Tobias bildsida - Bilder från november 2016

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under november månad 2016, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2016 - Bilder från juli månad 2016
Bildsida 2016 - Bilder från augusti månad 2016
Bildsida 2016 - Bilder från september månad 2016
Bildsida 2016 - Bilder från oktober månad 2016
Av Tobias Jäderup


Vi inleder med en vardagsbild från Mjölby den 1 november där tåg 8175 var dryga två timmar sena p.g.a elfel mellan Ställdalen och Grängesberg.


Td 386 med två vagnar står på bangården vid Värtan i Stockholm den 4 november.


Den 4-6 november var jag ute på en liten resa till Estland/Finland för att åka båtar som försvann och bytte rutter ungefär en månad efteråt.
Tallinks M/S Romantika och M/S Baltic Queen handlade det om nu. Romantika gick vid denna tid mellan Stockholm-Tallinn och Baltic Queen mellan Helsingfors och Tallinn. Efter en fartygsrokad så flyttades Romantika till linjen Stockholm-Riga där hon gick förr och därmed blev det åter dagliga avgångar med två fartyg på rutten, M/S Isabelle är den andra.
M/S Baltic Queen flyttade och ersatte Romantika på Stockholm-Talinn istället. Och kvar som "långkryssare" på 22 timmar Helsingfors-Tallinn blev M/S Silja Europa som i sin tur ersatte Baltic Queen.
Här är en bild över Värtahamnen i Stockholm samma dag som den ovan, den 4 november där vi ser den gamla terminalbyggnaden som numera är riven. En jämförelsebild tagen i januari 2016 finns här, dock ej riktigt i samma vinkel.


En interiörbild från Romantika invid informationen/parfymerian.


Nästa morgon har vi anlänt till Tallinn och där ligger M/S Sea Wind inne.


M/S Romantika har ankommit Tallinn. Numera lägger hon inte till där som jag skrev innan, utan trafikerar rutten till Riga.


En OmniCity som fått ny front, TIT 1480. Denna bussen har inte rullat i Sverige tidigare och här kommer den på gatan Mere puiestee påväg mot Kopli på linje 52.


En äldre spårvagn på linje 2 mot Ülemiste ses här strax före hållplatsen Kanuti.


Ytterligare en äldre vagn som fått nya färgsättningen inne i stan invid köpcentret Viru Keskus.


Sedan kom denna vagnen på samma plats, jag gissar på att det är en museivagn.


En gammal svensk och en ickesvensk, 035 TAK till vänster har tidigare rullat i Göteborgstrakten som GS Buss 963 medan jag inte har någon notering på OmniCityn till höger. Båda ses här vid Hobujaama vid Viru Keskus.


Samma Omni kommer här upp från den underjordiska bussterminalen vid Viru Keskus.


M/S Baltic Queen trafikerar fortfarande Tallinn, dock inte denna kajplatsen för båtar till/från Helsingfors utan "Stockholmskajen".


Två fartyg som är borta från Tallinn idag. M/S Superstar finns numera i Genua, Italien och heter där M/S Pascal Lota. Romantika till höger finns som jag skrev ovan heller inte kvar här.


Det blir sedan sedvanligt möte mellan snabbåtarna M/S Star och Superstar ute på Finska viken.


M/S Superstar kör om oss mitt ute på havet mot Helsingfors.


Vi anländer så till Västra hamnen i Helsingfors där M/S Superstar lagt till en stund tidigare.


Nästa morgon är vi åter i Stockholm och vid Värtahamnen stod denna gamla buss.


Mätvagnen IMV200 tillsammans med Rc3 1066 står på Stockholm Central senare samma dag.


Vintern hade kommit till Mjölby den 8 november.


Tillbaka i Stockholm för lite snöfoto den 9 november, en dag där inte mycket i SL-trafiken rullade och då i synnerhet inte busstrafiken. Här ser vi A32 429 + okänd vagn som ankommer Mårtensdal i Sickla.


P.g.a vagnsbrist i snövädret så gick det en röd kortbuss på linje 3 där det normalt går blåa ledbussar. Här avgår Keolis 7456 från Slussen mot Karolinska sjukhuset.


Även på linje 2 ska det gå blåa ledbussar normalt och här gick Keolis 7500 på linje 2 mot Norrtull när den kommer på Katarinavägen.


Keolis 7179 hade sagt tack och hej för denna gång i det besvärliga snövädret när den fastnat på Munkbroleden/Katarinavägen.


Dimmig var det över vattnet och upp över bron där detta tåg mot Norsborg passerar.


En stund senare passerar tåg mot Fruängen med C6H 2733 främst över bron och ankommer strax Slussen.


Keolis 7185 och 7182 hade gett upp vid Kornhamstorg.


Södergående pendeltåg med X60 6004 främst rullar förbi Gamla stan i snövädret.


Förflyttning till Flemingsberg där man bygger man ett nytt järnvägsspår som ska användas under perioden då man rustar upp sträckan Stockholm C-Stockholm S.


En bild åt söder från gångbron efter stationen.


Arriva 8128 hade också stannat denna snöiga dag men denna hade gjort det i backen upp från Barkarby station på Veddestavägen.


X60 6069 främst mot Nynäshamn ankommer ett snöigt Barkarby.


Förflyttning norrut till Kallhäll där den nya stationen är i det närmaste klar.


Såhär såg det ut på tavlorna runt om i Stockholm denna dagen, busstrafiken gick enbart på vissa linjer.


X60 6027 främst mot Nynäshamn ankommer Kallhäll och det blir också den sista bilden från denna snöiga dag.


Den 10 november passerar detta tåg förbi Mjölby med Ma 405 främst och G1206 9508 på släp påväg söderut.


Y31 1401 som numera är målad i Kustpilens färger står avgångsklar i Linköping med tåg 8591 mot Västervik den 10 november.


Tre jämte varandra i Linköping, till vänster X12 3222 mot Sala, X61 301 mot Norrköping och så då Y31 1401 mot Västervik.


På eftermiddagen den 17 november stod Nobina 3591 uppställd vid Stora torget i Mjölby.


Transdev 0030 som tidigare under hösten har använts vid spårvagnsersättning Söder tull-Kvarnberget stod den 19 november inne i Transdevs depå i Norrköping.


Mellan Händelsö och Åby ska man bygga en ny järnväg som anslutning från befintlig stambana, kallad Kardonbanan. Denna bana kommer att utgöra ny godsbana för godstrafik från norr direkt in mot nya godsbangården som ska byggas
vid Malmölandet och alltså flyttas från nuvarande läge då Ostlänken byggs där om ett par år. Först en bild på Kardonbron där det nya spåret kommer att byggas till höger om nuvarande vägbro här.


Åt andra hållet, dvs in mot Norrköpingshållet som det ser ut idag före det nya spåret byggs.


Vi vandrar vidare längsmed vattnet mot Åbyhållet där det nya spåret kommer att byggas till höger om nuvarande väg här.


Här kommer även en ny gång- och cykelbro att anläggas över vattnet och den ska gå pararellt med vägbron och den nya järnvägsbron till höger.


Från nuvarande grusparkeringen åt Norrköpingshållet där vi kommer att ha spåret på vänster sida.


Nuvarande plankorsning med Bravikenspåret och Östra Bravikenvägen där man snart kommer att anlägga den nya godsbangården till vänster om mig, i riktning mot Åby.


Spåret sett från plankorsningen i riktning mot Åby och den nya godsbangården kommer att hamna här till vänster om befintliga spåret vid skogen.


Vi vandrar en bit åt Åbyhållet där den nya godsbangården kommer att hamna här till vänster om nuvarande spåret.


Platsen för nya godsbangården i riktning mot Åby. Denna vyn kommer att förändras kraftigt inom ett par år.


Vy åt andra hållet. Här kommer senare den nya Kardonbanan in mot Norrköpings hamnspår att vika av åt höger.


Slutligen en inzoomad bild ner mot Åby med infartssignalen dit. Strax före vänsterkurvan kommer ett nytt triangelspår åt höger att byggas direkt in till Åby för att möjliggöra trafik norrifrån direkt hit.


Här kommer det lastas gods i framtiden. En konstig känsla när man står mitt ute i skogen idag.


Någonstans här kommer den nya Kardonbanan att korsa vägen mot hamnen i Norrköping. Godsbangården ska ligga inne till vänster i skogen.


Den 24 november ankom detta Tb-loksdragna tåg till Motala påväg söderut.


Vi hoppar vidare till den 26 november och till Stockholm där jag gick på den årliga Hjulmarknaden som sedvanligt numera arrangeras i Solnahallen.
Först vart det lite foto på stan och här kommer Y31 1413 till Stockholm C med tåg från Lidköping till Hagalund för hjulsvarvning.


Hamngatan i Stockholm har haft spårväg fram tills 2015 men sedan rev man enkelspåret för att bygga om i området och sedemera ska spåret byggas tillbaka igen i form av dubbelspår.
Här ser vi den gamla hållplatsen Sergels torg dit spårvagnarna gick till mars 2015. En jämförelsebild från 2015 kan ses här.


Längre ned på gatan i korsningen med Regeringsgatan. Ytterligare en jämförelsebild finns här..


P.g.a ombyggnad av hållplatsen Kungsträdgården där spårvagnarna normalt vänder så körde man istället i slingan vid Norrmalmstorg. Vi ser A34 nr 2 som ankommer ändhållplatsen och ska sedemera vända åter mot Djurgården.


Samma vagn har vänt vid Norrmalmstorg och kommer här på enkelspåret vid Birger Jarlsgatan.


A34 nr 5 på Smålandsgatan efter att just ha startat från Norrmalmstorg.


A34 nr 2 återigen vid Norrmalmstorg då den just startar färden mot Djurgården.


X60 6006 ankommer Stockholm C påväg mot Södertälje Centrum. Snart är det historia med pendeltågen på denna plats då de flyttar ner i tunneln Citybanan.


X60 6002 främst ankommer Stockholm C med tåg mot Märsta.


Hjulmarknaden som arrangeras i Solnahallen lockar som sagt rätt många varje år.


Här den andra av de två hallarna som det arrangeras i.


Under natten till 27 november testade jag på att bo på Scandic Bromma, ett hotell som stängde strax efteråt för att i framtiden rivas och på området ska det istället byggas nya bostäder.


En vanlig hotellkorridor på nämnda hotell som alltså inte längre är ett hotell i Scandics regi.


Såhär såg det ut vid receptionsdisken.


Receptionsområdet sett från andra hållet.


Skylten är numera nedtagen från husgaveln.


Hotellet sett framifrån liknande kvällsbilden jag tidigare visade, men här i dagsljus.


Brommaplans busshållplatser sett från hotellet. Hela området ska i framtiden enl. dagens planer byggas om med bostäder och busshållplatser inomhus.


Arriva 7011 anländer till Brommaplan med linje 176 mot Mörby.


Området sett från andra hållet, dvs från tunnelbanan bort mot hotellet.


Arriva 7013 lämnar här Brommaplan för färd mot Mörby station.


Sedan var det dags att dokumentera dubbelspåret mellan Sundbyberg (egentligen Solvalla där jag startade) och Spånga då man ska bygga ut denna del till fyrspår inom en snar framtid liksom övriga Mälarbanan.
Vi startar med en bild från Ulvsunda där jag står på vägbron för Ulvsundavägen (väg 279) och fotar mot Sundbybergshållet. Längre fram här kommer spåren i ett första skede att gå ihop till dubbelspår innan man byggt ut i Sundbyberg.


Åt andra hållet ser vi X60B 6092 med tåg mot Stockholm och Nynäshamn som passerar invid Solvallas travbana. I framtiden planeras det för en station för pendeltågen just här.


Blickar vi istället åt höger så ser vi där Tvärbanan mellan Ulvsunda och Kista/Helenelund kommer att passera på en bro om ett par år. Den kommer att dras på en högre bro än vägbron för att kunna korsa den här.


Och åt vänster ser det idag ut såhär. Tvärbanan kommer att korsa järnvägen också på en bro som fortsätter bort mot Bromma flygplats.


Vi går bort mot Sulkyvägen där vägen idag korsar banan på en plankorsning. Denna kommer att rivas när man bygger ut till fyrspår. Här en vy åt Sundbybergshållet med bron för Ulvsundavägen i bakgrunden och Solvalla till höger.


Såhär såg det ut åt norr, dvs mot Spånga och vidare norrut på Mälarbanan med driftplatsen Duvbo närmast.


X60B 6102 passerar förbi platsen med pendeltåg mot Bålsta.


En bild på själva plankorsningen sedd mot söder.


X60B 6099 passerar plankorsningen påväg mot Stockholm och söderut.


X60 6007 passerar även den förbi plankorsningen påväg mot Bålsta.


Det hade börjat snöa rejält när jag möter upp banan nästa gång på bron för Bromstensvägen. Ett pendeltåg mot Bålsta passerar undertill.


X60B 6102 återigen fast denna gången påväg söderut när den passerar strax nedanför vägbron jag stod på förut, längsmed Magasinsvägen.


En stund senare dyker X52 9039 upp med tåg 18003 från Ludvika mot Stockholm. Dessa tåg trafikerar inte längre denna sträckningen på helger efter att SJ tog över trafiken.


X60 6053 med pendeltåg mot Bålsta passerar invid Magasinsvägen.


Och en bild från Magasinsvägen i riktning mot syd för järnvägen ner mot Sundbyberg. Ovanför är bron för Bromstensvägen som jag tog snöbilden från.


En bild åt andra hållet, mot norr och närmast Spånga.


X60 6011 påväg mot Stockholm och Nynäshamn passerar förbi Magasinsvägen.


Vi förflyttar oss en bit närmare Spånga, nämligen till en gångfålla, alltså en plankorsning där enbart gång- och cykeltrafik är tillåten. Denna är belägen mellan Bromstensvägen och Fristadsvägen och kommer att rivas när fyrspåret byggs.


Vy i riktning mot Spånga från plankorsningen.


Och vy mot Stockholm. Borta i kurvan fotade jag innan, där går Magasinsvägen till höger om banan.


Ett pendeltåg mot Bålsta passerar förbi plankorsningen som enbart har ett ljus och alltså är av äldre modell.


X52 9039 ser vi återigen, denna gången i tåg 18008 mot Västerås och Ludvika. Vyn kommer att se annorlunda ut här om ett par år med ytterligare två spår.


X60 6017 närmar sig plankorsningen påväg söderut mot stan.


Likaså är även X40-3 3324 främst påväg in mot Stockholm med tåg 169 från Göteborg.


Här invid djursjukhuset i Spånga så kommer en ny gångväg att byggas mot järnvägen när man bygger fyrspår som även kommer att få en gångtunnel under spåren som ersätter dagens plankorsning jag just fotat vid.


Vi har tagit oss närmare Spånga och står på Spångaviadukten och blickar mot Spånga station.


Och här åt andra hållet, mot Sundbyberg och Stockholm.


Jag besökte även Roslags Näsby som ska byggas om rejält nu före ombyggnaden. Plankorsningen försvinner och istället kommer man att bygga en ny gångbro och helt nya plattformar och spår.


En tillfällig träplattform ska användas fram till sommaren 2017 då man stänger spåren här tills ombyggnaden är klar.


Den nya gångbron under uppbyggnad.


Vy åt spår 1 och 2 mot syd, dvs in mot Stockholm.


Från stationshuset sett mot norr.


De nuvarande plattformskurarna lär försvinna när man bygger om.


X10p 203 ankommer Roslags Näsby påväg mot Kårsta.


Vy från södra plattformsänden mot norr.


En avslutande bild från Roslags Näsby blir på ankommande tåg från Österskär mot Stockholms Ö med X10p 135.


Och en avslutande bild från Stockholm denna gången blir på en okänd X60 som ankommer Stockholm C i snövädret.


Nästa dag den 28 november så kommer X61 404 med tåg 86275 Hallsberg-Motala (tidigare 86154 Göteborg Sävenäs-Hallsberg) och passerar här genom Mariedamm.
Västtrafiks alla X61'or ska på besök till verkstaden i Motala för att göra div arbeten och går då denna vägen dit.


Förflyttning en bit norr om Mariedamm där X51 9013 passerar med tåg 8172 Mjölby-Gävle. Här håller man på med en linjerätning i samband med det pågående dubbelspårsbygget från söder om Åsbro och hit.


En bild åt andra hållet där vi ser bygget av den nya linjesträckningen som linjerätar en kurva vid Dunsjö.


En avslutande bild denna månaden blir på X54 9006 med tåg 8169 från Gävle mot Mjölby som passerar på det gamla enkelspåret som snart rivs då linjerätningen är klar.


tobben_90@hotmail.com