Vi inleder månaden den 5 november där X2C 2024 + UB2XC 2536 passerar Tranås som tåg 77121 från Hagalund till Nässjö.
Man är ute och provkör ett ETCS-tågsätt med drivenhet + manövervagn och jag kommer få några bilder på detta denna månaden.
Rc6 1348 främst i tåg 842 Stockholm-Uppsala gör uppehåll i Märsta samma eftermiddag.
SJ's s.k "Uppsalapendel" mellan Stockholm och Uppsala kommer läggas ned vid tidtabellsskiftet i december 2024.
Y31 1422 passerar Hulterstad söder om Mjölby den 7 december som tåg 60373 från Hallsberg till Nässjö.
M97 68 svänger in på Trädgårdsgatan i Norrrköping den 8 november på väg mot Folkets park.
Och några dagar senare den 11 november hade jag också rast i Norrköping när M97 69 rullar över Saltängsbron också på väg mot Folkets park.
243 111 rullar genom Boxholm också den 11 november på väg från Stockaryd till Grums.
Och på andra hållet passerar 6193 154 med TX Logistiks tåg från Katrineholm söderut.
V5 173 + 179 rullar upp med vagnar från Ovako i Boxholm som senare ska mot Smedjebacken.
Green Cargo aviserade några dagar tidigare att man sålt samtliga V5-lok så detta lär väl bli historia framöver, vad man ska växla med då vet jag inte.
Den 14 november passerar Y31 1429 vid Fogdagård mellan Värnamo och Hörle med tåg 7632 från Halmstad till Nässjö.
TMZ 1403 passerar på samma plats vid Fogdagård som tåg 44751 från Båramo till Göteborg Skandiahamnen och med från Värnamo ellok.
I Värnamo har man tagit bort f.d spår 1 som tidigare låg till vänster här. En jämförande bild från april 2023 kan ses på länken.
En ny plattform har även byggts längs fd spår 2, nuvarande spår 1. I april 2023 såg samma vinkel ut såhär.
Vidare mot Alvesta där här SJ's tjänstetåg 73882 rullar mot just Alvesta med 193 410 + två personvagnar.
Anledningen till denna körning är att SJ's förare utbildar sig med Vectron-loket inför att man själv ska köra EuroNight-tåget till/från Padborg i Danmark från december.
193 410 med sina två vagnar i Alvesta inför rundgång med loket till andra änden.
X11 3185 rullar in i Alvesta med tåg 17608 från Växjö till Jönköping.
Rundgång med 193 410 via spår 1 för att koppla ihop sig i andra änden av vagnarna.
Ihopkopplat inför återfärden mot Malmö.
Ett av Hector Rails tåg norrut mot Katrineholm passerar i kraftigt motljus vid Blädinge mellan Vislanda och Alvesta med 241 006 främst.
På andra hållet passerar Snälltågets tåg 3941 från Stockholm till Malmö och vidare mot Köpenhamn med 193 288 som dragkraft.
Så passerar 193 410 med sina två personvagnar med tåg 73499 från Alvesta till Malmö.
Den 15 november står Rc1 1007 + Rc6 1323 uppställda i Norrköping.
X2C 2024 + UB2XC 2536 passerar vid Hulterstad den 18 november som tåg 76083 Hagalund till Nässjö.
Infrakrafts JF01 032 passerar vid Hulterstad med tåg 72797 från Tomteboda till Nässjö.
Strax norr om Skänninge passerar 193 411 med Hector Rails tåg 74757 från Malmö godsbangård till Hallsbergs rangerbangård.
"X2-sporten" är på väg tillbaka mot Hagalund igen, nu som tåg 76084 när det passerar strax söder om Mantorp.
X61 301 passerar samma plats med tåg 8737 från Norrköping till Motala.
En stund senare passerar X61 204 med tåg 4775 från Västerås västra till Boxholm på samma plats söder om Mantorp.
Vagnen har Östgötatrafikens nya design och har precis kommit från lackboxen i Västerås. Jämför gärna med bilden ovan.
En närbild på frontdelen av vagnen.
Och en helbild på sidan av samma vagn.
Rc3 1063 står uppställd med mätvagn i Norrköping den 19 november.
Samma eftermiddag passerar Y2 1384 + 1382 strax söder om Mjölby med tåg 75092 från Malmö godsbangård till Linköping.
Några minuter senare kommer åter "X2-sporten" med UB2XC 2536 + X2C 2024 på samma plats med tåg 76056 från Nässjö till Hagalund.
V5 181 + 179 växlar vagnar i Boxholm den 20 november. Bara några veckor senare var detta historia då samtliga V5 har sålts från Green Cargo.
Hector Rails tåg från Tillberga till Ystad passerar Hulterstad samma dag med 243 104 + UB2 2911 + UB2K 2910 + UA2 2901 + UA2 2821 på släp.
En närbild på sista vagnen i transporten, UA2 2821. Dessa X2-mellanvagnar ska till Polen för ombyggnad och drogs då till Ystad av Hector Rail.
På morgonen den 21 november hade det börjat snöa en del i Mjölby då X54 9056 inväntar avgång som tåg 8234 mot Lindesberg.
Ett X2-sätt med X2K 2031 främst står av för mig okänd anledning uppställd på bangården i Hallsberg samma dag.
Även i Stockholm hade det snöat denna dagen då ER1 002 ankommer med tåg 922 från Örebro Södra till Uppsala.
X74 005 "Grodan" passerar Tanto i Stockholm som tåg 2026 från Göteborg till Stockholm.
Rc4 1151 passerar samma plats med en vagn på kroken som tåg 82780 från Älvsjö godsbangård till Tomteboda (tidigare har det ankommit Älvsjö gods som tåg 34140 från Trellborg).
Ett sista tåg på platsen blir EuroNight-tåget 10346 från Berlin som närmar sig slutstation Stockholm med Rc6 1414 främst.
ER1 044 passerar Järna senare som tåg 230 från Norrköping till Stockholm.
X74 005 ses också vid Järna med tåg 2033 från Stockholm till Göteborg.
Snälltågets tåg 3940 från Malmö till Stockholm med 193 965 främst passerar Järna.
I Uppland hade det snöat rätt mycket denna dagen när X60B 6112 främst ankommer Knivsta med tåg 2238 från Tumba.
Rc6 1348 ankommer Knivsta med "Uppsalapendeln", tåg 838 från Stockholm till Uppsala.
Samma tåg som ovan har ankommit en väldigt snötäckt Uppsala en stund senare. Dessa tåg slutade SJ köra några veckor senare och Mälartåg ersatte.
ER1 028 inväntar avgångstid från Uppsala med "Region Express", tåg 10951 mot Örebro Södra.
Den 22 november rullar SJ's IC-tåg 10381 från Stockholm till Malmö ut från Mjölby med Rc6 1373 främst.
En stund senare passerar Järnvägsmuseets tåg 76303 från Gävle till Ängelholm och passerar här på samma plats.
Senare samma dag i Mjölby står Y31 1401 + Y32 1411 + Y31 1404 med ett sent tåg 75262 från Nässjö till Kristinehamn.
Y32 1411 skulle till Norge på underhåll och fick hjälp till Kristinehamn av två Y31 då den från början inte kunde röra sig så bra för egen maskin.
Den 23 november befinner jag mig på den sedvanliga Hjulmarknaden i Stockholm som hålls i november varje år.
Strax efter kl 8 på morgonen den 25 november befinner jag mig här i Hagge mellan Ludvika och Smedjebacken med sjön Nedre Hillen i förgrunden.
På banan kommer Rc4 1290 med tåg 56751 från Borlänge till Smedjebacken och pga det dåliga ljuset har jag fått höja ISO rätt mycket, därav lite kornig bild.
Några minuter senare rullar samma tåg in till Smedjebacken där man hänger av vagnarna.
I Smedjebacken tar V5 171 + 159 över växlingen av vagnarna och här ses den på utfarten mot Ludvika där man måste dra ut vagnarna en bra bit.
Så drar man tillbaka vagnarna in mot stationsområdet i Smedjebacken igen. V5 kommer upphöra hos Green Cargo snart och vad som kommer hit vad jag inte ännu.
Rc4 1290 uppställd på bangården i Smedjebacken under dagen inför kommande avgång i eftermiddag.
ER1 060 ankommer Smedjebacken med tåg 8004 från Västerås till Ludvika.
Samma vagn passerar sedan sjön Nedre Hillen vid Hagge med tåg 8009 från Ludvika till Västerås.
Sedan ett upplägg som försvann i december samma år, nämligen V5 i linjekörning mellan Smedjebacken och Ludvika.
Här är det V5 159 som passerar vid Norsbro strax utanför Ludvika med tåg 56746 från Smedjebacken till Ludvika.
Samma tåg ankommer Ludvika en stund senare.
Mb 4004 rullar in i Ludvika med tåg 59133 från Domnarvet i Borlänge till Oxelösund.
ER1 056 passerar Hagge med tåg 8013 från Ludvika till Västerås.
V5 159 har varit i Ludvika och är nu på väg tillbaka som tåg 56745 mot Smedjebacken.
Samma tåg som ovan passerar Morgårdshammar strax utanför Smedjebacken.
V5 159 har just satt ihop vagnen från Ludvika med övriga tågsättet som ska gå mot Borlänge en stund senare.
Rc4 1290 är avgångsklar från Smedjebacken en stund senare.
Här passerar Rc4 1290 med tåg 56750 mot Borlänge vid Morgårdshammar.
Passage vid Norsbro strax utanför Ludvika.
En sista bild från dagen blir på samma tåg som här står i Ludvika och inväntar tågmöte innan färden fortsätter mot Borlänge.
Den 26 november är jag ute och åker med Movingo när Rc6 1378 passerar Strängnäs med två vagnar i "CV-släpan", tåg 80103 från Hagalund till Örebro.
T44 270 rullar ut från Strängnäs med tåg 36490 från Eskilstuna till Nykvarn.
Provkörningen av X2C 2024 + UB2XC 2536 fortsätter och här passerar de vid Nykvarn som tåg 60425 från Hagalund till Tillberga.
X60 6018 + 6025 ankommer Rönninge med tåg 2229 från Uppsala till Södertälje centrum.
Omlackade X61 204 står uppställd i Norrköping den 28 november
Här ser man skillnaden mellan den äldre och den nya färgsättningen.
Månadens sista bild blir på X11 3106 som passerar genom Mjölby som tåg 62713 från Hallsberg till Nässjö den 29 november.