Som bildtexten ovan antyder så blir det mycket X14-dokumentation i november då dessa i Östergötland försvinner till Jönköpings Länstrafik och Tåg i Bergslagen i december samma år.
Här står X14 3239, numera hos Jönköpings Länstrafik samt X14 3235, numera hos Tåg i Bergslagen uppställda i Mjölby den 3 november.
En annan vinkel på samma vagnar.
T43 242 gör ett kortare uppehåll i Mjölby samma dag.
Senare samma kväll hade jag tagit mig till Skåne och Helsingborg för att påföljande dag fotografera de sista tågen som körde över Hallandåsen. Här ser vi en äldre Volvobuss från 2003, Nobina 5588 på Knutpunkten
i Helsingborg samma kväll. Denna togs ur trafik hösten 2016.
X2-tåg 498 gör ett uppehåll i Helsingborg på sin väg från Malmö mot Göteborg.
Ängelholm på morgonen den 4 november och Rc1 1007 med vagnar står uppställda på Järnvägsmuseets område för att senare samma kväll köra sista södergående tåget över Hallandsåsen.
Där järnvägen idag är riven passerar X2-tåg 481 Göteborg-Malmö. Vi är i Förslöv och tåget passerar över Mercurivägen.
Vi är nu strax utanför Förslöv där man ser den nya banan mot tunnlarna till höger där tågen kör numera. Här är det X31K 4354 med tåg 11014 påväg mot Göteborg som just kommit upp på gamla banan som numera är riven.
En stund senare nalkas södergående Öresundståg mot Malmö/Köpenhamn, tåg 11039 som består av ET 4400 + X31K 4380 och som här just rullar ut från Förslöv.
En busslinje som numera är historia på platsen, buss 506 går numera enbart Helsingborg-Ängelholm. Här är det Nobina 7982 som ankommer hållplatsen Sandbacksvägen i Förslöv.
Vi förflyttar oss till Grevie där Nobina 7428 på linje 506 som alltså inte går här numera är påväg mot Ängelholm.
Grevie var enda mötesstationen uppe på åsen och här har ET 4338 gått in på sidan med tåg 11020 påväg mot Göteborg för tågmöte.
Här passerar mötet i form av reklammålade X31K 4410 främst i tåg 11045 mot Malmö/Köpenhamn.
Strax utanför Grevie i riktning syd passerar sedan X55 3351 i tåg 483 från Göteborg mot Malmö.
Tjugotalet minuter senare är det dags för nästa SJ Snabbtåg att passera, och denna gången är det X55 3349 som med tåg 484 mot Göteborg här rullar in i Grevie.
ET 4320 är påväg mot Göteborg med tåg 11026 när den här rullar in i Grevie.
Den får senare möte med denna vagnen, X31K 4403 i tåg 11051 mot Malmö/Köpenhamn.
Vi förflyttar oss mot Båstadhållet och i skärningarna utanför Grevie där det ska gå en cykelväg är det tänkt, ser vi X32K 4349 i tåg 11057 mot Malmö/Köpenhamn.
Vi vänder på oss, och en liten stund senare rullar X31K 4371 ut ur Grevie med tåg 11032 mot Göteborg.
Tåget passerar här en lutningsvisare på samma plats.
Lite senare kommer nästa snabbtåg som är tåg 485 mot Malmö bestående av X55 3353 som ses i Sinarpsdalen norr om Grevie.
Ytterligare en bild från Sinarpsdalen på X31K 4354 som är påväg mot Malmö/Köpenhamn i tåg 11063 och ses vid just Sinarp.
En plankorsning för stora vägen vid Nötte backar/Sinarps smedja.
Nobina 7432 är påväg mot Helsingborg via Ängelholm vid Sinarps smedja.
En mindre plankorsning på nästan samma ställe med en liten grusväg.
En förflyttning till Båstad och i vanliga fall när det inte är så disigt så har man här en rätt bra utsikt över hela Båstad och Kattegatt. Vi ser tåg 11075 med ET 4320 som är påväg söderut.
Från bergsskärningarna strax söder om stationen i Båstad ser vi X55 3349 som rullar ut ur Båstad med tåg 489 mot Malmö.
Samma plats fast åt andra hållet. Idag ser det annorlunda ut här.
Det sista halkbekämpningståget på denna banan, här med Rc4 1156 främst och med sin F33-finka efter sig i tåg 33357 passerar genom Båstad påväg söderut.
Vi förflyttar oss till västra/södra plattformsänden av bangården och ser X55 3353 med tåg 490 påväg mot Göteborg.
Tåg 11081 från Göteborg mot Malmö/Köpenhamn rullar in till Båstad station med X31K 4371.
Samma tåg ses från gatan framför stationshuset. En vy som är svår att återskapa idag.
Vi förflyttar oss till östra sidan av stationen i Båstad där järnvägen korsade Mäshultsvägen i en plankorsning.
Vy från plankorsningen vid Mäshultsvägen i f.d bangårdens östra del med försignalen till Båstad norra.
I princip vid plankorsningen ser vi tåg 11056 med ET 4301 främst som rullar ut ur Båstad påväg mot Göteborg.
Ett södergående Öresundståg, tåg 11087 med X31K 4383 mot Malmö/Köpenhamn rullar in till stationen i Båstad.
Senare på kvällen var det dags att åka med Sveriges Järnvägsmuseum på det som skulle varit det sista tåget på Hallandsåsen men som fick bli det näst sista, dock det sista södergående tåget på banan och här skyltningen för det i Ängelholm.
Rc1 1007 står redo att dra iväg med tåg 22000 mot Laholm i Ängelholm.
När vi kom till Grevie så fick vi gå in på sidan för tågmöte med dels ett Öresundståg och dels mätvagnen! Här ses trådrivningståget som var beredd att dagen efter riva kontaktledningen på banan.
Vy bakåt i tåget när vi stod stilla i Grevie, ganska stämningsfullt.
Här har vi kommit till Båstad (Båstad södra som hållplatsen heter) och tåget skall strax fortsätta vidare mot Laholm för att vända tillbaka söderut igen, medans jag hoppade av här.
Sista södergående Öresundståget som gjorde uppehåll vid gamla stationen i Båstad var tåg 11123 med X31K 4322.
Lugnet före stormen, dvs före järnvägsmuseets tåg kom tillbaka igen.
Här har tåget kommit tillbaka och gör nu ett litet längre uppehåll i Båstad för en avskedsceremoni av banan och stationen.
Skyltning för vårt tåg tillbaka mot Ängelholm.
Inte många tåg kvar nu på tavlan i Båstad om man bortser från bussarna som ersatte tågen fram tills nya stationen togs i bruk efter en månad.
Det hölls en avskedsceremoni i Båstad där man som jag skrev ovan tackade för banans 130 år.
Tal av b. la Henrik Reuterdahl på Sveriges Järnvägsmuseum och representanter från Båstad kommun och Trafikverket.
På vår väg söderut gjordes även ett litet längre uppehåll i Grevie för b. la fotografering. Här står tåget på "sidan" och ska snart avgå mot Ängelholm. Bilden skulle likväl kunnat varit tagen på 80-talet eller liknande.
Grevie 2/5 lyser aldrig mer grönt för något tåg.
Här har vi återigen ankommit till Ängelholm efter en trevlig tur på åsen.
X14 3232 rullar över Svartån påväg ut ur Mjölby med tåg 18726 mot Motala den 11 november.
Strax utanför Skänninge ser vi senare X51 9019 med tåg 8167 mot Mjölby.
Och strax efteråt kommer även X14 3235 i tåg 18729 mot Mjölby och vidare 8730 mot Norrköping.
X14 3232 passerar Lycketorp i utkanten av Mjölby en halvtimma senare med tåg 18731 och sedemera 8732 mot Norrköping.
En transformatortransport i Mjölby draget av ett Ma-lok den 17 november.
X14 3239 står uppställd inför kommande turer i Norrköping den 18 november.
Vi förflyttar oss till Västerås den 19 november och ser Västerås Lokaltrafik 833 från 2003 vid Centralen påväg mot Viksäng.
En äldre från 2001, nämligen VL 287 numera avställd ser vi svänga ut på Södra Ringvägen framför Centralen påväg mot Finnslätten.
Senare rullar X61 034 in till Västerås med tåg 8031 från Ludvika. Här var det inte långt kvar för dessa vagnar i Bergslagen innan de ersattes av X14 från Östergötland.
Två omledda tåg som normalt går Dalabanan körde idag via Västerås-Sala p.g.a trafikstopp längsmed ordinarie vägen. Här är X55 3351 mot Falun och jämte det är ett loktåg från Dalarna mot Stockholm.
En annan buss som är "still going strong" är denna, VL 826 från 1997 som fortfarande rullar i trafiken runt Västerås. Här är den vid Centralen på linje 511 mot Hallstahammar.
Här rullar den iväg från stationen påväg mot Hallstahammar.
X12 3192 inväntar avgångstiden mot Sala som tåg 2142.
Två X1x-fordon i Norrköping på morgonen den 20 november. X14 3239 ska gå mot Motala i tåg 8719 och X12 3222 ska gå till Västerås/Sala i tåg 2120.
Spåren över Saltängsbron i Norrköping har varit dåliga i flera år och den 20 november stängdes trafiken av över en helg för att åtgärda detta. Spårvagnarna hade tidigare kört enbart i 10 km/h över bron.
M06 42 på linje 2 mot Kvarnberget (felskyltad Fridvalla) korsar här Saltängsbron.
Strax ska den sista spårvagnen förbi här innan arbetet startar passera och man har redan ställt upp bilar på spåret över bron strax efter Rådhusets hållplats.
Den sista spårvagnen att passera de gamla spåren över bron före arbetet började var M06 41 mot Kvarnberget.
Ett par minuter senare såg det ut såhär över bron, man har redan ställt upp hinder för arbetet.
Arbetet från andra hållet.
Spårvagnarna på linje 3 från Klockaretorpet fick nu gå runt öster via linje 2's ordinarie sträckning och köra på spåret från Trädgårdsgatan till Drottninggatan. Denna del i växeln har ingen ordinarie trafik och här är det M97 66 som kör genom växeln upp mot Drottninggatan.
Linje 2 kör normalt på spåren som ses till vänster som går ihop med linje 3's ordinarie sträckning här vid Rådhuset till vänster i bildkant.
En tillfällig hållplats för linje 3 vid Rådhuset hade upprättats på Trädgårdsgatan. Här är det M97 69 som stannar vid den.
Här svänger den ut från Trädgårdsgatan och kommer in på Drottninggatan.
Lite senare kommer M97 62 och svänger in på Drottninggatan. Normalt kommer linje 3 nedifrån bron och Rådhuset och kör rakt upp här eller ner, men nu vid arbetena fick man som sagt köra en annan väg runt.
Som ersättning på linje 3 från Vidablick (ja även på tvåan från Fridvalla) kördes det vissa turer med äldre Volvobussar (även kallade spårvagnsreserverna) och här är det Transdev 3576 som släpper av resenärer vid Hörsalsparken.
Linje 2 ersattes också av buss och här väntar Transdev 3571 på avgångstid från Söder tull mot Fridvalla.
Utsikt från övervåningen på Hemköphuset i Tranås den 24 november.
X14 3232 rullar in i Mjölby med tåg 18729 från Motala den 25 november.
En stund senare är den påväg mot Norrköping i tåg 8730 när den passerar i utkanten av Mjölby.
Swebus 3037 är påväg in i Mjölby på linje 830 mot Göteborg och ses här på samma plats som föregående bild, bussen kör på Linköpingsvägen.
X61 204 rundar kurvan strax före Mjölby och strax före den åker under motorvägsbron med tåg 18731 från Motala mot Norrköping.
X61 208 rullar ut från Mjölby med sitt tåg 18732 mot Motala.
Ett tåg som idag körs av Green Cargo ser vi här med Railpoolloket 185 679-8 som kommer från Hallsberg och är påväg mot Nässjö, tåget är på samma plats som för två bilder sen i utkanten av Mjölby.
X54 9056 har just kört under E4-bron i utkanten av Mjölby och är påväg in dit med tåg 8169 från Gävle.
X14 3232 har just avgått från Mjölby med tåg 18736 till Motala och passerar över Vetagatan.
Senare samma eftermiddag den 25 november har X12 3192 just ankommit Linköping med tåg 2135 från Sala.
Det har börjat skymma rejält strax före 16 då tåg 8846 med X14 3239 rullar in i Linköping. Vagnen står här ett tag för att släppa förbi ett snabbtåg.
Ett par minuter senare från vänster ser vi från vänster X14 3239 som inväntar avgångstid mot Norrköping som tåg 8846, X50 9001 som ska avgå som tåg 2152 mot Sala och Y31 1425 som snart avgår mot Västervik som tåg 8591.
Senare på kvällen gör X14 3232 uppehåll i Linköping med tåg 8759 mot Mjölby/Motala.
X14 3190 står vid depån i Boxholm på morgonen den 27 november. Vagnen kördes senare samma dag till Gävle och till Tåg i Bergslagen för att sättas in i deras trafik. Denna bilden har jag tagit i tjänsten.
Vi fortsätter på temat för denna månaden, X14 i Östergötland och här är det X14 3232 som rullar över Svartån i Mjölby påväg från Motala med tåg 18719.
I S-kurvan ut ur Mjölby ser vi samma vagn när man bytt ände och kör norrut i tåg 8720 mot Norrköping.
Samma plats fast en mer utzoomad bild där man ser en gammal banvaktsstuga.
X61 208 i tåg 18727 Motala-Mjölby (-Norrköping) möter X14 3232 i tåg 18726 (Norrköping)-Mjölby-Motala under vägbron för väg 50 mellan Mjölby och Skänninge.
Här är båda tågen under vägbron.
Ett godståg med tomma timmervagnar påväg mot Hallsberg draget av Rd2 1085 ser vi i utkanten av Mjölby.
X14 3232 återigen ser vi när den strax kör under motorvägsbron med E4 påväg in i Mjölby som tåg 18731 från Motala.
Sista X14-bilden på ett tag, jag lovar! X14 3232 rullar ut ur Mjölby och passerar förbi industriområdena med tåg 8732 mot Norrköping.
Grängesbergsbanornas Järnvägsmusem (GBBJ) körde dagen därpå den 28 november en resa till Stockholm med anledning av den årliga Hjulmarknaden. Här ankommer GBBJ Hjulmarknadståg draget av Ma 401 till Stockholm C.
Sedvanlig Hjulmarknad i Solnahallen där man som brukligt kan köpa olika järnvägsprylar, som böcker, filmer, modelltåg och mycket mer.
Arriva 7020 ser vi på linje 176 mot Mörby station precis utanför Solnahallen.
X21 nr 9 på Stockholm C senare på kvällen påväg mot Nyköping och Oxelösund. Denna vagnen har tidigare tillhört Svenska Motorvagnsklubben men lämnades över till Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg i Oxelösund.
Ny dag, det är den 29 november och vi ser SSLidj no 17 mer känd som A24 nr 17 som denna dagen körde en julbordsresa för medlemmar i Svenska Spårvägssällskapet. Här ankommer vagnen snart till Ropsten.
A36 nr 556 är påväg över Lidingöbron vid Ropsten mot Gåshaga brygga.
Här är A24 17 åter på Lidingöbron och påväg mot Gåshaga brygga.
A36 557 avgår från Gåshaga brygga påväg mot Ropsten. Nere vid "bryggan" ses en annan A36'a i vilken medlemmarna i Svenska Spårvägssällskapet åt julmat i.
A36 552 ankommer strax till hållplats Gåshaga påväg ner mot "bryggan".
Samma vagn ankommer här till Gåshaga hållplats påväg mot Ropsten.
X14 3223 står i depån i Boxholm på morgonen den 30 november och ska senare samma dag köras till Gävle för att där tas över av Tåg i Bergslagen.
X14 3232 som numera tillhör Jönköpings Länstrafik står uppställd vid depån tillsammans med X61 213. Båda dessa bilder togs i tjänsten.
Sista bilderna för denna månad blir på Skånetrafikens X61'or som tidigare varit utlånade till Tåg i Bergslagen, det handlar om X61 031, 033 samt 034 som här alla är påväg tillbaka från Västerås mot Skåne och som ses från bakhytten på ett tåg mellan Linköping och Linghem.
Hela tåget ses här med X61 034 sist i tåget.