Inleder med en bild på en Reginamult i Norrköping den 4 mars och det är tåg 2135 från Sala mot Linköping som ankommer med X50 9002 + 9001.
På morgonen den 5 mars ankommer X2-tåg 517 från Stockholm mot Malmö till Mjölby. Detta tåget går enbart på måndagar och är nytt i denna tidtabellen.
Och dagen därpå, den 6 mars hade det snöat kraftigt under natten och därför var även stationen full av snö kl 5 på morgonen.
Senare på morgonen ser vi Lingmerths Buss 7164 i Tranås som ankommit från Österbymo på linje 630.
X11 3175 + 3173 har just ankommit Tranås som tåg 27600 från Nässjö och ska senare rulla tillbaka dit som tåg 27601 och sedemera fortsätter även tåget mot Växjö.
X61 209 står i snöovädret i Tranås och inväntar avgång som tåg 8808 mot Norrköping.
Diesel under tråd senare samma förmiddag i Tranås där Y32 1410 snart ska avgå med tåg 27607 mot Nässjö. Det var brist på elfordon i Krösatågstrafiken vid tillfället varför denna fick ersätta.
Det är den 9 mars och vi ser här Saga Rails tåg 20209 från Stockholm mot Linköping med X10 3181 som passerar strax norr om Norsholm och söder om Kimstad mellan Norrköping och Linköping.
Ytterligare en bild från samma plats på samma tåg.
Förflyttning till Kolmårdens station där Nobina 7478 ankommer på linje 432 från Norrköping mot Sandviken.
Här fanns även de gamla plattformsskyltarna uppsatta.
Så anländer tåg 238 från Norrköping mot Stockholm med Rc6 1388 främst till Kolmården.
Det blir tågmöte med södergående tåg 237 från Stockholm mot Norrköping med Rc6 1344 främst.
Tåget gör uppehåll inför vidare färd mot Norrköping.
Nobina 6681 lämnar Kolmården station för färd mot Norrköping.
Förflyttning till strax söder om Kolmårdens station där Rc6 1375 passerar med IC-tåg 10207 från Stockholm mot Malmö.
Sedan passerar X10 3181 förbi mellan Åby och Getå vid Björnsnäs med tåg 20210 från Linköping mot Stockholm.
På samma plats i snövädret ser vi senare tåg 239 Stockholm-Norrköping med Rc6 1415 främst.
Den 10 mars var jag i Växjö för att titta på det första upprustade Öresundståget, X31K 4310 som nu visades upp på ett par platser före det togs i trafik.
Som synes har tåget fått uppfräschad färgsättning med röda partier utanpå.
Mittdelen ser ut såhär.
Röda mattan var utrullad på plattformen då man kunde gå in och kolla i tåget.
Länstrafiken Kronoberg hade ett tält på plattformen där man b.la sålde rabatterade resekort och det lockade som synes en hel del personer.
En del av den nya inredningen som går i mörkgrått.
Även första klass-avdelningen var ombyggd med nya stolar liknande de som man har i MTR Express X74-sätt.
Även nya bagageplatser i mitten av tåget hade man byggt in.
X11 3170 stod uppställd på bangården i väntan på avgång mot Hässleholm.
Växjös stationsområde ska under några år nu byggas om och man river den nuvarande resecentrumbyggnaden för att bygga ett nytt kombinerat stads- och stationshus på samma plats.
Här ser vi en vy från bussplanen mot nuvarande stationsbyggnaden som alltså rivs.
Här ses den rakt framifrån från Klostergatan med den nu rivna Norra Järnvägsgatan i förgrunden.
Och här en vy från sidan vid Norra Järnvägstan.
Ingången från den östra sidan av stationsbyggnaden ses här.
Och precis när man kommit innanför dörrarna på östra sidan ser det ut såhär idag.
Inne i byggnaden finns även en trappa upp till ett café som inte håller öppet längre.
Och en vy när man kommit in i stationsbyggnaden från den västra sidan, dvs från bussterminalen.
Ut igen och upp i gångbron en bit, delen närmast stationsbyggnaden rivs när man bygger nya huset.
Här en vy ned mot Norra Järnvägsgatan från gångbron över spåren. Detta är snart historia.
Nuvarande bussterminalen jämte järnvägsstationen. Längre bort i mitten syns ett par vita baracker som kommer att utgöra en tillfällig stationsbyggnad under ombyggnationen.
Bergkvarabuss 1031 passerar över bussterminalområdet på väg mot Högstorp som linje 4.
Nästa dag den 11 mars ser vi återigen Saga Rails tåg, denna gången tåg 20211 på väg mot Linköping vid Getå med Braviken till höger.
Förflyttning till Norsholm mellan Norrköping och Linköping där först X61 203 passerar med tåg mot Motala.
Sedan ser vi återigen Sagas tåg mot Linköping som jag nu hunnit köra om imed uppehållet i Norrköping. Tåget passerar här också över den öppningsbara bron över Göta kanal.
Den 17 mars åkte jag med på Svenska Motorvagnsklubbens årliga vårupptaktsresa som snarare skulle gå i vinterlandskap än i dito vår.
Här växlas SMoK's två rälsbussar fram till plattform i Alvesta inför avgång mot först och främst Kalmar.
Skyltningen inför avgången från Alvesta, det är lite ovanligt med denna skyltning.
Det blir uppehåll för tågmöte i Emmaboda. Till höger ses vårt tåg mot Kalmar, i mitten X11 3136 som ska gå mot Kalmar och längst till vänster X11 3135 som var trasig.
Vårt tågmöte är tåg 334 från Kalmar mot Göteborg med Rc6 1384 främst som här ankommer Emmaboda.
Fyra tåg i Kalmar samtidigt, ja fem t.o.m då det står en Y2-vagn på spåret till vänster om oss.
Ja här var även Nässjö Järnvägsmuseum med sitt Ra 987 på besök och står uppställt på bangården.
Rc6 1341 ankommer slutstation Kalmar med tåg 323 från Göteborg.
På grund av nya säkerhetsbestämmelser så kunde vi inte köra vårt tåg ända in till bruksområdet vid Södra Cell i Mönsterås så det blev byte till buss ett stycke norr om Mönsterås.
Sedan är vi inne på Södra Cells område norr om Mönsterås och där fick vi en först en guidad busstur runt området för att senare gå in i fabriksanläggningen.
Ett par tankvagnar uppställda inne på området.
Det ryker lite lagom lätt sådär.
Sedan delades vi in i två grupper som fick gå och utforska anläggningen med hjälp av två guider. Då ljudvolymen är hög där inne så fick vi varsin högtalare med hörlurar att ha i öronen och lyssna på guiden.
Vi är tillbaka inne i centrala Mönsterås och vid stationen står vårt tåg uppställt inför återresan mot Blomstermåla och senare Alvesta via Berga-Hultsfred-Nässjö.
När vi hade nått Blomstermåla började det snöa...
..och det fortsatte att snöa på i Blomstermåla.
I Berga skulle man göra rundgång av vagnarna för att få ATC-fordon främst. Här är det Y7 1177 som ska göra rundgång och som synes har det snöat en hel del nu.
Utfarten mot Oskarshamn var rätt igensnöad då det inte gått några tåg här på ett tag.
Y7 1177 växlar in till spår 3 under rundgången.
Rundgången avslutad och 1177 är främst mot Nässjö och Alvesta när solen just tittade fram. Som synes är spår 1 helt igensnöad efter snöovädret som drabbat området.
Innan vi kan åka ska Y31 1424 ankomma med tåg 8561 Linköping-Kalmar.
Resan gick sedan i "snälltågsfart" till Nässjö med endast ett kort stopp i Hultsfred och här har vi ankommit slutmålet för min del, Nässjö.
Den 18 mars så har Saga Rails tåg från Stockholm just ankommit till Linköping och ska vända tillbaka efter någon timme.
Ett udda inslag söder om Linköping är X40 men den 19-20 mars gick snabbtåget till Jönköping (tåg 513-514-511-512) med X40 istället för ordinarie X55 p.g.a fordonsbrist.
På morgonen runt kl 7.20 den 20 mars ser vi här X40-3 3330 i tåg 512 från Jönköping mot Stockholm som strax rullar in i Mjölby.
Den 22 mars ser vi Y31 1426 + 1401 stå uppställda i Mjölby efter att tidigare ha kommit från Linköping och nu väntar på att avgå mot Nässjö som tåg 24497.
En gammal Setrabuss chartrad av biodlare på resa genom Sverige stod uppställd utanför stadshotellet i Mjölby på morgonen den 23 mars.
Senare samma dag är jag i Eskilstuna och vi ser här den enda 1 klass-vagnen i SSRT-målning som tidigare rullade uppe på Malmbanan men som vart arbetslös där uppe sedan Norrtåg började köra Regina i tågen.
Vagnen är SSRT/SJ A7 5261 och som sedan man slutade köra tågen på Malmbanan har varit reservuppställd i Luleå men nu är den inhyrd till SJ AB för att förstärka upp vagnsbristen i Mälardalen.
X12 3193 inväntar avgångstiden från Eskilstuna som tåg 2198 mot Västerås.
Dessa BYD ebussar är nya i stadstrafiken i Eskilstuna sedan augusti 2017 och här ser vi Transdev 0106 på Drottninggatan som kör linje 31, Servicelinjen.
Och en tio år äldre buss mot den förra är Transdev 3591 som här kommer på Drottninggatan på väg mot Mälarsjukhuset.
Ytterligare en busstyp i stadstrafiken är denna Volvo B9L, här Transdev 3667 också den på Drottninggatan på väg mot Borsökna.
Vi tar ytterligare en modell i trafiken som denna Scania Citywide, och det är Transdev 3532 som är på väg mot Torshälla på linje 1.
Transdev 3733 från 2008, en Volvo 8700 ser vi här på Drottninggatan när den strax ska svänga in på Rademachergatan.
Vi är på Rademachergatan där vi ser att Transdev 2635 just svänger in på väg mot Ekängen. Denna bussen har tidigare rullat i Göteborgsområdet.
Och på Rademachergatan kommer senare Transdev 3589 som just lämnat Fristadstorget på väg mot Skogstorp.
En stund senare ser vi Rc6 1359 främst som rullar in i Eskilstuna med tåg 10949 från Stockholm mot Örebro.
Och senare ser vi i motsatt riktning tåg 962 från Örebro mot Stockholm med Rc6 1362 som rullar in till Eskilstuna.
Sedan blev det förflyttning ut till Karlslund mellan Kungsör och Rekarne där vi ser tåget med den gråa A7'an igen draget av Rc6 1365, men denna gången är det tåg 10966 från Örebro mot Stockholm.
Ytterligare en bild på den gråa vagnen som här går främst i tåget.
Så kom bussen jag väntade på att fota, nämligen Transdev 3584 från 2004. Här har den ankommit till Resecentrum på linje 1 mot Torshälla.
Här rullar bussen förbi på Drottninggatan en stund senare.
Och här ser vi samma buss en sista gång när den passerar vid Valhalla och på Torshällavägen. Bussen ställdes sedemera av i februari 2019.
Den 24-25 mars var jag tillsammans med min flickvän och ett par vänner på en kryssning till Åland med M/S Birka (tidigare M/S Birka Paradise). Här ser vi henne före avgången från Stockholm.
M/S Birger Jarl ligger ankrad bakom Birka i hamnen.
En modell av båten vi åkte med fanns ombord.
Dagen efter den 25 mars var det riktigt fint vårväder ute i skärgården.
En buss från Bollnäs Busstrafik kommer här på den ganska trånga Fjällgatan ovanför Birkaterminalen, och strax svänger den ut på Renstiernas gata.
På vägen hem svängde vi förbi Tystberga där vi här ser Saga Rails tåg 20212 från Linköping mot Stockholm med X10 3181 passera.
Med en Blue X-vagn mitt i tåget, dvs en B11-vagn och draget av Rc6 1409 så ser vi blivande tåg 238 mot Stockholm i Norrköping den 27 mars.
Den 28 mars ser vi DLL 3100 (F.d Tb) uppställd i Mjölby redo för rundgång efter att ha kommit från Hallsberg som tåg 32183 och ska fortsätta vidare mot Vikingstad som tåg 32184.
Senare samma eftermiddag passerade 119 006 förbi Mjölby med Hector Rails tåg 41043 från Hallsberg rbg mot Malmö gbg.
Det var under påskhelgen sedvanliga avstängningar av trafiken på flertalet platser i Sverige p.g.a banarbeten och den 30 mars var jag ute och fotade lite av Tåg i Bergslagens omledningar.
Då det var avstängt mellan Mjölby och Hallsberg av samma anledning så körde man istället Tåg i Bergslagens tåg till Linköping via Katrineholm/Norrköping istället för till Mjölby.
Här ser vi blivande tåg 80388 (annonserat som tåg 28168) stå och invänta avgångstiden kl 08.00 från Linköping och därmed det första TiB-tåget från Linköping.
Ytterligare en bild på vagnen X51 9021 före avgångstiden i Linköping.
Och här en bild på vagnen där vi även ser plattformsskyltningen ovanför.
Uppehåll i Norrköping för tåg 80388 mot Hallsberg och vidare mot Gävle.
Vi är i Hallsberg där Rc6 1417 står framkört att avgå med tåg 10116 mot Flemingsberg (inte Stockholm p.g.a banarbeten).
Ytterligare två Rc-lok på personbangården inväntar kommande arbetsuppgifter.
Fyra loktåg (ja, det är två i mitten) i Hallsberg.
X51 9011 har fortfarande spår av sin färgsättning från X-tåget. Här är den i Linköping mellan tågen 80307-80352 runt kl 12.
Med Stångån i förgrunden ser vi X51 9011 samt ett X2-sätt i Linköping senare samma dag.
Och här avgår X51 9011 igen från Linköping och rullar på bron över Stångån med tåg 80352 (annonserat 28152) mot Hallsberg och sedan vidare mot Mora.
X51 9022 passerar Tekniska Verken vid Katrineholm och kör precis in i triangeln från Västra stambanan mot Södra stambanan.
Förflyttning till Vingåker där X51 9008 rusar igenom med tåg 50086 (annonserat 28171) på väg mot Linköping.
Och därifrån var X51 9020 på väg med tåg 80345 (annonserat 28174) på väg vidare mot Hallsberg när det här passerar Vingåker.
X51 9022 passerar återigen norrut men denna gången vid Graversfors norr om Norrköping/Åby med tunnlarna i bakgrunden, här med tåg 80348 (annonserat 28178) mot Hallsberg.
X12 3192 + 3193 ser vi senare passera Månstad strax norr om Kimstad med tåg 2143 från Sala till Linköping.
Samma vagnar på samma plats igen fast närmare mig. Dessa vagnar i den färgsättningen med Transitio som ägare fasades ur denna trafiken i december 2020.
Den sista bilden från dagen och för denna månaden blir denna på X51 9012 som passerar Göta kanal vid Norsholm mellan Kimstad och Linghem med tåg 80383 (annonserat 28173) mot Linköping.