Tobias bildsida - Bilder från november 2019

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under november månad 2019, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2019 - Bilder från juli månad 2019
Bildsida 2019 - Bilder från augusti månad 2019
Bildsida 2019 - Bilder från september månad 2019
Bildsida 2019 - Bilder från oktober månad 2019
Av Tobias Jäderup


Vi inleder månaden i Storå norr om Örebro där tåg 8170 från Mjölby mot Gävle med X51 9019 gör uppehåll.
Jag fortsätter att åka in till mitten av månaden på min Movingobiljett på vissa lediga dagar så därför kommer det blandade bilder från Mälardalen främst.


I Storå finns också denna gamla järnvägsbro på vilken järnvägen mellan Storå och Stråssa gick fram tills den revs 2004.


Det är alltså denna bron jag fotade från banvallen tidigare, här ses den över Stråssavägen.


Plattformen i Storå sett mot norr.


X51 9008 ankommer Storå med tåg 8171 från Gävle mot Mjölby.


Söne Trafik 548 svänger in till Resecentrum i Lindesberg påväg mot Örebro.


Stationsområdet i Kopparberg sett samma dag.


X54 9068 ankommer Kopparberg med tåg 8152 från Mjölby till Morastrand.


En stund senare rullar X51 9015 in till Kopparberg med tåg 8173 från Gävle mot Mjölby.


Det blir möte mellan de båda Regionrna vid plattformen.


Senare samma kväll ser vi Rc6 1380 i Arboga före avgång med tåg 966 mot Eskilstuna/Stockholm. Detta tåg ska efter tidtabellsskiftet köras med de nya ER1-vagnarna liksom övriga tåg på den banan.


Nästa dag den 3 november är jag i Stockholm och vid Skärholmen i södra delarna av stan för att titta på den s.k "Bergbanan" som här går upp till Ekholmshöjden.
Banan byggdes 2001 och har varit något av ett problembarn här och nu är det sagt att den ska rivas för att den gamla inte är stabil utan man vill istället bygga en hiss.


Såhär ser vagnen ut som åker upp och nedför banan.


Ingången uppe vid Ekholmshöjden.


Banan utan vagnen.


Interiör i vagnen som går fram och tillbaka.


I Svandammsparken vid Midsommarkransen står denna uppbyggda "spårvagn" byggd i Danmark och som är byggd i trä.


Här vid Luma i Hammarby Sjöstad kommer en uppgång för station Hammarby kanal på den nya tunnelbanan ut till Nacka att byggas, vyn kommer att förändras.
Det blir station Hammarby kanal som kommer att få en uppgång på denna sidan kanalen och en på andra sidan vid Katarina Bangata.


Mellan Luma och Henriksdal/Barnängen går en liten färja för att transportera folk över vattnet, den heter M/S Lotten och kommer här till Lumabryggan.


M/S Emelie ligger vid Barnängsbryggan och den går i trafik härifrån till b. la Djurgården och Nybroplan.


Resterna av förbindelsespåret mellan Södra station och Saltsjöbanan ser vi här på kajen vid Barnängen.


Keolis 7498 kommer här på just den järnvägen påväg mot Karolinska sjukhuset. Denna bussen har tidigare rullat i Jönköping, mestadelen på stombusslinje 2.


Åt andra hållet ser vi Keolis 7438 påväg mot Sofia.


Här i korsningen Katarina Bangata-Metargatan kommer nästa uppgång till station Hammarby kanal på den nya tunnelbanan mot Nacka att hamna.
Den kommer att hamna mitt i gaveln av huset 'Vintertullen' på Katarina Bangata 80. En visionsbild över hur det ser ut när det är klart kan ses på denna länken.


Det kommer alltså att se lite annorlunda ut här framöver med en ny tunnelbaneuppgång.


Här i Stigbergsparken kommer en uppgång till blivande tunnelbanestation Sofia att byggas. Den ligger också på linjen mot Nacka och kommer bara att ha en uppgång.


Det blir här mot berget en upp/nedgång med snabbgående hissar ner till plattformarna istället för trappor/rulltrappor. Även här finns det en visionsbild över hur det blir när det blir klart.


M/S Birger Jarl ligger vid Stadsgårdskajen invid Fotografiska museet och denna båten måste nu flyttas härifrån då det inte har haft rätt att ligga där.


Under Slussens ombyggnad är det inte lika mycket trafik längre på Katarinavägen som tidigare.


Gång- och cykeltrafikanter ner mot Slussen får använda dessa tillfälliga "tunnlar" på vägen under Slussens ombyggnad.


Stationshuset i Igelboda längs Saltsjöbanan är så pass nedgånget att man vill riva huset men än vad jag vet finns inga planer på det.


Trafikverkets Y1S 1363 används till ERTMS-tester mellan Norrköping och Katrineholm nattetid och på eftermiddagen den 5 november stod den i Norrköping.


Tidigt på morgonen den 6 november har jag tagit Tåg i Bergslagen-tåget så långt i TiB-nätet man kommer med Movingobiljetten, till Karbenning.


Där finns denna gamla telefonkur på andra sidan gatan från stationen sett.


Rc4 1310 + Rd2 1130 har just passerat genom Karbenning med tåg 42023 från Luleå mot Helsingborgs godsbangård. Detta tåget åker alltså i princip genom hela landet.


Ett runt 500 minuter sent tåg 42590 från Göteborg Skandiahamnen till Umeå Godsbangård med Rd2 1116 passerar genom Karbenning norrut.


Äldre tjockare typer av signaler och äldre märktavlor för dessa finns här.


Hector Rails 243 118 + 142 105 stannar till i Karbenning med tåg 41812 från Stockaryd till Torsåker.


Så ankommer tåget jag tog tillbaka och det är X51 9022 med tåg 8103 från Gävle mot Hallsberg.


X51 9020 rullar in till Ängelsberg samma förmiddag med tåg 8009 från Ludvika till Västerås.


Ett loktåg med Rc6 1379 främst har ankommit slutstation Arboga senare samma dag.


Snart är det som sagt slut med loktåg på Svealandsbanan när de nya ER1-vagnarna sätts i trafik vid tidtabellsskiftet.
Här ser vi Rc6 1353 främst i tåg 939 från Stockholm mot Örebro via Eskilstuna som rullar in mot Kungsör.


Samma tåg vi såg i Arboga förut kommer nu här med Rc6 1359 främst i tåg 955 mot Stockholm och som rullar över bron över Arbogaån i Kungsör.


Rc6 1354 har just stannat till i Kungsör med tåg 943 från Stockholm mot Örebro.


Och en bild från andra sidan plattformen på samma tåg.


Så flyttar vi fram datumet till den 8 november och vi ser Rc6 1336 som passerar Örebro Södra med nattåget 71 från Duved mot Göteborg.


Tåg 907 från Stockholm via Eskilstuna har Örebro Södra som slutstation varför tåget här med Rc6 1355 främst ankommer dit på spår 30.


I andra änden går Rc6 1372 främst inför återresan mot Stockholm via Eskilstuna som tåg 926.


Rc6 1348 främst ankommer på spår 2 vid slustation Arboga med tåg 911 från Stockholm samma förmiddag.


Tåget vi såg tidigare vid Örebro södra ankommer nu till Arboga påväg mot Stockholm.


I framtiden kommer det vara dubbelt av ER1 i denna vinkeln här istället.


Götlunda Buss med en gammal Setra S315 från 2000 backar här ut från Arboga Resecentrum påväg mot Arboga Teknikpark.


Tog mig sedan med min Movingobiljett upp till Gävle och här ser vi X-trafiks inlånade X11 3173 rulla in till Gävle med tåg 8257 från Ljusdal.


Vagnen står nu någon timme i Gävle inför återresan mot Ljusdal. Till vänster ses blivande tåg 8260 mot Ljusdal med X52-3 9045 som är de mer normala X-tågen.


X52 9051 ankommer Furuvik med tåg 8447 från Gävle mot Uppsala.


I Uppsala stod X11 3168 som ska gå mot Sala som tåg 8518.


Rc6 1378 ankommer Uppsala med tåg 836 från Stockholm. Till vänster X60 6004 som inväntar avgång mot Södertälje Centrum.


Dimmigt var det i Linköping senare samma kväll.


Natten till den 10 november föll snön i Östergötland med mest runt Mjölbyområdet. Här ses X61 208 stå mellan två avgångar på vändspåret i Motala den 10 november.


Även den 11 november snöade det i Örebrotrakten när X51 9007 ankommer Örebro Södra med tåg 8235 från Örebro till Hallsberg.


Nordic Re-Finance Rc4 1137 passerar strax före Örebro Södra med tåg 49601 från Folkesta mot Göteborg Skandiahamnen.


En av Örebros nya stadsbussar som man har satt i trafik under hösten, Svealandstrafiken 7069 ser vi på Fabriksgatan påväg mot Björkhaga.


Två mot Björkhaga korsar bron över Svartån invid Örebro Slott. Den främsta är Svealandstrafiken 3004 och den bakre 7037.


X40 3302 + X40-3 3317 ska just avgå från Arboga med tåg 732 mot Hallsberg.


Ett tåg som snart är ER1 är tåg 935 som här passerar förbi Valskog påväg från Stockholm mot Arboga med Rc6 1379 främst.


X40 3340 + X40-3 3322 passerar genom Valskog med tåg 175 från Stockholm mot Göteborg.


Ett ensamt lok, den s.k "Örebrosläpan" som går från CV (Centralverkstaden) i Örebro mot Hagalund via Eskilstuna. Idag var det enbart Rc6 1401 som gick i det tåget som ses vid Valskog.


Tåg 6642 med Rc4 1142 från Västerås till Hallsberg passerar invid Björskogs kyrka utanför Valskog.


Svealandstrafiken 665 kommer här på den mindre vägen mellan Valskog och Kungsör mot just Kungsör vid hållplatsen Råby.


Sen ser vi tåg 939 från Stockholm via Eskilstuna mot Örebro vid Eknö mellan Kungsör och Valskog med Rc6 1357 främst.


Rc6 1359 kommer här med tåg 956 från Arboga via Eskilstuna mot Stockholm och har just rullat ut från Valskog med Björskogs kyrka i bakgrunden.


Nästa dag den 12 november så ser vi C10 2893 + 2819 som närmar sig Sickla påväg mot Saltsjöbaden.


Förflyttning till Skärholmen där bergbanan denna dagen stod stilla p.g.a tekniskt fel (den jag var vid i början av månaden) så därför ersattes den av denna bussen.


Ett äldre tunnelbanetåg med C14 1375 främst ser vi här mellan Vårberg och Skärholmen påväg mot Ropsten.


C20 2137 främst i tåg mot Norsborg närmar sig Vårberg.


Ett tåg med C20 2187 främst lämnar Axelsberg påväg mot Ropsten.


Så kommer Cx-tåget tillbaka igen mot Norsborg och ankommer strax Axelsberg, nu med C14 1368 främst.


Samma tåg återigen ankommer här Fittja påväg från Norsborg mot Ropsten.


Det pågick tester av de nya C30-vagnarna denna dagen och här ser vi C30 2306 mellan Slussen och Gamla stan påväg mot Ropsten.


Den näst äldsta tunnelbanevagnen C6 2652 gör uppehåll i Bergshamra påväg mot Mörby Centrum samma dag.


C6 2726 främst i tåg mot Liljeholmen passerar här på bron över Stocksundet mellan Danderyds sjukhus och Bergshamra.


Tåg 939 med Rc6 1351 främst gör uppehåll i Strängnäs senare samma eftermiddag.


Rc6 1350 främst i tåg 952 gör uppehåll i Läggesta påväg från Eskilstuna mot Stockholm.


Sen ankommer tåg 943 med Rc6 1375 först i tåget till Läggesta och rullar här på bron över b. la museijärnvägen mot Mariefred.


En sämre bild på den s.k "Örebrosläpan" som jag visade med ensamt lok dagen innan som här passerar Läggesta med Rc6 1341 + en B7-vagn.


Tågabs tåg 7027 från Karlstad mot Nässjö/Alvesta med Rc3 1066 ankommer till Tranås den 15 november.


En hoper uppställda lok och vagnar till kommande vardag ser vi i Hallsberg den gråtrista dagen 16 november. Såhär mycket loktågsätt lär det inte stå här i framtiden.


Med ett lok inklämt i mitten, Rc6 1392 får stå ihopkopplad med en AFM7 i ena änden och två B10-vagnar i andra. Den svarta B10 5561 är bland de enda svarta B10'orna, det finns bara två stycken.


Snälltågets tåg 3932 med 193 254 främst ankommer Stockholm C samma dag. Detta tåg kallas "Snälltåget Classic" då man kör med de äldre vagnarna i det tåget.


Arbeten pågick på de gamla pendeltågsspåren med att höja upp spåren och således även kontaktledningen så man lättare ska kunna komma in och ur tågen.


Vi förflyttar oss ut till Solna, eller närmare bestämt Albydal där man kommer att bygga en ny uppgång här rakt framför Solnavägen för den nya gula tunnelbanelinjen till Solna.


Keolis 4078 kommer här på Solnavägen på linje 67 mot Skansen.


Platsen för den kommande uppgången mot Solnavägen för station Södra Hagalund.


Och samma plats sett från andra hållet, dvs mot söder.


Så har jag tagit mig runt järnvägen till industriområdet Hagalunds arbetsplatsområde där man vill bygga en helt ny stad med nya lägenheter i det befintliga industriområdet.


Här rakt in på Gelbgjutarevägen vill man lägga den andra uppgången för tunnelbanestation Södra Hagalund. En visionsbild över när det är klart kan ses här.


Samma gata sett från andra hållet ner mot där jag stod på förra bilden. Uppgången hamnar rakt här på gatan enl. de nuvarande planerna.


Och vid det här huset längs Hagalundsgatan kommer en uppgång för ändstationen Arenastaden att hamna. Även här finns det visionsbild på denna länken.


Vid Dalvägen på gräsplanen invid parkeringen kommer den andra uppgången att hamna för Arenastadens station. Vi är här nära Mall of Scandinavia och Friends Arena.


En bild sett från sidan där uppgången kommer att hamna.


Området sett från andra hållet.


Ny dag den 17 november och jag befinner mig i Gnesta och vi ser Snälltågets tåg 3941 från Stockholm mot Malmö med 193 288 passera.


Ett tåg som snart blir ER1 är tåg 127 från Stockholm mot Hallsberg med Rc6 1366 främst. Tåget har här kört in på sidan till plattformen.


Samma tåg gör uppehåll vid plattform i Gnesta innan färden fortsätter vidare mot Hallsberg.


Ytterligare ett tåg som blir ER1 snart är tåg 126 påväg från Hallsberg mot Stockholm som här stannar till i Gnesta med Rc6 1412.


Rc6 1375 främst har just ankommit Nykvarn med tåg 929 från Stockholm mot Arboga.


X52-3 9081 gör uppehåll i Hallsberg samma kväll med tåg 8936 från Charlottenberg till Örebro.


Y1 1272 har just ankommit slutstation Hallsberg med tåg 3398 från Mariestad.


En bild från andra sidan på vagnen. Vid tidtabellsskiftet i december är det slut med Y1 på Kinnekulle.


Tågabs tåg från Karlstad mot Nässjö har stannat till i Mjölby på kvällen den 17 november med Rc3 1049 och två vagnar på kroken.


Nässjö Järnvägsmuseums julbordståg ser vi strax söder om Mjölby den disiga eftermiddagen den 23 november. Tåget körde Vättern runt, dvs Nässjö-Nässjö via Mjölby-Hallsberg-Falköping.


Den 25 november ser vi Söne Trafik 611 lämna Resecentrum i Nässjö påväg mot Åkershäll.


Dimmigt, grått och trist i Nässjö samma eftermiddag när X14 3237 snart ska avgå mot Tranås.


X40-3 3309 främst har just stannat till i Nykvarn den 29 november där det under natten har snöat, och då med tåg 929 från Stockholm via Eskilstuna mot Arboga.
Dessa tåg inkl. loktågen som också går där ska som jag tidigare skrivit ersättas av de nya ER1-vagnarna på denna banan vid tidtabellsskiftet.


Så ser vi tåg 934 som just lämnar Nykvarn med Rc6 1373 främst påväg från Eskilstuna mot Stockholm.


T44 351 ska snart lämna Nykvarn efter att ha växlat lite vagnar här.


Rc6 1369 främst ankommer Nykvarn med tåg 933 från Stockholm mot Eskilstuna.


En sista bild från Nykvarn blir på X40-3 3313 som ankommer med tåg 938 från Arboga mot Stockholm.


Två linje 7 bredvid varandra vid Centralen samma dag, till vänster Stockholms Spårvägar 5002 och till höger A35 452.


Sist i ankommande tåg 432 från Göteborg ser vi UA2 2717 och X2 2015 som har blivit reklamstripade för Fotbolls-EM under 2020.


En detaljbild över UA2 2717.


Här ses hela drivenheten X2 2015.


En detaljbild från X2 2015.


Här rullar tåget iväg vidare mot Hagalund.


Mellan Kragstalund och Täby kyrkby längs Roslagsbanans Kårstagren ska man bygga dubbelspår under 2020. Här ses utfarten från Kragstalund före byggandet den 30 november.


Spåret fortsätter söderut mot Täby kyrkby.


X10p 222 främst rullar strax in i Kragstalund påväg mot Ormsta.


Och på andra hållet vid ungefär samma plats rullar Ubxp 136 främst i tåg mot Stockholm Ö.


En gångfålla invid Bylevägen kommer att stängas när dubbelspårsbygget är klart.


Från gångfållan i riktning mot Kragstalund/Kårsta.


Plankorsning med Lokevägen som är tillfällig avstängd. När arbetet är klart kommer man att bygga en gång- och cykeltunnel här istället.


Från plankorsningen sett mot söder när X10p 228 främst passerar mot Kårsta.


Ett tåg med Ubxp 154 främst passerar strax vid plankorsningen strax bakom mig påväg mot Stockholm Ö.


Slutligen ett besök på årets Hjulmarknad i Solnahallen som hölls denna dagen och det får avsluta november månads sida.


tobben_90@hotmail.com