Vi inleder månaden i Norrköping den 1 oktober med en bild på uppställda museitåget från järnvägsmuseet med Ra 846 främst.
Tåget hade använts under föregående helg i området i samband med Kulturnatten i Norrköping där man körde resenärer till Kimstad och Linköping.
Senare samma dag ser vi denna brokiga skara fordon i Norrköping med ångloket F 1200 till vänster, Rc1 1021 i mitten och Ra 846 till höger.
Den 3 oktober inleder jag min månads Movingoresande i Mälardalen med en resa till b. la Örebro och här ses Nobina 6651 som tidigare rullat i Kalmar på Örebro Resecentrum.
Vidare till Västerås där vi ser Svealandstrafiken AB 333 påväg mot Brottberga. Denna bussen har tidigare rullat i Skellefteå som Skelleftebuss 65.
X51 9019 rullar in till Surahammar med sitt tåg 28017 från Ludvika mot Västerås.
En gammal Östgöte i form av X14 3190 rullar senare in till Surahammar med tåg 28048 från Västerås mot Fagersta N. Vagnen var i sitt tidigare liv en X12 men byggdes senare om till X14.
En annan gammal dels X12 och dels Östgöte är X14 3223 som här ses ankomma Ängelsberg med tåg 28053 från Fagersta N mot Västerås.
I Fagersta har man i samband med ställverksbyte fått upp nya signaler vid spår 1.
CFL Cargos tåg 49501 med 185 686-3 rullar genom Fagersta påväg från Insjön mot Göteborg Skandiahamnen.
X14 3190 kommer tillbaka till Fagersta C efter att ha varit vid Fagersta N och vänt. Nu ställer man upp vagnen på bangården inför nästa dag.
X14 3235 ankommer Fagersta C med tåg 8050 från Västerås mot Skinnskatteberg (felaktigt skyltad Fagersta).
Detta tåget tillsammans med ett morgontåg är de enda genomgående till/från Skinnskatteberg till/från Västerås.
Samma vagn har senare ankommit till slutstationen Skinnskatteberg.
Så är det snart dags för avgång för X14 3235 tillbaka mot Fagersta som tåg 8080.
Svealandstrafiken AB 712 inväntar avgångstiden i Skinnskatteberg på linje 500 mot Avesta/Krylbo.
X52 9017 ankommer Skinnskatteberg med tåg 8109 från Gävle mot Hallsberg.
Rc6 1351 främst har ankommit Örebro C med tåg 967-969 som är påväg från Uppsala via Eskilstuna mot Hallsberg.
IC-tåg 207 mot Malmö medförde den 5 oktober denna WL1-sovvagn sist i tåget som här ses den dagen på Stockholm C före avgång söderut.
I Sundbyberg har man rivit sidospåren så det enda som finns kvar är numera huvudspåren genom stationen. Det ser lite komiskt ut med en dvärgsignal för det rivna spåret från sidan där...
Åt andra hållet såg det ut såhär. Anledningen till rivningen är den kommande utbyggnaden till fyrspår här då stationen ska ligga i en tunnel.
I södra änden av bangården är numera alla spår utom huvudspåren rivna. Här stod en lång tid pendeltåg uppställda som inte användes i trafiken just då.
Vi förflyttar oss till Uppsala där strax Regionaltåg 967 med Rc6 1364 främst ska avgå mot Hallsberg via Stockholm-Eskilstuna-Örebro, m.a.o en nätt omväg genom Mälardalen.
Nobina 7623 svänger in mot stationen i Vattholma påväg mot Uppsala samma eftermiddag.
En stund senare ankommer X52 9033 med tåg 8459 från Gävle till Uppsala.
Det har hunnit bli natt vid Arlanda runt kl 04.40 när Upptågets enda tåg söder om Uppsala just ankommit med X52 9053.
X52 9053 ska snart avgå från Arlanda med tåg 18400 mot Gävle. Detta tåget är som sagt det enda av Upptågets tåg som kör söder om Uppsala och går enbart helgnätter.
Samma vagn har ankommit Knivsta och ska strax rulla vidare norrut mot Uppsala och senare Gävle.
Plattformen i Knivsta om natten.
Farsta Strand senare samma förmiddag och notera skylten med stationsnamnet. Numera är dessa utbytta på nästan samtliga stationer mot en nyare typ men inte här ännu.
En stund senare ankommer X60B 6106 till Farsta Strand med pendeltåg 12327 mot Nynäshamn.
Senare samma eftermiddag den 6 oktober är jag i Godegård mellan Motala och Hallsberg och vi ser godståg 5100 från Malmö gbg mot Hallsberg rbg med Rd2 1098 passera.
P.g.a banarbeten mellan Linköping och Norrköping leddes snabbtågen från Stockholm till Malmö om att gå via Hallsberg-Motala-Mjölby hela denna helgen.
Här passerar omledda tåget 90653 (ord. tåg 537) genom Godegård påväg från Stockholm mot Malmö.
Det var fint intill sjön Anderstorpagölen mellan Godegård och Mariedamm samma dag.
En stund senare ser vi det omledda X2-tåget 90872 (ord. tåg 538) från Malmö mot Stockholm passera samma sjö.
Denna gamla Volvo B10M stod intill en fritidsgård i Mariedamm.
Vid Dunsjö ett stycke norr om Mariedamm ser vi här en gammal rest av det gamla enkelspåret. Man har här under ett par år byggt dubbelspår på banan mot Hallsberg.
X51 9024 med tåg 8178 passerar på det nybyggda dubbelspåret påväg norrut. Gamla enkelspåret korsade det nybyggda spåret på denna platsen.
En sista bild från denna banan för nu på det omledda X2-tåget 90657 (ord. tåg 541) från Stockholm mot Malmö som passerar genom Åsbro.
Den 9-11 oktober åkte jag och några vänner över till Helsingfors i Finland för att fira att en fyllde 30 år.
Vi börjar vid Värtahamnen som de senaste åren genomgått en stor förändring med riven gammal terminalbyggnad m.m och här ses lite av arbetet.
Båten vi ska åka med, M/S Silja Serenade innan avgång mot Helsingfors.
En vy från båten utöver den nya terminalbyggnaden vid Värtahamnen. En jämförelsebild från augusti 2013 innan arbetet påbörjades finns här.
Den 10 oktober har vi ankommit Helsingfors och här ses M/S Viking XPRS inför avgången mot Tallinn.
I stan kunde vi b.la se denna Duewag GT8 som kör turisttrafik och den kommer ursprungligen från Ludwigshafen am Rhein i Tyskland.
Här kommer vagnen på Alexandersgatan påväg ut mot Skatudden med sina inbjudna resenärer.
Och en stund senare kommer vagnen tillbaka igen vid Senatstorget och här korsar den Snellmansgatan.
Vi fick möjlighet att titta in lite snabbt i vagnen och såhär ser inredningen ut.
Helsingfors metro har det senaste året förlängts ut till Esbo och här ser vi ett tåg av typ Valmet M100, vagn 184 som är den sista i den äldre serien som ankommer Hagalund mot Mattby.
Än rullar de gamla Sm2-motorvagnarna i närtrafiken i Helsingfors och här ett tåg på linje Z som ska rulla mot Lahtis.
En Z70 växlar vagnar från värmeverket vid Värtan den 11 oktober.
X11 3137 ses här på Uppsala C före avgång mot Sala senare samma dag.
Förflyttning till Rimbo där Nobina 3219 ankommer på linje 648 från Ubby.
Nobina 0075 ankommer även den Rimbo en stund senare på linje 639 från Stockholm mot Hallstavik.
Nobina 3172 rullar ut från Rimbo station på linje 648 mot Ubby. Denna bussen har tidigare rullat i Danmark fram till 2015.
En sista bild från denna dagen från Stockholm C på Rc6 1368 främst med en "Uppsalapendel" i tåg 852.
Den 12 oktober är jag i Läggesta utanför Mariefred och här ses Bergkvarabuss 616 vid Läggesta station på linje 306 mot Åkers Styckebruk.
Rc6 1356 främst ankommer Läggesta med tåg 948 från Arboga mot Stockholm.
Strax därpå ankommer tåg 939 från Stockholm mot Örebro med Rc6 1380 främst och det blir möte mellan de två tågen.
I Eskilstuna så växlas tåg 952 fram till plattform. Om något år är dessa tågen ersatta av de nya Dosto-vagnarna från Stadler.
Rc6 1350 sist i tåg 956 i Arboga samma eftermiddag. Detta tåget utgår från Arboga och går mot Stockholm.
Förflyttning till Kungsör där vi ser tåg 943 från Stockholm mot Örebro med Rc6 1369 främst rulla över Arbogaån.
Svealandstrafiken 314 på linje 49 mot Valskog rullar över Arbogaån i Kungsör.
Rc6 1373 främst ankommer Kungsör med tåg 962 från Örebro mot Stockholm.
En sista loktågsbild för nu på ankommande tåg 949 med Rc6 1364 främst som ankommer Kungsör påväg mot Örebro.
En ny Movingodag den 15 oktober då jag skulle åka tåg 164 från Hallsberg och här ankommer X40-3 3334 drygt en timme försenat.
Vi kom dock inte så långt med detta tåget utan enbart till infarten Kumla där en kranbil hade rivit ned kontaktledningen vilket vi trasslade in oss i.
Efter ca en timme och en kvarts väntan ombord på tåget kunde vi så småningom börja evakuera så alla resenärer fick komma ut och fortsätta med buss.
Vagnen ses här en bit bort intill Västra Bangatan.
Här ses hur ledningen är riven även på andra spåret mot det som vi åkte på.
Här ser vi de rivna ledningarna vid de båda spåren.
Kranbilen stod kvar borta vid plankorsningen vid vilken man även rivit ned både varningsskyltarna för kontaktledning (bondfångarna) och bommarna.
Jag fick ändra lite planer för den fortsatta resan och kom så småningom till Sala där vi ser IC-tåg 57 från Borlänge mot Stockholm rulla in.
Samma tågsätt i Uppsala en stund senare. Man kör detta omloppet med X2-tågsätt under hela höstperioden istället för X55.
Tog mig ut till Gamla Uppsala där Ostkustbanan gick fram till det nya dubbelspåret kopplades in i maj 2017.
Det sista tåget passerade förbi här den 3 maj 2017 och här var det tidigare en plankorsning med Ärnavägen. Jämförelsebild från februari 2016 finns här.
En bild från andra hållet på den gamla plankorsningen. En jämförelsebild jag tog i augusti 2013 kan ses här.
Här vy i riktning mot norr, dvs mot Gävle och längre fram låg tidigare plankorsningen med Vattholmavägen. Kan visa en jämförelsebild även här.
Gamla Uppsala Buss 663 vid hållplats Bågspännarvägen påväg mot Storvreta.
Och på just Bågspännarvägen låg det tidigare en plankorsning med järnvägen. Såhär såg det ut i februari 2016 på samma plats.
Och här i riktning norrut längsmed Banvallsvägen och även här en jämförelsebild från februari 2016.
Här en vy i riktning mot Uppsala från Bågspännarvägen. Såhär såg det ut på platsen i augusti 2013.
Invid busshållplatsen Sandels gata tar den nuvarande gång- och cykelvägen slut och den nya banan ses i bakgrunden. En jämförelsebild från augusti 2013 kan ses här.
Förflyttning till strax utanför Märsta invid Arrivas bussgarage fotade jag lite äldre bussar som snart utfasas från området.
Här kommer först Arriva 7773 på linje 571 mot Märsta. Denna bussen har rullat sedan 2006 för Connex/Veolia, Busslink, Keolis och nu Arriva.
Arriva 7032 är från 2009 och ses här på Måbyleden påväg mot Arlanda på linje 583.
Arriva 7758 kommer här också på Måbyleden påväg in mot Märsta.
TMX 1042 stod i Mjölby och inväntade avgångstid som tåg 72782 från Hässleholm norrut den 16 oktober.
Den 17 oktober passerade denna militärtransport förbi Mjölby norrut.
Vi hoppar fram till den 22 oktober och till Hägernäs/Arninge norr om Stockholm där utbyggnad till dubbelspår för Roslagsbanans Österskärsgren pågår för fullt och här en vy från E20.
Man har här byggt dubbelspår från Hägernäs station norrut mot den nya stationen vid Arninge och upp till Rydbokrossen. En jämförelsebild från februari 2017 finns här.
På denna platsen vilken jag dokumenterat b. la i januari 2017 så håller man på med bygget av Arninges nya resecentrum som blir en knutpunkt mellan Roslagsbanan och bussar.
Det ska byggas en ny gångbro över vägen här från handelsområdet till vänster och ut till det blivande resecentrumet som ska ligga till höger.
Vi förflyttar oss ett ytterligare stycke norrut på samma plats.
Här ses dubbelspåret som blir enkelspår en bit bort vid Rydbokrossen. Tidigare gick banan i en annan enkelspårig sträckning längre bort på fältet.
Roslags Näsby station har genomgått en stor förändring de senaste åren och nu är stationen helt ombyggd med ny gångbro över spåren b.la. Jämförelsebild mot innan finns här.
Såhär ser det ut på platsen nu, och såhär såg det ut i november 2016 då jag också var på platsen.
I området Vega mellan Skogås och Haninge i södra Stockholm så växer ett nytt bostadsområde fram och med det en ny pendeltågsstation som håller på att byggas, och här en bild över det området.
Här ses bygget av den blivande pendeltågsstationen och det pågår samtidigt byggen av nya bostadshus i området så om några år är det en helt levande ny stadsdel.
Jag dokumeterade lite på platsen inför bygget i maj 2015 och ungefär i samma vinkel såg det då ut såhär.
Här kommer pulsådern i vägtrafiken att gå till Vega längsmed vägen som kommer att hela Kvarntorps allé och den ansluter i sin tur längre ut mot väg 73.
Ännu en jämförelsebild från maj 2015 finns här.
Än så länge enbart gator och inga hus men här kommer det se annorlunda ut om några år. Rakt fram är den nya pendeltågsstationen Vega under uppbyggnad.
Här ses byggandet av den nya plattformen från öster för Vega pendeltågsstation som ska stå klar under 2019. Jag dokumenterade platsen före byggandet och såhär såg det ut i maj 2015.
X60 6010 + okänd enhet är påväg in mot arbetsområdet som tåg 2525 från Kungsängen mot Västerhaninge. En bild i liknande vinkel från maj 2015 kan ses här.
Och här en bild över arbetsområdet sett från västra sidan av järnvägen. Även här har jag en jämförelsebild från maj 2015.
X60 6061 passerar förbi den nya pendeltågsstationen, ännu utan att stanna här med tåg 12628 från Nynäshamn mot Märsta.
Nobina 3165 stod uppställd utanför Port 73 vid Haninge.
Jag var samma dag på Persontrafikmässan som arrangeras vartannat år i Stockholm resp. Göteborg så i Stockholm är det senast fyra år sedan det arrangerades.
Här en buss som ska trafikera på Island av modell E12 och av tillverkaren Yutong Bus Scandinavia AB.
En ny buss från Iveco av modell Cursor 9 som visades upp.
En Volvo 7900 vilken går på el och ska trafikera för Skånetrafiken visades också upp.
Även två st Arrivabussar visades upp av Busland som lackar om bussar. Man visade hur en buss såg ut före och en efter omlackering.
Såhär kommer de nya stolarna att se ut i första klass på X 2000-tågen som nu uppgraderas.
Den 25 oktober var jag i Norrköping för att fota när spårvagnarna tillfälligt vände i slingan vid Trumpetaregatan vid Hageby, här ses tre vagnar samtidigt i slingan vilket är ovanligt.
Trafiken mellan Trumpetaregatan och Kvarnberget upprätthölls med bussar under tiden ett spårarbete pågick, här är det Transdev 3567 samt 3566 som ankommer Trumpetaregatan.
I denna slingan går det normalt ingen trafik utan all spårvagnstrafik är genomgående ner till Kvarnberget, här ser vi återigen tre vagnar här.
M06 32 svänger in i slingan för att köra runt till påstigningshållplatsen.
En stund senare kommer M06 40 i samma slinga och ska snart vända åter mot Fridvalla.
M06 46 svänger även den runt i slingan och ankommer strax till påstigningshållplatsen.
M06 43 har just ankommit Trumpetaregatan och till höger står anslutande ersättningsbuss i form av Transdev 3566 och väntar in resenärerna.
Anledningen då? Jo, ett arbete pågick vid hållplatsen Ringdansen Centrum under hela den veckan varför spårvagnarna fick vända tidigare.
Transdev 3577 ankommer Ringdansen Centrum påväg mot Kvarnberget.
En sista bild från Norrköping blir på Transdev 3566 strax före Ringdansen Centrum påväg mot Trumpetaregatan.
Den 26 oktober passerar 185 686-3 förbi Avesta Krylbo med containtertåg 49500 från Göteborg Skandiahamnen mot Insjön.
I Fagersta har man satt upp nya signaler inför ställverksbyte och i samband med det har det kommit upp röda baliser i spåret istället för gula.
På samma plats, dvs Fagersta Norra ankommer en stund senare X14 3190 i tåg 28007 från Ludvika mot Fagersta (och vidare som tåg 28009 mot Västerås).
En omformartransport med T43 242 främst har ankommit Fagersta en stund tidigare påväg mot Mjölby.
X12 3222 avgår en stund senare från Sala med tåg 2131 mot Linköping.
X52 9055 rullar in till Heby med tåg 8513 från Sala till Uppsala. Normalt kör man X11 i tågen här men denna dagen gick det Reginavagnar istället.
Förflyttning till Tobo där X52 9054 ankommer med tåg 8445 från Tierp mot Uppsala.
Några sekunder senare rusar X55 3347 genom Tobo med tåg 568 mot Gävle (normalt Sundsvall).
X52 9032 passerar genom Tobo med tjänstetåg 94891 från Tierp mot Uppsala. Normalt ska det vara en X11 som ska gå på Salalinjen under eftermiddagen.
Gamla enkelspåriga linjen genom Tobo som försvann när dubbelspåret kom på 90-talet ser vi här med en numera gång- och cykelväg.
På kvällen den 27 oktober fanns omformartransporten som jag fotade i Fagersta, i Mjölby dit den skulle och nu med Rc4 1140 i spetsen.
Densamma transport stod i Mjölby även på morgonen den 29 oktober och senare samma natt så kördes den vidare igen efter att man bytt omformare i Mjölby.
Mälab's ER1 003 stod i Norrköping samma eftermiddag för att kommande natt provköras i området.
Grått och trist var det i Hallsberg den 30 oktober.
X52 9066 ankommer just Hallsberg som tåg 8919 från Örebro mot Karlstad/Charlottenberg.
Ett loktågssätt med Rc6 1413 växlas in på uppställningsspåren i Hallsberg.
Förflyttning till Flen där X12 3194 ankommer med tåg 2140 från Linköping mot Sala.
Så är vi i Eskilstuna där Rc6 1360 främst ankommer med tåg 939 från Stockholm mot Örebro.
Så växlas tåg 952 med Rc6 1381 fram till plattform från uppställningen för att avgå mot Stockholm.
Samma tågsätt med Rc6 1380 sist lämnar Strängnäs på det nybyggda dubbelspåret som togs i bruk i början av 2018.
Plattformshöjden är i två olika nivåer här. En jämförelsebild tagen i ungefär samma vinkel i mars 2015 kan ses här.
Så ankommer Rc6 1382 till Strängnäs med tåg 943 från Stockholm mot Örebro. Såhär såg vinkeln ut i mars 2015 före ombyggnaden.
En rätt dålig bild som visar avgående tåg 956 mot Stockholm med Rc6 1370 främst som rullar över Eskilstunaån i just Eskilstuna.
Transdev 3731 från 2004 inväntar avgångstiden från Fristadstorget på linje 23 mot Kvicksund.
Ett tåg med Rc6 1374 har just ankommit Eskilstuna från Örebro som tåg 962 och skall strax efter tågmöte fortsätta vidare mot Stockholm.
Den 31 oktober är min sista Movingodag och då passade jag på att fota lite bussar som snart försvinner i Haningetrakten söder om Stockholm.
Här är det dock en ny buss, Nobina 7872 som svänger av från Eskilsvägen mot Gamla Nynäsvägen påväg mot Handenterminalen.
Nobina 2526 från 2005 svänger också ut på Gamla Nynäsvägen påväg mot Jordbro.
Nobina 2476 har precis lämnat hållplatsen Haninge Centrum påväg mot Tungelsta.
Och strax därpå kommer en gamling, Nobina 6152 från 2005 strax till hållplatsen Haninge Centrum påväg mot Port 73.
Nobina 2523 också den från 2005 kommer här på Eskilsvägen och strax till Haninge Centrum påväg mot Handenterminalen.
Påväg mot garaget var Nobina 6090 när den här kommer på Eskilsvägen.
Nobina 6461 kommer här på Gamla Nynäsvägen påväg mot garaget.
Och åt andra hållet kommer någon minut senare Nobina 6091 påväg mot Skärholmen.
Dubbla lok i tåg 10247 mot Norrköping på Stockholm C samma kväll och det är Rc6 1418 + 1392. Detta blir även den sista bilden för oktober månad.