Vi inleder månaden den 1 september i Skärblacka utanför Norrköping där Rush Rails timmertåg lastar timmer vid terminalen, med sig har man sitt ellok 185 415-8.
Tåget med T66 713 främst ser vi här när man startar från Skärblacka mot Kimstad.
Här ses hela tåget bakifrån med 185 415-8 som går sist i tåget när man rullar in i Kimstad för att senare fortsätta norrut.
Den brittiska researrangören PTG Tours har återigen chartrat tåg i Sverige för engelska entusiaster och den 5 september besökte man b. la Smalspåret i Virserum.
De två första bilderna är när tåget gick som tomtåg till Hultsfred för att hämta upp resenärerna som skulle åka tillbaka till Nässjö. Tåg 25697 med TMY 1111 främst passerar här med tomtåget mot Hultsfred strax före Bruzaholm.
Samma tåg passerar i skogarna mellan Mariannelund och Lönneberga.
Det har hunnit bli kväll och tåg 25698 är påväg tillbaka mot Nässjö med resenärerna ombord när det här passerar utanför Ingatorp.
En sista bild på tåget när det rundar en kurva bland skuggor i skogen mellan Hult och Eksjö.
X14 3232 med Krösatåg tåg 27627 Tranås-Nässjö avgår här från Aneby samma kväll.
Snälltågets tåg 3943 Stockholm-Malmö med 242 532 främst passerar Aneby. Numera använder Snälltåget egna röda lok i sina tåg.
Vi hoppar fram till den 11 september och Norrköping. Denna bild visar också tåg 3943 med 242 532 som här är påväg mot Malmö.
Vi stannar kvar i Norrköping den 14 september och vi är vid Söder tull där Söne trafik 233 inväntar avgång mot Sparvstigen i Söderköping. Denna bussen har tidigare rullat i Väst-Sverige.
En äldre Volvo B10L, Transdev 3579 på linje 117 ut mot Vrinnevisjukhuset passerar vid Söder tull.
P.g.a spårarbeten längs linje 2's linjesträckning ut mot Hageby/Kvarnberget så vände vagnarna vid slingan vid Söder tull för att köra tillbaka mot Fridvalla, en slinga som inte används så värst ofta på det hållet.
Här är det M06 43 som är påväg tillbaka längs Drottninggatan ut mot Fridvalla.
Transdev 3577 ankommer hållplatsen Topasen i stadsdelen Vilbergen på linje 117 mot Vrinnevisjukhuset.
Den 17 september var jag uppe på den årliga museidagen på Järnvägsmuseet i Gävle. Först ser vi ett av "pendeltågen" mellan museet, stationen och fordonsmagasinet vid Nynäs ankomma Gävle C. Dragare i denna ände är T41 204
I andra änden av pendeln så gick ångloket B 1108 och här inväntas avgång på Gävle C ut mot museet.
Ute vid fordonsmagasinet har just dessa två bussar ankommit, en gammal Volvo B657 närmast som tidigare rullat i Uppsala på 50-talet. I bakgrunden en gammal postbuss. Båda tillhörande Svenska Spårvägssällskapet.
Dm3 1246 tittar fram inne på fordonsmagasinet.
En sedvanlig järnvägsmarknad hölls också här där man kunde köpa järnvägsböcker, tidningar, modelltåg, filmer m.m.
Inne i magasinet står även X1 3019 bevarad från Stockholm och rätt nedklottrad som synes. Framtiden för denna är oviss just nu.
Ena pendeltåget ankommer till Fordonsmagasinet med T41 204 + B 1108 och ska senare vända åter mot Gävle C och Järnvägsmuseet.
Rälsbusspendeln till vänster bestående av b. la UBF7Z 2095 främst avgår mot Gävle C och fordonsmagasinet vid Nynäs. Till höger ett par av ENJ's bussar.
Rc1 1007 ensam vid Järnvägsmuseet en stund senare.
Vi lämnar museiområdet och beger oss mot stan igen. Ute på bangården står X51 9011 som här tillhörde Upptåget men som nu rullar i Tåg i Bergslagens trafik.
Så ett par bussbilder från Gävle, först en reklammålad Stadsbussarna 219 med reklam för ABF påväg mot Fjällbackens köpcentrum.
En "vanlig" stadsbuss i Gävle, nämligen Stadsbussarna 237 som strax ankommer Rådhuset påväg mot Sätra.
Ytterligare en reklamvagn på linje 14, nämligen Stadsbussarna 210 vid hållplats Rådhuset påväg mot Fjällbacken.
Dagen därpå, den 18 september kördes det ångtåg mellan Upplands Väsby och Märsta. Här ankommer ett av tågen till Märsta med B 1108 som dragare.
X60 6002 lämnar Märsta för färd ner mot Stockholm och Södertälje centrum.
En stund senare lämnar museitåget Märsta igen för återfärd mot Upplands Väsby. I denna änden av tåget gick Ra 846.
En stunds lugn och ro vid Märsta station.
Rc6 1350 främst med "Uppsalapendeln", tåg 829 från Uppsala till Stockholm ankommer till Märsta.
Samma dag var det visning av station Odenplan för nya Citybanan i Stockholm och som synes lockade detta mycket folk, och så mycket folk var det hela dagen.
Här har vi precis kommit in i nya biljetthallen från Odenplanhållet.
Rulltrappa ner till mellanplanet.
Ännu avstängda rulltrappor ner till plattformarna.
En blivande SL Center som kommer att ha biljettinformation m.m.
Man kan välja mellan två rulltrappor att åka ner till plattformen.
Då är vi nere på plattformen som som synes har plattformsväggar till spåren.
En X60-vagn stod inne som man demonstrerade dörröppning/stängning med.
Plattformen sedd från andra änden.
Ena spåret, nedspåret ses här norrut mot Tomtebodahållet.
Uppgången mot Vandadisvägen.
En sista bild på Odenplans nya station sedd från rulltrappan upp mot Vanadisvägen.
Även här finns ett mellanplan innan rulltrapporna upp mot markytan kommer.
Ett mindre mellanplan där spärrarna in mot plattformarna kommer att hamna tillsammans med spärrkiosken.
Och en bild åt andra hållet som är vyn när man kommer in från Vanadisvägen.
En sista bild från Odenplan blir denna på ingången ner mot stationen från Vanadisvägen.
Slussen står i ordentlig förvandling de närmsta åren då man ska bygga om hela området. Här en vy mot Gamla stan längs f.d Katarinavägen. Nedan till höger är f.d plattformen för Saltsjöbanan.
En jämförelsebild på samma plats från juni 2016 då jag också var här och fotade.
Och åt andra hållet såg den uppgrävda Katarinavägen ut såhär denna dagen.
Här gick man tidigare upp från Saltsjöbanan direkt upp mot Katarinavägen. Inte mycket kvar av detta här.
Här nedan gick tidigare Saltsjöbanan + en väg som anslöt till den större Stadsgårdsleden.
Jag har en jämförelsebild från ungefär samma vinkel, inte riktigt exakt den 10 juni samma år, som kan ses här.
Den f.d plankorsningen som var in mot huset från Stadsgårdsleden, inte mycket kvar av den mer än ett par skyltar.
En vy från den f.d plankorsningen in mot Slussen.
Har även en jämförelsebild från 10 juni med ett tåg på som kan ses här.
Och åt andra hållet, dvs mot Saltsjöbaden såg det ut såhär. Man ser vart spåret kapats av längre bort.
Keolis 7188 passerar över busshindret som ska hindra bilar från att köra in på bussgatan vid Slussplan, ändå är det många bilister som fastnat just här.
En äldre MAN-buss från 2004, Keolis 5390 avgår från tillfälliga hållplatsen vid Norrmalmstorg mot Centralen.
Vi hoppar fram till den 23 september och till Norrköping där man under hösten lånade in ett par bussar för att köra på linje 2 som normalt körs med spårvagn, men p.g.a spårarbeten så var delen Söder tull-Kvarnberget avstängd mellan september och november.
En av bussarna som lånats in och kördes som ersättning på linje 2 var Transdev 0030 från Kristianstad som här lastar passagerare vid Söder tull inför turen ut mot Kvarnberget.
Här svänger samma buss in på Hagebygatan på sin väg ut mot Hageby och Kvarnberget.
Den 24 september är vi kvar i området och beger oss till Getå på den enkelspåriga Nyköpingsbanan där X2-tåg normalt inte trafikerar.
Här är dock ett omlett tåg 99024 (ord. 530) påväg norrut som går denna vägen p.g.a planerat banarbete på ordinarie vägen.
En buss tillhörande Vikbolandets taxi gör uppehåll vid hållplats Fridhemsvägen i Getå.
Rc6 1347 med tåg 231 Stockholm-Norrköping passerar genom driftplatsen Getå.
En stund senare kommer Snälltågets tåg 3934 Malmö-Stockholm med 242 531 som dragkraft.
En sista bild från Getåtrakten blir på omledningståg 90697 (ord. tåg 533) påväg mot Malmö som passerar invid Bråviken.
In mot Norrköping igen där det var öppet hus vid spårvägsmuseet och man körde även veteranspårvagn i form av vagn nr 1 som här avgår från spårvägsmuseet/Transdevs depå in mot Söder tull.
En hel hoper gamla avställda M67K stod uppställda vid depåområdet.
M67 131 hade ställts upp utanför museet.
En bild inifrån spårvägsmuseet.
Biljettmaskinen som användes av Östgötatrafiken fram till ca 2010 då det nuvarande systemet togs i drift.
Vagn 1 återvänder till spårvägsmuseet efter en tur från stan.
Spårvagnslinje 2 i Norrköping ersättades av buss då ett större spårarbete pågick längsmed spårvägssträckan. Som tidigare nämnts så rullar dels "vanliga" ledbussar i trafiken, men även tre inlånade bussar som enbart rullar i morgonrusningen.
Vid hållplats Trumpetaregatan passerar här den från Kristianstad inlånade Transdev 0030 påväg från Kvarnberget mot Söder tull på morgonen den 26 september.
En av de ordinarie bussarna på ersättningstrafiken, Transdev 7007 släpper på passagerare vid Kvarnberget.
Transdev 4899 rullar ner för backen till ändhållplats Kvarnberget.
Tio minuter senare kommer nästa inlånade buss, Transdev 4975 som här ses mellan hållplatserna Ringdansens centrum och Kvarnberget.
På ungefär samma ställe kommer ytterligare tio minuter efter återigen 0030 mot Kvarnberget.
Och vänder jag på mig så kommer 4899 tillbaka in mot stan och möter 0030.
Vid Kvarnbergets vändplats ser vi 4975 tillsammans med 0030 under regleringen.
4975 har kört fram till hållplatsen Kvarnberget och släpper på resenärer in mot stan.
Här har jag kört ikapp bussen och får ytterligare en bild på den, denna gången på Grundläggaregatan med S:t Johannes kyrka i bakgrunden.
En sista bild får bli på 0030 som är påväg in mot stan och ses på Hagebygatan i höjd med hållplatsen Hageby vårdcentral.
Senare samma dag har jag tagit mig till Älmhult för att se hur långt man kommit med ombyggnaden av stationen. Jag besökte den även i augusti 2015 vilket finns på den månadssidan. En jämförelsebild från då finns även här
Här en vy som blivit förändrad sedan jag var där sist. En ny gångbro som ersätter den tidigare plankorsningen över spåren har kommit på plats, dock ej ännu öppnad när jag tog bilderna.
Den gamla plankorsningen ligger kvar men har stängts igen sedan man fått den nya gångbron på plats (och här den tillfälliga plankorsningen närmare plattformarna).
En jämförelsebild, dock tagen på andra plattformen på hur det såg ut innan kan ses här.
Den tillfälliga plattformsövergången ses från gatusidan mot mittplattformen.
Och här ser vi den från andra hållet.
X2-tåg 542 Malmö-Stockholm passerar genom Älmhult utan att stanna. Såhär såg det ut i augusti 2015.
Krösatåg 17579 från Växjö mot Hässleholm med X11 3169 ankommer till Älmhult.
I söderänden av plattformen har man rustat upp och lagt slingor för synskadade även på stickspåret från Olofström.
Den nya gångbron sedd från andra sidan spårområdet vid IKEA-museet på Västergatan. Jag tog en bild i augusti året innan här och den kan ses här.
Stationsområdet sedd från Hallandsvägens bro över spåren.
X11 3184 gör uppehåll i Älmhult med tåg 7564 från Hässleholm mot Växjö.
Öresundståg 11089 Kalmar-Alvesta-Malmö-Köpenhamn med X31K 4387 främst stannar till vid spår 1. Jämför gärna vyn här från augusti 2015 med samma vagn.
Td 388 rullar in i Älmhult med tåg 6128 från Olofström.
Rd2 1083 passerar genom stationen i god fart med tåg 4619 Hallsberg rbg-Malmö gbg. Kan visa ännu en jämförelsebild här.
Med bommarna nere så avslutar vi bilderna från Älmhult med X11 3175 som här rullar in till Älmhult med tåg 7591 mot Hässleholm.
X14 3236 ankommer Alvesta från Växjö och fortsätter mot Nässjö/Jönköping som tåg 17618.
En avslutande bild från denna månad blir på X61 212 som gör uppehåll med tåg 8812 Tranås-Norrköping på morgonen den 30 september.