På förmiddagen den 3 september så invigdes Spårväg Citys förlängning från Kungsträdgården över Sergels torg till T-centralens hållplats utanför Åhlénshuset.
På eftermiddagen ser vi här den norra ändpunkten på Klarabergsgatan som ligger i höjd med Scandichotellet och ingången till T-centralen. Själva hållplatsen ligger där nere där spårvagnarna står.
A34 nr 2 korsar kryssväxlarna mellan hållplatsen och vändplatsen på premiärdagen. Vagnen åker upp och vänder för att kunna köra in på rätt spår igen för återfärden mot Djurgården.
A34 1 passerar fontänen vid Sergels torg påväg mot T-centralen. Här har det aldrig tidigare gått någon spårvagn så denna dagen var lite historisk för platsen.
Svenska Spårvägssällskapet körde denna dagen en utfärd med ett antal äldre vagnar för medlemmarna på den nya delen av spårvägen.
Dessa lär inte gå hit så ofta i framtiden utan istället vända vid Norrmalmstorg. Här är det SS A12 335 + SS B19 nr 846 som passerar vid Sergels torg påväg mot T-centralen.
Tätt följt kommer här SS A1 nr 76 med släpvagnen SSB BC4 nr 182 och bakom dessa kommer även SSB A2 nr 24.
SSB A2 nr 24 korsar här övergångsstället för Drottninggatan och närmar sig T-centralen.
Alla vagnarna står här vid T-centralens hållplats.
Ett par av vagnarna står här uppställda vid vändspåren norr om T-centralens hållplats för att kunna släppa förbi ordinarie vagnar.
Gott om vagnar vid T-centralens vändspår.
Två av tågen står här vid T-centralens hållplats för fotografering.
A34 1 körs upp på vändspåret bland alla gamla vagnar.
Så var det dags för Spårvägssällskapets utflykt till Djurgården med besök i deras vagnhall. Här kommer först SSB A2 nr 24 + SSB BC4 nr 182 vid Sergels torg.
A34 3 har precis rundat fontänen vid Sergels torg påväg mot Waldermarsudde.
En bild tagen åt andra hållet längs Hamngatan nedåt Kungsträdgården. Ungefär här nedanför låg den gamla hållplatsen Sergels torg som invigdes när Spårväg City kom dit 2010 men som sedan försvann.
Så kommer här SS A1 nr 76 + SS B19 nr 846 kör nästa tur med Spårvägssällskapets resenärer ut mot Djurgården.
Så kommer även SS A12 335 körandes på Hamngatan strax före hållplats Kungsträdgården påväg mot Djurgården.
Någon timme senare vid den nya hållplatsen T-centralen har A34 3 just ankommit och ska strax rulla vidare mot vändspåret för att köra tillbaka på spåret närmast mig mot Djurgården.
Så har även gammeltågen börjat komma tillbaka med resenärerna som varit på Djurgården och tittat i Djurgårdslinjens verkstad.
Ett par av vagnarna uppe vid vändspåret inför att man skulle skåla med champagne för att fira denna invigningsdag.
Det skålades som sagt med champagne på stoppbocken för att fira att spårvägstrafiken äntligen är igång upp dit.
Bliva Buss 152 ses här på Smålandsvägen i Mjölby på linje 655 från Boxholm den 4 september.
Mellan den 17 och 19 september var jag och min flickvän en sväng till Norrland för att titta och fota landskapet i höstskrud men även lite tågbilder blev det.
Vi börjar med en bild från Kiruna där man nu bygger det nya stadshuset på en ny plats och hit har man även flyttat det gamla klocktornet som tidigare stod invid busstationen.
Hörvalls Trafik 31 kommer här körandes på Österleden påväg mot Porfyren.
Vi förflyttar oss nu norrut längs Malmbanan och här vid Västra Rautasälven och här är det tåg 9916 med Iore 111 + 131 från Kiruna Malmbangård mot Narvik som passerar över älven.
Mellan Stenbacken och Torneträsk passerar här malmtåg 9911 från Narvik mot Kiruna Malmbangård med Iore 113 + 134.
Två bilder följer här på tåg 93 från Narvik mot Boden/Stockholm som just lämnat driftplatsen Stenbacken.
Ytterligare en bild på tåget vid samma plats i höstlandskapet.
Ett malmtåg med Iore 124 + 123 mot Kiruna passerar vid en liten damm med det höga berget i bakgrunden mellan Bessijåkka och Stenbacken.
Railcare/Grenland Rail kör ett malmtåg mellan Pitkäjärvi/Svappavaara och Narvik för gruvbolaget Kaunis Iron 1 och till denna trafiken används ett par f.d Rush Rail-lok.
Här ser vi tåg 42603 påväg från just Narvik mot Pitkäjärvi med 185 413 + 185 411 vid Bessijåkka.
Ett vattendrag rinner fint vid Bessijåkka.
Stannade till och tog några bilder på plattformen vid Abisko Turiststation.
Här en vy i riktning mot Björkliden.
En ytterst dålig bild på tåg 99 "Karven" från Narvik mot Kiruna som denna kväll passerade Björkliden utan stopp. Detta tåg går över sommaren och en bit in på hösten och enbart denna sträckan.
Det har blivit ny dag den 18 september och här ser vi "Karven" igen, fast denna gången med tåg 90 från Kiruna till Narvik som passerar vid Björkliden strax efter kl 8 på morgonen.
Och en stund senare ser vi malmtåg 9908 från Kiruna Malmbangård mot Narvik på samma plats. I bakgrunden syns b.la Lapporten.
Kalmar Veterantåg körde sin årliga Nordkalottenresa när vi var där och här står tåget med Ma 828 uppställt på sidospår i Björkliden.
En bild på stationsområdet i Björkliden.
Buss 1658 registrerad i Norge men kör med Länstrafiken Norrbottens färgsättning är påväg mot Kiruna och kör här ut från Björkliden.
Molnen är nära berget...
En rätt dålig bild på SJ's nattåg 94 mellan Björkliden och Kopparåsen.
"Karvens" återgående tågsätt men nu som IC-tåg 95 mot Kiruna och vidare mot Luleå med Rc6 1327 ses här på linjen mellan Katterjåkk och Vassijaure.
En stund senare dyker samma nattåg upp igen som jag fotade för två bilder sedan, nämligen nattåg 94 med Rc6 1334 som passerar mellan Vassijaure och Katterjåkk.
Och på samma plats en stund senare ser vi malmtåg 9909 från Narvik mot Kiruna passera på ungefär samma plats med Iore 126 + 132.
En sista bild från stället blir på Railcare/Greenland Rails malmtåg från Pitkäjärvi påväg mot Narvik med 185 411 + 185 413.
Här har vi tagit oss över gränsen till Norge och ser vägen fortsätta mot Narvik.
Tillbaka vid hållplatsen i Riksgränsen där vi ser malmtåg 9912 med Iore 111 + 131 passera mot Narvik.
En bild på plattformen vid Riksgränsen i riktning mot Norge.
Plattformen fortsätter sedan inuti snögalleriet och gränsen till Norge finns uppmärkt inuti tunneln längre fram.
Sedan tog jag mig till Katterjåkk där vi ser en bild från plattformsänden i riktning mot Kiruna.
Åt andra hållet ser det ut såhär. Här stannar ett par av SJ's tåg som passerar förbi.
En liten bäck i anslutning till Katterjåkk.
Vassijaures stationshus ses här från väg E10 som passerar utanför.
Vi tog sedan rallarvägen från E10 mot Låktatjåkka och den såg i stora delar ut såhär.
Man passerade vattendraget Låktajåkk där Malmbanan korsar densamma på en bro.
Efter en bra stunds vandring kom vi så fram till den lilla hållplatsen Låktatjåkka som har en liten hållplatskur.
Plattformen ses här i riktning mot Kiruna.
Och åt andra hållet i riktning mot Norge.
Interiör i väntsalen och som synes finns det t.o.m en skärm här med kommande avgångar då en del av SJ's IC-tåg på sträckan Luleå-Narvik stannar här.
Jag stannar kvar en stund vid Låktatjåkka och från en höjd strax före hållplatsen ser vi här SJ's IC-tåg 96 från Luleå mot Narvik med Rc6 1335 passera.
Ingen bra vinkel åt det hållet men vi ser malmtåg 9913 mot Kiruna med Iore 101 + 125 som passerar invid Låktatjåkkas hållplats.
En stund senare dyker nästa malmtåg upp och det är tåg 9914 mot Narvik med Iore 107 + 104.
Jag har senare kommit ikapp malmtåget jag fotade för två bilder sedan, nämligen tåg 9913 som här står och inväntar körtillstånd vid Abisko Östra.
Här kommer sedan tåg 9916 mot Narvik med Iore 113 + 134 öster om Abisko vid Stordalen.
På samma plats ser vi Hörvalls Trafik 70 på linje 91 från Narvik mot Kiruna.
En sista bild på ett malmtåg blir återigen på tåg 9913 och denna gången lite före Stenbacken.
Sedan hoppar vi vidare till den 19 september och på morgonen är vi vid Malmberget strax utanför Gällivare där man ska flytta hela staden likt Kiruna så denna vyn är historia om några år.
Här är det Falcks Omnibus Gällivare AB nr 102 som kommer på Järnvägsgatan och svänger strax in till busstationen.
Här ser vi samma buss stå och släppa av resenärer vid Malmbergets busstation.
Och här fortsätter bussen vidare mot Kullegatan i Malmberget.
En bild över en vy som snart kommer att förändras rejält, närmast i förgrunden syns Gällivarevägen.
Här ser vi Köpmangatan upp mot vänster och rakt upp mot busstationen går Presidentgatan. Även detta blir historia om några år.
Den lokala Coop-butiken stänger snart för sista gången på denna platsen.
Här fortsätter Bolagsvägen rakt bort.
Även dessa hus med tillhörande pizzeria och butiker sjunger på sista versen.
Vy längsmed väg E10 vidare mot Luleå där man ser höstfärgerna.
Strax före Morjärv tog jag denna bilden över Kalixälvens biflöde.
En tidigare Swebuslinje från Västerås på Arlanda samma eftermiddag, det är Swebus Express 3458 numera ommålad i Flixbus färgsättning.
Swebus Express 3453 på Flixbuslinje 601 mot Uppsala avgår här från Arlanda.
Rc6 1369 med tåg 892 från Stockholm mot Uppsala gör uppehåll i Märsta samma eftermiddag.
För att komma vidare till sida 2 med bilder från september månad så klicka här.