Vi inleder månaden i Nyköping på morgonen den 1 oktober där vi ser Rc6 1385 närmast som den 26 september som tåg 236 krockade med ett militärfordon en bit söder om Vagnhärad.
Som synes blev det en del skador på loket vid krocken.
Första vagnen som är nyombyggd, nämligen BF8 5283 fick också en del skador vid krocken.
Framme i Stockholm och vid Liljeholmen där vi ser Trosabussen vars buss som ägs av P-O Åkerbergs Trafik AB stå uppställd.
Denna dagen gick det ångtåg från Liljeholmen där Stockholms Ånglokssällskap körde en resa mellan Liljeholmen och Södertälje hamn med ångloket S1 1921.
Ytterligare en bild på tåget uppställt vid Liljeholmenskajen.
Här avgår så ångtåget från Liljeholmen och kör på spåret vid den gamla bangården och ska senare korsa Tvärbanan på sin väg ut mot Älvsjö Godsbangård och sedan vidare söderut.
Ett par ersättningsbussar längs Tvärbanan mellan Stora Essingen via Liljeholmen/Gullmarsplan till Sickla udde på linje 22B och detta var sista dagen de kördes. Dagen därpå började Tvärbanan återigen att köras hela vägen.
Här är det Arriva 7746 som vi ser just ha släppt ombord resenärer vid Liljeholmen på väg mot Sickla udde.
Arriva 8183 ankommer en stund senare också den till Liljeholmen på väg ut mot Sickla.
Så ett tillfälligt inhopp i Stockholm under Tvärbanans avstängning, en Solaris Urbino 18 som här heter Arriva 8875 ankommer strax Lileholmen.
En likadan fast här är det Arriva 8874 som vi ser på Lövholmsvägen också den mot Sickla.
Arriva 7741 ser vi på motsatt håll, nämligen på väg mot Stora Essingen på samma plats.
Samma dag var det invigning av den nya sträckningen för Tvärbanan mellan Sickla udde och Sickla station som man byggt sedan 2014, här ser vi gräsbelagda spåret vid Sickla udde i riktning mot Gullmarsplan där spåren tidigare gick.
Jag kommer att lägga lite jämförelsebilder från juni 2014 då jag gick sträckan före man började bygga.
Åt andra hållet från korsningen med Vävar Johans gata i riktning bort mot Sickla station. Här är en jämförelsebild från samma plats som även finns på juni 2014 års månadssida.
Korsningen med Sicklavägen ser idag ut såhär. Jämför gärna Här är en med denna bilden från juni 2014 så ser man att mycket har ändrats här.
Från Sicklavägen sett mot gamla sträckningen bort mot Sickla Udde.
Längsmed Uddvägen ser det idag ut såhär där spårvägen går rakt upp förbi Kakelhuset till vänster och studentbostäderna till höger och sedan vidare till Sickla station.
Det finns såklart en jämförelsebild från 2014 även här där man ser att en del har förändrats.
Åt andra hållet i kurvan. En jämförelsebild finns här.
Närmare Kakelhuset och studentbostäderna. En jämförelsebild finns här också.
Och åt andra hållet såg det ut såhär. En jämförande bild i samma vinkel.
Spåren fortsätter sedan i en högerkurva bort mot Sickla station. Tidigare gick en gångväg rakt upp här vilket syns på denna bilden.
Första vagnen för resenärer under invigningen, A35 459 passerar här på Uddvägen på väg mot Sickla station.
Strax före Sickla station som jag har i ryggen på linjen som svänger förbi studentbostäderna till vänster och Kakelhuset rakt fram. Två jämförelsebilder från juni 2014 finns här, samt maj 2015 finns på denna länken.
Vid Sickla station så visades A30 304 upp en stund under invigningen. Till vänster ses det band som spelade på ena plattformen. Såhär såg platsen ut i juni 2014.
Tre fordon samtidigt vid Sickla station av olika typer. Till vänster ses A30 304 stå uppställd, i bakgrunden ankommer A35 459 och till höger C10 2893 med tåg mot Saltsjöbaden.
En jämförelsebild från denna plats från juni 2014 finns här.
A30 304 är på väg tillbaka mot Alvik och passerar här vid Uddvägen med inbjudna gäster ombord.
A35 464 vid Uddvägen på väg mot Sickla station.
A35 454 ankommer här till Sickla station och ska strax svänga över på det andra spåret.
På Lugnets Allé passerar här en av Tvärbanans ersättningsbussar på linje 22B över Sickla kanal, nämligen en jag fotade tidigare, Arriva 7741.
På väg mot "Udden" var även Arriva 8179 som också passerar över kanalen.
Arriva 8873 har just stannat till vid Sickla kaj på väg mot Sickla udde.
Man firade Nockebybanan 105 år denna dagen också med lite körningar med A30 304 som jag fotade innan. Här inväntar vagnen avgångstiden från Alvik mot Nockeby.
Innan vi kunde ankomma Nockeby skulle A32 415 lämna hållplatsen.
A30 304 är framme i Nockeby och ska strax vända åter mot Alvik. Det är som i äldre tider då dessa vagnar användes fram till runt 2010.
A30 304 avgår här från hållplatsen Höglandstorget på väg mot Nockeby.
Strax efteråt kom A32 415 återigen mot Nockeby. Denna vagnen fick knappt några resenärer då A30'n fick köra före från Alvik och hade anslutning från tunnelbanan.
En stund senare ankommer A30 304 åter Höglandstorget mot Alvik.
Åter framme vid Alvik igen.
Det första riktiga trafiktåget till Sickla station morgonen därpå är uppskyltat i Årstaberg på kvällen.
En gammal Capitol står uppställd vid hållplatsen Mariedalsvägen på kvällen.
En sista Stockholmsbild för denna gången blir på samma buss fast uppe på Barnhusbron samma kväll.
Den 7 oktober var jag i Åby strax norr om Norrköping för att dokumentera inför att man bygger ett nytt triangelspår från stambanan till den nya Kardonbanan och nya godsbangården ute vid Malmölandet.
Redan idag finns en järnväg från stambanan ut till Bravikens olika industrier och till den kommer man endast söderifrån. Nu ska man alltså bygga en triangel så även trafik norrifrån kan köras direkt in dit.
Vi börjar dock vid Åby där Krusenhofsvägen går över stambanan på en bro som man nu ska riva inför byggandet. Vägen rakt upp lär rivas medan den finns kvar till husen till höger.
Vi är uppe på bron över järnvägen och det ser idag ut såhär. I framtiden är bron riven.
Vi har kommit över bron nu och blickar ner mot Åby station och norrut från bron. Här nere kommer det nya triangelspåret att utgå ifrån.
Åt andra hållet från samma plats jag tog den tidigare bilden på. Här ser man vart det nya triangelspåret kommer att gå i framtiden.
Området idag där vi ser bron som ska rivas till höger. Till vänster kommer nya banan att svänga ut i en skarp vänsterkurva och bakom mig har vi Åby station.
Nu har jag flyttat mig till en position närmare motorvägen där vi ser nya anslutningen i riktning mot Åby station och bron som ska rivas.
Åt andra hållet ser det då ut såhär med E4'an närmast där järnvägen kommer att korsa den på en bro och sedan fortsätta på andra sidan.
Såhär ser platsen ut från Krusenhofsvägens bro över E4'an idag före byggandet av järnvägsbron.
Från andra sidan motorvägen ser det ut såhär i riktning in mot Åby station.
Och åt andra hållet såhär.
Krusenhofsvägen idag riktning mot Malmölandet och Bravikens industriområden. När det nya spåret är klart kommer vägen här istället att svänga vänster invid träden. Nuvarande järnväg ut till områdena går en bit längre fram här under vägen.
Närmare nuvarande järnvägen ut till industriområdena ser det ut såhär idag där nya triangelspåret kommer att komma fram, då förstår man mer varför vägen måste flyttas.
Såhär ser det ut idag vid järnvägen ut till Braviken före man kopplar in nya triangelspåret. Den föregående bilden tog jag bakom ryggen på mig ungefär.
Och såhär ser platsen ut idag mot Åby därifrån det nya triangelspåret kommer att komma från höger i bild.
Längre bort ser man platsen för den nya godsbangården man kommer att bygga här ute. Jag dokumenterade den platsen i november 2016 vilken finns på den månadssidan.
Åt andra hållet där det nya triangelspåret i riktning Åby och norr kommer att gå från höger i bild.
Nuvarande bro för Krusenhofsvägen som kommer att rivas när nya spåret byggs. Det nya spåret kommer att gå ut i gluggen invid trähögen ungefär mitt i bild.
Banan svänger här vidare åt vänster och ut mot Södra stambanan, uppe till höger ses nya sträckningen åt norr.
Godståg 6419 från Norrköping till Kimstad (och vidare till Skärblacka/Finspång) med T44 321 främst rullar genom Norrköping C den 10 oktober.
Den 11 oktober var jag en sväng på järnvägsmässan Nordic Rail på Elmia i Jönköping. Här visas en modell av det nya av MÄLAB (Mälardalstrafik AB) beställda tåget ER1 som ska trafikera olika linjer i Mälardalen.
Och en modell av ett nytt till Roslagsbanan beställt tågsätt från Stadler, samma som ovanstående.
På mässan fanns även denna spårriktare som man visade upp.
En bild över mässområdet.
Den 14 oktober stod detta tågsätt uppställt i Norrköping, det är SKåJ som med sitt Ma 405 besökte Norrköping.
Tåg i Bergslagens tåg 8182 mot Grängesberg med X54 9057 avgick den 19 oktober från spår 21 i Mjölby vilket är ovanligt för dessa tåg som normalt annars använder spår 3b alt 3a men p.g.a fekalietömning fick man använda spår 21.
Ytterligare en bild på samma vagn.
För att komma vidare till sida 2 med bilder från oktober månad så klicka här.