Inleder november månad med en bild från den 1 november på morgonhimlen i Tranås runt kl 07.10.
Senare samma dag tar M97 67 upp påstigande vid Resecentrum påväg mot Klockaretorpet i Norrköping.
Den 2 november ankommer tåg 223 till Norrköping med Rc6 1405 främst och med tre vagnar på kroken.
En A7 som tidigare rullat i Norrland på sträckan Luleå-Narvik, SSRT A7 5261 har lånats in och rullar nu runt i Mälardalen.
Den 3 november hade Tåg i Bergslagens X54 9057 fått problem på morgonen i Mjölby varför X50 9004 fick rycka in och försöka hjälpa haveristen.
De båda vagnarna står här tillkopplade vid plattform i Mjölby. Det är ovanligt med Regina i den högra färgsättningen där.
Här syns återigen de båda vagnarna tillkopplade mot varandra.
Tågab passerar Mjölby med timmertåg 4045 från Storå mot Alvesta och med Rc1 1026 främst den 6 november.
Sist i tåget medfördes TMY 106 som används vid växling på icke elektrifierade spår.
Möte med TMX 1042 och växeltransport vid Gamlarp strax utanför Nässjö samma eftermiddag.
En bro mellan Norsholm och Kimstad (på sträckan Linköping-Norrköping) är så pass dålig att den måste rivas och här ses den från ett tåg den 11 november.
Den 15 november passerar Y32 1410 förbi Tranås med tjänstetåg 50869 från Västerås Norra till Nässjö.
En halvsuddig bild på ankommande nattåg 2 från Malmö till Stockholm som ankommer Linköping runt kl 02.50 den 17 november.
Till vänster ger sig nattens sista Östgötapendel, tåg 8789 sig av mot Motala.
Senare samma morgon är jag på Arlanda och ska flyga mot London där jag och några vänner tillbringade helgen.
Tunnelbanestationen vid Heathrow flygplats, terminal 1,2,3 samma förmiddag.
Vi är vid Warwick Avenue där Abello 9515 kommer påväg mot Putney Bridge.
Nedgången till tunnelbanestationen med samma namn.
Ett äldre Undergroundtåg påväg mot Elephant & Castle ankommer Warwick Avenue.
Utsikt från London Bridge över Themsen samma eftermiddag.
Stagecoatch 13090 kommer här på London Bridge påväg mot Shoreditch. Ovanför bussen ses The Shard vilken vi åkte upp i senare på kvällen.
Abellio 2534 ses här vid Gracechurch Street på linje 344 mot Clapham Junction.
Tower Bridge i kvällsljuset.
Sedan ett par bilder tagna uppe på The Shard över London. Denna byggnad är hela 310 meter hög och längst upp ligger våning 72 där man har en bra utsikt över hela London.
I högra kanten ses b.la Themsen.
Ytterligare en hög byggnad som byggs jämte The Shard.
En äldre motorvagn, 315 817 ses här på Liverpool Street Station den 18 november.
Ytterligare ett liknande sätt, 315 810 står avgångsklart på Liverpool Street Station.
Vi hoppar fram till den 22 november då Rc6 1387 ankommer Vingåker med tåg 121 från Stockholm mot Hallsberg. Om något år är dessa tåg ersatta med de nya DOSTO-motorvagnarna från Stadler.
X2-tåg 421 rusar genom Vingåker en stund senare.
Rc6 1333 passerar Vingåker med nattåg 91 från Luleå mot Göteborg. Dessa tåg slutar att köra denna vägen från Stockholm via Katrineholm vid tidtabellsskiftet och kommer istället att gå via Västerås/Örebro.
Plattformen i Ransta mellan Västerås och Sala samma förmiddag.
En maskin från Infranord står uppställd på ett stickspår.
Förflyttning till Gävle där man nu lånar in ett X11-sätt från Transitio till X-tåget då man själv saknar tillräckligt med ordinarie Reginafordon till trafiken.
Här står X11 3173 uppmärkt med X-tåget i fronten redo att avgå från Gävle med tåg 8258 mot Ljusdal.
En bild från andra änden på samma vagn.
Samma tåg har här ankommit till Holmsveden och släpper av/på resenärer.
Tåget avgår här från Holmsveden vidare norrut mot Ljusdal.
X50 9061 ankommer här till Holmsveden en stund senare med tåg 8259 mot Gävle.
Senare på eftermiddagen ankommer X11 3173 till Ockelbo med tåg 8261 mot Gävle.
Samma vagn har här stannat för resandeutbyte i just Ockelbo.
Här avgår samma vagn vidare med tåg 8261 mot Gävle och ses framför stationshuset.
X52-3 9043 har just ankommit till slutstation Ockelbo med tåg 8272 från Gävle. Vagnen ska några minuter senare vända åter mot Gävle.
Plattformen vid Horndals bruk är grusbelagd och här ses den senare samma kväll.
Och plattformen vid nästa station är av mindre modell, här ses den i Fors tagen från plattformsänden.
X51 9020 har just stannat till vid den minimala plattformen med tåg 8109 mot Hallsberg.
Västanhede Trafik 9960 står här uppställd på Bruksvägen i Fors.
Vi flyttar fram till den 24 november och till Johannelund i Stockholms västra utkanter mot Vällingby/Hässelby och här var det denna dagen tunnelvisning för projektet Förbifart Stockholm.
Här ses de båda tunnlar som ska sammanbinda Förbifart Stockholms tunnlar med Vällingby och vid kommande trafikplats Vinsta. Här kommer bilar som antingen kommer söderifrån eller ska söderut att köra in resp. ut.
En närmare bild på de båda tunnlarna vid kommande trafikplats Vinsta. Här kommer trafik ut från tunneln att köra till vänster och trafik in mot tunneln och söderut att köra till höger.
Vi vandrar in i den högra tunneln som kommer att användas för trafiken söderut.
Tunneln för trafik som kommer från tunneln och ska åka ut vid Trafikplats Vinsta fotat in mot själva tunneln.
Vi fortsätter att vandra i tunneln för trafik in mot tunneln.
Här efter en stund delades tunneln och trafiken söderut in mot tunneln kommer att köra ner mot vänster när det är klart. Den högra tunneln är en arbetstunnel som försvinner när arbetet är klart.
Vi blickar in där vid delningen in mot den kommande påfarten söderut.
Och här har vi gått nedför arbetstunneln och kommer ner till de två huvudtunnlarna för Förbifart Stockholm. Närmast den norrgående vägen och längre bort den södergående.
Här kommer vägtrafiken på E4'an att köra norrut när arbetet är klart.
Och här den södra delen för trafik söderut men bilden är tagen norrut.
Här är den södergående filen tagen söderut.
Ännu vidare söderut där man kan se längre bort att man håller på att spränga ut tunneln.
Och här en bild tagen söderut i den norrgående tunneln där man bättre kan se sprängningsarbetet.
Påväg ut ur tunneln igen och som synes lockade detta till mycket folk som ville titta in.
In mot området där man i framtiden kommer att köra bil in resp ut.
Här ses ännu mer hur mycket folk som var intresserade av tunnelpromenaden, samtliga står och köar för att komma in.
På denna platsen kommer det även att byggas en stor rondell inför att tunneln blir färdig för då kommer vägarna att komma från vänster i kant.
En bild tagen från tunnelbanan ner mot arbetsområdet.
Sedan vart det ett sedvanligt besök på den årliga Hjulmarknaden som även detta året hölls i Solnahallen.
A34 nr 6 inväntar avgångstiden vid den relativt nya spårvagnshållplatsen T-centralen samma kväll.
På morgonen den 28 november var det riktigt kallt och krispigt och det syns här i Norrköping där X12 3220 i bakgrunden strax ska avgå mot Sala.
Ytterligare en bild på bron mellan Kimstad och Norsholm som ska rivas snart fast tagen från andra hållet mot den som finns längre upp.
Det är den 30 november och jag är åter i Stockholm och här ser vi "IKEA-bussen" som ägs av Adelsö Buss AB stå uppställd på Brommaplan.
Arriva 7004 svänger in till Brommaplan påväg från Knalleborg.
Jag har tagit mig ut till Ekerö/Lovön där man ska bygga en på- resp. avfart till/från Förbifart Stockholm och här en vy från busshållplats Tillflykten in mot stan.
Här är jag på andra sidan vägen och här ska det byggas en stor rondell och så ska det bli en på/avfart för trafik norrut/norrifrån in mot vänster. Här blickat in mot Stockholm.
Här kommer den tunnelmynningen att komma ungefär vid byggnadena i bild.
Ytterligare en bild på platsen där tunnelmynningen kommer att komma.
Så en bild från andra hållet tagen mot Ekerö innan man börjar bygga om på platsen.
Här kommer trafikplats Edeby att ligga och även här byggs en rondell för trafik söderut/söderifrån. Arbetet kan ses i vänsterkanten av bilden som är tagen i riktning mot Stockholm.
Såhär ser det ut från Ekerövägen in mot den nya tunnelmynningen.
Som sagt kommer det att byggas en rondell även här för trafiken in mot tunnlarna till höger. Denna bilden är tagen i riktning mot Ekerö.
När det är klart här så kommer det att ut som på den här bilden.
Så en bild ovanför tunnelmynningen tagen från skogen. I bakgrunden ses Ekerövägen som jag stod på och tog förra bilderna.
Den 26 november brann det i den ena av byggnadena för Hornsbergs bussgarage på Nordvästra Kungsholmen i Stockholm och här ses hur det såg ut denna dagen den 30 november.
En bild tagen genom grinden in på den byggnaden som brann.
Här stod det tidigare massa uppställda bussar som inte användes för stunden och dessa fick man flytta på när det brann.
Vi förflyttar oss då till bussarnas då tillfälliga uppställningsplats längs Greve von Essens väg på Gärdet och här var det långa rader med uppställda bussar.
Bussar i långa rader med Kaknästornet i bakgrunden. Dessa skulle som sagt stått uppställda vid depån i Hornsberg men fick snabbt flyttas hit vid branden.
Lite längre upp stod det bara bussar på ena sidan av vägen.
Ytterligare en översiktsbild på bussarna.
De just där två sista bussarna var Keolis 4077 samt Keolis 4032.
Att fotografera med teleobjektiv här fick en rätt rolig effekt.
Blå tågets tåg 7070 från Göteborg mot Uppsala rullar in till Stockholm C och rullar över Riddarfjärden en stund senare.
Dessa tåg kommer inte längre att gå denna vägen mot Stockholm utan kommer från Hallsberg gå via Örebro/Västerås och kommer således in norrifrån.
Vid tidtabellsskiftet slutar även Blå tåget att köra till Uppsala varför jag tog en tur (min premiärtur med det tåget) dit. Denna skyltningen kommer att bli ovanlig efter skiftet.
Kortare uppehåll görs på Arlanda C.
Vi har nu ankommit till Uppsala dit alltså Blå tåget inte längre kommer att köra efter tidtabellsskiftet i december 2018.
Så en bild från andra sidan på samma tåg. Dragkraften är som synes 143 064 (f.d Rc3 1064).
Lite drygt en timme senare så är det snart dags för återresa mot Göteborg för tåget som här står avgångsklart på Uppsala C.
Tåget passerar en stund senare med god fart förbi Knivsta där det alltså inte längre kommer att passera snart och det blir också den sista bilden för november månad.