Vi inleder månaden med X14-möte i Aneby sett från förarhytten på en av Krösatågens X14 den 1 oktober.
I Mjölby pågick ett växelbyte den 3 oktober och här ses det utanför stationshuset.
Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg i Oxelösund körde de 3 oktober en resa till Norrköping med Ma 408 + E 901 som här ankommer dit.
Ma 408 med sina vagnar uppställda i Norrköping.
Senare samma kväll ankommer X2-tåg 20541 till Mjölby. Tåget går via spår 4 in till spår 3A. Normalt brukar dessa tåg avgå från spår 1 men p.g.a ombyggnaden där så fick det gå här.
T43 242 med vagnar stod hela dagen uppställd på spår 1B.
På kvällen hade man börjat få ihop de nya spåren igen.
Den 6 oktober tog jag en tur åt Bergslagen för att fota Tåg i Bergslagens inlånade X61'or från Skåne som månaden senare skulle lämnas tillbaka till Skåne till förmån för X14-vagnar från Östergötland.
Här är det X61 031 med tåg 8006 som är påväg från Västerås mot Ludvika och som ses vid Norsbro i utkanten av Ludvika.
Någon timma senare ser vi återigen X61 031, men denna gången i tåg 8031 påväg från Ludvika via Fagersta mot Västerås. Här passerar den sjön Nedre Hillen vid Hagge som ligger strax utanför Smedjebacken.
Jag stannar kvar vid sjön för sen kommer V5 178 med tåg 6743 från Ludvika till Smedjebacken.
X61 033 ser vi här vid Morgårdshammar strax utanför Smedjebacken i tåg 8030 från Västerås mot Ludvika.
Sedan ankommer X61 033 till Smedjebacken med tåg 8033 mot Västerås.
X61 031 ser vi här i utkanten av Söderbärke när den är påväg mot Ludvika.
Söderbärkes station ligger lite avsides samhället. Det ligger fint invid sjön Östra Sveten.
Så ankommer X61 031 till Söderbärke med tåg 8035 mot Fagersta/Västerås.
Samma vagn som ovan har ankommit Fagersta och ska strax fortsätta mot Västerås.
Bangården har numera byggts om säkrare med stängsel m.m men här var det ännu inte något byggt i Fagersta.
Även plattformsövergången har byggts om sedan jag tog dessa bilder.
Tvenne X14, 3190 numera hos Tåg i Bergslagen och 3232 hos Krösatågen står uppställda i Mjölby på eftermiddagen den 7 oktober.
Samma dag var det även järnvägsmässan Nordic Rail på Elmia i Jönköping vilken jag besökte. Här en X55 som tittar ut.
De nya tunnelbanevagnarna kallade C30 som ska till Stockholm fanns det modell av.
X14 3190 står inne på verkstaden i Boxholm på morgonen den 8 oktober.
Utanför står tre X14 uppställda i väntan på dagens tjänst. Närmast X14 3239, 3235 samt 3223. Jag jobbar på dessa tågen om det är någon som undrar varför jag har bilder härifrån.
Senare samma eftermiddag passerade Trafikverkets Y1S 1363 förbi strax utanför Mjölby med tåg 25422 från Nässjö mot Gävle.
En gammal Carrus Fifty stod på Kyrkogatan i Mjölby samma eftermiddag. Den har tidigare rullat som Bergkvarabuss 105 men slopades som det 2008. Numera är den en blodbuss.
X14 3232 rullar ut från Mjölby på eftermiddagen den 9 oktober med tåg 8851 Norrköping-Tranås.
Vi fortsätter på X14-temat då de snart är historia i Östergötland. Här har tåg 8851 med X14 3232 närmast just ankommit Tranås den 12 oktober. Längre bort har Krösatågens vagnar X14 3237 + 3236 ankommit med tåg 27626 från Jönköping.
Möte med X14 3232 i Kimstad på förmiddagen den 15 oktober.
Vi är vid vändslingan vid Folkets park längsmed linje 3 ut mot Klockaretorpet i Norrköping samma förmiddag. Här vände tillfälligt vagnar som trafikerat linje 2 från Fridvalla till Söder tull. Dessa fortsätter normalt ut till Kvarnberget men p.g.a spårarbeten
var det ingen spårvagnstrafik ut dit på ett par veckor så därför fick dessa vagnar köras tomma till Folkets park där de kunde vända tillbaka mot stan och Fridvalla. Här är det M97 62 som går genom vändslingan.
M06 36 ankommer till Folkets park och ska strax vända tillbaka in mot stan.
En ordinarie vagn på linje 3, M97 nr 68 ankommer till Folkets parks hållplats påväg in mot stan och Vidablick.
Senare kör M06 nr 41 in i vändslingan vid Folkets park och rullar senare tillbaka in mot stan igen.
En f.d Västtrafikare körde som skolbuss, nämligen f.d Vänersborgs Linjetrafik AB 10 som numera ägs av Stiftelsen Församlingen Agape ses här på Folkborgsvägen vid Folkets park.
En sista bild från slingan vid Folkets park blir på M97 nr 63 som vänder runt påväg tillbaka mot stan.
En av de äldre Volvobussar som rullar i stan under spårarbeten m.m då de nyare MAN-ledbussarna inte räcker till, dessa är kallade "spårvagnsreserverna" och här är det Transdev 3583 som inväntar avgånstiden mot Vrinnevisjukhuset vid Söder tull senare samma dag.
Här ankommer Transdev 7001 till ändhållplatsen längs linje 2, Kvarnberget. Normalt är det spårvagn hit men den vänder som jag tidigare visat vid Folkets park p.g.a dubbelspårutbyggnad vid Trozelligatan, en plats jag dokumenterade i början av september och som finns på den månadens sida.
Vid Ljura spårvägsbro över Söderleden passerar här Transdev 7009 påväg mot Söder tull där anslutande spårvagn vidare avgår.
Mitt vid lägenhetsbyggena vid Ljura kommer Transdev 70 påväg ut mot Kvarnberget.
M97-möte vid Söder tull. Vagn 70 är påväg mot Vidablick och vagn 68 mot Klockaretorpet.
Dubbelspårsbygge pågår för fullt vid korsningen Albrektsvägen-Trozelligatan. Jämför med bilderna jag tog i september på den månadssidans början.
I riktning bort mot Trozelligatan och Broccmans plan. Till vänster går spåret mot slingan vid Klingsberg och till höger det nya dubbelspåret ner mot Kvarnberget.
Det blir möte på Albrektsvägen mellan Transdev 3583 och 3576. Dessa linjer går normalt inte denna gatan men p.g.a vattenläcka så har de fått omlagd körväg
Senare på kvällen inväntar 3571 på avgångstid från Söder tull mot Rambodal.
M97 70 på kombinerade spåren mellan Hörsalsparken och Söder tull påväg mot Klockaretorpet.
X14 3239 ska avgå som tåg 8718 från Mjölby mot Norrköping den dimmiga morgonen den 16 oktober.
Ny dag som jag passade på att fota lite spårvagnsreserver i Norrköping. Här är det Transdev 3580 just ankommit till ändhållplats Vrinnevisjukhuset som linje 117.
Här skiftar bussarna linjenummer, så när den avgår igen så är det på linje 115 mot Herstadberg.
En stund senare ser vi 3566 strax före Vrinnevisjukhuset när den ankommer på linje 117.
Här är den påväg tillbaka igen på linje 115 och ses vid Vilbergen, närmare bestämt vid Urbergsgatan.
3579 ser vi här på Gamla Övägen strax efter hållplats Ektorpsgatan.
Så ser vi återigen 3579, denna gången på Albrektsvägen påväg mot Herstadberg.
Och här är 3576 som vi också ser på Albrektsvägen när den är påväg ut mot Vrinnevisjukhuset.
M97 69 vid Strömbacken längsmed linje 3's sträckning ut mot Klockaretorpet. Här kommer en vagn på linje 2 som ska ut till Folkets park och vända p.g.a dubbelspårsarbetet.
Här vid Strömbacken på Linköpingsvägen går spåren skilda en bit. M06 46 kommer här påväg mot Söder tull för att där gå in i trafik på linje 2 mot Fridvalla.
M97 63 ankommer hållplatsen Skarphagsgatan på linje 3, hållplatsen efter Folkets park påväg in mot stan och Vidablick.
M67 901 som här sopar spåren i stan passerar förbi Resecentrum.
X14-möte i Linköping på kvällen den 17 oktober mellan X14 3232 som jag befinner mig på och X14 3190 som är påväg mot Motala. Senare samma kväll rullade 3190 för sista gången i Östgötapendelns trafik, detta då den krockade med ett vildsvin
i höjd med Linköping vilket gjorde att den var tvungen att gå in på verkstad och efter det användes den inte i trafiken där mer.
Det vart mycket dokumenterande av X14 i Östergötland på sluttampen för de och här står X14 3234 i Mjölby på kvällen den 20 oktober och ska gå mot Tranås efter någon timmas uppehåll. Denna vagnen kördes till Tåg i Bergslagen ett par dagar senare.
Den 21 oktober var jag tillsammans med två andra och dokumenterade järnvägstrafiken över Hallandsåsen före trafiken gick ner i tunneln under åsen två månader senare (den stängdes redan två veckor senare). Här ett Öresundståg mot Malmö/Köpenhamn vid Båstads gamla station.
Här är spår m.m upprivna numera där X31K 4329 passerar med tåg 11032 mot Göteborg vid Axelstorp i utkanten av Båstad.
Återigen samma tåg vid samma plats och här ser vi även kilometertavla 194.
Vid samma plats kommer ett par minuter senare X55 3358 i tåg 485 från Göteborg ner mot Malmö.
Förflyttning till Sinarpsdalen och strax utanför Grevie där X31 4387 passerar med tåg 11063 mot Malmö/Köpenhamn.
I Grevie bakom kurvorna mötte föregående tåg detta tåget, och det är tåg 11038 med ET 4315 + X31K 4404 som vi ser på samma ställe som föregående bild fast åt andra hållet.
Från en gammal träbro kan man fota tågen som kommer ut mot Sinarpsdalen. Här är det X55 3350 som just lämnat Grevie bakom sig med tåg 488 mot Göteborg.
Från samma bro ser vi snart X31K 4366 med tåg 11069 mot Malmö/Köpenhamn.
I Grevie får det möte med detta tåget, tåg 11044 med lila reklammålade X31K 4410 som är påväg mot Göteborg.
X55 3349 kommer här vid Bokesliden strax före Förslöv med tåg 489 mot Malmö.
Nobina 7524 passerar i utkanten av Förslöv på linje 506 mot Båstad. Denna linjen går numera enbart mellan Helsingborg och Ängelholm.
En stund senare ser vi X55 3358 passera över vägen Bokesliden utanför Förslöv med tåg 490 mot Göteborg. Den lilla bron har rivits efter att järnvägen här lades ned.
På samma plats som tidigare ser vi halkbekämpningståget som består av Rc4 1156 + en F33-finka som har hand om bekämpningen. Tåget är påväg från Halmstad mot Ängelholm/Helsingborg.
ET 4395 rullar över plankorsningen med Vistorpsvägen inne i Förslöv med tåg 11056 mot Göteborg.
I Grevie mötte föregående tåget detta, och det är tåg 11081 mot Malmö/Köpenhamn med X31K 4329 som här ses pararellt med Åselidsvägen, strax före Vistorpsvägen i Förslöv.
Den lilla hållplatsen Björketorp på Viskadalsbanan mellan Borås och Varberg samma kväll.
X11 3205 gör uppehåll i Björketorp med tåg 3833 från Borås mot Varberg.
Den 22-25 oktober var jag och min flickvän på resa till Finland och Helsingfors och påvägen dit gjordes stopp b .la vid Stockholms Östra där Roslagsbanan går. Ni som kollat mars månads sida såg att jag dokumenterade inför ombyggnaden av plattformen samt spår 6 och 7 som skulle höjas.
Här är man i full färd med att arbeta med att höja upp plattform och spår.
Lägger in en jämförelsebild här från hur det såg ut den 13 mars på samma plats.
Uppehåll i Mariehamn sent på kvällen påväg mot Helsingfors och där ligger M/S Rosella och väntar på avgång mot Kapellskär nästa dag.
Vi är framme i Helsingfors och det har hunnit bli den 23 oktober och här står ett par pendeltåg (närtåg) och väntar in tiden vid centralen.
En bild från den nya stationen vid Vanda flygplats.
Pendeltåg med Sm5 30 mot Helsingfors ankommer till Vanda flygplats.
Här var ännu inte den närmare ingången direkt till flygplatsen klar utan man fick gå upp i en annan uppgång och åka en transferbuss som körde från stationsuppgången bort till flygplatsen.
Båten vid åkte med till Helsingfors, M/S Mariella ligger i hamn i Helsingfors före avgång mot Stockholm.
Vi är ute på Sveaborg och ser M/S Silja Symphony avgå från Helsingfors mot Stockholm.
Höstfärger på Sveaborg.
M/S Mariella avgår också hon från Helsingfors och ses här bland klipporna när hon passerar Sveaborg påväg mot Stockholm.
Ny dag och vi skriver den 24 oktober från hotellet Scandic Simonkentää varifrån vi hade spårvagnsutsikt från rummet ner mot Urho Kekkonens gata och där en äldre vagn på linje 2 mot Brunnsparken kommer.
Hagnäs är en kollektiv knutpunkt i Helsingfors och här en spårvagn på linje 3 mot Brunnsparken.
En bild tagen genom ett skitigt fönster på en äldre spårvagn som fortfarande har gamla destinationsskylten kvar.
Spårvägen ut till Busholmen byggdes runt 2011, ett par år före de första bebyggelserna här ute började byggas. Nu byggs det bostäder för fullt här och om ett par år så är det stort bostadsområde här nära Västra hamnen.
Västra terminalen där båtarna mot Tallinn avgår ses en bit bort. Jag står på samma ställe som jag tog bilden ovan, men har vänt mig åt vänster från den.
M/S Gabriella i vackert eftermiddagsljus före avgång från Helsingfors.
Vi är nu på hemväg med M/S Silja Serenade och här får vi möte på finska viken med M/S Star påväg in mot Helsingfors från Tallinn.
Nästa morgon den 25 oktober får vi möte med M/S Baltic Princess mot Åbo vid Tynningö.
Bara ett par dagar tidigare så hade en ny kajplats börjat användas av fartygen vid Värtahamnen vilket betydde att man la till längre ifrån den gamla platsen som var ända borta vid gamla terminalen.
Den nya terminalen till höger är under byggnad här och började användas i april 2016 och numera är även den gamla terminalen borta i bild riven.
En bild från nya landgången som som synes är stor och rymlig. Här en bild på "avgreningen" där man som Tallinnresenär fortsätter rakt fram längre bort i landgången, alt kommer därifrån och ska man till/från Helsingfors så är det till vänster och uppför rullbandet alt. plana gången som gäller.
"Tåget" på bilden körde resenärers väskor och bagage under tiden som man använde den nya landgången men gamla terminalen då det var en bit att gå.
Till höger ses nya terminalen som är under byggnad här och därför är landgången däråt stängd. Längre bort i gången här tog man istället åt vänster och kom in i gamla terminalen.
Rakt in är nya terminalen som numera är öppen och väggen är borta. Istället är det stängt åt det hållet jag står. Till höger är landgången bort mot båtarna och bakåt är mot gamla terminalen.
"Bagagetåget" kommer tillbaka längre bort i landgången.
Här kommer vi tillbaka in i gamla landgången där man som Helsingforsresenär tidigare gick av båten.
Vi vänder blicken bort mot båtarna i gamla landgången. Här till vänster genom dörren åkte man tidigare upp i en rulltrappa för att komma på landgången upp på däck 7 på Helsingforsbåtarna.
Gamla kajlägena vid hamnen här. Närmast nedanför la tidigare Helsingforsbåtarna till och borta till höger la tidigare Tallinn/Åbobåtarna till. Gamla landgången används idag som genomfartsgång från nya terminalen ut till gångvägen vid Värtan.
Vy från landgången in mot gamla terminalbyggnaden. Till vänster kom man när man hade checkat in och gått genom spärren för att gå ombord på båten. Till höger är ankommande resenärer med tullen till vänster och sedan bort mot terminalen. Denna delen är idag helt riven, det finns alltså inget av den gamla terminalen kvar.
Gamla tullen man gick förbi påväg ut från båten.
Här har vi kommit in mot gamla vänthallen, först en spärr man gick igenom.
Vy åt andra hållet från den tidigare bilden.
Gamla vänthallen och Värtaterminalen som idag är helt riven, det finns inget kvar av detta idag.
X14 3239 står uppställd i Norrköping på kvällen den 27 oktober.
Den 28 oktober åkte jag med i hytten på ett godståg från Hallsberg till Nässjö för att dokumentera banan mellan Hallsberg och Degerön (norr om Motala) där man bygger dubbelspår. Här utfarten från Hallsberg där det så småningom också ska bli dubbelspår.
Vy mellan Hallsberg och Skymossen på spåret via rangerbangården.
Växeln vid Skymossen ses här mot syd. Växeln delar spåret direkt in mot Hallsbergs personbangård (stationen med plattformarna) och spåret via rangerbangården mot personbangården (det vi åker på). I framtiden kommer ett nytt dubbelspår att gå i en annan sträckning ut från Hallsberg och alltså inte passera förbi här.
Passage av Åsbro samhälle.
Här vid Stenkumla mellan Åsbro och Rönneshytta börjar nästa etapp av dubbelspåret som sträcker sig förbi Rönneshytta ner till Dunsjö en bit söder om Rönneshytta.
Vid Lerbäck norr om Rönneshytta fanns tidigare en äldre vägbro över vägen. Denna är nu utbytt mot en nyare bro.
Försignalen till Rönneshytta.
Vid norra växeln in till Rönneshytta pågår ett brobygge med en ny väg över spåren.
Möte med ett godståg mot Hallsberg med Rc4 1130 som dragare.
Plankorsningen på driftplatsen före växeln i söder.
Strax efter Rönneshytta så passerar Rönneshyttevägen över på en bro. Bron närmast är numera riven och en ny bro finns precis bakom, den är under byggnad här.
Vy från linjen Rönneshytta-Mariedamm där man ser förberedelserna till dubbelspårsbygget.
Passage av en plankorsning vid Joxtorp på linjen Rönneshytta-Mariedamm.
Nästa plankorsning i den långa uppförsbacken ligger vid Önnabo.
Strax före Dunsjö svänger gamla linjen av i en båge åt vänster medan den nya dubbelspåriga linjen här ska gå rakt fram när det är klart. En s.k linjerätning görs här.
Nedan ett par linjebilder från gamla sträckningen runt kurvan som snart försvinner när linjerätningen är klar.
Mitt i kurvan står en V-försignal, även kallad "döskalle" som talar om att nästa plankorsning är fri att åka igenom.
I kurvans slut kan man återigen se vart den nya linjen dyker upp.
Vi passerar plankorsningen vid Dunsjö och här ses förberedelserna för det det nya dubbelspåret till vänster.
Nya dubbelspåret kommer att hamna lite till vänster om det nuvarande enkelspåret.
Strax före försignalen till Mariedamm vid Dunsjö ska dubbelspåret sluta i denna etapp.
Passage av Mariedamms driftplats.
Här vid sjön söder om Mariedamm håller man just nu när detta skrivs på att titta på förslag för hur spåret ska gå. Det lutar nu åt att man här kommer att lägga banan i en tunnel under sjön bort till Jakobshyttan.
Här slingrar sig idag banan längsmed sjökanten.
Försignalen till den nya långa driftplatsen Jakobshyttan.
Vi rullar in mot Jakobshyttan. Den gamla enkelspåriga linjen vek här av till vänster och den slutade trafikeras 2014 då den nya linjen här kopplades in i oktober.
Möte med X51 9013 på dubbelspårssträckan vid Jakobshyttan.
Spåret ner mot Godegård från Jakobshyttan är sedan rätt kurvigt. Här ska det också bli dubbelspår i framtiden.
En liten sjö passeras före vi kommer fram till Godegård.
Passage av Godegårds driftplats.
Godegårds kyrka ligger till vänster i bild och till höger om den kyrkogården som syns här strax efter Godegård.
Långa backar upp mot Degerön där åter dubbelspåret börjar.
En förberedelse gjordes i början av 2000-talet här vid Degerön före dubbelspåret skulle fortsätta norrut. Tidigare gick gamla linjen via Karlsby och var en krokig enkelspårslinje. Numera är det dubbelspår ner till Motala och sedan hela vägen till Mjölby.
Möte med X14 3239 vid utfarten från Motala, vagnen är påväg till Motala.
X14 3190 står uppställd vid depån i Boxholm på morgonen den 31 oktober och den bilden avslutar också oktober månads sida.