Inleder månaden med X11 3134 påväg från verkstad i Västerås som passerar Mjölby påväg mot Nässjö.
X61 409 gick den 3 mars b .la i tåg 7298 Nässjö-Göteborg. X61 i denna färgsättningen är mycket ovanlig på sträckan till Nässjö men här hade den satts in p.g.a fordonsbrist.
Transitios X11 3174 i tåg 23188 från Nässjö påväg upp mot verkstan i Motala ser vi här i utkanten av Mjölby den 4 mars.
X14 3190 stod senare samma kväll i Mjölby, den tillhör numera Tåg i Bergslagen och var påväg till Malmö för revision. Tyvärr är vagnen klottrad vilket är mycket tråkigt.
Nästa dag den 5 mars är X14 3234 påväg upp mot Borlänge efter revision i Malmö. Även denna vagnen tillhör Tåg i Bergslagen och här möter vi den utanför Boxholm.
Samma vagn står här uppställd i Mjölby i väntan på avgång mot Borlänge.
X14-vagnen känner sig nog hemma här tillsammans med sina yngre syskon. Här fyra tåg i Mjölby samtidigt.
Påväg upp mot Umeå den 10 mars så stannar jag till en stund i Stockholm och här ser vi Y31 1403 påväg från Hagalund mot Nässjö efter hjulsvarvning som passerar vid Gamla stan.
Denna vagnen tillhör numera Västtrafik och trafikerar Kinnekullebanan.
Under vardagar den våren avgick pendeltågen till Uppsala från spår 19 på Stockholm C mitt på dagen p.g.a div banarbeten m.m. Här inväntar X60 6052 på avgång mot Uppsala.
Uppehåll i Sundsvall på vägen upp mot Umeå i det fina eftermiddagsljuset.
Framme i Umeå senare på kvällen. Dessa B9-bussar fick behållas i det nya trafikavtalet från Nobina till Transdev som trädde i kraft i juni 2016. Här inväntar Nobina 6910 på avgång från Renmarkstorget.
Jag kommer att skriva ut vilken operatör som körde bussarna då jag tog bilderna, dvs Nobina.
Y31 1429 med tåg 7488 mot Lycksele ska just starta från Umeå C samma kväll.
En buss som numera är borta ur trafiken i Umeå är Nobina 5734 som här väntar på avgång mot Ersmark från Vasaplan.
Ny dag, det är den 11 mars och jag ska dokumentera av stadsbusstrafiken i Umeå med de äldre bussarna som ännu rullade.
Denna buss rullar fortfarande i Transdevs regi i stan, det är Nobina 6916 som lämnar hållplatsen Renmarkstorget påväg mot Ö Ersboda.
Vasaplan en liten stund senare med en hoper skara bussar som väntar på avgång eller redan är påväg. OmniCity'n längst till vänster rullar inte längre i stan liksom bussen bakom den och den i mitten.
Vi förflyttar oss till hållplatsen Magistervägen i området Ålidhem där vi ser Nobina 6911 på linje 8 som tar omvägen via stan mot Ö Ersboda.
En som är borta ur leken i Umeå är Nobina 5730 kommer mellan hållplatserna Magistervägen och Ålidhems centrum påväg mot Ersmark.
En annan som är borta från trafiken är Nobina 6927 som ses på samma plats fast åt andra hållet.
En nygammal Stockholmare, nämligen Nobina 0084 lämnar hållplatsen Kolbäcksvägen mot Carlshöjd. Denna bussen tillsammans med sina systrar ur samma serie som rullade i Umeå är nu tillbaka i Stockholmsområdet igen.
0083 på Riksvägen strax före hållplatsen Tegs Centralskola.
En som inte är kvar i stadstrafiken i Umeå heller är denna, Nobina 6941 som vi ser på Kyrkbron/Tegsvägen påväg mot Söderslätts handelsområde.
5692 skyltar om till linje 2 strax före Vasaplan och fortsätter mot Ersboda handelsområde. Den kommer som linje 4 från det nya Söderslätts handelsområde.
Nobina 6929 är också borta ur trafiken i Umeå och rullar just nu på Arlanda. Här avgår den Paradisgränd i Umeådalen påväg mot Ö Ersboda.
6925 ser vi vända vid ändhållplatsen Paradisgränd ute i Umedalen.
Interiörbild från 6925. Det var ett tag sedan man såg denna inredningen.
6915 ankommer även den till ändhållplatsen på linje 1, nämligen Paradisgränd/Umedalen och har redan skyltat om inför återresan.
Vi förflyttar oss nu till området Nydala och ser 6924 på Mariehemsvägen strax före hållplatsen Nydala.
Några minuter senare passerar även 6197 förbi på samma ställe, dock på linje 2.
Så är vi vid sjukhusområdet och ser 5353 när den är påväg ner mot Vasaplan.
0083 får köra först, bakom den så väntar 6925 på att köra in till sjukhuset.
Och här har 6925 kommit fram till hållplatsen vid sjukhuset och lastar passagerare.
Nobina 5357 lämnar sjukhusområdet påväg mot Innertavle.
En liten stund senare lämnar även 6927 för att åka mot Ö Ersboda.
7453 på Blå vägen och den svänger här genom rondellen ut mot Sjukhusbacken.
X11 3112 rullar in till slutstation Umeå Ö med tåg 7471 från Vännäs och ska senare vända tillbaka dit.
X11 3112 inväntar avgångstiden från Umeå Ö som tåg 7472 mot Vännäs.
När Y31 1429 med tåg 7485 från Lycksele rullar in till Umeå Ö så kan X11'an så avgå mot Vännäs.
Så börjar det skymma så sakteliga när 0095 har lämnat hållplatsen Hermelinvägen i området Mariedal.
Nobina 6941 kommer här körandes på bussgatan Älgvägen på linje 2 mot Ersboda handelsområde.
Nästa buss på samma ställe är 5731 mot Ersboda handelsområde.
Vi förflyttar oss lite till hållplatsen Hermelinsvägen där 6928 just blinkar ut.
Det har börjat mörkna rejält när Nobina 6924 slutligen ankommer ändhållplatsen på linje 1 vid Ö Ersboda.
En stund senare vid Vasaplan är Nobina 6926 påväg mot Carlshöjd och lastar här passagerare.
Så är det en ny dag, det är lördag morgon den 12 mars runt kl 8 och i morgondiset ser vi återigen 6928 som lämnar Vasaplan.
5357 stannar till en kort stund vid Vasaplan.
6911 korsar här Döbelnsgatan.
5734 korsar samma gata i motsatt riktning.
6916 vid hållplatsen Fabriksgatan.
6912 svänger här in på Fabriksgatan.
Så ser vi 5353 på Fabriksgatan påväg mot Strömpilen.
En avslutande bussbild på 6918 som svänger ut från Fabriksgatan ut på Storgatan.
Så har det blivit dags att åka söderut igen med X55 3358 som här inväntar avgång från Umeå C med tåg 575 mot Stockholm.
En snabbild från Stockholm C med X60 6032 påväg mot Nynäshamn. Snart är detta historia då tågen börjar trafikera Citybanan.
Senare samma eftermiddag ser vi Transdev 3567 på linje 3 mot Vidablick i Norrköping. Det var spårarbeten på Saltängsbron i centrala Norrköping där spårvagnarna länge
har kört över med 10 km/h som högsta hastighet, här åtgärdade man det och då måste också spårvagnstrafiken ställas in över bron och man kör därför dessa äldre Volvobussar som ersättning.
På samma linje fast åt andra hållet ser vi Transdev 3577 påväg ut mot Klockaretorpet.
Så är vi ute vid Kvarnberget/Ringdansen på eftermiddagen den 13 mars och vi ser här Transdev 3571 som lämnar ändhållplatsen Kvarnberget påväg mot Fridvalla.
3566 har just lämnat hållplatsen Ringdansens centrum och ska bara runda kurvan och nedförsbacken bakom mig och kommer då fram till ändhållplatsen Kvarnberget.
Samma buss är här påväg tillbaka mot Fridvalla och vi ser den på nästan samma ställe som förut, den är strax framme vid Ringdansens centrum.
På nedförsbacken mot ändhållplats Kvarnberget ser vi Transdev 3583 som nästa buss.
En avslutande bild när samma buss har vänt runt på vändplatsen längre upp och ska avgå tillbaka mot Fridvalla.
I februari gick jag längsmed det som finns kvar av Mjölby-Hästholmens järnväg i form av industrispår närmast Mjölby. Spåren till Väderstad/Hästholmen/Ödeshög revs i etapper under 1980-1990-talen.
Här ser vi den gamla banvallen strax utanför Mjölby invid Viringeområdet i riktning mot Mjölby den 16 mars.
F.d spåret närmare Mjölby riktat mot Hästholmen där den korsar ett nuvarande elljusspår.
En gammal lastkaj finns utmed det fd spåret.
Bliva Buss 8047 ser vi här på Hallevadsgatan vid hållplats Lockarpsgatan när den går på stadsbusslinje 355.
Den 17 mars hade man börjat riva det gamla stationshuset i Fiskeby söder om Norrköping efter att de stått förfallet i flera år.
Railcares TMY 1150 tillsammans med en mätvagn stod uppställd i Norrköping samma dag. I bakgrunden ser vi TMY 1111 med en vagn.
En vardagsbild från Skövde den 19 mars. X40 3304 med tåg 50175 mot Göteborg får möte med X55 3357 i tåg 10470 Göteborg-Stockholm.
Resans mål var Borås varifrån jag dagen efter skulle åka med SMoK's vårupptaktsresa ner till Skåne. Här är det dock lördagskväll och Rc6 1384 med tåg 344 Kalmar-Göteborg.
SMoK's rälsbuss YBoa6 (eller X16 som jag skriver hädanefter) 960 rullar in till Borås från Skåne för att släppa av folk innan man fortsätter mot Värnamo.
Här har man bytt ände för att gå Kust till kustbanan ner till Värnamo.
Det är ny dag och den 20 mars i Borås på förmiddagen och vi är på Allégatan invid hållplats Hötorget och här kommer BL 25053 körandes mot Hedvigsborg.
Borås Lokaltrafik försvinner som trafikutövare av stadstrafiken i Borås under 2017 och Nobina tar över trafiken. Därmed är en saga all för kommunägd lokaltrafik här, då Borås Lokaltrafik funnits sedan 1945.
Dessa små Neoplan Centroliner som rullat i Borås sedan 2004 försvinner från trafiken imed Nobinas övertagande. Här är BL 25 723 påväg mot Trandared på Allégatan.
BL 25724 ser vi också på Allégatan påväg mot Södra torget. Även denna bussen försvinner i den nya upphandlingen.
BL 25052 stannar till vid hållplatsen Borås Resecentrum påväg mot Hulta ängar.
Här ankommer X16 960 till Borås från Värnamo för en tur via Viskadalsbanan ner till Trelleborg.
Vi körde direkt till Varberg och här ser vi tre tåg vid sidan av varandra, det är från vänster X2-tåg 485 Göteborg-Malmö, X12 3195 i tåg 3876 mot Uddevalla och vårt tåg med X16 960.
Och här har vi nått Ängelholm då X61 033 ankommer med tåg 1615 från Förslöv till Helsingborg. 033 var en av de vagnarna som Tåg i Bergslagen lånade in till sin trafik mellan Västerås-Fagersta-Ludvika fram till november 2015.
Rd2 1077 med tåg 5158 från Malmö godsbangård till Sävenäs rangerbangård kommer från Åstorpshållet och däråt ska vi strax åka.
Vi är nu i Östra Grevie längs Trelleborgsbanan och väntar på tågmöte med ett Pågatåg.
X61 052 ankommer med tåg 1770 från Trelleborg mot Kävlinge här till Östra Grevie.
Framme i Trelleborg där vårt tåg står på spår 1 i banhallen.
Under vårt lunchuppehåll i Trelleborg så hade vi utsikt över hamnen och här ankommer TT Lines M/S Nils Dacke från Swinoujscie i Polen.
Det blir som en liten fotokörning då X16 960 rullar ut ur banhallen för att ställa sig på spår 2.
Och här kör man in i banhallen igen, fast denna gången på spår 2.
Vårt tåg strax före avgång från Trelleborg tillbaka mot Värnamo.
Det blir sedan uppehåll i Västra Ingelstad för tågmöte med ett Pågatåg.
Här ankommer det, det är återigen X61 052 fast denna gången i tåg 1771 från Kävlinge till Trelleborg.
Ett uppehåll gjordes vid den gamla hållplatsen Östervärn (en gång i tiden Lundavägen) i Malmö där Pågatågen till Ystad/Simrishamn stannade fram tills 2009.
Från en banhall till en annan så har vi här ankommit Malmö C och kör körriktningsbyte för vidare färd norrut längs stambanan till Alvesta och sedan till Värnamo.
Kort uppehåll även i Alvesta för körriktningsbyte. Skyltningen stämmer nog inte riktigt för vårt tåg.
Framme i Värnamo och sista bilden från denna resan på vårt tåg som ankommit på spår 4A. På spår 3A står X14 3239 och väntar på avgångstid som tåg 17669 mot Alvesta. I bakgrunden står X14 3230 och väntar på sin avgångstid.
Den 22 mars passerar X11 3174 + 3168 förbi Mjölby med tåg 23385 från Karbenning till Nässjö. 3168 havererade i Karbenning när den skulle gå ner till Nässjö från Västerås för egen maskin ett par dagar innan så 3174 fick åka och hämta hem haveristen.
3168 var vid denna tiden bland de enda Krösavagnar som fortfarande hade kvar gamla lila Pågatågsfärgsättningen.
En ytterst dålig bild från Motala den 23 mars där ett norskt BM73-sätt passerade förbi.
Det är tidig morgon den 25 mars och Y31 1401 står uppställd på spår 6 i Linköping.
Inte långt från stationen i Linköping låg Priso Matmarknad. Denna byggnad är numera riven och hela området ska få nya lägenheter här.
X12 3193 ska gå som tåg 80020 (annonserat 12123) till Hallsberg och inväntar här avgång i Linköping. Direkttåg Linköping-Hallsberg är ovanligt och förekommer inte nu.
P.g.a banarbeten i Stockholmstrakten under påskhelgen så körs vissa tåg i andra upplägg än normalt. Ett exempel på detta är direkttåg Linköping-Norrköping-Hallsberg/omvänt via triangelspåret i Katrineholm, något spår som inte används planenligt av resandetåg. Anledningen till detta tåget är att resenärer till Göteborg ska
kunna ha förbindels även under banarbetet.
Uppehåll i Norrköping med ovanlig skyltning för platsen.
Här har vi just ankommit till Hallsberg.
Ett snabbt hopp till Katrineholm där vi ser samma vagn igen i triangelspåret direkt från Västra stambanan till Södra stambanan.
X12 3193 i tåg 80022/23 (annonseras som tåg 11224) påväg från Hallsberg mot Linköping kör här genom triangeln.
Lediga loktåg i Hallsberg senare samma dag.
En stund senare ankommer X12 3192 med tåg 80589 (annonseras som 12131) från Linköping till Hallsberg.
Föraren har bytt ände inför återresan till Linköping.
Vidare med X2-tåg på ovanliga spår mot Stockholm. Här passerar vi Fellingsbro mellan Frövi och Arboga på en linje där det går mycket begränsad trafik.
X2-möte i Västerås är något som också är ovanligt.
En panoramabild från Södertälje hamn för att kunna få med hela Snälltåget som utgick härifrå på samma bild.
Två ovanliga och en vanlig i Södertälje hamn. Anledningen till att Snälltåget utgick härifrån var p.g.a banarbetena i Stockholm.
X40-3 3312 står uppställd i Södertälje hamn och anledningen till det var att det inte fanns plats vid Flemingsberg p.g.a arbetena i Stockholm.
Struktons TMY 9505 passerade Mjölby den 26 mars.
Den 27 mars var jag i Vingåker och här ser vi X52 9016 i tåg 80589 från Linköping till Hallsberg passera. Detta tåget kördes med X12 de andra dagarna.
En stund senare stannar X40-3 3325 till med tåg 129 från Södertälje (p.g.a banarbeten) till Hallsberg.
MTR Express tåg 2071 från Stockholm (via Eskilstuna) till Göteborg med X74 006 passerar infarten till Vingåker.
Sedan ser vi återigen X52 9016 men denna gången är den påväg från Hallsberg mot Linköping som tåg 80042.
Nobina 6201 avgår från Centralstationen i Katrineholm på linje 1 mot Laggarhult.
X12 3192 + 3220 ankommer här till Katrineholm med tåg 2135 från Sala till Linköping.
Strax utanför Katrineholm på Scanias anläggning står det lite äldre bussar som jag försökte få en bild på från fönstret på tåget.
Ny dag och vi fortsätter på temat X12 till Hallsberg som jag var tvungen att åka för att träffa fotokompisar att fota omledningståg i Mälardalen med.
Här ankommer X12 3194 som tåg 80020 (annonserat 12123) till Norrköping påväg
från Linköping till Hallsberg på morgonen den 28 mars.
Samma tåg har här ankommit till Hallsberg och ska strax växlas undan.
Här är vagnen undanväxlad i väntan på avgången tillbaka mot Linköping.
Här ankommer X2-tåg 80224 (annonserat som 30424) till Hallsberg, ett tåg som dessutom gått via Karlstad upp hit och kommer att fortsätta via Västerås mot Stockholm.
Då är jag framme i Västerås med X2-tåget där jag ska möta upp resesällskapet. Till vänster ett par uppställda motorvagnar.
X14 3234 står uppställd tillsammans med X52 9016 i Västerås.
Vi har tagit oss till Köping där vi ser X2-tåg 80426/27 Stockholm-Hallsberg och därifrån vidare som 427 mot Göteborg som passerar i utfarten av stan.
Vi är längsmed banan Frövi-Jädersbruk (Arboga) och här går numera inga planenliga persontåg sedan den nya linjen direkt från Hovsta (norr om Örebro) till Jädersbruk kom till för några år sedan.
Här ser vi ett X2-tåg, tåg 80419 från Göteborg mot Stockholm som omleds denna vägen via Fellingsbro och som här passerar strax utanför Ålsäng.
Vi förflyttar oss till Fellingsbro där tåg 630 påväg från Karlstad mot Stockholm (här tekniskt tågnummer 80631) passerar förbi stationen.
Söne Buss 546 som linje 651 mot Arboga stannar strax till vid Fellingsbro station.
En gång i tiden var det välskött här och man gick ut till plattformen för att åka tåg. Numera stannar inga tåg här sedan flera år tillbaka.
Plattformen med det rosa stationshuset till höger.
Även i Valskog strax norr om Arboga där banorna till Köping/Västerås resp. Kungsör/Eskilstuna delar sig finns en gammal plattform som inte används längre av något tåg och har inte gjort på flera år.
Här passerar ett omlett Snabbtåg från Stockholm till Karlstad och det är tåg 80666 med X55 3350.
En stund senare passerar nästa omledda tåg förbi Valskog och det är X2-tåg 80433 från Göteborg via Öxnered-Herrljunga-Hallsberg mot Västerås och Stockholm.
Strax norr om Arboga ser vi nästa tåg på linjen mot Köping/Västerås och det är Blå tåget, här tåg 17097 (tidigare 17096) från Göteborg till Stockholm med loket 193 922-2 som dragare.
Förflyttning till Kvicksund mellan Kolbäck och Eskilstuna och Mälaren i förgrunden då vi ser Rc6 1409 med omledda IC-tåget 80499 (senare 209) från Stockholm via Västerås-Eskilstuna-Flen till Malmö.
Samma tåg kör strax över bron över Mälaren i Kvicksund.
X12 3220 + 3194 ankommer här till Kvicksund med tåg 2143 mot Linköping.
Och ett par minuter senare i motsatt riktning kommer tåg 2144 med X40-3 3331 som stannar till vid plattformen i Kvicksund.
En stund senare ser vi nästa omledda tåg i Kvicksund och det är X74 003 med tåg 12075 från Stockholm till Göteborg.
Vi har flyttat oss till Rekarne mellan Kvicksund och Eskilstuna där linjerna till Kungsör/Arboga resp. Kolbäck/Västerås delar sig. På linjen i helt fel ljus kommer här multade X55 3359 + 3361 i tåg 80463
från Stockholm till Södertälje Syd för att därifrån bli tåg 297 mot Nässjö/Jönköping.
Rc6 1379 i Norrköping senare samma kväll. Tåget har kommit in på fel spår då spår 1 normalt används för södergående tåg, här är dock tåget vänt mot norr för att bli IC-tåg 204 mot Stockholm. Detta blir också den sista bilden för mars månad.