Jag fortsätter denna månad att åka på min Movingo-biljett som ger fritt resande på alla regionaltåg och lokaltrafik i Mälardalen.
Den 4 november befinner jag mig i Flen där man akut fick stänga av spår 1 för att plattformen flyttade sig mot spåret och man var därför tvungen att riva delar av den och bygga upp den på nytt.
Här ännu en bild från Flen tagen åt söder på arbetet med plattformen på spår 1.
ER1 016 passerar en stund senare vid Mellösa med tåg 2144 från Linköping till Sala.
En stund senare passerar X50 9003 förbi samma plats med tåg 2139 från Sala till Linköping.
Ett av provtågsätten för X2 Upgrade med UB2XC 2519 främst med maskerad front stod i Mjölby samma kväll.
Den 5 november var jag i Stockholm för att försöka fånga ett par av C6-tågen på Röda linjen. Här ses ett av de med C6H 2677 som ankommer Telefonplan påväg mot Mörby Centrum.
C30 2308 lämnar Telefonplan mot Fruängen.
En stund senare kommer även C6H 2717 med tåg mot Fruängen.
En tredje tågtyp på samma bana är denna, C20 2107 främst i tåg mellan Telefonplan och Hägerstensåsen vid Korpmossevägens gamla spårvagnshållplats, här på väg mot Fruängen.
På samma plats kommer en stund senare C6H 2713 främst med tåg mot Fruängen.
En gamling, Keolis 4742 från 2006 kommer här på Telefonvägen på linje 141 mot Långsjö torg.
Sida vid sida och även nummermässigt rätt vid Telefonplan en stund senare.
C6H 2768 i "gropen" med ett vändande tåg medan C6H 2769 passerar jämsides med tåg från Fruängen mot Mörby Centrum.
C6H 2677 ankommer Hägerstensåsen med tåg från Fruängen mot Mörby Centrum.
Pga arbeten i Citybanan hela denna helgen så fick alla pendeltåg köra via Stockholm C istället och här ankommer X60B 6105 främst i tåg 56834 från Södertälje C till Upplands Väsby.
Transitios X52 9017 används för utbildning av förare till MTR Mälartåg som tar över Mälartågen i december och här ses den på Stockholm C samma dag.
I "Uppsalapendeln" använder man både loktåg och X40 men på fredagar används uteslutande loktåg i samtliga tåg.
Här är det Rc6 1349 främst i tåg 841 från Uppsala till Stockholm som här rullar in till Knivsta.
I Upptågstrafiken har man numera enbart tre Regina-vagnar kvar i trafiken. Här står X52 9064 på Uppsala C samma dag.
ER1 040 ankommer Vattholma som tåg 8449 från Tierp till Uppsala.
Ett rejält sent tåg 8 från Stockholm till Östersund passerar Storvreta med Rc6 1415 främst.
ER1 039 rullar in till Storvreta med tåg 8451 från Gävle till Uppsala.
Nästa dag den 6 november så passerar Hector Rails tåg 61191 från Hallsbergs rbg till Malmö gbg strax norr om Skänninge med 185 416 som dragkraft.
Höst betyder halka på många banor och därför finns det speciella halkbekämpningståg som lägger ut medel på spåren som minskar halkan för tågen.
Här är det TMX 1004 som passerar Hova på Kinnekullebanan med tåg 49122 från Herrljunga till Laxå den 7 november.
Jag har tagit mig till Gårdsjö där nästa halkbekämpningståg snart ska komma och vända men först passerar Flixtrains tåg 23006 från Göteborg till Stockholm med 243 002 främst.
Sedan kommer Ra 988 med halkbekämpningståg 49106 till slutmålet Gårdsjö från Herrljunga. Loket ska här göra rundgång innan återfärden startar mot Göteborg Marieholm och sedermera åter Herrljunga.
Ra 988 gör rundgång på bangården inför återresan mot Göteborg och Herrljunga.
Så avgår Ra 988 med sin vagn som tåg 49107 mot Göteborg Marieholm och senare som sagt tillbaka till Herrljunga.
TMX 1004 som varit i Laxå och vänt passerar en stund senare förbi Gårdsjö som tåg 49113 mot Herrljunga.
Den 11 november passerar tåg 425 från Stockholm mot Göteborg med X2 2001 vid Högsätter mellan Pålsboda och Hallsberg. Jämför med tåget på bilden nedan som har fått den nya designen.
En stund efteråt kommer tåg 57285 från Hagalund till Göteborg med X2C 2008 som är det första tågsättet med den nya desginen som nu är ute i ordinarie trafik.
Här hade tåget dock inte satts i ordinarie trafik ännu utan man körde en demonstrationskörning för personalen till Göteborg.
Förflyttning till Kumla där man på vardagar växlar på spåret mot BOB's fabriksområde dit man kör socker m.m.
Här är det T44 269 som strax ska passera över Västra Bangatan med enbart en vagn på kroken.
Det är inte så långt "tåg" som passerar på samma plats.
Här har man hämtat två vagnar och ska backa upp dessa till Kumla station men först måste man korsa Järsjögatan vid Lantmännens område.
En bild från andra sidan på samma växling.
En lite mer annorlunda transport passerade senare på "huvudbanan" en bit därifrån, det är Rc6 1390 som släpar på X2K 2043 i tåg 35856 från Göteborg till Västerås N.
T44 269 med sina två vagnar som ska kopplas ihop med resten av vagnarna längre bort vid Kumla station.
Förflyttning till Virsbo på banan mellan Fagersta och Kolbäck där X14 3190 ankommer med tåg 37401 från Ludvika till Västerås.
X14 3235 inväntar tågmöte i Ängelsberg med tåg 8044 från Västerås till Fagersta N.
Mötet i form av X52 9039 rullar in i Ängelsberg med tåg 8049 från Fagersta N till Västerås.
Den 15 november var halkbekämpningståget påväg "hem" till Nässjö från Herrljunga där man huserat de senaste två månaderna för att bekämpa halka på olika banor.
Här passerar Ra 988 med ett par av vagnarna som bekämpar + TMX 1004 sist vid Hulterstad söder om Mjölby med tåg 76475 från Herrljunga via Hallsberg till Nässjö.
Den 16 november åker jag åter med min Movingo-biljett och har hamnat i Fittja i södra utkanten av Stockholm där C30 2309 rullar in mot Norsborg.
C14H 1399 främst med tåg mot Sätra rullar strax in till slutstationen från Ropsten.
Och på väg tillbaka mot Ropsten igen är samma tågsätt men nu med C14H 1367 främst som här rullar ut från Sätra.
Denna dagen var det också premiär för X2 Upgrade i ordinarie trafik men första turen i tåg 429 här på Stockholm C gick enbart med inbjudna gäster.
X2C 2008 främst med premiärtåget i väntan på avgångstid mot Göteborg. Mycket folk från SJ m.m hade samlats framför tåget som synes.
Och en bild från andra plattformen på tågsättet.
Så avgår X2C 2008 med tåg 429 från Stockholm på premiärturen mot Göteborg. Dagen därpå körde man första turen för "vanliga" passagerare.
X2-tågen är inte så vanliga i Uppsala numera men här var det en provkörning av ett X2-sätt samma dag den 16 november.
X52 9065 passerar Järlåsa med tåg 8513 från Sala till Uppsala samma dag.
Nobina 7048 används som förstärkningsbuss i Uppsala och här ses den på Kungsgatan invid järnvägsstationen.
Rc 1039 + 482 044 strax söder om Mjölby den 17 november som tåg 87380 från Trelleborg till Bollnäs (och dagen därpå vidare mot Långsele).
Det bakre loket är ett av Schweiziska SBB CFF FSS Cargo's tidigare lok som man nu tagit över för att köra den s.k Kaunis Iron-trafiken på Malmbanan med.
En bild på själva loket 482 044 sett bakifrån.
Två av BLS Rails Rc3 1055 + 1051 i Mjölby som tåg 8570 från Nässjö till Örebro den 19 november.
Senare samma dag är jag vid Kymlinge längs tunnelbanans blå linje mot Akalla i Stockholm där C20 2163 främst påväg mot Kungsträdgården passerar och strax åter kör in i underjorden.
En stund efteråt kommer C14H 1358 främst i tåg från Akalla mot Kungsträdgården.
På samma bro som förra bilden fast i en annan vinkel kommer C14H 1361 främst med tåg mot Kungsträdgården.
Kymlinge är "spökstationen" som byggdes när man byggde ut tunnelbanan här på 1970-talet men som aldrig kom att öppnas. Idag ligger plattformen helt öde mitt ute i skogen här bland stigar och motionsleder.
C14H 1321 främst i tåg mot Kungsträdgården passerar förbi Kymlinge utan stopp.
En sista bild från platsen blir på ett tåg mot Akalla med C14H 1343 främst strax före Kymlinge. Novemberdagarna mörknar snabbt, denna bilden är tagen strax efter klockan 15.
Nästa dag den 20 november befinner jag mig i Enebyberg längs Roslagsbanan mellan Djursholms Ösby och Roslags Näsby där man under 2022 kommer att ta bort plankorsningen med Portvägen mitt i bild.
Man kommer att bygga en planfri korsning där vägen kommer att gå i en tunnel under järnvägen vilket kan ses här och med det försvinner plankorsningen.
Här passerar ett tåg med UBxp 147 främst strax över Portvägen på linje 28 från Österskär till Stockholms östra.
Dagens stationsområde med smala plattformar och plankorsningen i mitten.
Ännu ett tåg passerar strax över plankorsningen och det är UBxp 138 med tåg från Lindholmen till Stockholms östra.
Plankorsningen som alltså kommer att ersättas med en vägtunnel under spåren.
X10p 210 främst passerar över plankorsningen påväg mot Österskär.
Plankorsningen sedd från östra sidan av järnvägen.
UBxp 153 ankommer Enebyberg med tåg från Österskär till Stockholms östra.
En annan plankorsning som kommer att slopas är den vid Frescati in till Bergianska trädgården.
Ännu en bild på plankorsningen med Ålkistevägen tagen från västra sidan av järnvägen.
Norrut går banan i en skarp vänsterkurva.
Här omedelbart efter plankorsningen låg en gång i tiden Frescatis hållplats på Roslagsbanan som lades ned i juni 2009.
X10p 207 främst har just passerat plankorsningen med tåg mot Näsbypark.
Ungefär där tåget befinner sig kommer en ny vägtunnel under järnvägen att byggas när man slopar plankorsningen, här är det X10p 223 mot Lindholmen som kommer strax före plankorsningen.
X10p 212 ska strax passera över plankorsningen med Ålkistevägen som alltså försvinner i framtiden, här med tåg mot Österskär.
Förflyttning till Tattby på Saltsjöbanans gren Igelboda-Solsidan där man ska bygga ett nytt mötesspår i framtiden med två nya plattformar längre bort i bild. Här är dagens plattform i Tattby mot Igelboda.
Dagens plattform i riktning mot Igelboda.
Plattformen i riktning mot Solsidan.
Här kommer de nya plattformarna att ligga på vänster resp. höger sida av spåret, se en karta här.
Ett tåg med C11 2884 främst passerar platsen där plattformarna kommer att ligga i framtiden. Det nya mötesspåret hamnar här till vänster om det nuvarande.
C10 2883 ankommer Tattby påväg mot Solsidan.
Här på norra sidan av spåret kommer en ny gångväg upp till ena plattformen att byggas.
Och såhär ser det idag ut från södra sidan av spåret. En ny gångväg kommer att byggas här till vänster i buskaget in mot den andra av de två nya plattformarna.
C11 2884 ankommer nuvarande plattformen i Tattby påväg mot Igelboda. Denna kommer att rivas när de två nya plattformarna är klara.
Förflyttning till Fisksätra där man också ska bygga ett nytt mötesspår till vänster om nuvarande i riktning mot Slussen vilket kan ses här.
Bild i riktning mot Igelboda/Saltsjöbaden där mötesspåret hamnar på högra sidan om nuvarande spåret.
En bild från västra änden av plattformen i riktning mot Igelboda/Saltsjöbaden.
Uppifrån gångbron där spåret alltså hamnar till vänster om nuvarande i denna vinkeln.
Tåg mot Saltsjöbaden med C10 2913 främst ankommer Fisksätra.
Och en sista bild från Saltsjöbanan med C11 2890 främst som ankommer Fisksätra mot Henriksdal. Det nya spåret hamnar här till höger om det nuvarande.
SJ har haft problem sedan man satte ett nytt planeringssytem i drift vilket har gjort att både personal och fordon har saknats i systemet fast både personalen och fordonen har funnits i verkligheten.
En sträcka som varit väldigt hårt drabbat är sträckan mellan Västerås och Ludvika via Fagersta på den s.k "Bergslagspendeln" där det varit många inställda tåg den senaste tiden.
Detta har fått Tåg i Bergslagen att hyra in tjänst av Tågab i Kristinehamn att köra ett par turer åt SJ med X10 på denna sträckan fram tills tidtabellsskiftet i december.
Här ses X10 3203 i Fagersta på morgonen den 24 november som var den första dagen för denna lite speciella trafik på linjen. Vagnen ska strax växlas ut till Fagersta N för att köra sin första tur på banan mot Västerås.
X10 3203 har stannat till vid Fagersta C som tåg 24039 mot Västerås.
Samma vagn har ankommit Hallstahammar och gör ett kort uppehåll innan färden går vidare mot Västerås.
Vid Amsta mellan Kolbäck och Hallstahammar passerar T44 318 med tåg 6680 från Västerås V till Hallstahammar (och senare vidare mot Surahammar).
Strax utanför Hallstahammar på spåret till Stena Recycling så växlar man vagnar.
X10 3203 passerar senare strax söder om Virsbo som tåg 24812 mot Fagersta N.
Och vid Fagersta N ankommer senare samma vagn och ses här jämsides med stationshuset.
Vagnen vid plattform just vid Fagersta N inför återfärden mot Västerås.
Förflyttning till Ängelsberg där vi ser vagnen rakt över sjön Åmänningen i tåg 24813 mot Västerås.
Någon minut senare rullar vagnen in till Ängelsberg.
Vagnen ses här under uppehållet i Västerås.
X10 3203 passerar sedan genom bangården vid Brattheden mellan Ramnäs och Virsbo i tåg 24814 mot Fagersta N.
En sista bild på X12 3203 som passerar vid Dalkarls strax norr om Surahammar som tåg 24815 mot Västerås.
Den 27 november gick den årliga Hjulmarknaden av stapeln i Solnahallen (den var dock inställd förra året pga coronapandemin) och här syns en del av utställarna.
Den ombyggda tunnelbanevagnen C6H 2676 gick i ett tåg mot Mörby centrum, här vid Östermalmstorg samma dag.
Dagen därpå, den 28 november gick jag en liten bit längsmed den nya spårvägslinjen till Kista och Helenelund.
Här syns hur det ser ut idag på Kistagången ner mot Kista centrum. Om några år kommer spårvägen att gå här. Mer dokumentation från denna linjen finns på sidan för september 2017.
Här på Jan Stenbecks torg kommer spårvägen att gå rakt igenom och ha en hållplats.
Och här från samma torg fast från andra sidan torget i riktning norrut. En visionsbild i liknande vinkel kan man se här.
Vänder jag sedan på mig så ser vinkeln ut såhär bort längs Hanstavägen nedanför. Spårvägen kommer här att gå på en bro här bort mot gångbron som syns längre bort.
Och från gångbron mot Kista centrum ser idag vyn ut såhär. När Tvärbanan är klar om några år så ser samma vy ut såhär istället.
Och vänder jag på mig bakåt så ser vinkeln idag ut såhär. Spårvägen kommer att korsa vägen under tunnelbanebron och efter övergångsstället kommer den att gå på högra sidan av vägen.
Strax efter övergångsstället som sågs på förra bilden under tunnelbanebron ser vyn idag ut såhär. I framtiden kommer Tvärbanan att gå just här.
Här på grönområdet på andra sidan Danmarksvägen och efter rondellen kommer blivande hållplatsen Ärvinge att ligga.
En bild åt andra hållet på nya hållplatsen Ärvinge där en visionsbild över blivande hållplatsen kan ses på denna länken.
Och åt andra hållet från förra bilden ser det idag ut såhär men här kommer man att få gräva ut marken + gissningsvis ta bort en del av parkeringsdäcket för den fortsatta passagen vidare bort i en tunnel under E18/Kymlingelänken.
Denna tunnel under E18/Kymlingelänken lade man in under 2013 när man byggde nya vägen och här är det tänkt att Tvärbanan kommer att dras vidare mot Ursvik.
Här kommer tunneln fram på andra sidan E18, på Ursvikssidan. P.g.a för mycket klotter väljer jag att bara visa denna bilden.
Och här en vy från tunneln sedd i nederkanten bort mot Ursvik. Tvärbanan kommer här att gå på högra sidan av gångvägen som syns en bit bort samt i princip direkt till vänster om E18.
Här en översiktsbild tagen uppifrån en höjd invid Kymlingelänken till vänster bort mot Kista där Tvärbanan kommer att gå i framtiden.
Tunneln under E18/Kymlingelänken är här gömd bakom den höga vallen som ses under Scandic Victoria Tower en bit bort.
Och en bild tagen åt andra hållet på samma plats, dvs mot Ursvik, Rissne och in mot stan. Tvärbanan kommer att gå här bort mot det vita höghuset som syns i mitten.
Här kommer Tvärbanan att fortsätta in mot Ursvik och vidare mot stan.
Mellan Ursvik och Rinkeby är denna bro byggd för att kunna köra busstrafik över E18 när Ursviks område är klart. Än så länge ligger bron rätt öde förutom att gångtrafik tillåts över.
Från bron ner mot Ursvik. Spårvägen kommer att komma från höger till vänster framför byggnadena i bakgrunden.
Här ses den ungefärliga platsen där spårvägen kommer att gå genom Ursviks bostadsområde med en hållplats här.
Jag besökte platserna även 2017 före ombyggnaden påbörjades och samma vinkel i september 2017 såg ut såhär då.
Över Enköpingsvägen kommer spårvägen att gå på en bro som här ses under uppbyggnad. I september 2017 såg samma vinkel ut såhär.
In mot Rissne torg börjar det nu synas vart den nya spårvägen kommer att gå.
Åt andra hållet är det mest en byggarbetsplats ännu längs Artellerivägen. I september 2017 såg det ut såhär på platsen.
Vid Rissne torg där den nya hållplatsen kommer att hamna här framför tunnelbanenedgången till vänster utanför bild.
Ännu en bild över Rissne torg taget mot Ursvikshållet. Samma vinkel i september 2017 såg ut såhär före ombyggnaden.
Längs Kavallerivägen kommer spårvägen att gå i mitten av gatan, här ned mot Solvalla, Bromma och mot stan.
Här efter korsningen med Rissneleden bort mot Solvalla, Bromma och stan är det tänkt att spårvägen kommer att gå på en bro över b.la väg 279 och Mälarbanan.
En sista bild från platsen när jag har vänt på mig och fotar upp längs Kavallerivägen upp mot Rissne och Ursvik. En jämförelsebild från 2017 kan ses här.
Avslutar denna månaden med en bild på ER1 044 i Norrköping den 30 november. Vagnen användes här av MTR som ännu ej tagit över trafiken, för utbildningskörning.