Vi inleder månaden med en morgonbild från Norrköping i det fina soluppgångsljuset den 2 mars.
Den 7 mars stod T44 261 uppställd i Norrköping med några vagnar.
Fem stycken lok av typ G6 transporterades den 11 mars från Vossloh i Tyskland och dessa ägs av Beacon Rail och hyrs av Hector Rail för växlingar i Holmsund, Gällivare, Luleå och Värtan.
Här ses transporten som passerar genom Mjölby på kvällen just den 11 mars som tåg 26966 från Trelleborg till Hallsberg.
Den 13 mars gick ytterligare en transport av de nya tunnelbanetågen C30 från Henningsdorf utanför Berlin till Stockholm.
Här passerar tåg 26814 från Trelleborg till Älvsjö gbg vid Södra Berga mellan Mjölby och Mantorp.
Denna gången var det C30 2320 som transporterades till Stockholm.
193-lok är det normala i Snälltågets trafik men under två dagar körde man istället med Hector Rails 241-lok i två tåg p.g.a lokbrist.
Här passerar Snälltågets tåg 3941 Stockholm-Malmö vid Hulterstad söder om Mjölby med 241 001 som dragkraft den 15 mars.
Natten mot den 11 februari spårade ett norrgående godståg ur vid Häggvik norr om Stockholm vilket gjort att man måste byta spår och det kunde till en början inte göras då det var för kallt.
När temperaturerna hade gått upp så kunde man börja med svetsning av anläggningen för att ta bort gammal skadad räls och sliprar. Man ska nu lägga in nytt spår här ända från Sollentuna då rälsen var skadad en lång bit.
Den 16 mars besökte jag Sollentuna (där denna bilden är tagen mot söder) och Häggvik för att se hur långt man hade kommit då.
Här en bild åt norr från plattformen i Sollentuna.
Södergående pendeltåg får på dagtid gå på ytterspår där fjärrtågen normalt kör och slopar därmed uppehåll i Häggvik och Sollentuna. På kvällar och helger är upplägget tvärtom att norrgående tåg istället slopar uppehållen.
Här passerar X60B 6110 + 6104 förbi Sollentuna söderut som tåg 12341 från Märsta till Nynäshamn.
X60B 6120 + 6093 passerar också de förbi Sollentuna som tåg 2241 från Uppsala till Södertälje centrum.
Förflyttning till Häggvik där vi här ser från södra plattformsänden i riktning norrut.
Och såhär ser det ut söderut mot Sollentuna längre bort.
Inzoomad bild söderut.
X60 6035 + 6029 passerar förbi Häggvik söderut som tåg 2643 från Märsta till Södertälje centrum.
Strax norr om plattformen vid Häggvik ses den växeln som pendeltågen nu får köra igenom för att komma till fjärrtågsspåret.
Förflyttning till den nya stadsdelen Vega i Haninge kommun som ligger mellan Skogås och Handen där man har byggt upp ett helt nytt bostadsområde de senaste åren, tidigare var det bara åkermark här.
Här ses Nobina 3879 på linje 837 från Jordbro som ankommer Vega och ses på Vega allé. Jag besökte platsen i maj 2015 vilket finns på den månadssidan, här en jämförelsebild i samma vinkel tagen då.
Utsikt över Vega pendeltågsstation som byggdes mellan 2015 och 2018. Stationen öppnades sedan i april 2019. En jämförelsebild i samma vinkel som jag tog i maj 2015.
X55 3354 passerar förbi Sollentuna senare samma kväll med tåg 579 från Sundsvall till Stockholm.
Nästa dag befinner jag mig i Värmland och fotar tåget som kör till Rottneros för växling till Rottneros bruk som normalt brukar dras av Nordiska Tågs T44 men inte denna dagen.
Här kommer TME 1527 med tåg 62545 från Kil till Rottneros vid Svensbyäng söder om Västra Ämtervik längs Fryksdalsbanan.
Framme i Rottneros tar växling vid och först kör loket ensamt ner till bruket för att hämta upp vagnarna som står där.
Här är loket inne på fabriksområdet och kopplar ihop vagnarna som ska köras upp till stationen för att senare köras mot Kil.
En stund senare kommer TME 1527 här med vagnarna påväg upp mot stationsområdet och korsar här Bruksvägen.
Så har man kommit upp till stationen igen med vagnarna till höger. Nu ska man köra ner de andra vagnarna till bruksområdet.
Dags att backa ner nästa tågdel till bruket.
Det är en liten stigning här vilket syns här.
Så är loket påväg tillbaka upp till stationsområdet igen för att senare avgå mot Kil.
Tåget är klart att avgå tillbaka mot Kil men först ska några persontåg köra förbi innan det blir dags för avgång.
Y31 1414 ankommer Rottneros med tåg 8957 från Karlstad till Torsby.
Så har jag förflyttat mig till bron över Norsälven vid Gunnita strax norr om Kil där Y31 1416 passerar med tåg 8962 från Torsby till Kil.
TME 1527 passerar en stund senare med sitt tåg 62544 från Rottneros till Kil på bron över Norsälven.
Västtrafik kör två turer om dagen Trollhättan-Öxnered-Ed/omvänt, en tur på morgonen från Ed till Trollhättan, en dubbeltur mitt på dagen och en tur på eftermiddagen Trollhättan-Ed.
Den 17 mars ses här X12 3217 i tåg 13235 strax söder om Bäckefors påväg mot Trollhättan.
Y31 1402 ankommer senare samma dag till Vara med tåg 3353 från Mariestad till Herrljunga. Detta är den första av Västtrafiks fordon som målats i deras nya färgsättning i blått.
X14 3229 står i nästan en kvart i Vara innan man avgår vidare med tåg 3842 mot Uddevalla.
Y31 1402 dyker här upp vid Axtorp mellan Lovene och Lidköping som tåg 3368 från Herrljunga till Hallsberg.
Samma vagn en stund senare när den passerar Blomberg utan stopp denna dagen.
Stationsområdet vid hållplatsen Blomberg längs Kinnekullebanan mellan Lidköping och Mariestad.
Y31 1402 har stannat till i Laxå samma kväll fortfarande som tåg 3368 till Hallsberg. Tåget står rätt länge i Mariestad varför man hinner efter det hit.
På kvällen den 20 mars har X61 212 ankommit Motala och ska om runt en halvtimme avgå tillbaka mot Norrköping.
X11 3107 passerar strax utanför Flisby mellan Aneby och Nässjö med tåg 27615 från Tranås till Nässjö den 25 mars.
En stund senare kommer tåg 42121 från Ånge till Helsingborgs godsbangård draget av Rc4 1165.
Här möter man ett 792 minuter sent tåg 26868 från Trellborg till Katrineholm draget av Hector Rails 241 002.
Y31 1401 med Kustpilens målning rullar normalt i den trafiken men den lånas nu in till Krösatågen som har vagnsbrist, denna har tidigare även lånats in till Kinnekullebanan.
Vagnen har tidigare rullat i Krösatågens trafik från 2012 till december 2014 då den överfördes till Kustpilen och först i början av 2017 målades den om till Kustpilens färgsättning.
Dessförinnan rullade vagnen på Västerdalsbanan för Tåg i Bergslagen så denna vagnen har rullat på en del banor genom åren.
Här kommer då Y31 1401 med tåg 7626 från Halmstad till Nässjö vid Bredstorp strax norr om Malmbäck den 29 mars.
Vagnen har senare rullat till Vetlanda där den här inväntar avgångstiden mot Nässjö.
Y31 1401 kommer här strax nordväst om Ekenässjön med tåg 7688 från Vetlanda till Nässjö. I bakgrunden ses sjön med samma namn som orten.
Lite senare ser vi vagnen stå uppställd i Nässjö inför avgång tillbaka mot Vetlanda.
Vagnen är den enda som har kvar Krösatågens gamla stolstyg interiört. De andra av Krösatågens vagnar har ett nyare tyg.
Dubbla Krösatåg i Nässjö, Y31 1404 längst bort som tåg 27658 mot Jönköping och X14 3232 närmast som tåg 27622 mot Tranås.
Y31 1401 passerar Gissebäck mellan Nässjö och Stensjön som tåg 7691 mot Vetlanda.
En sista bild på Y31 1401 när den närmar sig Björköby som tåg 7690 från Vetlanda mot Nässjö.
Förflyttning till Äng mellan Nässjö och Forserum på banan mot Falköping där man ska ta bort plankorsningen i bangårdens sydöstra ände och ersätta med en bro i den nordvästra änden.
En bild tagen åt andra hållet, mot norr.
X11 3184 rullar in på sidospåret i Äng med tåg 17614 från Växjö till Jönköping.
Tåget på förra bilden mötte detta tåget just i Äng och det är X11 3187 i tåg 17619 Jönköping-Växjö och som här passerar över plankorsningen som ska rivas.
Här ses den nya bron som ska ersätta plankorsningen samtidigt som Y31 1404 är påväg in på "sidan" med tåg 7671 från Jönköping till Eksjö.
Tågmöte med detta tåget i Äng och det är tåg 45910 från Älmhult till Charlottenberg (och vidare mot Norge) med Rc4 1190 som dragkraft.