Vi inleder den 4 mars i Motala där Nässjö Järnvägsmuseum gör uppehåll på kvällen med Rc4 1156, detta var en s.k "hemlig resa" där man besökte ett par ställen som resenärerna i förväg inte visste vart.
Samma tåg i Motala men med en ovanlig skyltning. Tåget var påväg mot Nässjö men för att luras lite så valde man en annan skyltning.
Östgötapendeln började köra multipel X61 i vissa avgångar den 27 februari och ett av dessa tåg fångade jag på bild här strax utanför Skänninge den 6 mars.
X61 201 + 212 passerar en åker strax före Skänninge med tåg 18741 Motala-Mjölby (vidare som 8742 mot Norrköping).
Det blir ett långt tåg när man kör mult, som här i Mjölby den 7 mars då X61 208 + 211 just stannat till med tåg 8717 från Norrköping.
Den 9 mars gick ytterligare en X60B-transport från Tyskland via Trelleborg upp till Stockholm, denna gången var det X60B 6114 som transportkördes och ses här i Mjölby.
Mellan 10-19 mars pågick ett spårbyte på spårvägen vid hållplats Bastuban i Norrköping vilket gör att spårvagnarna på linje 3 ersätts med buss mellan Folkets park och Klockaretorpet.
Jag var ute den 17 mars och fick ett par bilder på de äldre Volvobussar som trafikerade ersättningen. Först kommer här Transdev 3580 mellan hållplatserna Klockaretorpet och Torsten Fogelqvists gata påväg mot Folkets park.
Vid ungefär samma plats fast åt andra hållet kommer 3571 mot Klockaretorpet.
3579 ankommer ändhållplatsen Klockaretorpet på Moa Martinssons gata.
Vänder jag på mig mot där jag stod innan så kan man se en liten vändplan man byggt för bussarna så de smidigt ska kunna vända tillbaka igen.
3580 återigen, denna gång vid hållplats Bastuban felskyltad påväg mot Folkets park.
Och vänder jag på mig så kommer strax 3571 mot Klockaretorpet.
3571 närmar sig Folkets park.
Vid Folkets park är det alltså byte mellan spårvagn och buss.
Här står M97 63 till vänster redo att släppa på passagerare som kommer med den bakersta bussen och den högra (M06 38) har just släppt av folk till den främsta bussen som strax avgår mot Klockaretorpet.
Nu har bussarna bytts ut en stund senare, så här står nu Transdev 3576 redo att avgå mot Klockaretorpet. I bakgrunden ankommer 3580.
Arbetet då? Jo det fick jag också ett par bilder på. Mellan SMHI och Bastuban under bron för Gustaf Janzéns gata sitter detta "skydd" och start för arbetet.
Här ser man mer vad som har bytts invid hållplatsen Bastuban.
Och en bild närmare hållplatsen på arbetet.
Uppställda X10-sätt vid Älvsjödepån utanför Stockholm den 22 mars, det är numera ovanligt sedan vagntypen slopades i SL-trafiken.
Jag var alltså i Stockholm den 22 mars för att fota lite inför sommarens förändringar när pendeltågen börjar trafikera Citybanan och därmed gå på andra spår in mot Stockholm.
Vi börjar vid Årstaberg där man håller på att bygga ny uppställningsbangård för persontåg inför att man stänger av "Getingmidjan" Stockholm S-Sthlm C för arbeten ett par somrar på raken.
På förra bilden kunde man ana nya bron "Älvsjöbågen" på vilken fjärrtågen in mot Stockholm kommer att gå från sommaren 2017 då Citybanan öppnar och därmed trafikerar de då ej längre detta spåret som tåget på bilden kör på.
Vi ser Rc6 1418 med tåg 224 från Norrköping mot Stockholm.
X74 005 passerar strax Årstaberg med tåg 2024 från Göteborg. Även detta tåg "flyttar upp en våning" från sommaren.
Jag påbörjar vandringen och dokumenationen av det som idag är vanligt men som blir ovanligt.
Här kommer ett södergående pendeltåg med X60 6052 på nuvarande södergående pendelspåret som senare blir det norrgående fjärrspåret.
Pendeltågen flyttar till spåren som går närmast mig i bild och södergående till det högra av de.
En X2'a som senare kommer att gå ner från bron som ses till vänster i bild. Detta är tåg 10524 från Malmö till Stockhom som strax kör ut på nya Årstabron.
Så är vi vid Årstabron där ett södergående fjärrtåg, tåg 229 mot Norrköping med Rc6 1389 är främst och man har fått med sig en A11-vagn. Fjärrtågen kommer att fortsätta köra på gamla bron här.
X60 6023 + 6058 med pendeltåg mot Södertälje passerar bron på pendelspåret. Pendeltågen flyttar som bekant till andra Årstabron från sommaren 17.
Ett ensamt lok, Rc4 1194 rullar strax därefter över på Årstabron.
Regionaltågen mot Eskilstuna körs numera enbart med loktåg och med två lok i vardera ände. Här kommer ett sånt tåg, tåg 929 med Rc6 1362 främst över bron.
X60B 6085 + 6112 passerar en stund senare den gamla Årstabron påväg mot Västerhaninge. Här har man snart åkt sista pendeltåget på den bron.
X60B 6107 + 6100 passerar även de över bron en stund senare påväg mot Södertälje.
Vi tar liknande bilder på snart historiska saker, nämligen fjärrtåg på nya bron, de kommer att flytta över till gamla Årstabron då Citybanan öppnas.
Här kommer tåg 226 från Norrköping med Rc6 1422 främst.
En stund senare kommer tåg 932 från Arboga och Eskilstuna med ett lok i vardera ände. Främst var det Rc6 1376 och sist Rc6 1372.
Pendeltåg på fjärrspåret är just när detta skrivs ovanligt men kommer att bli vardag framöver. X60 6066 kommer här på fjärrspåret norrut p.g.a signalfel.
Två som helt byter plats med varandra när Citybanan öppnar. Ett pendeltåg är påväg söderut samtidigt snabbtåg 21526 från Köpenhamn är påväg in mot Stockholm.
Ytterligare en X2 som snart byter spår här. Detta är tåg 426 från Göteborg.
X60 6065 + 6012 rullar ut från Stockholm Södra och passerar Tantolunden påväg mot Södertälje. Södergående pendeltåg kommer att köras på spåret till vänster om detta när Citybanan är klar.
Biljetthallen vid Stockholm Södras södra uppgång kommer att genomgå upprustning inför Citybanan. Såhär såg det ut denna dagen.
Okänd X60 gör uppehåll vid Stockholm S påväg mot Södertälje. I samband med Citybanan så slutar man att stanna vid den plattformen det tåget står vid och alla pendeltåg kommer istället att stanna vid plattformen som jag står på.
X60 6067 har stannat till på spår 4 på Stockholm S påväg mot Nynäshamn och alltså vid plattformen som inte kommer att användas av pendeltåg.
Ytterligare en bild på tåg vid samma plattform, och nu är det X60 6008 mot Södertälje som stannat till på spår 3.
Nu har vi då kommit ut till sträckan där pendeltågen inte alls kommer att gå från sommaren 17 då de flyttas ned en våning.
Här är det X60 6003 som kommer ut ur Södertunneln efter Stockholm S och kör strax upp vid Riddarfjärden påväg mot Stockholm C och Bålsta.
En stund senare dyker även X60 6044 upp ur tunneln påväg mot Märsta.
Vi vänder oss om och ser strax X60 6074 + 6062 med tåg mot Södertälje.
Även detta extratåg, tåg 99077 från Hagalund till Göteborg med Rc6 1398 främst passerar uppe på bron. Det har med sig både sov- och liggvagnar mot Göteborg.
X60 6010 rullar förbi Gamla stan påväg in mot Stockholm C och sedan vidare mot Kungsängen.
X60B 6107 + 6100 såg vi tidigare på dagen, här har de just startat från Stockholm C påväg söderut, mot Södertälje.
Och några minuter senare så startar även X60 6009 med okänd kamrat från Stockholm C, men de är påväg mot Västerhaninge istället.
Ytterligare en bild från Riddarfjärden och denna gången är det X60 6027 som just startat från Stockholm C påväg från Uppsala mot Älvsjö.
X60 6012 + 6065 rullar över Riddarfjärden påväg mot Bålsta.
Med Stockholm C i bakgrunden rullar här X60 6057 + 6047 ut mot Södertälje.
På andra sidan vattnet ser vi snart X60B 6090 + 6093 påväg in mot Stockholm C och slutligen mot Uppsala.
T44 344 är påväg in mot centralen samtidigt som Keolis 4019 kämpar sig upp för backen påväg mot Hornsberg.
Stockholm C sett från Centralbron och här ska man i framtiden däcka över så man inte kommer kunna titta ner på spåren från bron.
Spärrarna ner mot pendeltågen sett från ingången vid Klarabergsviadukten. Här fotat från norr.
Och här i samma biljetthall men södra ingången och spärrarna som försvinner när pendeltågen flyttas ned till Citybanan.
Norra ingången med spärrar och nedgång till plattformarna. Jag fotade spärrlinjen i gångtunneln under centralen i maj 2017.
Här var vi inne i slutfasen av X10 i Stockholms pendeltågstrafik och därför fanns det inte många såna i Älvsjö, men ett tåg ska snart avgå mot Kallhäll.
Här kommer det, tåg 2344 mot Kallhäll bestående av X10 3153 + 3133 + 3186 + 3154 och det passerar här vid Gamla Bromstensvägen strax före Spånga.
X40-3 3330 främst i tåg 177 från Göteborg mot Stockholm passerar en plankorsning för gång- och cykeltrafik strax efter Spånga mellan Bromstensvägen och Fristadsvägen.
Återgående X10'or i tåg 2347 från Kallhäll mot Nynäshamn passerar förbi samma plats. Detta var den sista bilden jag tog av X10 i ordinarie trafik i Stockholm.
Leveranskörsning av X60B 6115 skedde den 23 mars och här passerar man Mjölby norrut.
Den 25 mars var jag med på Svenska Motorvagnsklubbens vårupptaktsresa som detta året gick till Skåne med X16 (eller YBoa6 som den egentligen heter) 960 och som här rullar fram till plattform i Alvesta.
X11 3170 avgår från Alvesta i riktning mot Växjö med tåg 7554 från Hässleholm.
Vårt tåg gör uppehåll i Tyringe mellan Hässleholm och Helsingborg för tågmöte.
X61 042 rullar in till Tyringe med tåg 1814 från Helsingborg till Hässleholm.
Så gjorde vi ett kortare fotostopp i Perstorp.
Uppehåll för tågmöte i Klippan en stund senare.
Mötet kommer här i form av X61 062 i tåg 1816 mot Hässleholm.
Det vart senare förbigång vid den nya stationen i Kvidinge mellan vårt tåg och X61 042 som vi såg tidigare, nu i tåg 1817 från Hässleholm till Helsingborg.
Uppehåll i Hasslarp...
..för att dokumentera dessa numera sällsynta signaler.
Riktningsbyte i Ängelholm en stund senare efter att ha åkt via Kattarp.
Under vårt lunchuppehåll i Åstorp kommer strax ytterligare en kändis, X61 062 och denna gången i tåg 1819 mot Helsingborg.
Vår vagn i Åstorp före avgång tillbaka mot Alvesta via b. la Teckomatorp-Marieholm-Eslöv.
Uppehåll i Billesholm där man byggt plattformar inför kommande Pågatågstrafik.
X16 960 framför stationshuset i Billesholm. En jämförelsebild från aug 2012 från samma plats finns här från när SMoK körde sin Skåneresa.
Som synes är det en del arbeten kvar innan man är helt klar.
Nästa ställe vi passerar som ska få Pågatågsuppehåll inom en framtid är Kågeröd där man inte byggt några plattformar ännu.
Ytterligare ett ställe på banan ska få station med uppehåll och det är i Svalöv där man inte byggt något alls ännu.
X16 960 framför stationshuset i Svalöv.
Hela stationsområdet sett från bakhytten på vagnen.
Uppehåll vid den nybyggda plattformen i Marieholm mellan Teckomatorp och Eslöv som tidigare var skarvspår men som nu genomgått en ordentlig upprustning.
Sedan var vi framme i Eslöv där vi skulle byta färdriktning för färden upp mot Alvesta.
Vi är tillbaka i Alvesta och tackar återigen SMoK för en väl utförd resa.
I Borås skedde operatörsbyte från gamla anrika Borås Lokaltrafik AB (BL) till Nobina i början av april och med det försvann en del busstrafik och bussar. Jag var i Borås den 27 mars för att dokumentera lite innan de försvann.
Här är vi vid området Tullen som förlorade busstrafiken den 2 april då nya ledbussarna på linje 2 inte klarar de tajta kurvorna i de smala kvarteren här.
BL 092 har här lämnat hållplatsen Fritidsgården och kommer här på Vintergatan påväg mot först Tullatorget och sedan in mot stan.
Nu har jag förflyttat mig in på gatan som anades svänga av åt höger på förra bilden som är Karlsbergsgatan, och här kommer då BL 047 som strax stannar till vid ändhållplatsen med samma namn.
Omskyltad vid Karlsbergsgatans hållplats som dras in från 2 april. Även bussen försvann i samband med operatörsbytet.
Samma buss har nu svängt runt kvarteret och kommer här strax till hållplats Fritidsgården påväg in mot stan.
BL 091 på Tollstorpsgatan och den svänger strax vänster in mot Karlsbergsgatan.
Och här har den stannat till vid hållplats Fritidsgården.
BL 096 på Furulundsgatan när den strax svänger ut på Fjällgatan.
Och från Fjällgatan kommer här BL 048 påväg in mot Furulundsgatan och Tullen. Numera fortsätter bussarna här rakt fram mot vänster i bild.
BL 060 på Furulundsgatan som inte längre har någon busstrafik.
Sista bilden från Tullen på 048 som just lämnat hållplats Tullatorget påväg in mot stan och Trandared.
En buss som inte blir historia, men däremot trafikeras linje 1 mestadels med nya ledbussar och boggibussar.
Här kommer BL 054 på Bergslenagatan strax före Knalleland på linje 1 mot Hässleholmen. Tror inte föraren ville vara med på bild...
Dessa MAN-bussar från 2004 försvinner från trafiken i med Nobinas övertagande, och här är det BL 072 som ankommer Knalleland på linje 1.
På samma linje fast åt andra hållet kommer snart BL 074, och här rullar den ut från hållplats Knalleland.
Ytterligare en busstyp som försvann från Borås den 2 april var dessa mindre Neoplan Centroliner som trafikerade de s.k servicelinjerna 10-16 i Borås.
På Allégatan kommer här BL 724 som här gick på linje 10 mot Södra torget.
På bussgatan Backadalsstigen kommer här BL 723 på linje 11 mot Brotorp. Både bussen och busstrafiken på bussgatan mellan Bergsätergatan och Söderåsgatan är historia nu när Nobina tagit över busstrafiken.
BL 724 mot Södra torget på den lilla bussgatan mellan Vedensgatan och Salängsgatan. Denna bussgata förlorade också busstrafik den 2 april.
En kort stund senare kommer även 725 fast på linje 10 också den mot Södra torget.
Ytterligare en som försvann från trafiken var BL 041 som här rullar in till Södra Älvsborgs sjukhus på linje 8 mot Hulta ängar.
På femman mot Ängsgården gick denna gång BL 039.
En linje som lades ned var linje 4 som gick mellan sjukhuset och Trandared. Här är det BL 091 på linje 4 som närmar sig ändhållplatsen vid sjukhuset.
BL 071 på Brämhultsvägen när den strax kör in till sjukhuset.
BL 725 gick denna dagen på linje 13 mot Norrmalm och kommer här till hållplats Engelbreksgatan 72, här går det idag inga bussar.
Samma buss lämnar hållplatsen.
Sedan ser vi den igen fast denna gången vid Ynglingagatan när den går på linje 13, nu mot Södra torget.
Möte mellan två försvinnande bussar från staden på samma linje. BL 072 ankommer Södra torget påväg mot Hässleholmen och 077 till höger lämnar densamma mot Sjöbo.
BL 039 på linje 5 mot Ängsgården ankommer strax hållplats Hässle torg.
725 som vi såg ovan, fast denna gången är den påväg mot Trandared på linje 10 när den kommer här på Åsvägen nära hållplats Hässle torg
En avslutande bild från Borås på BL 074 som vänder vid ändhållplatsen på linje 1, Brämhults idrottsplats och avgår strax mot Sjöbo igen.
Den 28 mars transporterades en kroatisk motorvagn från Gredelj som Inlandsbanan lånade en vecka för att visa upp moderna tåg på banan.
Jag fotade transporten norrut som gick från Trelleborg till Mora som tåg 37022. Här passerar Rc4 1175 med den röda motorvagnen på kroken utanför Skänninge.
En närbild på motorvagnen.
En närbild på mittdelen.
Mätvagnen IMV200 2011 + Rc3 1066 passerar Godegård senare samma eftermiddag i god fart söderut.
En stund senare så passerar Inlandsbanetransporten genom Godegård vidare norrut.
En bild på änden av motorvagnen i Godegård och därmed avslutar vi mars månads sida.