Vi inleder månaden med en mobilbild från Mjölby där Rc6 1325 med sin mätvagn ankommer för en stunds uppehåll.
Den dimmiga morgonen den 5 september står detta tågsätt från b. la Nässjö Järnvägsmuseum uppställt i Nässjö.
På förmiddagen den 6 september ankommer Y31 1427 i tåg 7685 från Nässjö till Vetlanda.
P.g.a att Svenska Motorvagnsklubbens rälsbussar skulle komma lite senare fick man växla runt vagnen. Här kan ses som att "tåget från Åseda ankommer".
Y31 1427 på det något ovanligare spår 2 i Vetlanda inför avgången mot Nässjö.
Så ankommer SMoK (Svenska Motorvagnsklubben) med sitt tåg 95273 till Vetlanda.
Y31 1427 avgår kort därefter mot Nässjö som tåg 7686.
SMoK-tåget inväntar avgångstiden tillbaka från Vetlanda mot Nässjö.
Här har tåg 95274 just ankommit till Nässjö.
Inne på terminalområdet i Nässjö pågår firandet av Festirail för fullt med amatörlokkörning och visning av diverse lok och vagnar.
Nässjö Järnvägsmuseum serverade fika i sin restaurangvagn som stod uppställd med ett par andra vagnar på området. Notera Snälltåget med lika gamla vagnar i sitt tåg i bakgrunden.
Ett par lok, både gamla och nya visades upp på området.
En gammal Rc, ombyggd Rd, nytt Re samt ett Td-lok visades upp på Festirail.
Du 109 står uppställd tillsammans med SMoK's rälsbussar m.m på området.
Ångkranen från Ånge visades även den upp i Nässjö. Här i full action med att lyfta en vagn.
Det var även amatörlokkörning för folk som ville prova på att köra antingen ett Ra-lok eller äldre ånglok.
Kalmar Veterantågs tåg 29030 med Ma 828 passerade förbi Nässjö på sin väg norrut, mot Björkliden.
Även på torget i Nässjö var det firande av stadens 100-årsjubileum och en veteranbuss körde fram och åter från Festirailområdet till torget.
Sedan var det dags för det som lockade mest för att titta på för denna dagen, nämligen jubileumståget för Södra stambanans 150-årsfirande med ångloket F 1200 främst och B 1316 bakerst.
På båda bilderna här rullar det förbi Handskerydssjön påväg in i Nässjö vid 15-tiden.
Följetåget med dubbla Da-lok ankommer en liten stund senare till Nässjö.
Ångloket var det som tilldrog sig mest uppmärksamhet i Nässjö på plattformen.
X14 3230 rullar in i Nässjö med tåg 8755 från Norrköping. På spåret "bommen" till vänster står X14 3236 över helgen.
X14 3230 ska senare starta från Forserum senare samma eftermiddag med tåg 18756 mot Jönköping.
Du 109 med tåg 95272 mot Jönköping rullar strax in i Forserum för tågmöte.
En annan vinkel på samma tåg.
X14 3230 rullar ut ur Forserum med tåg 18777 mot Nässjö och vidare 8778 mot Norrköping.
Senare syns NJ's eltåg växla fram i Jönköping för återresan mot Nässjö.
Tåg 95271 mot Nässjö är strax avgångsklart från Jönköping mot Nässjö.
Tillbaka i Nässjö ses kvällens sista ångtåg mot Eksjö, draget av Sa 1277 rulla ut ur Nässjö.
X14 3237 avgår med tåg 8790 från Nässjö mot Norrköping senare på kvällen.
Ett par andra lok fick välbehövlig vila inne på lokstallsområdet.
Da 888 + 820 med ett par vagnar står uppställda på spår 8 i Nässjö över natten.
Svenska Motorvagnsklubben körde senare samma kväll ett anslutningståg mot Falköping för att få hem vagnarna från Nässjö. Här ses det före avgång från Nässjö.
Ånge ångkran m.m står uppställda på spår 8 över natten.
Det har blivit en ny dag, nämligen den 7 september och jag och ett antal fler ska åka med F 1200-tåget norrut. Här står man och väntar på avgång från Nässjö på morgonen.
Uppehåll vart det en stund i Tranås på norrvägen.
Ett par X61'or stod uppställda vid verkstaden i Boxholm. Här ses närmast X61 030 och X61 204.
Vi är framme i Mjölby där man visade upp Y1S 1363 som också åkte efter vårt tåg hela vägen.
Interiör i den renoverade Y1-vagnen.
X54 9005 som är stripad för Mälarenergi rullar ut ur Mjölby med tåg 8170 påväg mot Gävle via Borlänge.
Y1'an och hela ångtåget ses här från stationshuset i Mjölby.
Här har vårt tåg ankommit till Linköping där vi gör ett längre uppehåll innan färden norrut fortsätter.
Såhär långt åkte jag med ångtåget, nämligen till Norrköping dit vi har ankommit och efter oss har Y1S 1363 kört och ankommer även den här strax.
X12 3220 + 3192 inväntar avgångstiden från Norrköping som tåg 2136 påväg från Linköping mot Västerås och Sala.
Y1S 1363 står uppställd under uppehållet i Norrköping.
Man körde i samband med F 1200's besök även veteranspårvagnar i staden. Här ses vagn 1 vid Carl Johans Park.
Även vagn 10 med släp var ute och rullade på Norrköpings gator denna dagen. Här ses de när de just sväng in på Drottninggatan och till hållplats Rådhuset.
Här ses vagn 10 med sitt släp på Trädgårdsgatan.
Här rullar samma vagnar tillbaka mot stan igen och ses när de rullar över Saltängsbron.
Vagn 1 rullar även den här över Saltängsbron påväg mot Norrtull.
En sista spårvagnsbild för nu får bli på när vagn 10 med släp ankommer Resecentrums hållplats.
X2-tåget 537 påväg mot Malmö ankommer på det lite ovanligare spåret 3B, detta för att ångtåget skymde på spår 1 och Y1'an på spår 2.
Tåget nalkas i fjärran, närmare bestämt i Mariannelund när tåg 7666 mot Nässjö är på ingång dit den 12 september.
X11 3188 inväntar avgångstiden i Jönköping som tåg 17657 mot Nässjö på kvällen den 12 september.
Nässjö Järnvägsmuseum är uppe och vänder i Norrköping med en charterkörning den 13 september.
Den 17 september vänder X14 3231 i Jönköping till tåg 18765 mot Nässjö. Plattformsskyltningen förkunnar dock något annat.
Mellan den 19-20 september var jag i Gävle på den årliga järnvägsmuseidagen. Först passade jag på att dokumentera lite av gamla enkelspåret mellan Skutskär och Furuvik. Här ses växeln i norränden vid driftplats
Turiket strax norr om Skutskärs hållplats.
X40-3 3315 passerar hållplatsen Skutskär med tåg 273 påväg från Gävle ner mot Linköping.
Det som känns som det bortglömda spåret som har plattform i Skutskär men ingen anslutning varken i norr eller söderänden, men lär kopplas ihop med de andra när dubbelspåret upp mot Furuvik är klart.
X52-3 9044 med tåg 8451 påväg från Gävle ner mot Uppsala ankommer här till hållplatsen i Skutskär.
Nu är jag en bit norr om hållplatsen där vi ser enkelspåret fortsätta in mot Skutskärs driftplats efter signalen. Det nya dubbelspåret kommer här att vika av till vänster.
Nuvarande bangården vid Skutskär norra mot syd.
Och bangården i riktning mot norr.
Och så ett tåg genom Skutskär norra, och det är X55 3362 som är påväg med tåg 575 från Sundsvall mot Stockholm.
Bara ett par minuter senare passerar även tåg 275 med X40-3 3313 påväg mot Linköping.
X40 3308 + 3327 passerar en liten stund senare igenom Skutskär med tåg 274 påväg från Linköping mot Gävle.
Sedan tog jag mig upp på vägbron för Gävlevägen, väg 76 och här ses vyn över bangården i Skutskär från bron.
X52 9032 med kamrat passerar i kurvan strax före Skutskär norra, och strax under vägbron med Gävlevägen, väg 76 med tåg 8455 påväg från Gävle ner mot Tierp och Uppsala.
Om några år är denna vyn förändrad när järnvägen är borta från platsen vid fabriken i Skutskär.
X52 9052 susar förbi Skutskärs bruk med sitt tåg 8446 påväg från Uppsala mot Gävle.
Nu ser vi samma tågsätt vi såg ett par bilder ovan som är påväg tillbaka söderut igen, det är X40-3 3327 + X40 3308 som passerar Skutskärs bruk med tåg 277 påväg mot Linköping.
En liten stund senare så passerade flygbränsletåget med Rd2 1073 främst i tåg 9475 förbi Skutskärs bruk påväg från Gävle mot Brista.
Senare passerar oförberett en Regina påväg mot syd, det är tjänstetåg 98493 påväg från Gävle mot Uppsala med X52 9053 som strax passerar bruket vid Skutskär.
SJ's Intercitytåg 84 med Rc6 1351 främst påväg mot Östersund passerar förbi bruket i Skutskär.
En liknande vinkel på SJ Snabbtåg 576 med X55 3360 påväg mot Sundsvall och Umeå.
En snart utdöende vy här vid bruket norr om Skutskär, fotad mot syd.
Vänder vi på oss så passerar strax X52 9063 + 9054 med tåg 8459 påväg mot Uppsala.
Intill den lilla orten Harnäs strax norr om Skutskär så finns denna lilla gångfållan över spåren.
Tittar man från gångfållan söderut så ser vi två stridshinder som man hade kunnat dra igen med järnbalkar över järnvägen vid krig.
Och strax norr om gångfållan står skyltarna som förkunnar landskapsgränsen mellan Gästrikland och Uppland. Dock syns dessa lite dåligt av all vegitation här.
Strax före Harnäs ses X55 3359 i tåg 579 påväg från Umeå mot Stockholm.
Tåg 10 som går mellan Stockholm och Sundsvall på fredagar passerar i samma kurva, fast åt andra hållet.
Sedan kom jag fram till Ytter-Harnäs där denna vägövergången med Ståhls väg ligger.
X52-3 9044 passerar vägen vid Ytter-Harnäs med sitt tåg 8463 påväg mot Uppsala.
I kurvan före plankorsningen vid Ytter-Harnäs passerar Rc6 1417 med vagnar i tåg 288 från Linköping till Gävle.
Vid Ytter-Harnäs passerar även Järnvägsmuseums tjänstetåg påväg mot Stockholm med Da 888 främst.
Orienteringstavlan för Furuviks hållplats som kommer en liten bit fram.
Vi vandrar vidare mot Furuvik där infartssignalen till Furuvik södra står precis före Gösta Nygrens väg.
Och från vägkorsningen blickat söderut mot först Ytter-Harnäs och sedemera Skutskär.
Än så länge går Gösta Nygrens väg och järnvägen pararellt i Furuvik, men snart är det ändring på det.
X51 9011 + X52 9032 rullar in i Furuvik med tåg 8454 påväg mot Gävle.
En vy som kommer att vara ändrad om några år, då det nya dubbelspåret ska vika av här från Furuvik bort till höger i bild i en rakare sträckning än dagens kurviga enkelspår.
Ny dag i Gävle, och det är den 20 september och järnvägsmuseidag. Här ankommer D 540 påväg från Falun, till Gävle C på förmiddagen.
Dagens huvudaktiviteter var ute vid lokstallet i Nynäs och här ses ena tåget som gick i pendeln mellan Nynäs-Centralen-Järnvägsmuseet med Y7 1113 främst.
Inne i hallen på Nynäs stod b. la Trafikverkets Y1S 1363.
Här inne var det även en mindre järnvägsmarknad med försäljning av b. la böcker, filmer m.m.
Utanför stod senare nästa pendel till Järnvägsmuseet i form av en ångpendel med B 1428 i denna änden.
I andra änden ses KA 692 som dragare i pendeln som nu avgår mot järnvägsmuseet.
Det blir möte med rälsbussarna strax före Nynäs, och de ankommer här strax till museet.
Tre olika lok på bangården i Nynäs. Längst bort ser vi Ra 846, sedan Dm3 1246 och närmast T66 401.
Sedan var det dags för "roll out" för T43 235 som blivit renoverad och målad i sin ursprungsdesign, detta skedde på Nynäs också. Ytterligare bild på denna ses längre ned här.
På järnvägsmuseet visades allehanda lok sedvanligt upp, b. la som här Du 101.
Så passerar årgångståget förbi med brakligt vissel från visslan. Det är såklart F 1200 som drar detta tåget i år.
X55 3354 rullar ut ur Gävle och passerar förbi järnvägsmuseet med tåg 571 påväg mot Stockholm.
Så rullar då F 1200 + B 1316 med årgångståget in på järnvägsmuseeområdet i Gävle.
E2 904 stod uppställd vid ett av stallen och var ett s.k steampunkmoddat ånglok med dekorationer på sidorna.
Det var många som klev av pendeln från Nynäs när man ankom museet.
X55 3347 passerar utanför järnvägsmuseet med tåg 579 påväg mot Stockholm.
Lite senare kommer årgångståget 50189 med T43 235 främst också påväg ner mot Stockholm.
Lite OT-bild i mina sammanhang, men i Gävle i korsningen Södra kungsgatan och Parkvägen ska man bygga som synes på bilden, Gävle View där den gamla bensinmacken idag står.
En sista bild från Gävle blir denna på en X40 som inväntar avgång från Gävle mot Linköping ses här vid Gavleån.
Nästa dag, den 21 september var det öppet hus i Värtahamnen i Stockholm där man håller på att bygga en helt ny terminal för båtarna och den ska ligga ungefär här.
Denna vyn kommer att se lite annorlunda ut om några år när den nya terminalen står klar där lastbilssläpen står.
Vi åker här på en liten båttur utmed arbetsplatsen. Nya pålar håller på att sättas i vattnet där den nya terminalen ska ligga.
M/S Victoria ligger vid den nuvarande kryssningsterminalen som ska ersättas av den nya som ska byggas till höger. En bild tagen genom ett fönster, därav att den är lite "skitig".
Båten vi åkte på rundturen var lilla M/S Delfin som här lagt till vid arbetsplatsen.
Sedan var det dags för en guidad rundvandring på området där den nya terminalen ska ligga. Den gamla ses lite till höger i bild.
Blickar vi åt vänster så ser vi grävskoporna som har satt sina bett i marken där den nya terminalen kommer att byggas.
Vi vandrar vidare uppåt för att se arbetet.
En blick bort mot gamla terminalen och båten till vänster. Ungefär här kommer bilincheckningen att ligga när det är klart.
Man hade tält vid arbetsområdet med information om byggnationen.
På denna gatan, Norra hamnvägen upp till Ropsten kommer i framtiden Spårväg City att dras fram och ersätta busslinje 76. Bussen på bilden är Keolis 7476 påväg mot Norra hammarbyhamnen.
Ett par bussar står utanför Söderhallen och väntar på nya uppdrag.
Jag fick som sagt tillfälle att besöka Söderhallen vid Spårvägsmuseet som kommer att rivas inom några år när man ska bygga nya bostäder här.
Här blickar vi åt höger på samma ställe.
I "lucka" 22 står de flesta av "74-MAN'arna" uppställda i Söderhallen.
Vi hoppar fram några dagar till den 26 september då jag var i Danmark en sväng över dagen för att fota lite. Här ankommer ett S-tog på linje A mot Farum med SA 8156.
Den lilla sammanbindningsbanan där linje F trafikerar går mellan Ny Ellebjerg där bilden är tagen och Hellerup via b. la Flintholm och Nørrebro.
Sedan tog jag mig till den lilla förortsbanan Naerumsbanen där man kör med motorvagnar av typ RegioSprinter. Här väntar Lm 24 på avgång från Jaegersborg mot Naerum.
Lm 22 ankommer här till slutstationen Jaegersborg och tar infartskurvan dit.
Här inväntar Lm 22 på avgångstiden i Naerum påväg tillbaka mot Jaegersborg.
Lm 24 passerar här ängsmarkerna strax före Naerum påväg mot just Naerum.
Och här rullar samma vagn tillbaka på ungefär samma plats mot Jagersborg och rullar strax över vägen Langebjerg.
Lm 24 rullar här ut ifrån Ravnholm påväg ner mot Naerum.
X31K 4322 främst ankommer Humlebæk påväg från Helsingör mot Köpenhamn och vidare mot Karlskrona.
Vid Vanløse möts både metro och S-tog, som här då ankommande Metro är påväg in mot stationen samtidigt som ett S-tog just ankommer på linje C och ett annat avgår.
Vid Valby ankommer här ett S-tog på linje B påväg mot Høje Taastrup.
ME 1534 med resandetåg passerar förbi Valby i skaplig takt påväg mot Roskilde och vidare in i landet.
MF 4047 inväntar avgångstiden mot Næstved i Roskilde på "Lille Syd".
Nattåget CNL "City Night Line" från Köpenhamn ner mot Tyskland, Tjeckien och Nederländerna, dvs till destinationer som Basel, Prag och Amsterdam slutade i början av november 2014 att gå p.g.a för dålig lönsamhet.
Här inväntar denna kvällens tåg på avgång från Köpenhamn vidare ner mot kontinenten.
Numera historia i Köpenhamn.
EA 3022 drog tåget denna kvällen från Köpenhamn mot Padborg.
Historisk dörrskyltning i Köpenhamn. Denna vagen går direkt till Amsterdam.
Sedan passerar CNL-tåget i god fart förbi stationen Rødovre påväg söderöver mot kontinenten med EA 3022 främst.
Ny dag i Skåne och vi har hamnat i Eslöv den 27 september då man hade stängt av järnvägen mellan Lund och Eslöv p.g.a banarbeten. Här ses därför tre tåg som väntar på avgång norrut, eller ja, det längst till höger mer söderut från Eslöv.
Man körde en särskild tågpendel mellan Eslöv och Lund som gick via Teckomatorp. Här väntar X61 021 främst i tåg 11254 på avgång från Eslöv mot Lund via skarvspårsbanan.
Sedan bar det iväg till Trelleborg och stationen där för att se hur det ser ut nu innan man börjar ombyggnationen till Pågatågsstation här. Här ses grusplanen som ska bli nya parkeringsplatser och busshållplatser när den nya stationen är klar.
Tittar man tillbaka ser det ut såhär.
Ungefär här vid plattformskanten kommer de nya spåren in i banhallen att gå när det är klart.
Och såhär ser banhallen ut idag, den är som synes inte klar för trafik ännu. Tanken är att tågen ska gå in dit och vända.
Och ytterligare en bild där man ser lite av den gamla plattformen.
Pågatåg 1252 med X61 020 ankommer till Svedala påväg från Ystad mot Höör.
En av Malmös nya Exqui.City-bussar från Vanhool rullar här ut från Centralen påväg mot Stenkällan.
Ny dag den 28 september och vi är i Teckomatorp där vi ser X61 028 som är påväg mot Helsingborg och Rd2 1072 som är påväg söderut, mot Malmö.
Bangården i Marieholm mellan Teckomatorp och Eslöv kommer att moderniseras när man byter spår här om ett par år. Då kommer nya mötesspår att läggas till vänster här.
Spåren kommer då att gå ihop i en växel ungefär här.
Den gångfålla som idag finns över spåret kommer att försvinna och ersättas av en gång- och cykeltunnel.
Sedan kommer då X61 021 + 032 som här passerar det gamla biblioteket i Marieholm med tåg 11254 påväg från Eslöv mot Teckomatorp (och vidare mot Lund) runt 12.30-tiden. Detta är tågpendeln som går Eslöv-Teckomatorp-Lund under avstängningen av banan Eslöv-Lund.
Nästa tåg som nalkades var tåg 22385 påväg från Teckomatorp (Lund) mot Eslöv som här närmar sig Marieholm.
Det är alltså X31K 4329 + 4367 som är påväg mot Eslöv.
Snart försvinner det gamla skarvspåret med träsliprar mot nytt helsvetsat med betongsliprar. Här ute vid de skånska landskapen väster om Marieholm.
Samma tåg som sist passerar igen, nämligen X31-vagnarna påväg tillbaka mot Teckomatorp som tåg 22386 och sedan vidare mot Lund. Här ses tåget när det passerar vid Norra Skrävlinge strax utanför Teckomatorp.
Tåget passerar över en väg på ett privat område, i varje fall om man ska tro skylten.
X61-vagnarna 032 + 021 ses igen på banan när de passerar på samma ställe, vid Norra Skrävlinge påväg mot Eslöv.
Även de vagnarna passerar såklart över vägen.
Samma vagnar är påväg tillbaka mot Lund via Teckomatorp som tåg 11260 och ses här strax utanför Eslöv.
X31-vagnarna är påväg in mot Eslöv och passerar här strax över Smålandsvägen.
Utfarten från Eslöv mot Teckomatorp. Om några år är spåret bytt här m.m.
Tågmöte mellan de båda tågpendlarna i Teckomatorp. X31 på denna banan är väl ganska ovanligt, dock ej vagnarna till höger.
X31K 4366 med okänd kamrat ses här rulla förbi ett fält strax utanför Hyllie då det en liten stund tidigare rullat av Öresundsbron.
X61 052 som tåg 1551 påväg från Helsingborg mot Ystad har just rullat ut ur Hyllie på sammanbindningsbanan med Kontinentalbanan vid Svågertorp.
Nästa dag, den 29 september passerar Y1 1299 vid Högebro strax utanför Mariannelund med tåg 53964 påväg från Hultsfred mot Nässjö. Vagnen tillhör Nässjö Järnvägsmuseum och används för lövhalkebekämpning liksom flertalet andra av de gamla Krösa-Y1'orna. Detta var också sista bilden för september. Väl mött i oktober!