrut på den nya tillfälliga bilbron efter att man stängde plankorsningen i södra änden av stationen tidigare under året.
Man ska här bygga två tillfälliga spår till höger om de nuvarande under ombyggnaden. En jämförelsebild i ungefär samma vinkel från september 2017 finns här.
Den nuvarande gångtunneln under spåren i Åkarp som kommer att försvinna i takt med att det nya fyrspåret byggs.
Söderut längs gamla Stationsvägen som numera är helt stängd såg det ut såhär. Här ska de nya tillfälliga spåren gå under tiden att man bygger om Åkarps station.
En ny lokalgata har byggts innanför träden i höjd med bostadsområdena där. En jämförelsebild från september 2016 visar jag här.
Vy från den numera stängda Stationsvägen norrut. Här ska som sagt de nya tillfälliga spåren gå under tiden att man bygger om stationen.
X61 007 + 077 ankommer Åkarp med tåg 1771 från Helsingborg mot Trelleborg. En jämförande bild från 2016 kan ses här.
Jag har tagit mig närmare den tillfälliga vägbron när ET 4303 passerar med tåg 11373 från Helsingborg mot Köpenhamn/Helsingör. Till höger anas vart de nya spåren kommer att gå.
Vi förflyttar oss nu till Lund och tittar till på spårvägsbygget i stan. Här ser vi Clemenstorgets blivande ändhållplats för spårvagnarna och här en jämförelsebild från februari 2016.
Vill man se mer "före-bilder" så kan man titta på bildsidan för februari 2016 då jag gick sträckan före byggnationen startade.
Längsmed Sankt Laurentiigatan har man nu börjat att lägga ut räls. Här i riktning mot MAX IV som är banans ändhållplats.
Här spåren längs Sankt Laurentiigatan i riktning ned mot järnvägsstationen/Clemenstorget.
Utanför Allhelgonakyrkan svänger spåren vänster i riktning mot sjukhuset längs Getingevägen. Ungefär samma vinkel från 2016 kan ses här.
Längs Getingevägen arbetas det för fullt med spårvägsutbyggnaden.
Vi närmar oss sjukhuset där man arbetade för fullt med utbyggnaden. I februari 2016 låg fortfarande bussterminalen kvar här vilket kan ses på denna bilden i samma vinkel.
Bussarna får nu köra på en ytterst trång del av den gamla gatan. Närmast Nettbuss Stadsbussarna 352 på linje 3 mot Linero.
Transdev 2376 kör genom det kommande spårvägsområdet med Skåneexpressen linje 5.
Här kommer spårvägen komma fram ganska rakt mot där jag står. Bild tagen vid sjukhuset i riktning mot centrum/centralen.
Här på den f.d bussgatan upp mot BMC-huset och universitetsområdet ska spårvägen gå. En jämförelsebild från 2016 kan ses här.
Jag står nu på Tornavägens bro över den blivande spårvägen, f.d bussgatan och blickar bort mot sjukhuset. Såhär såg det ut i februari 2016.
Och åt andra hållet såg det ut såhär den här dagen. Ytterligare en jämförelsebild kan ses här.
En sista bild från Lund blir från den f.d busshållplatsen LTH i riktning mot sjukhuset och stan.
Den 25 september står två av Skånetrafikens X61'or i Mjölby påväg mot verkstaden i Motala för underhåll.
En förare från Skåne kör upp vagnarna från Helsingborg till Mjölby där en förare på Östgötapendeln kör vidare mot Motala.
Här ankommer tåg 88501 från Motala med X61 014 + 035 och ska snart rulla vidare mot Skåne efter förarbyte.
Här ses alla fyra vagnarna samtidigt i Mjölby.
Tåg 88503 är nu påväg söderut och passerar här vid Hulterstad strax söder om Mjölby i kvällsmörkret.
Helgen den 29-30 september firades Kulturnatten i Norrköping och under den passade Järnvägsmuseet i Gävle på att köra tåg i Norrköpingsregionen med b.la ångloket F 1200.
Här ser vi tåget med Rc1 1007 + 1021 stå uppställt på bangården i Norrköping den 29 september.
Möte med tåg 25252 från Linköping mot Norrköping med ångloket F 1200 i spetsen vid Gistad samma dag.
Senare samma eftermiddag ser vi ångtåget igen vid Månstad mellan Norrköping och Kimstad med tåg 25253 påväg just mellan de två orterna.
Samma plats igen med samma tåg som är lite närmare mig.
Förflyttning till Kimstad där vi ser Hector Rails omledda tåg 41029 från Hallsberg via Katrineholm söderut med 243 105 som dragkraft.
Så är järnvägsmuseets tåg påväg tillbaka mot Norrköping som tåg 25254 men nu med Ra 846 främst.
En stund senare avgår tåg 40822 från Kimstad norrut efter att ha kommit från Skärblacka med 243 103 främst.
Snälltågets tåg 3941 från Stockholm mot Malmö medförde den 30 september ett lok längst bak i tåget.