Vi inleder månaden i Stockholm eller närmare bestämt i Veddesta vid Barkarby och här ser vi Veddestavägen med Barkarby station till höger utanför bild.
Här ska den nya Veddestabron från andra sidan järnvägen/motorvägen komma uppe i kurvan och arbetet för det kan anas. När det är klart kommer det att se lite annorlunda ut här.
Nobina 3521 kommer här på Veddestavägen påväg mot Vällingby på platsen som snart byggs om kraftigt. En ny tunnelbanestation för förlängningen av blåa linjen från Akalla kommer också att byggas här i området.
Här är platsen där den nya Veddestabron kommer att komma från höger. Den nya tunnelbanestationen kommer att ligga ungefär här under med uppgångar både till vänster och höger om denna platsen.
Här inne kommer den ena uppgången från tunnelbanestationen Barkarby att hamna invid den nya Veddesta centrum. Oklart exakt läge dock vart den kommer att ligga exakt.
Här ses bygget av den nya Veddestabron som kommer att gå över motorvägen och järnvägen till den nya stadsdelen Barkarbystaden på andra sidan.
Veddesta köpcentrum är sedan något år helt övergivet och nu i mars påbörjades rivningen av denna köpcentrum för att göra plats för nya bostäder här.
Ytterligare en bild i en annan vinkel på det snart rivna köpcentrumet.
Arriva 6917 kommer här utanför det övergivna köpcentrumet som ligger till vänster påväg mot Mörby station.
Förflyttning in till centrala Stockholm och en bild på en buss som tidigare rullat i Jönköping fram till förra året och det är Keolis 1548 som här strax ankommer Odenplan.
Keolis 4064 inväntar avgångstiden från änd/starthållplatsen Barnängen vid Sofia på linje 2 mot Norrtull.
Rc6 1360 har just rullat igenom Sjösa strax norr om Nyköping med tåg 240 från Norrköping till Stockholm samma eftermiddag.
Y31 1426 ses här i Mjölby på morgonen den 3 mars när den strax ska avgå som tåg 98566 mot Charlottenberg. Itinovagnarna åker på någon slags större revision hos Mantena i Norge.
Mycket orange i Norrköping den 4 mars med Rc4 1290 och en orange T44 med mätvagn efter.
Ett ensamt lok mitt ute i skogen! Tågabs Rc2 1045 passerar här vid Ralingsås strax norr om Aneby den 5 mars med tåg 68155 mot Trelleborg för att där hämta en Flirtmotorvagn som ska till Vy i Norge.
Aneby Buss 8637 avgår här från Aneby station mot Jönköping.
X11 3110 ankommer Aneby med tåg 27626 från Nässjö mot Tranås.
En stund senare rullar X14 3237 in till Aneby med tåg 27621 från Tranås mot Nässjö.
Tågabs tåg 7028 från Alvesta mot Karlstad med Rc3 1063 rullar genom Aneby en stund senare.
X12 3191 har ankommit Mjölby som tåg 82191 från Hallsberg påväg mot Linköping den 6 mars efter att ha varit på hjulsvarv där. Normalt kör inte dessa vagnarna söder om Linköping.
Samma X12-vagn igen i Norrköping sida vid sida med X61 203 på morgonen den 9 mars. Normalt kommer inte Östgötapendlarna in på spår 7 men tåg 8812 gör det p.g.a platsbrist på de "ordinarie" spåren.
Den 10 mars åkte jag och en till ut på en tur till Bergslagen för att fota lite saker som snart försvinner och vi började i Storå där X54 9006 ankommer med tåg 8168 från Mjölby mot Gävle.
I Storå finns det rester kvar av gamla banan från Storå till Guldsmedshyttan. Dessa kontaktledningsstolpar står kvar längsmed en bit av den gamla banvallen.
Ytterligare en bild från gamla banvallen i riktning in mot Storå.
Mellan Ställdalen och Grängesberg går järnvägen som två paralella dubbelspår, dels banan över "Hörken" och dels denna linjen över Silverhöjden.
Här är vi vid km 475 vid just Silverhöjden som tidigare hade en större bangård. Numera är det enbart ett spår här på banan som fortfarande har skarvspår.
Här en blick från Silverhöjden söderut mot Ställdalen.
Dalporten i Grängesberg är ett känt landmärke för Dalarna där Bergslagsbanan går rakt över riksväg 50 vid denna lite mer annorlunda viadukt.
Denna ska dock fyllas igen när vägen ska dras i ett nytt läge en annan bit från platsen så om några år finns inte denna porten kvar längre.
Lugnt vid Grängesbergs Järnvägsmuseum denna dagen.
Grängesbergs stationshus sett från vägsidan.
Interiör i stationshuset.
Den enda kvarvarande plattformen här. Som synes finns det kontaktledningsbryggor i betong här vilket är mer ovanligt numera.
Plattformen i riktning norrut vid Grängesberg.
Ytterligare en bild norrut där man ser en äldre namnskylt för Grängesberg längre fram.
Vid Rämshyttan mellan Ludvika och Borlänge pågår ett arbete att bygga järnvägen en ny sträckning till höger om den nuvarande då man ska fylla igen den gamla tunneln som ligger precis nederst i bildkant.
Som synes har arbetet påbörjats med att man har tagit bort skog och ska senare schakta bort massor härifrån.
Platsen åt andra hållet rakt ovanför tunneln. Nya sträckningen kommer att hamna till vänster om den nuvarande.
Längst ned på en trappa kunde man få en bild på den västra tunnelmynningen. Denna tunnel ska som sagt fyllas igen när arbetet är klart med att dra om linjen i ett nytt läge.
En bild åt andra hållet, dvs in mot Rämshyttan och söderut. Här kommer nya spåret att dras i ett läge till vänster om nuvarande spåret.
X51 9022 rullar strax in i tunneln med tåg 8192 från Örebro mot Gävle.
En gammal järnvägsbro över en å för banan mellan Rämshyttan och Idkerberget som revs 1985.
Infarten till Rämshyttan för banan från Idkerberget.
X14 3234 passerar vid Hagge mellan Smedjebacken och Ludvika med tåg 8016 från Västerås mot Ludvika.
Och en stund senare ser vi samma vagn påväg tillbaka mot Västerås som tåg 8021 när den passerar sjön Nedre Hillen på ungefär samma plats.
Rusningstrafik i Skinnskatteberg senare samma kväll.
Den 11 mars var jag i Stockholm för att fota guldbrons ankomst till Slussen men före dess hann jag med lite foto av område som snart är under förvandling, Slakthusområdet.
Här ses infarten dit med skylten på Hallvägen och bakgrunden där vissa av byggnadena försvinner för att ge plats för nya bostäder och nya tunnelbaneuppgångar.
Ytterligare en bild på skylten vid infarten till Slakthusområdet.
Både hus 32 till vänster och hus 33 är två av de husen som kommer att rivas under 2021.
Här ses Hallvägen sett ut mot Globens nuvarande tunnelbanestation.
Denna grillen (Slakthusgrillen) försvinner också när man river byggnader i området.
Denna gula byggnanden nr 38 (bageribyggnad enl. SLL) för b.la Årsta Kött på Hallvägen kommer att rivas och i andra delen kommer en ny tunnelbaneuppgång att byggas för den nya tunnelbanan genom Slakthusområdet.
Här en vy ungefär där den nya tunnelbaneuppgången för station Slakthusområdet kommer att ligga. En visionsbild kan ses på denna länken.
Bygganden bakom den gula (hus 29) kommer också att rivas då en andra uppgång för tunnelbanan kommer att gå upp mot Slakthusgatan.
En vy från andra sidan gatan ungefär på där den nya tunnelbanegången kommer att hamna.
En försvinnande vy från Slakthusgatan med samma byggnad (29) som försvinner.
Hus nummer 6 på Rökerigatan höll man på att börja riva när jag var på plats. Här kommer också en uppgång för station Slakthusområdet att ligga ungefär i denna vy. En visionsbild kan man se här i ungefär samma vy.
Hus 6 sett från Arenavägen.
Denna byggnaden (nummer 5) med Arenavägen till vänster kommer också att rivas i arbetet med Slakthusområdet. Huset inrymmer kontor och parkeringshus och bakom denna ligger hus 6 som man alltså redan börjat riva.
Globens nuvarande tunnelbanestation som försvinner helt när den nya tunnelbanesträckningen under jord byggs här i området i framtiden.
Förflyttning till Djurgården och inloppet mot Stockholm där vi ser M/S Birka Stockholm ankomma från Mariehamn.
Trafiken med henne och många av de andra båtarna ställdes in någon vecka senare p.g.a coronaviruset som gjorde att mindre resenärer åkte och man nog ville minska smittspridningen.
Sen kommer båten jag väntade på "bakom hörnet", en stor bjässe från Kina!
Det är alltså båten Zhen Hua 33 påväg från Kina med den nya guldbron till Slussen i Stockholm.
Båten kontra husen vid Kvarnholmen.
En sidobild på själva lasten på båten, nämligen bron.
Keolis 4086 ankommer strax hållplatsen Thielska galleriet påväg mot Odenplan.
Här har man ankrat på strömmen framför just Slussen.
Keolis 7490 ungefär på den plats där bron ska ligga, den ska nämligen ligga bakom den gula bussen.
De klara bropelarna syns här i bild där bron kommer att ligga rakt upp mot Slussen.
Keolis 4036 kommer här på Katarinavägens bro som rivs när den nya guldbron ligger på plats.
Full rusning nere vid Slussens tillfälliga bussterminal sett uppifrån Gondolen dit den avstängda Katarinahissen går.
Här ligger då Zhen Hua 33 med guldbron i strömmen.
"Slusseneländet" kanske man kan kalla det än så länge. Här ses Katarinavägens bro som alltså rivs när den nya guldbron är på plats till höger om den nuvarande.
Rc6 1398 som ensamt lok passerar på bron över Söderström på den s.k "Getingmidjan" med tåg 80108 från Örebro. Dessa broar är nya sedan förra sommaren då båda byttes ut.
Tågabs tåg 7053 från Stockholm mot Karlstad med Rc3 1066 främst rullar också över bron.
En numera mer vardaglig vy på samma bro med ER1 010 med tåg 955 mot Eskilstuna.
Två dagar senare den 13 mars hade man flyttat på guldbron i ett läge närmare kajen innan man skulle lägga den på sin slutliga plats.
Samma dag åkte jag och ett par vänner på kryssning till Helsingfors med Viking Lines Mariella och som synes i coronakrisens spår var det inte alls mycket folk ombord här.
Ett par dagar senare tog man denna båt och många andra ur trafik p.g.a att länder stängde sina gränser och man inte kunde upprätthålla någon passagerartrafik mellan länderna.
Först ut med denna begränsning var Tallinks Tallinn-linje följt av Riga-linjen och ett par dagar senare stängde man även Helsingfors-linjen och körde enbart frakttrafik på Åbo-rutten.
Viking Line gjorde samma begränsningar i sin trafik och ställde in trafiken med Cinderella och Helsingfors-trafiken liksom Birka ställde in sina kryssningar till Åland.
Nästa dag den 14 mars svängde HSL 461 runt i slingan vid Arabia i Helsingfors.
I närheten av nuvarande vändslingan i Arabia ligger den gamla vändslingan vid Tavastvägen.
HSL 432 på Tavastvägen invid platsen med gamla vändslingan till vänster.
Vid Skatuddens ändhållplats Flottisttorget kommer här HSL 459 som just kör runt i slingan och ska avgå mot Munksnäs.
Dubbla Östgötapendlar i Motala samtidigt är relativt ovanligt förutom på morgonen då ett tåg avgår 07.05 och nästa 07.23 och den 17 mars så stod de sida vid sida med varandra.
Det är X61 302 + 210 till vänster som ska avgå med tåg 18711/8712 mot Norrköping samt X61 205 till höger som senare ska gå som tåg 8801/8800 mot Norrköping.
Regnigt i Norrköping på morgonen den 18 mars.
X2-tåg 554 (annonseras 546) har just stannat till i Norrköping på kvällen med UB2X 2535 främst på kvällen den 26 mars.
Denna vagnen är alltså märkt X40000 för att visa skillnaden i miljöpåverkan mellan tåget och flyget då en flygresa enl. SJ mellan Stockholm och Göteborg motsvarar 40 000 tågresor på sträckan i koldioxidutsläpp.
Hector Rails godståg 41074 från Malmö gbg till Hallsberg rbg passerar utanför Boxholm med 143 060 + 143 046 som dragkraft den 29 mars.
En X11 mellan alla buskar i Boxholm på eftermiddagen den 29 mars. Det är X11 3187 som snart ska åka mot Tranås som tjänstetåg 97625 för att senare avgå vidare mot Nässjö.
En gammal stationsskylt i Boxholm.
Boxholms stationshus samma eftermiddag.
JLT-bussar i nya resp. gamla färgsättningen i Tranås på morgonen den 31 mars.
En gammal bro för Spexhultsvägen i Nässjö som kommer att rivas och ersättas med en ny bro en bit bort p.g.a denna är alldeles för smal den 31 mars.
Som synes är bron rätt smal och man kommer istället att ersätta denna med en helt ny bro en bit söderut istället.
Bron nedifrån sett från söder.
Ytterligare en bild på bron.
En sista bild för mars månad blir på tåg 14911 från Vännäs till Malmö gbg med Rc4 1143 som passerar under bron som ska rivas.