Tobias bildsida - Bilder från september 2013

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under september månad 2013, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2013 - Bilder från maj månad 2013
Bildsida 2013 - Bilder från juni månad 2013
Bildsida 2013 - Bilder från juli månad 2013
Bildsida 2013 - Bilder från augusti månad 2013
Av Tobias Jäderup


Vi börjar som sagt med som förra månaden avslutades, en resa till Helsingfors över en helg tillsammans med en vän. Här ses Eckerö Lines M/S Finlandia en bit bort utanför Helsingfors när den är påväg mot Tallinn.


I Helsingfors åkte vi direkt till Sveaborg för att fotografera när M/S Viking XPRS avgår mot Tallinn. Här är det Suomenlinna II som ankommer till Salutorget.


Två stycken som låg vid Olympiakajen idag, till vänster M/S Silja Symphony och till höger M/S Hamburg.


Vid Skatudden låg M/S Viking Mariella som vi åkte med och Viking XPRS. M/S Viking Mariella såldes i maj 2021 till rederiet Corsica Ferries för trafik till Korsika, Sardinien och Baleariska.


En närbild på Viking XPRS som ligger bakom Mariella.


Här passerar sedan Viking XPRS förbi Sveaborg påväg ut mot Finska viken och mot Tallinn.


Påväg tillbaka in mot Helsingfors ligger denna framför Mariella vid Skatudden, nämligen M/S Deutschland.


En musievagn, nr 50 släpper på passagare vid Salutorget för en ny tur i stan.


En vagn på linje 4 ankommer strax till hållplatsen Gördelgatan.


Jämte Helsingforsvarvet ligger M/S Princess Anastasia.


Och lite senare ankommer en spårvagn på linje 6 till hållplatsen bredvid, Repslagaregatan.


Tillbaka hem åkte jag själv med Silja Symphony som syndes på en tidigare bild här. En bild från Promenden ombord här.


Mariella ligger i hamnen jämte i det fina solljuset. Om ni är trötta på bilder på fartygen nu? Ja, då slutar jag för ett tag i varje fall! ;-)


Ny dag i Stockholm, den 2 september och man ser att hösten börjar komma på intåg till Lidingö nedanför Högberga gård.


Ut till Lidingö senare innan jag åkte hem för att titta hur långt man kommit med Lidingöbanans upprustning på sina ställen. Här ses tidigare hållplatsen Talludden som slopades till förmån för nya Gåshaga hållplats närmare Gåshaga brygga. Här var allt utom plattformskuren riven. Jämför med denna bilden jag tog ett par veckor före trafiken slutade gå på samma ställe.


Här är platsen för nya Gåshaga station som ligger mellan Gåshagas gamla hållplats och Talluddens gamla hållplats.
Om någon vill jämföra med tidigare när det var spår här, så kan man titta på denna bilden.


Vänder jag på mig så har jag Gåshagas gamla hållplats med numera riven plattform där, men kuren står kvar på samma plats som då.
Även här en jämförelsebild om någon vill se hur det såg ut innan.


Sista bilden från Lidingö för denna gången får bli denna tagen vid plankorsningen ner mot Gåshaga brygga där det blir nytt dubbelspår.
Finns även här en jämförelsebild om någon vill se hur det såg ut innan.


Vid Tomteboda kommer det hända en del de närmsta åren då man ska koppla in både Citybanan och fyrspåret till Kallhäll med två nya broar. Här ses en X3 nr 1 påväg in mot Stockholm som slingrar sig fram på spåren vid Tomteboda.


X60 6008 + 6009 dyker fram under bron påväg från Märsta mot Södertälje, också detta vid Tomteboda.


En stund senare kommer nästa pendeltåg från Bålsta ner mot Nynäshamn med X60 6065 + okänd kamrat som kör över till "pendelspåret" från det än så länge enda nerspåret på Mälarbanan.


Åt andra hållet såg det ut såhär där man ser förberedelserna för Citybanan och fyrspåret.


Och jag hann även med en sväng till Solna station där man nu nästan är klar med förlängningen av Tvärbanan fram till stationen från Solna Centrum. Här ses den kommande ändhållplatsen byggas rakt fram.


Och en bild på själva arbetsplatsen. Snart kommer man att kunna åka spårvagn ända hit.


Arbetsplatsen sedd från andra hållet en bit bort och bortanför syns Solna station. I förgrunden vid arbetsplatsen kommer nya Solna station för Tvärbanan att ligga.


Och vänder jag på mig så ser det ut såhär, den nya Tvärbanan kommer att gå till vänster. Detta var avslutande bilden från detta besöket här.


Utsikt från ett fönster på en X14-vagn på kvällen den 3 september mellan Motala och Skänninge. Ett par halvdåliga mobiltagna bilder på jobbet följer här nedan.


Senare på kvällen ska kvällens näst sista Östgötapendel till Motala gå med X14 3239 i tåg 8892 i Mjölby.


Nästa dag, den 4 september inväntar X14 3237 avgångstiden mot Norrköping i Linköping.


Senare samma eftermiddag stannar Ma 828 med Kalmar Veterantågs tåg till i Mjölby påväg från Norrland ner mot Kalmar.


X12 3192 stannar senare på eftermiddagen till i Norrköping påväg ner mot Linköping.


Y31 1424 inväntar grön signal i Mjölby senare på kvällen när den var påväg mot Hultsfred via Nässjö p.g.a banarbetet mellan Linköping och Bjärka Säby.


Kvällens sista Östgötapendel från Norrköping, tåg 8791 med X14 3233 har ankommit Tranås och skall strax gå i tjänstetåg 98796 tillbaka till Mjölby.


Nästa dag, fredagen den 6 september är det snart dags för X14 3239 att avgå från Norrköping mot Mjölby och Motala på eftermiddagen.


Den 7 september har X61 302 just ankommit från Jönköping och väntar här på avgång tillbaka dit igen.


Y31 1427 ankommer till Mariannelund på förmiddagen den 8 september påväg mot Oskarshamn.


Den 11 september var jag en sväng i Väst-Sverige, i synnerhet Göteborg och här ses X11 3172 rulla in med tåg 3046 till Göteborg C från Kungsbacka på den då nyombyggda plattformen.


En vy åt andra hållet där kompisen X11 3212 står beredd att avgå från spår 15 mot Kungsbacka med tåg 3049.


X61 404 har ankommit slutstationen Älvängen från Göteborg och skall senare vända åter dit.


Här utanför Repslagarmuseet i Älvängen gick tidigare det gamla enkelspåret innan dubbelspåret byggdes.


Den gamla järnvägsbron över bäcken har blivit en gångvägsbro nu.


En BM73b susar lugnt och tyst förbi Älvängen på nya dubbelspåret påväg mot Oslo.


Blickar man norrut från vägbron över järnvägen vid Älvängen så det det numera ut såhär. Jämför gärna med denna bilden på hur samma plats såg ut i juni 2012 när det gamla enkelspåret till vänster fortfarande fanns kvar.


X52E 9075 ankommer senare till Bohus påväg från Vänersborg till Göteborg.


M31 368 mot Angered kör en ovanligare väg dit, nämligen över Drottningtorget p.g.a arbeten.


M28 735 som enkelvagn på linje 13 ses här på Stampgatan när den strax ankommer till hållplatsen Drottningtorget.


Vid Marieholmsbron ska det byggas en ny bro för att få dubbelspårskapacitet över bron då mycket godståg går ut till hamnen. Ett par bilder från nuvarande bron följer här.


I framtiden kommer denna vyn att vara lite förändrad från denna bron, då den nya bron ska gå här jämte.


Lite senare så passerar X14 3229 + 3241 i tåg 3760 Göteborg-Stenungsund och som här strax rullar upp på Marieholmsbron. Här ser vi först tåget i "stolpdjungeln".


Här har tåget kommit lite närmare.


Tåget rullar strax ut över Marieholmsbron och fortsätter sin färd mot Stenungsund.


En ny bro ska göras här i framtiden. Det kommer att bli en förändrad vy.


Rm 1260 med ett godståg från Skandiahamnen rullar upp på Marieholmsbron.


Rd2 1038 rullar över med "oljan" till en av hamnarna på Hisingen.


Mellan de gula och det röda byggnadena ska den nya Marieholmsbron gå över vattnet.


En titt under Marieholmsbron i riktning mot Hisingen.


Vi lämnar Marieholmsbron och beger oss mot stan igen. Här ses en X11-trippel som strax avgår mot Kungsbacka på Göteborg C.


En okänd X61 passerar förbi strax efter Jonsered i riktning mot Alingsås.


X50-3 3296 med tåg från Nässjö mot Göteborg rullar ut på bron över Säveån strax utanför Jonsered.


En X11-trippel närmar sig sakta bron över Säveån påväg mot Alingsås.


Det är alltså tåg 3566 påväg från Göteborg mot Alingsås med X11 3183 + 3171 + 3211 som passerar över Säveån vid Jonsered östra.


Y32 1411 med "Kinnekulletåget" från Göteborg upp mot Lidköping och Mariestad passerar här förbi Jonsered.


Rc3 1048 med ett lastat containertåg påväg ner mot Göteborg rusar igenom Jonsered.


X61 407 + okänd vagn ankommer till Jonsered påväg mot Alingsås.


Utanför Stenkullen ses här X61 409 passera i kurvan påväg från Göteborg mot Alingsås.


Här ses återigen X11-trippeln, men med vagnarna i omvänd ordning räknat från början, dvs X11 3211 + 3171 + 3183.
Här ser vi det vändande tåget från Alingsås mot Göteborg, tåg 3567 som strax stannar till i Stenkullen.


Rc6 1397 med nattåg 92 norrut påväg mot Luleå passerar i utkanten av Stenkullen.


En avslutande bild från Väst får bli denna på X61 401 + okänd vagn som stannar till vid Stenkullen påväg mot Alingsås.


I Nässjö höll man den 13 september på att börja riva en gammal byggnad på bangården där städpersonalen tidigare haft sina lokaler.


Senare den dimmiga natten, den 13 september står Rc6 1341 med nattåg 2 i ca 45 minuter och inväntar avgångstiden från Linköping upp mot Stockholm.


Vi befinner oss senare samma morgon i Gamla Uppsala strax norr om Uppsala där det snart ska bli dubbelspår i tunnel och gamla enkelspåriga linjen rivs. Här ses X55 3347 med tåg 561 från Sundsvall mot Stockholm korsa plankorsningen med Ärnavägen.


X40 3324 passerar igenom Gamla Uppsala här påväg mot Gävle med tåg 218 från Linköping.


Så fälls bommarna igen för ytterligare ett tåg förbi Ärnavägen.


Denna gången är det ett Upptåg med X52 9033 + okänd vagn som är påväg norrut, mot Tierp och Gävle som här passerar förbi Gamla Uppsala.


Efter en stund passerar X52 9063 förbi Gamla Uppsala påväg ner mot Uppsala med tåg 8425 från Tierp.


Ytterligare ett Reginafordon, denna gången X55 3350 passerar igenom kurvan strax före Gamla Uppsala påväg mot Stockholm med direkttåget 599 från Sundsvall.


En vy som kommer vara förändrad om ett par år. Vi ser gamla enkelspåriga järnvägen uppe till höger som går rakt igenom åkern här.


SJ's nattåg 7075 från Luleå ner mot Stockholm med Rc6 1329 passerar igenom samma kurva som tidigare.


X52 9051 passerar förbi stationshuset vid Gamla Uppsala med tjänstetåg 11400 påväg mot Tierp.


Tåg 8424 med X52 9063 mot Tierp passerar ett par minuter senare förbi Gamla Uppsalas stationshus.


X55 3353 i tåg 563 från Sundsvall mot Stockholm rundar kurvan före Gamla Uppsala och passerar här strax över Ärnavägen.


Vi förflyttar oss lite norrut till Vattholmavägen där järnvägen går rakt över åkern före driftplats Samnan där det blir dubbelspår igen.


Lite senare så passerar X55 3352 påväg mot Sundsvall förbi samma plats.


X52-3 9044 ses här på ungefär samma plats som på tidigare bilder påväg norrut mot Tierp.


Vattholmavägen korsar järnvägen vid en plankorsning strax norr om Gamla Uppsala.


Ytterligare ett Upptåg påväg söderut, och det är X52 9032 som är påväg mot Uppsala som här strax korsar plankorsningen.


En studie i plankorsning fotad mot norr.


Jag har förflyttat mig en liten bit norrut till plankorsningen vid Vittulsberg strax efter driftplats Löten som ligger bakom mig. Här passerar ett Upptåg mot norr som precis har kört över Vattholmavägen.


Ytterligare en bild på samma tåg, nämligen X52 9052 påväg mot Gävle.


X52 9055 påväg ner mot Uppsala passerar förbi utfartsblocksignalen från driftplats Samnan i bakrunden där det blir dubbelspår på Ostkustbanan upp till Skutskär. Här ska det också snart bli dubbelspår.


Vi går en bit fram och blickar ner mot Uppsalahållet igen och ser att signalen slått om till "kör" och att det därmed strax kommer ett tåg.


Det visar sig vara X55 3356 påväg från Sundsvall mot Stockholm som just lämnat dubbelspåret vid Samnan och passerar förbi mig.


X40 3327 passerar på raksträckan strax före dubbelspåret börjar vid Samnan påväg mot Gävle.


X52 9063 ses återgen här påväg ner mot Uppsala när man passerar plankorsningen vid Vattholmavägen.


X52 9063 återigen, denna gången är den på nordgång mot Tierp och passerar förbi fotbollsplanen vid Gamla Uppsala.


En bild på enkelspåret i riktning mot norr vid fotbollsplanen, längre bort ligger Gamla Uppsala station och här är linjen numera omlagd lite för dubbelspårsbygget då den nya tunneln ska mynna ut här i trakten.


X52 9064 passerar förbi fotobollsplanen vid Gamla Uppsala påväg ner mot Uppsala.


Närmare Uppsala finns denna plankorsning med Bågspännarvägen där det också blir dubbelspår och plankorsningen stängs eftersom spåret ska gå lite längre härifrån.


Från plankorsningen i riktning mot Uppsala.


Och här åt andra hållet. Fotbollsplanen jag stod vid tidigare finns lite längre fram på höger sida och Gamla Uppsala stationshus ligger ännu längre fram.


Vi förflyttar oss längre söderut närmare Uppsala och ser X55 3345 passera förbi med tåg från Sundsvall mot Stockholm.


X55 3353 är påväg mot Sundsvall och har precis passerat bron över Bärbyleden där järnvägen gör en böj över nya bron. Den gamla sträckningen gick här rakt fram jämsides med bilvägen.


X52 9064 utan nummer i denna fronten har just passerat över Bärbyleden på den "nya" bågbron. I förgrunden syns resterna av gamla banvallen där järnvägen gick tidigare.


X52 9052 har just kört in på den "nya" sträckningen och korsar strax Bärbyleden påväg ner mot Uppsala. Den gamla banvallen syns i förgrunden.


Vi avslutar detta från denna enkelspårssträckan vid växeln i Uppsala vid driftplats Löten fotad söderut.


Vi åker längre norrut och hamnar i Ljusdal där X50 9061 just ankommit från Gävle och föraren har bytt ände för resan tillbaka till Gävle.


En titt på plattformen i Ljusdal blickat norrut.


Ståltåget från Luleå ner mot södra delarna av landet passerar igenom Ljusdal med Re 1436 + 1428.


Vi förflyttar oss österut till Hudiksvall där vi ser X52-3 9045 som just passerar Stadshotellet i Hudiksvall påväg mot Gävle.


Rc6 1344 kommer just ut ur tunneln vid Stadshotellet i Hudiksvall med sitt IC-tåg påväg från Stockholm till Sundsvall.


X52-3 9043 rullat ut ur Hudiksvall påväg norrut mot Sundsvall.


Ett långt snabbtåg med X55 3358 främst påväg mot Umeå rullar in i Hudiksvall för tågmöte.


X55 3358 framför stationsskylten.


Mötande snabbtåg med X55 3355 rullar in i Hudiksvall.


Vi är i Gävle senare på kvällen där SJ's nattåg 92 med Rc6 1396 i spetsen gör uppehåll påväg mot norr.


Nästa dag, den 14 september var det museidag på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle och här ses ett par av de utställande loken, närmast ett Ma-lok nummer 966.


PMV2000-vagnen, den f.d Y1'an stod inne på museiområdet i Gävle denna dagen.


Museets eget minitåg var givetvis ute och rullade.


Vid "stationen" för minitåget hade t.o.m bommarna fällts.


ENJ's rälsbussar står intryckta längst ned på ett sidospår vid södra plattformsänden på Gävle C.


Museipendeln som körde fram och åter till museet rullar in till Gävle C med Za 267 främst.


I andra änden är det BJ O 214 som drar vagnarna.


Senare på kvällen så hade X14 3238 tagit sig till Nässjö ovanligt nog där det normalt bara går Regina. Här väntar den på avgång mot Skövde.


Den 17 september hade man kommit lite längre med rivandet av städpersonalens gamla byggnad i Nässjö.


Mellan den 20-22 september åkte jag med Svenska Motorvagnsklubbens 60-årsjubileumsresa för YBo-generationens fordon.
Resan utgick från Falköping där denna bilden är tagen och gick via Kalmar, Eksjö och Linköping. Samma ställen som har tillverkat de gamla fordonen en gång i tiden.


Uppehåll i Herrljunga för att byta riktning.


Även uppehåll i Värnamo vart det på nerresan.


I Emmaboda gjorde vi vårat lunchuppehåll för dagen. Här blir det också tretågsmöte mellan två Öresundståg mot Kalmar resp. Malmö/Köpenhamn och vårat tåg i mitten.


Senare ankom även SJ's IC-tåg 329 med Rc6 1422 främst från Göteborg mot Kalmar till Emmaboda och det blev återigen ett tretågsmöte.


I Nybro körde vi b. la ut på spåret till lastplatsen för timmer vid Fredrikslund i utkanten mot Kalmarhållet.


När vi skulle köra tillbaka fick vi vänta på att ett Öresundståg mot Kalmar skulle passera förbi. Här passerar ET 4321 förbi Fredrikslund.


Vi är framme i Kalmar och vi ska strax åka en sväng ut mot hamnen.


Här ses vagnarna ute på hamnspåret i Kalmar.


Ny morgon, det är den 22 september och vi ska bege oss norrut från Kalmar. Detta var dagens plattformsskyltning.


Vi blir ståendes en liten bit norr om Kalmar vid utfarssignalen i väntan på att framförvarande tåg ska hinna till Blomstermåla innan vi kan fortsätta norrut.


Sedan blir det stopp vid Hornsö mellan Blomstermåla och Högsby ute i skogen, ett gammalt stationshus.


Vi är framme i Berga där vi ska stå en stund för att dels flytta om våra fordon lite och dels möta ett Krösatåg från Nässjö.


Man kan nästan tänka sig att det är som förr när rälsbussen från Oskarshamn ankom Berga.


Halvt "tågmöte" i Berga när ena vagnen växlas runt för att gå först i tåget norrut.


Y31 1402 ankommer till Berga med tåg från Nässjö mot Oskarshamn.


Snabbt uppehåll blev det i Målilla vid den gamla plattformen som numera är riven efter att man i juli/augusti 2014 börjat med spårbyte förbi här. Detsamma gäller väntkuren.


Tåget är framme i Eksjö där vi skulle få en intressant visning i gamla lokaler där man en gång i världen tillverkat just dessa vagnar.


Men vi hoppar istället fram till Nässjö där vi står sida vid sida med Y31 1402 som vi tidigare såg i Berga och X11 3113.


Vi är framme i Linköping där vi checkat in på nattens hotell. Här ser vi senare X61 204 passera över Tullbron i Linköping påväg mot Tranås.


Lite senare dyker X61 205 påväg mot Norrköping upp på bron.


X40 3317 rullar sakta över Tullbron påväg in mot sin slutstation Linköping.


Rc6 1359 med en AFM7-vagn efter sig har precis ankommit till slutmålet Linköping.


Nästa morgon den 23 september blev vi upphämtade utanför hotellet till vänster av denna bussen för att åka till Östergötlands Järnvägsmuseum utanför Linköping.


Här ser vi lite av utställningen inne i järnvägsmuseet.


SMoK's vagnar är redo att ge sig av från Linköping mot Falköping via Mjölby/Motala/Hallsberg.


Framme i Mjölby där det blir riktningsbyte. X61 302 ska just avgå mot Norrköping.


Det blev även ett kortare fikastopp i Skänninge vid plattformen.


Uppehåll i Motala där vi åkte på spåret där Östgötapendlarna vänder, dvs spår 2 i norränden av stationen.


Möte med X52 9020 i ett TiB-tåg från Gävle mot Mjölby i Degerön.


Vi stannade till på ett ställe mitt i skogen mellan Skymossen och Hallsberg på spåret som går direkt in till personbangården.


Framme i Falköping där denna resan avslutades och där stod Rc3 1047 på ett av uppställningsspåren närmast Rantens hotell.


På kvällen den 24 september var det mörkt på himlen i Forserum när vi väntade på tågmöte mellan två Östgötapendlar.


Y1 1315 som numera ägs av Tågkraft i Nässjö står på ett av spåren närmast Infranords lokaler i Nässjö den 26 september. Den användes under denna perioden för lövhalkebekämpning på banorna runt om i Småland.


Green Cargos gamla personallokaler på norra bangården i Nässjö skulle snart rivas så jag passade på att dokumentera den gamla byggnaden lite den 26 september.


Huset sett från järnvägssidan.


Och en bild på huset från norrsidan sedd mot syd.


Ytterligare en bild på huset.


Och sista bilden för denna månaden får bli denna sedd från spåren.


tobben_90@hotmail.com