Tobias bildsida - Bilder från oktober 2019

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under oktober månad 2019, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2019 - Bilder från juni månad 2019
Bildsida 2019 - Bilder från juli månad 2019
Bildsida 2019 - Bilder från augusti månad 2019
Bildsida 2019 - Bilder från september månad 2019
Av Tobias Jäderup


Vi inleder månaden utanför Mjölby den 1 oktober på X61 206 som passerar Hulterstad med tåg 18839 från Mjölby mot Tranås.


På eftermiddagen den 3 oktober passerar detta Hector Rail-tåg med 441 001-3 förbi Mjölby påväg söderut.


Tågkrafts lok CC 1802 som har rullat i Luxemburg växlade i Mjölby samma eftermiddag.


Och senare samma kväll ser vi Y31 1404 göra uppehåll i Klevshult mellan Värnamo och Vaggeryd med tåg 7642 från Halmstad påväg mot Jönköping.


Stationsområdet i Maribo i Danmark mellan Nykøbing Falster och Nakskov på Lollandsbanen den 4 oktober.


Movia 7137 inväntar avgångstid mot Tårs Færgehavn i Maribo.


LJ MF 1004 ankommer Maribo med tåg från Nakskov mot Nykøbing Falster.


Det blir tågmöte i Maribo mellan tåg mot Nykøbing Falster till vänster och tåg mot Nakskov med LJ MF 1001 till höger.


Vid Ryde mellan Nakskov och Maribo på samma bana passerar LJ MF 1045 denna dagen utan stopp påväg mot Nykøbing Falster.


En plattformsbild från Rydes lilla station mitt ute på landet.


Bangården i Rødby har sett sina glansdagar då stora delar av bangården numera är övervuxen.


Kombinerade stations- och färjestationsbyggnaden i Rødby.


EC 33 från Hamburg till Köpenhamn med MF 5089 + 5085 rullar här av färjan i Rødby. Vid tidtabellsskiftet i december är det slut på skeppningen av tåg denna vägen.


Tåget har här kört lite längre fram i Rødby. Som sagt är det snart slut med att tågen kör över färjorna och de kommer istället att gå via Jylland till Hamburg.


Vi har tagit oss över till Tyskland och från färjestationen vid Puttgarden avgår denna DB-buss mot Burg.


Den en gång så stora bangården med tre plattformar för tågen hit och över vattnet till Danmark är idag helt övervuxen och endast två spår används numera.


Här en bild åt andra hållet med järnvägen upp mot färjeklaffen som alltså ännu används men som blir historia från december 2019.


Nästa avkörning med tåg från färjan ser vi här i form av EC 34 med MF 5080 + 5083 från Köpenahamn till Hamburg som kör av färjan.


Tåget med den övergivna bangården till vänster.


Här inväntar tåget vidare avgång från Puttgarden mot Hamburg. Dessa tåg blir sällsynta här från december 2019.


648 857 + 835 ankommer slutstation Puttgarden med RB 85, tåg 21796 från Lübeck.


Vi förflyttar oss till Fehmarn-Burg där 218 307-7 står redo att dra IC-tåg 2415 söderut mot Hamburg Hbf.


Strax före Großenbrode ser vi samma tåg passera vid åkern påväg söderöver.


Plattformen i Großenbrode sett norrut mot Puttgarden. I framtiden kommer banan att vara elektriferad här.


Och även en bild på samma plattform söderut.


648 835 + 857 som vi såg i Puttgarden är här påväg tillbaka mot Lübeck som tåg 21727 när den här ankommer till Großenbrode.


648 834 + 853 ser vi här på den kombinerade bil- och järnvägsbron kallad Fehmarnsundbrücke som binder ihop fastlandet Tyskland med Fehmarn.
Tåget är här påväg norrut från Lübeck mot Puttgarden som tåg 21770.


Förflyttning till Oldenburg (Holst) där vi ser 648 835 + 857 som tåg 21774 mot Puttgarden.


Plattformen med stationshuset i Oldenburg (Holst). I framtiden ska som sagt spåret elektriferas och som jag förstått det få en ny dragning här.


MF 5083 + 5080 som vi såg tidigare ankommer här till Oldenburg (Holst) med EC-tåg 39 från Hamburg mot Köpenhamn.


Det är många resenärer som stiger av här innan tåget kan fortsätta norrut.


Senare på kvällen har 648 355 ankommit till Puttgarden med kvällens sista tåg 21782 från Lübeck kl 22.53.


Ytterligare en vy på samma tåg som står nattuppställd i Puttgarden.


Det är en regnig lördag morgon den 5 oktober och vi befinner oss vid infarten norrifrån till Großenbrode.
Vi ser här återigen 218 307-7 men denna gången med IC-tåg 2413 från Fehmarn-Burg mot Köln.


648 353 passerar vid Bergmühle mellan Großenbrode och Oldenburg (Holst) med tåg 21715 från Puttgarden till Lübeck.


218 470-3 ser vi strax norr om Oldenburg (Holst) med RE-tåg 21448 från Hamburg Hbf till Puttgarden.


Vi är tillbaka vid Oldenburg (Holst) där vi ser EC-tåg 38 med MF 5092 + 5084 ankomma mot Hamburg Hbf.


En plattformsbild vid Oldenburg på samma tåg innan avgång mot Hamburg. Dessa tåg blir som sagt ovanliga här vid tidtabellsskiftet i december.


Så rullar 218-tåget på återgång in till Oldenburg med manövervagnen först i tåg 21449 mot Hamburg Hbf.


218 470-3 sist i tåget vid plattform när tåget avgår vidare söderut.


Strax söder om stationen blir det möte med ett kraftigt försenat EC-tåg 33 mot Köpenhamn.


Samma tåg ankommer här då till Oldenburg påväg mot Köpenhamn.


Och här rullar samma tåg ut igen påväg norrut och vi lämnar så detta område.


Vi besöker här banan mellan Schwerin och Rehna som är en dieselbana och här ses stationen i Holdorf.


Vid Gadebusch längs samma bana så står detta fordonssätt uppställt vid sidan av spåret. Det är 118 256-7 samt en gammmal personvagn som står här.


Så har vi kommit fram till Schwerin som även är en spårvägsstad och här ser vi vagn 809 ankomma till Hauptbahnhof påväg mot Neu Pampow.


IC-tåg 2239 med 101 097-4 som dragkraft ankommer Schwerin Hbf påväg från Rostock mot Leipzig.


Alldeles intill stationen i Schwerin ligger ett järnvägsmuseum med en radda uppställda lok.


Motorvagnarna som används på banan till/från Rehna som vi tidigare var vid är dessa och här är det VT 650.69 som ankommer från just Rehna mot Parchim.


ICE-tåg 1749 från Ostseebad Binz mot Hannover Hbf ankommer till Schwerin.


Vagn 805 kommer här på Wittenburger Straße påväg mot Hegelstraße.


Vagn 813 är också påväg mot Hegelstraße och ses här på Goethestraße.


Vagn 805 ser vi återigen när den svänger in på enkelspåret vid Franz-Mehring-Straße påväg mot Lankow-Siedlung.


En sista bild från Schwerin visar vagn 827 som just ankommit ändhållplatsen Lankow-Siedlung och strax ska köra in i vändslingan.


Senare samma kväll är vi i Rostock och ser vagn 659 vid ändhållplatsen Neuer Friedhof påväg mot Campus Südstadt.


Vagn 679 håller vid ändhållplatsen Mecklenburger Allee innan färden bär av mot Südblick.


Sedan var det dags att åka hem från Rostock mot Sverige igen med denna färjan, F/S Mecklenburg-Vorpommern.


Och tidigt nästa morgon når vi åter svensk mark vid Trelleborg.


X61 002 rullar ut från Svedala samma morgon med tåg 1261 mot Svarte (normalt Simrishamn men p.g.a banarbete vänder tågen i Svarte).


Gamla Staffanstorpsbanan är riven över Västanvägen i utkanten av Staffanstorp.


X61 012 ankommer Tjörnarp samma förmiddag med tåg 1212 (passar bra med vagnsnumret!) från Malmö till Kristianstad.


Stationshuset i Sösdala.


X61 001 lämnar Sösdala söderut med tåg 1215 från Kristianstad mot Malmö.


Plattformarna i Ballingslöv norr om Hässleholm där Krösatågen stannar.


Likaså i Hästveda mellan Alvesta och Hässleholm gör Krösatågen uppehåll.


X11 3107 passerar på linjen mellan Osby och Hästveda med tåg 7583 från Växjö mot Hässleholm.


Och en liten stund senare ser vi X2-tåg 525 från Stockholm mot Köpenhamn.


TMZ 1405 mullrar genom Osby med en massa banarbetsmaskiner på släp. Tåget är påväg från Storlien ner mot Trelleborg för att sedan skeppas över havet.


I Växjö pågår förändringar med stationsområdet. Man bygger ett nytt kombinerat stations- och kommunhus som gömmer sig bakom denna vita överklädnad.
Jag var senast på platsen i mars 2018 och då såg det ut såhär i samma vinkel.


Rc6 1420 ankommer Växjö med tåg 331 från Göteborg mot Kalmar.


Man börjar ana lite av det nya huset bakom skynket.


Den tillfälliga stationsbyggnad som används under tiden som man bygger det nya stationshuset.


X14 3233 ser vi här med tåg 17662 mot Värnamo och det passerar här vid Bergsnäs strax före Räppe i Växjös västra delar.


En stund senare passerar X11 3110 förbi på samma plats fast med tåg 7560 från Hässleholm till Växjö.


Vi har förflyttat oss norrut till utanför Åseda/Norrhult, närmare bestämt bytespunkten Nottebäcksterminalen, eller Nottebäck Terminal som den heter numera.
Här ankommer Nilsbuss 3104 dit på linje 311 som utgår här från terminalen och som går till Klavreström.


Det är byte till Växjö för de som ska dit och dit är Nilsbuss 2304 påväg, felskyltad! I bakgrunden ser vi 3104 som jag fotade på förra bilden.


Normalspåret är ännu kvar i Växjö men är nu inte långt från att rivas här. Den ordinarie trafiken på linjen Vetlanda-Åseda upphörde i juni 2002 och sista tåget gick 2006.


Även i Korsberga ligger spåret ännu kvar och här en vy från plattformen mot Vetlanda.


Och åt andra hållet, i riktning mot Åseda.


Y31 1428 rullar in till Ekenässjön med tåg 7695 från Nässjö mot Vetlanda.


Vi hoppar fram till den 10 oktober och till Elmia där mässan Nordic Rail hålls vartannat år och så även i år. Här en maskin uppställd utanför ingången.


Siemens hade en modell uppställd inne i hallen.


CAF hade en modell av en ny spårvagn till Oslo i en monter.


Även Svenska Järnvägsklubben var med på mässan.


Rail Baltica till höger som är en ny järnväg mellan Tallinn och Warszawa samt DB till höger var ett par av de som var på mässan.


En av de nya Mercedes-Benz Citaro-bussarna i Jönköpings stadstrafik, Keolis 1591 gör uppehåll vid hållplats Elmia påväg mot Huskvarna.


Omnibuslinjen Habo-Hjo 5751 gör uppehåll vid hållplats Tullen i Tenhult på linje 130 mot Jönköping.


X14 3237 ankommer strax Tenhult med tåg 27663 (annonserat 27616) från Jönköping mot Tranås.


Rd2 1107 passerar strax söder om Nässjö norrut med tåg 9732 från Värö/Varberg till Nässjö.


Ett kort godståg 42023 från Luleå till Helsingborg med Rd2 1032 främst passerar på samma plats. Ett tåg som går i princip genom hela landet.


En kort stund senare ser vi Tågabs tåg 7027 från Karlstad mot Alvesta med Rc3 1066 på samma plats.


X11 3184 ser vi strax norr om Tranås vid Krämarp med tjänstetåg 97622 mot Boxholm. Krösatågen får gå dit och vända då det inte finns plats i Tranås.


På samma plats kommer här Aneby Buss 8633 på linje 155 mot Boxholm i Östergötland.


Och en stund senare ser vi samma buss i just Boxholm när den strax ska avgå tillbaka mot Tranås.


På dagen den 11 oktober så brann en av Tågabs vagnar, B1 5104 ursprunligen från BJ's under uppehållet som tåg 7027 i Motala.
Senare på kvällen ser vi den då urbrunna vagnen ståendes fortfarande kvar vid plattformen


Den 12 oktober var det avskedsresa för motorvagn Y1 på Kinnekullebanan då de efter drygt 40 års tjänst på svenska järnvägar nu tas ur reguljär drift vid tidtabellsskiftet.
Genom vänligt tillmötesgående mellan Västtrafik/SJ och Svenska Motorvagnsklubben kunde man denna dagen köra en avskedstur på Kinnekullebanan med denna vagnstyp.
Här ser vi då Y1 1272 som inväntar avgångstiden som tåg 3340 (passande tågnummer på den banan) i Herrljunga mot Gårdsjö.


Möte med ordinarie Kinnekulletåg 3311 Mariestad-Göteborg i Håkantorp med Y31 1419 + 1413.


Uppehåll i Forshem påväg norrut.


Godståg 5651 från Hallsbergs rbg till Sävenäs med Rm 1257 passerar förbi Gårdsjö.


Vår vagn i Gårdsjö inför återresan söderut som tåg 13331.


En fotokörning genomfördes vid Nockeruds gamla hållplats mellan Gårdsjö och Hova.


Uppehåll vid hållplatsen i Torved.


Fotokörning genomfördes på bron över Göta kanal i Lyrestad.


Ytterligare en bild från fotokörningen över kanalen.


Ytterligare fotokörning vid km 25 i höjd med Torpelund mellan Lyrestad och Hasslerör.


Y31 1413 ankommer en stund senare till Mariestad med tåg 3312 från Göteborg mot Hallsberg.


Fyrtågsmöte i Mariestad mellan halkbekämpningståget till vänster, de två Itinotågen mot Hallsberg resp. Göteborg samt Y1-vagnen.


TMX 1042 står alltså uppställd här med halkbekämpningståg från Herrljunga upp mot Gårdsjö.


Sedan blir det på resan söderut uppehåll i Äskekärr som har en fin plattformskur på sidan.


Uppehåll i Österäng.


Fotokörning vid Västerplana Storängs naturreservat mellan Trolmen och Blomberg i de fina höstfärgerna.
Här på samma plats fotade jag samma vagn i ett ordinarie tåg i september 2017 vilken kan kan ses här.


Samma vagn påväg tillbaka mot oss igen vid samma plats.


I Lidköping vart det ett planerat (för oss överraskande) fordonsbyte till Y1 1270 till vänster för den vidare resan ner mot Herrljunga.


Fotokörning vid km 107 mellan Lovene och Järpås med Y1 1270.


Här är vagnen påväg tillbaka mot oss igen.


Dagens sista uppehåll på Kinnekullebanan gjordes i Järpås.


Möte i Vara en stund senare med tåg 3314 från Göteborg mot Mariestad som består av Y31 1402 fortfarande målad i Krösatågens färgsättning.


Så var vi tillbaka där vi började tidigare, nämligen i Herrljunga och vagnen ska strax avgå tillbaka som tjänstetåg mot Lidköping.


Den minimala träplattformen i Torpåkra mellan Herrljunga och Borås senare samma kväll.


X12 3215 ankommer Torpåkra med tåg 13835 från Uddevalla mot Borås.


Även plattformen vid nästa uppehåll mot Borås till, i Mollaryd är av liten trätyp.


X12 3219 ser vi här ankomma Mollaryd med tåg 13846 från Borås mot Uddevalla.


Avslutningsvis från dagen en bild på plattformen vid nästa station Borgstena.


Den 19 oktober så införskaffade jag mig en Movingobiljett som ger ett fritt resande i hela Mälardalsregionen på all lokaltrafik inkl. SJ's regional/IC-tåg.
Vi börjar med en bild från Eskilstuna där Rc6 1352 främst ankommer med tåg 929 mot Arboga. Dessa tåg ersätts vid tidtabellsskiftet i december med de nya ER1-vagnarna.


Tåg 938 med Rc6 1351 sist har ankommit slutstation Flemingsberg samma dag. P.g.a arbeten på "Getingmidjan" Stockholm C-Södra så var trafiken där inställd.


Jag brukar inte lägga upp bilder på byggnader så värst ofta här men dessa kan jag lägga upp på köpcentret "Stinsen" vid Häggvik norr om Stockholm.
Detta byggdes och invigdes 1995 och bytte ägare 2016 som hade fokus på att riva byggnaden och istället bygga bostäder på platsen så inom några år finns inte detta kvar.


En bild till vänster om den förra jag tog.


Köpcentret är idag ett slags "spökköpcentrum" då inte många butiker finns kvar längre. Dessa har under årens lopp försvunnit och nu finns det enbart ett apotek och några outleter kvar.


Känslan av övergivet finns här inne och uppe på ovanvåningen av rulltrappan var det lika dött som här.


City Gross hade kvar sin butik men den stängde samma dag som jag var där så där var det fullt med folk som handlade saker till utförsäljningspris.


Utanför Stinsen kommer här Arriva 7555 i de fina höstfärgerna påväg mot Spånga station.


Arriva 7190 påväg mot Häggviks handelsplats ser vi här utanför Stinsen som i framtiden där det i framtiden kommer att vara bostäder.


På Tvärbanans Solnagren kör man just nu enkelspårsdrift en längre sträcka mellan Karlsbodavägen och Norra Ulvsunda p.g.a byggande av Tvärbanans nya gren mot Kista.


Vi stannar kvar vid platsen vid Karlsbodavägens hållplats där A35 454 + okänd vagn kommer påväg mot Solna station.


Åt andra hållet vid samma plats kommer här A32 436 + 437 påväg mot Sickla station.


Byggandet av ett tredje spår vid Åkersberga station på Roslagsbanans Österskärsgren pågår för fullt. Här spåret i riktning mot Österskär.


Och åt andra hållet ser det ut såhär.


UBxp 143 främst i tåg in mot Stockholms Östra ankommer Åkersberga.


Ny dag den 20 oktober och vi ser A32 422 i höstskrud mellan Alvik och Alléparken på Nockebybanan påväg mot just Nockeby.


Lite flightspotting nästa dag på Arlanda och här ser vi planet SE-ROC, en Airbus A320-Neo ankomma från Rom.


En ATR-72 (G-FBXA) ankommer här på flight SK80 från Visby till Arlanda.


Emirates Boeing 777-300, A6-ECP ankommer till Arlanda på sin resa från Dubai.


Samma plan återigen på taxibanan från landningsbanan in mot terminalerna.


Så en som redan är tagen ur trafik, en gammal Boeing 737-600, LN-RGK som här ankommer på flight SK2636 från Frankfurt.
Planet togs ur trafik redan samma dag som jag fotade den utan att jag visste det i förväg, detta var näst sista landningen någonsin för planet på Arlanda.
Det gick en sväng till Manchester ToR samma dag och sedan gick den till Oslo för avrustning och senare vidare till skrot i Storbritannien.


Ytterligare en bild på LN-RGK som ankommer Arlanda för näst sista gången. Planet gick den 4 november från Oslo till St. Athan i Storbritannien för skrot.


Ett inhyrt plan till Norwegian, LY-EWE, en Boeing 737-300 ankommer med flight D8202 från Helsingfors.


Avslutningsvis en Boeing 787-9 Dreamliner för Norwegian som ankommer på flight DY7088 från Los Angeles.


Den 21 oktober ser vi blivande tåg 130 redo för avgång från Hallsberg mot Stockholm med Rc6 1355 främst. Dessa tåg ersätts av de nya ER1-vagnarna i framtiden.


Ytterligare tåg som ersätts med ER1 redan vid tidtabellsskiftet i december är tågen på Svealandsbanan och här ser vi tåg 952 från Eskilstuna till Stockholm ankomma Nykvarn.


X60 6049 rullar in till Södertälje Syd Undre med tåg 52045 påväg mot Gnesta.


Så ett annorlunda tåg vid Södertälje Syd Undre fotat samma dag. Då det var ett växelfel på Grödingebanan mellan Södertälje och Flemingsberg fick vissa tåg omledas hit.
Vi ser X55 3356 som ankommer Södertälje med omledningståg 58174 Järna-Flemingsberg (ordinarie tåg 580 från Linköping till Sundsvall).


En stund senare passerar X74 001 förbi med omledningståg 58176 Järna-Flemingsberg (ordinarie tåg 2036 Göteborg-Stockholm). Normalt kör alltså enbart pendeltågen på dessa spåren.


Ett sista omledningståg på bild vid Södertälje är tåg 58178 (ordinarie tåg 236 Norrköping-Stockholm) med Rc6 1409 främst.


Y1 1272 har fått växla undan i Hallsberg senare samma kväll mellan tågen 13336 och 3369. Som jag lagt upp ovan så är det alltså snart slut med Y1 i ordinarie trafik här.


X12-möte i Hälleforsnäs mellan Flen och Eskilstuna den 22 oktober mellan X12 3220 i tåg 2135 Sala-Linköping och X12 3221 i tåg 2140 Linköping-Sala.


Snart historia på Svelandsbanan återigen när vi ser tåg 943 med Rc6 1351 främst från Stockholm mot Örebro rulla på bron över Eskilstunaån i just Eskilstuna.


En stund senare ser vi Rc6 1377 främst i tåg 956 Arboga-Stockholm rulla över samma bro.


Senare på eftermiddagen ankommer Rc6 1390 till Köping med tåg 748 från Stockholm via Västerås mot Hallsberg.


Sist i tåget medföljde manövervagnen AFM7 5543.


Så är vi vid Örebro Södra den 24 oktober och här har man byggt en ny gångbro över spåren för att få bort att folk går över spåren när de ska över till andra sidan.


Värmlandstrafik kör ett par tågpar om dagen mellan Värmland och Örebro och här ankommer X52 9067 till Örebro Södra med tåg 8913 mot Charlottenberg.


X11 3137 ankommer samma dag till Heby med tåg 8513 från Sala mot Uppsala.


Och vid Tobo längs Ostkustbanan strax söder om Tierp kommer här tjänstetåg 98491 från Tierp till Uppsala med X11 3168. X11 används inte i Upptågets passagerartrafik på denna banan.


En stund senare rullar X52 9052 in till Tobo med tåg 8434 från Uppsala till Tierp.


Vi är i Järlåsa mitt mellan Uppsala och Sala och ser här skolbusslinjen 134 som utgår från skolan här mot Ribbingebäck med Högbergs Bussresor 118.


X11 3168 rusar genom Järlåsa med tåg 8517 från Sala till Uppsala.


Det blir möte långt bort på mötesspåret med tåg 8518 mot Sala.


X11 3137 kommer här vid Järlåsa och kör strax ut på huvudspår med tåg 8518 mot Sala.


Rc6 1376 främst ankommer Uppsala med direkttåg 892 från Stockholm och ska senare vända som tåg 967 mot Hallsberg via Eskilstuna/Örebro. Detta tåget ska snart gå med ER1-vagnar.


Dubbla loktåg mot samma destination men via olika vägar på Stockholm C samma eftermiddag. Båda dessa tågen kommer att gå med de nya ER1-vagnarna i framtiden.


Tågabs Rc3 1066 ankommer Hallsberg på eftermiddagen den 25 oktober med tåg 7028 från Alvesta mot Karlstad.


Y1 1272 har just ankommit Hallsberg med tåg 13336 från Mariestad samma eftermiddag. Snart är det som skrivet ovan slut med Y1 här.


Vagnen har här kört undan till uppställningsspår under uppehållet i Hallsberg.


X61 205 inväntar avgångstid som tåg 18824 mot Mjölby i Tranås den 26 oktober. Normalt kommer tågen in på spår 11 men denna gången kom man av misstag in på huvudspår 1.


Den 27 oktober drabbades M/S Silja Symphony av ett maskinfel i Stockholm före avgången mot Helsingfors varför den avgången fick ställas in och båten låg kvar i hamn.
Det är lite ovanligt att båda systerfartygen M/S Silja Serenade och M/S Silja Symphony ligger inne samtidigt i samma hamn men den 28 oktober hände det.
Vi ser här till vänster först M/S Baltic Queen, M/S Silja Serenade, M/S Romantika och till höger M/S Silja Symphony.


Ytterligare en bild på alla båtarna i hamn. Symphony och Serenade ligger normalt sett i olika hamnar då de kör kryssningar varje dag.


Ännu en bild dock i sämre ljus på de båda systerfartygen jämte varandra i Stockholm.


Utfarten från Ropsten längs Lidingöbanan ut mot Lidingö. Om några år är denna gamla bro här ersatt av en ny större bro.


Arbeten med att pålning inför den nya bron arbetas det för fullt med här.


M/S Silja Symphony ligger här på fel sida hamnen i Stockholm men det är för att Serenade skulle kunna lägga till som normalt vid deras normala kaj.


Båda fartygen framifrån sett från taket på Värtaterminalens byggnad.


Nästa dag den 29 oktober befinner jag mig i Nora och vi ser ångloket E2 1046 framför stationshuset.


Z43 149 framför lokstallet.


Plattformen och stationsområdet i Nora.


UBFo7ye 2087 samt Z43 443 stod uppställda i andra delen av stationsområdet.


Rc6 1367 främst ankommer Arboga med tåg 962 från Örebro mot Stockholm via Eskilstuna.


I Eskilstuna blir det möte med tåg 949 som dras av Rc6 1353. Vid tidtabellsskiftet i december blir detta ovanligt då som sagt ER1-vagnarna ska in i trafiken.


Ett DB-målat 185-lok står uppställt i Linköping på morgonen den 31 oktober med tåg 40955 från Norrköping till Tyskland.


En Setra från BD Bussresor i Huskvarna som kör för Flixbus ser vi här göra uppehåll i Mjölby samma morgon påväg mot Stockholm.


tobben_90@hotmail.com