Åter startsidan
Åter oktober månad sida 1

Fortsättning på oktober månads sida 2017



Jag har delat upp maj månads sida p.ga att det blir alldeles för mycket bilder på sida 1 så här är fortsättningen från den.
Den 21-22 oktober var och min flickvän iväg på en korare resa till London över två dagar, utöver shopping för hennes del fick jag även ett par bilder på kollektivtrafikfordon där.
Vi börjar dock med en bild från Skavsta flygplats utanför Nyköping på planet från Ryanair som vi flög med.


Solen börjar gå upp bland alla molnen.


Framme på London Stansted flygplats som är lite av ett mecka för Ryanairs plan.


Ett tunnelbanetåg på Metropolitan Line mot Watford ankommer till Liverpool Street Station.


London präglas till stor del av karaktäristiska röda dubbeldäckade bussar och här ser vi en av de vid Liverpool Street.


Utsikt från vårt hotellrum vid Paddington och närmare bestämt vid Edgware Road.


Metroline VP 580 ser vi här lämna hållplatsen Marble Arch Station på Oxford Street på väg mot Willesden.


Två i olika åldrar vid Praed Street, till vänster en äldre dubbeldäckare och till höger Metroline TEH2075.


South West Trains på väg mot Guildford ankommer strax Wimbledon station.


Wimledon är även slutstation för tunnelbanans Distric Line från Edgware Road.


I södra delarna av London finns även ett spårvagnsnät som utgår från Wimledon. Här har vagn 2531 just ankommit till Phipps Bridge på väg mot Elmers End.


En stund senare ankommer vagn 2543 till Phipps Bridge på väg mot Wimledon.


Så en "turistbild" på Big Ben som fått på sig arbetskläder då man håller på att renovera byggnaden.


Ett tunnelbanetåg av äldre modell ankommer Edgware Road på väg mot Elephant & Castle på Bakerloo Line, en linje som det f.n enbart körs äldre vagnar på.


En interiörbild från vagnen.


På Edgware Roads andra större station står ett tåg på Distric Line redo att avgå mot Wimbledon nästa morgon den 22 oktober.


Sedan var det dags att hoppa på Stansted Express på väg ut mot Stansted flygplats vid Liverpool Street Station.


Och efter ett tag var vi så ute vid Stansted flygplats igen för att ta oss tillbaka mot Sverige.


Ett plan landar i bakgrunden och ett står inne redo för nya mål. Vi ska precis boarda vårt plan till Västerås, också det av Ryanair som står bakom mig.


Framme i Västerås där VL 875 strax ska gå in mot stan på linje 3.


Under perioden 16-29 oktober så pågår spårarbeten längsmed linje 3's linjesträckning i Norrköping varför spårvagnarna på den linjen istället får köra upp till gamla vändslingan vid Klingsberg som normalt inte används längre och vända.
Här ser vi M97 nr 67 vid gamla hållplatsen Klingsberg som trafikerades till 2010 och sedan dess har ingen ordinarie trafik rullat här.


M06 45 kommer här vid Klingsbergsparken och stannar strax till vid gamla hållplatsen Klingsberg bakom mig för att vänta in tiden.


I riktigt regnoväder kommer här M97 nr 70 på väg genom slingan. Vagnen har just svängt av från Albrektsvägen och passerar gamla hållplatsen Klingsbergsparken.


M06 nr 32 kommer här sedan på Albrektsvägen och svänger strax in mot Klingsberg.


På Albrektsvägen ned mot Ljura och vidare mot Kvarnberget har det nu blvit dubbelspår i denna kurva. Jämför med denna bilden från september 2015 då jag dokumenterade kurvan inför dubbelspårsbygget.


Då växeln på Trozelligatan låg för spårvagnar i riktning mot Klingsberg som är in mot vänster i bild så fick ordinarie vagnar på linje 2 som ska rakt fram mot Kvarnberget stanna före och föraren fick således gå ut och lägga om växeln manuellt.


Från Klingsberg på Trozelligatan kommer återigen M06 32 men nu på väg ner mot stan och Söder tull för att därifrån bli ordinarie vagn på linje 3 mot Vidablick.


M06 33 får vänta en liten stund på att 32'an ska passera förbi efter att föraren lagt om växeln som vi såg nyss inför fortsatt färd mot Kvarnberget.


M06 37 svänger här ut på Klingsbergslinjen vid Albrektsvägen på väg att runda slingan. Åt höger i bildkant fortsätter ordinarie linje mot Kvarnberget.


Några minuter senare kommer vagnen på Trozelligatans enkelspår för att sedan passera över Albrektsvägen bakom mig och fortsätta ned mot Söder tull.


M06 42 ser vi här på Holmstagatan som strax passerar förbi den gamla hållplatsen Holmstaskolan. Till höger om vagnen anas den blåa väntkuren vid Klingsbergs gamla hållplats.


M97 67 kommer här vid Klingsbergsparken och stannar strax före Klingsberg för att vänta in tiden.


Här står vagnen och inväntar tiden vid Klingsberg.


M06 45 ser vi återigen när den närmar sig Klingsberg.


Här ser vi vagnen invid den gamla kuren vid f.d Klingsbergs hållplats.


Och en sista bild på vagnen när den just avgått från Klingsberg in mot stan.


Z70 718 stod uppställd vid bangården invid Värtahamnen den 27 oktober.


Samma dag skulle vi ett större gäng vänner åka på kryssning med Tallinks M/S Victoria I till Tallinn. Här ser vi henne tillsammans med M/S Silja Symphony i Värtahamnen före avgång.


Under natten inträffade dessvärre en olycka ombord då en resenär hoppade överbord mitt i Östersjön från vår båt.
Vi fick därför söka runt i ca två timmar och till vår hjälp hade vi även Viking Lines M/S Mariella som ses på bilden med strålkastarna igång samt M/S Silja Symhpony.


Fram till Tallinn kom vi ungefär en halvtimme sent och här ser vi en äldre Tatravagn i den nya designen man har målat om vagnarna i, här är vagn 174 på väg mot Kadriorg när vi ser den utanför järnvägsstationen Balti Jaam.
Tatravagnarna här nu ommålade i Tallinns nya färgsättning och här är en bild från januari 2013 som jag tog på samma vagn på samma plats i gamla färgsättningen.


En nyare CAF-vagn, vagn 518 ankommer här till Balti Jaam på väg mot Kopli. Som synes var det snö här denna dagen.


På väg mot Kopli var även vagn 175 som här strax ankommmer Balti Jaam.


Vi tog istället för att vara i Tallinn hela dagen, en sväng till Paldiski som ligger väster om Tallinn på Estlands västkust och denna Flirtvagnen EMU nr 1401 fick vi åka med.


Samma vagn har här ankommit till Paldiski runt en timme senare.


Området i Paldiski är rätt slitet då det är en gammal Sovjetstad fram till 90-talets början.


En gata inne i Paldiski.


Nere vid hamnen i anslutning till stationen stod loket C36-7i 1515 som just ankommit med ett godståg. Längre bort ses båten M/S Liverpool Seaways som DFDS kör i trafik med mellan Kapellskär och Paldiski.


EMU 1408 ankommer till Paldiski med tåg från Tallinn och ska strax vända åter mot Tallinn.


Samma tåg har här ankommit till Tondi, en av Tallins stadsdelar.


Från Tondi kan man även ta spårvagnen mot antingen flygplatsen eller till Kadriorg.


Vi tog den nya CAF-vagnen på linje 4 på den nyöppnade linjen ut till flygplatsen (Lennujaam) där vi är på denna bilden.


Vagn 504 ankommer här till flygplatsen en stund senare.


På väg tillbaka mot färjeterminalen så passerar vid förbi bussuppställningen, här ser vi b. la två gamla Jönköpingsbussar och en från Danmark längre bort.


Eckerö Lines M/S Finlandia ankommer lite senare till Tallinn efter en resa från Helsingfors.


Nästa morgon den 29 oktober i Stockholms skärgård ser vi M/S Isabelle som numera är ommålad från Viking Lines färgsättning till Tallinks och går på rutten Stockholm-Riga.


Senare samma dag är vi mellan Mariannelund och Lönneberga i höjd med Strömshuls på linjen Nässjö-Hultsfred där vi ser extratåg 89011 från Nässjö till Hultsfred med T44 260 främst.
Detta med anledning av en i järnvägsforum känd skribent, Magnus Lindman fyllde 40 år samt hans pappa fyllde 70 och de körde ett eget tåg med inbjudna gäster.


Tåget har stannat för fotouppehåll i Lönneberga.


En stund senare passerar tåget med god fart förbi Silverdalens gamla station där det finns ett litet stickspår in mot gamla pappersfabriken.


Lite senare efter att tåget gjort ett fotostopp på linjen mot Hultsfred så ser vi det när det är på väg in mot Hultsfred och passerar vid IKEA Industry och Hulingsryd.


Och här har tåget just ankommit till Hultsfred där det blev rundgång och en stunds uppehåll inför återfärden mot Nässjö.


Ytterligare en bild på tåget vid spår 1 i Hultsfred före rundgången av loket.


Här gör man rundgång av T44 260 för att hamna i andra änden inför återresan mot Nässjö.


Med 40-åringen själv på steget så ankommer man strax till vagnarna igen på spår 1, fast i andra änden.


Här är tåget ihopkopplat inför återresan mot Nässjö.


Förflyttning till Mariannelund där vi ser en av Hjalmarssons Buss nya bussar i den nya KLT-färgsättningen.


En stund senare är vi vid Högebro mellan Mariannelund och Ingatorp där vi ser återtåget, tåg 89012 mot Nässjö passera vilket även blir den sista bilden för månaden.


tobben_90@hotmail.com