Vi inleder månaden vid infarten till Mjölby den 3 oktober där ångloket B 1429 passerar som tåg 60976 från Nässjö mot Mariedamm (vidare mot Hallsberg).
Detta är Sveriges första ånglok som har utrustats med ATC och det gjordes i Nässjö och här ser vi tåget när det är påväg tillbaka mot Gävle igen.
En bild på tåget när det just stannar till i Mjölby.
Inlandsbanans TMZ 1421 passerade Mjölby samma eftermiddag med tåg 60947 från Hallsberg rbg till Eslöv.
Ytterligare en bild från Mjölby där vi ser tre olika motorvagnstyper. ER1'an i bakgrunden är på leveranskörning från fabriken till Eskilstuna.
X61 205 främst har just delats från X61 302 i bakgrunden i Norrköping den 9 oktober och ska strax åka mot Motala som tåg 8759.
ER1 008 lämnar Flen den 11 oktober som tåg 146 från Hallsberg mot Stockholm.
X12 3193 + 3192 passerar här samma dag utanför Mellösa invid Mellösasjön med tåg 2143 från Sala till Linköping.
Ytterligare en bild på vagnarna invid Mellösajön när de är påväg söderut bland höstfärgerna.
X12 och i synnerhet de blåa vagnarna är snart historia i denna trafiken i takt med man får några fler Reginor från Upptåget samt ER1 i trafik här.
X50 9003 + X52 9063 passerar vid Skiringe mellan Flen och Mellösa med tåg 2152 från Linköping mot Sala.
Den bakre vagnen är en av de vagnarna som tidigare rullade hos Upptåget men som nu kör i Mälartågs trafik.
Y32 1410 rullar in till Skillingaryd på morgonen den 17 oktober med tåg 7604 från Värnamo till Jönköping.
Senare samma förmiddag är jag i Gnosjö där Rc6 1350 ankommer med tåg 323 från Göteborg till Kalmar.
Jag åkte denna dagen med Svenska Motorvagnsklubben som körde en resa från Alvesta till Alvesta via Borås-Varberg-Almedal och här gör vi uppehåll i Borås.
Fotokörning vid Sävsjövik med Sävsjön i förgrunden. Här är vi mellan Borås och Varberg på banan som ska rustas upp under sommaren 2021 till en bana med helsvetsad räls och ny kontaktledning.
Sedan blir det en fotokörning vid Smedsbo mellan Björketorp och Horred.
Ytterligare en bild från fotokörningen vid Smedsbo.
Uppehåll görs i Horred.
Y1 1353 rullar in till Veddige med halkbekämpningståg 49112 från Varberg mot Herrljunga.
Framme i Varberg där vi gjorde en timmes uppehåll innan färden gick upp till Almedal vid Göteborg för att därifrån åka mot Borås/Alvesta igen.
Framme i Almedal med en del tillfälliga spår då man håller på att bygga Västlänken här. X12 3218 kommer här på de tillfälliga spåren med tåg 7359 från Göteborg mot Borås.
Fotostopp vid Långenäs mellan Mölnlycke och Härryda på banan mot Borås.
X14 3224 rullar in till Hindås med tåg 7364 från Borås mot Göteborg.
Uppehåll görs i Sandared.
Förbigång i Limmared av tåg 339 mot Kalmar med Rc6 1381 främst.
Så är vi åter framme i Värnamo där jag startade dagen och tåget ska här strax fortsätta mot Alvesta.
Den 19 oktober passerar T44 270 + 320 förbi Kumla med tåg 6673 från Köping till Hallsberg rbg.
En stund senare kommer X14 3235 i tåg 8225 från Örebro mot Hallsberg. X14 på denna sträckning blir historia i tidtabellsskiftet i december och har enbart använts här denna tidtabellsperiod.
Samma vagn påväg in mot Lindesberg en stund senare som tåg 8218 från Hallsberg.
X14 3235 under uppehållet i Lindesberg inför återfärden mot Hallsberg. Normalt används TiB's X14 enbart mellan Västerås och Ludvika (samt en tur till Borlänge/Falun).
Här avgår X14 3235 igen från Lindesberg som tåg 8219 mot Hallsberg. X14 blir som sagt historia i trafiken Hallsberg-Örebro-Lindesberg i december 2020 igen efter att då ha rullat där ett år ungefär.
X52 9063 möter vi här i tåg 2152 Linköping-Sala strax utanför Norsholm den 22 oktober. Man har i denna trafiken fått två vagnar som tidigare har rullat i Upptågstrafiken.
T44 344 växlar här ut på Södra hamnspåret i Norrköping påväg mot hamnområdet vid Lindö med många vagnar i kroken den 23 oktober.
Detta spåret ska avvecklas framöver enl. beslut klubbat i kommunfullmäktige den 27 april i år då man ska bygga om hamnområdet.
Runt en timme senare och i motljus så kommer man tillbaka igen och passerar här på Hamnbron men nu med mindre vagnar efter sig påväg upp till godsbangården.
Den andra vagnen som tidigare trafikerat Upptåget är X52 9055 som här förbereds för att multas i Linköping samma eftermiddag.
T44 344 senare samma eftermiddag som vi såg på förmiddagen kommer här vid Norrköping C med tåg 6419 mot Kimstad och vidare mot Skärblacka/Finspång.
Ett omlett X2-tåg 10426 från Göteborg mot Stockholm via Borås med X2K 2041 ankommer här till Fristad mellan Borås och Herrljunga den 25 oktober.
Samma tåg under uppehållet i Fristad som berodde på att framförvarande tåg skulle komma in till Herrljunga.
Här passerar tåget strax norr om Fristad på spåret som nästa år ska rustas upp till helsvetsad räls med betongsliprar och man ska även rusta upp kontaktledningsanläggningen.
Johannesplatsens tillfälliga hållplats i Göteborg på Stigbergsliden. Denna hållplats användes under ett par dagar i samband med spårarbetet som syns i bakgrunden.
M29 846 + M28 758 vänder vid Linnéplatsen samma dag. Denna hållplats används normalt inte till vändningar av ordinarie linjer.
I ett höstigt Jonsered passerar MTRX X74 003 förbi med tåg 2082 från Göteborg mot Stockholm.
X2-tåg 414 från Göteborg mot Stockholm passerar strax norr om Jonsered.
X61 403 ser vi här vid sjön Aspen med tåg 3549 från Alingsås till Göteborg.
Y31 1417 + 1403 passerar strax vid hållplatsen Aspen med tåg 3323 från Lidköping till Göteborg.
Y1 1315 med halkbekämpningståg 49137 från Herrljunga mot Borås passerar Ljung samma eftermiddag. Här bygger man om nästa år när man ska rusta upp spår och kontaktledning.
Från den 27 oktober så leddes samtliga fjärr- och godståg som egentligen skulle passerat Åby norr om Norrköping, om att gå via Mjölby-Motala-Hallsberg.
Man höll på med broarbete i Åby där två nya järnvägsbroar över E4'an samt Kardonbanan skulle kopplas in och därför ledde man som sagt om tågen via Motala/Hallsberg.
Här ankommer X2-tåg 10537 (tekniskt tåg 90259) från Stockholm mot Malmö till Motala där tåget gjorde uppehåll och uppehåll med snabbtåg i Motala är väldigt ovanligt.
X2-tåg 69072 (annonserat 10538) från Malmö till Stockholm rullar in till Motala en stund senare för ett kort uppehåll.
Passar även på i förhand nu att be om ursäkt för de många X2-bilder som kommer att komma från denna banan där de normalt inte trafikerar.
Den 29 oktober passerar tåg 90260 (annonserat 10524) från Malmö till Stockholm förbi Motala runt kl 9 på förmiddagen.
Senare samma eftermiddag ser vi tåg 90203 (annonserat 10533) i skogen strax före Degerön. Här kommer det i framtiden att byggas dubbelspår.
Snälltågets tåg 23939 från Stockholm till Malmö med 193 253 passerar också på samma plats mellan Godegård och Degerön.
Vid Godegårds kyrka ser vi tåg 99662 (an. 10536) som är påväg från Malmö mot Stockholm.
Förflyttning till Fågelsta mellan Mjölby och Motala där tåg 69072 (an. 10538) Malmö-Stockholm passerar förbi.
Den 30 oktober var jag ute några timmar tillsammans med en till och fotade lite omledningar mellan Mjölby och Hallsberg.
Tåg 90260 (ord. tåg 524) från Malmö till Stockholm passerar framför Dammen strax norr om Godegård runt kl 9.15.
En stund senare mellan Jakobshyttan och Mariedamm invid Skeppsjön till höger passerar tåg 99652 (ord. tåg 10526) också det påväg mot Stockholm.
Här ska man spränga ut berget jämsides med tåget när man bygger det nya dubbelspåret mellan Dunsjö och Jakobshyttan framöver. Banan ska gå i en skärning till höger om tåget och i en tunnel där jag står.
Tågabs tåg 44324 från Vislanda till Kristinehamn med Rc2 009 passerar platsen där dubbelspåret ska byggas till höger utanför bild mellan Jakobshyttan och Mariedamm.
Och så är vi på andra sidan den lilla dammen där Snälltågets tåg 23911 med 193 288 främst passerar mot Malmö. Till vänster syns platsen där man ska bygga tunneln för det nya dubbelspåret.
X2 2019 passerar strax utanför Jakobshyttan med tåg 90262 (ord. tåg 10528) från Malmö mot Stockholm.
Tågabs tåg 7027 från Kristinehamn till Alvesta med Rc3 1040 främst ser vi här vid Stenkumla.
Rc4 1308 med tåg 27391 från Ånge till Nässjö passerar här en stund senare vid Toskekärr strax söder om Åsbro.
Här till vänster ska det nya dubbelspåret mellan Stenkumla och Hallsberg dras i en ny sträckning över åkern om ett par år så platsen kommer förändras.
Tåg 90264 (ord. tåg 530) Malmö-Stockholm också det vid Toskekärr strax söder om Åsbro.
Rc4 1272 rullar genom Åsbro med tåg 14746 från Nässjö mot Hallsberg rbg. Här i Åsbro försvinner järnvägen om ett par år när man bygger nytt dubbelspår mot Hallsberg i annan sträckning.
Mellan Skymossen och Hallsbergs rangerbangård kommer här tåg 23918 från Malmö till Stockholm. Här körde bara Snälltåget under omledningarna medan X2-tågen fick gå via Långängsspåret.
Förflyttning till Långängsspåret som går direkt mellan Hallsberg pbg och Skymossen där tåg 90203 (ord. tåg 533) här passerar på den kurviga banan påväg mot Malmö.
Snälltågets tåg 23939 Stockholm-Malmö med 193 254 främst rullar här ut från Åsbro.
Ytterligare en bild från Långängsspåret där det inte är normalt med X2 och här kommer tåg 90266 (annonserat 10534) mellan Skymossen och Hallsberg pbg.
Det har börjat skymma efter kl 16 på eftermiddagen då 193 253 med Snälltågets tåg 23938 Malmö-Stockholm passerar Mariedamm.
En stund senare ser vi tåg 90261 (ord. tåg 539) Stockholm-Malmö som har fått köra in på "sidan" i Mariedamm för att vänta på mötande X2-tåg.
Här kommer det mötande tåget 69072 (ord. tåg 538) mot Stockholm genom Mariedamm.
Nästa dag den 31 oktober är det banarbeten mellan Linghem och Norrköping varför pendeltågen under hela det dygnet fick vända i Linghem söderifrån.
Här ser vi en lång vändning i Linghem på morgonen till tåg 8713 som skulle gå nästan en timme senare. Normalt vänder dessa avgångar på en halvtimme i Norrköping.
Jag passar även på sista dagen av omledningarna mellan Hallsberg-Mjölby på att fota ett par tåg på eftermiddagen.
Här rullar tåg 99659 (an. 10533) med X2K 2034 genom Mariedamm påväg från Stockholm mot Malmö.
Rc4 1319 + Rc4P 1317 passerar Mariedamm med tåg 14653 från Hallsberg rbg till Malmö gbg.
X51 9020 rullar ut från Hallsberg med tåg 8171 mot Mjölby. Denna utfarten blir i framtiden historia när man bygger en ny infart från Mjölbyhållet, då rivs spåren här.
En stund senare i samma infart fast från andra hållet så kommer tåg 8174 med X51 9015 från Mjölby mot Gävle.
Nästa tåg ut på Långängsspåret är tåg 99663 (an. 10537) mot Malmö. Här är det som sagt ovanligt med X2 på denna delen.
Ytterligare en bild på tåget längs Tisarvägen när det är påväg söderut.
De sista bilderna denna månaden tog jag i Godegård och här ses först Hector Rails tåg 40971 från Hallsberg rbg till Malmö gbg med 441 001 främst.
Det är dimmigt ute när tåg 99664 (an. 10518) från Malmö mot Stockholm rullar genom Godegård kl 16.23. Det är en mörk årstid nu!
Bara fyra minuter senare kommer nästa tåg, det kraftigt försenade tåg 99660 (an. 10534) mot Stockholm som råkade ut från en olycka i Skåne.
Tåget var vid passagen av Godegård 135 minuter försenat och tanken var att fota det utanför Hallsberg. Detta var dessutom oktober månads sista bild.