Vi inleder månaden strax före Hultsfred där vi ser Y2 1384 "Herulen" i tåg 8559 påväg från Linköping mot Kalmar.
I Hultsfred är det möte med tåg 8558 som här dyker upp med Y2 1381 "Carl Boberg" påväg mot Linköping.
En av Östgötapendelns avgångar från Jönköping avgår från spår 1 vilket är lite ovanligt då i princip alla tåg avgår från spår 2b. Här inväntar X61 030 på avgångstiden
från Jönköping mot Nässjö med tåg 98605 den 2 mars.
Den 10 mars ser vi X61 205 i Jönköping före avgång som tåg 98613 mot Nässjö. X61 i Östgötatrafikens design är numera ovanlig på Jönköpingsbanan då fordonen som normalt är tursatta är X61 från Skånetrafiken (se ovan) samt en X14.
El16 2215 med CargoNet's tåg ses här i Jönköping runt 7-tiden på morgonen den 12 mars i det fina solljuset.
Senare samma förmiddag ska X61 030 avgå mot Jönköping från Nässjö från det mer ovanliga spår 6 för dessa tågen.
Ännu finns de äldsta OmniCitybussarna kvar i Stockholm och här det Keolis 7300 som snart ska ge sig av från Karolinska sjukhuset påväg mot Liljeholmen.
Vid Stockholms östra för Roslagsbanan ska man bygga om bangården så att alla spår hamnar i samma höjd. Spår 6 och 7 ska höjas upp och hamna i samma höjd som spår 1-5. Här ses tåg stå uppställda på det än så länge nedsluttande spåren 6 och 7.
Denna trappan från spår 6-7 till 1-5 kommer att tas bort när man höjer upp spåren här. Fler bilder härifrån kommer några dagar längre fram och längre ner här.
Parkeringsbussarna på Arlanda är av MAN-typ och här ses en av de framför Radisson Blu Arlandia Hotel.
Ny dag och vi har hamnat i Strängnäs på linjen mellan Södertälje och Eskilstuna. Här ska man bygga nytt dubbelspår genom tunneln som är bakom mig och en bit åt Eskilstunahållet. Strängnäs station kommer att byggas om och nuvarande stationsbyggnad kommer att rivas. Det nya spåret kommer att hamna ungefär där vägen till vänster är.
På bilden ser vi X40-3 3322 + 3324 göra uppehåll med tåg 927 från Stockholm mot Eskilstuna.
Vi blickar åt Eskilstunahållet från berget ovanför stationen och ser längre bort tunneln under andra berget där man ska bygga nya tunneln till höger om den gamla och därmed även där nuvarande gatan går.
Nuvarande stationshuset i Strängnäs som kommer att rivas när den nya ska stå klar.
Vi blickar på utfartskurvan mot Södertäljehållet och här ska nya spåret gå ihop med det gamla bakom kurvan, det nya spåret dras på den vänstra sidan om det nuvarande.
Bergkvarabuss 626 ses här på Södertäljevägen, på bron över järnvägen påväg mot Länna. Denna bro ska som sagt inom kort rivas inför bygget av nya dubbelspåret.
Ovanpå nuvarande tunnelinfart för järnvägen ser blickar vi här mot främst på bron över Södertäljevägen och bakom den, stationen.
Och här blickar vi åt andra hållet från bron, dvs på nuvarande järnvägstunnel och till höger om den ska den nya tunneln med det nya dubbelspåret byggas snart.
Vi har kommit ner till plattformen igen och blickar mot Södertäljehållet. Till vänster på gatan ska det nya spåret snart dras fram.
Vänder man på sig så ser det ut såhär längsmed Långbergsgatan.
Strängnäs karaktäristiska stationshus som snart rivs till förmån för det nya stationshuset för dubbelspåret.
Bortanför stationshuset i riktning mot Eskilstuna där nuvarande taxiplatsen är kommer det nya spåret att dras fram.
Öster om stationen har man börjat spränga ut marken inför byggandet av det nya spåret och därför fått lägga nuvarande spår på en tillfällig bro.
Såhär ser det ut idag framför stationshuset och Långbergsgatan i förgrunden. Denna vyn kommer att ändras inom några år.
Så kommer X40-3 3324 + 3322 tillbaka, denna gången i tåg 930 påväg från Eskilstuna mot Stockholm.
Tillbaka i Stockholm igen ser vi A34 nr 1 vid Sergels torg i väntan på avgång mot Waldermarsudde. Denna hållplats tog man bort några dagar senare i samband med att man ska bygga om hela Sergels torg. I framtiden kommer spåren att gå här igen, fast då två st och ingen hållplats här.
Och såhär såg hållplatsen ut på andra hållet, dvs. i riktning ner mot Kungsträdgården.
En stund senare avgår A34 nr 2 från Sergels torg mot Waldermarsudde. Här går det numera inga spår längre.
A34 nr 3 ankommer strax till sluthållplatsen Sergels torg.
A34 nr 4 ses här mellan hållplatserna Sergels torg och Kungsträdgården. Här strax efter växeln är idag stoppbocken.
A34 nr 6 står här och inväntar avgång från numera borttagna hållplats Sergels torg påväg mot Waldermarsudde.
En sista bild från Sergels torg visar A34 nr 1 som nu återigen ankommer till hållplatsen.
Vi är återigen tillbaka vid Östra station där man som sagt ska bygga om och anpassa plattformarna vid spår 6 och 7 till samma nivå som övriga plattformar. Här ser vi en bild på just de spåren.
En bild åt andra hållet på samma ställe som visar spår 7's stoppbock och utgången mot Drottning Kristinas väg.
En bild där man märker dagens nivåskillnad mellan spår 1-5 och 6-7. Denna ska efter att man byggt om vara samma.
Senare samma eftermiddag är M/S Birka Stockholm på ingång till just Stockholm och ses vid Djurgården till vänster.
Vi har tagit oss ut längsmed Saltsjöbanan och ser här C11 2822 främst ankomma med ett tåg från Saltsjöbaden mot Slussen.
Här har jag förflyttat mig till Lillängen, också det en liten hållplats längsmed Saltsjöbanan. Här ankommer ett tåg med C10 2889 främst mot Saltsjöbaden.
Och ett tåg in mot stan, dvs Slussen ankommer här till Lillängen med C11 2820 främst.
Den 17 mars ser vi en av Hallandstrafikens bussar, Arriva 6153 i Nässjö när den gick på tågersättning från Halmstad.
Och den 19 mars passerar godståg 6324 med Td 390 förbi Mariannelund påväg från Oskarshamn mot Nässjö.
Den 20-24 mars var jag och ett par till ute på en resa Bottenviken runt, dvs. till Norrland i Sverige och genom Finland ner mot Helsingfors och vidare över till Sverige igen med båt. Jag visar här ett urval av bilder från resan.
Vi börjar i Göteborg på kvällen den 20 mars då nattåg 92 med Rc6 1397 snart ska avgå mot Luleå.
P.g.a banarbeten i Stockholm så gick tåget denna kvällen den lite mer ovanligare vägen via Hallsberg-Västerås-Sala-Avesta Krylbo-Storvik-Gävle godsbangård och vidare norrut.
Här har vi ankommit till Storvik på kvällen och gör ett lite längre uppehåll.
Vi är framme i Boden nästa förmiddag med vårt tåg till höger, det drogs ac Rc6 1397 hela vägen. Till vänster ses IC-tåg 96 mot Narvik invänta.
I Boden stod T44 321 uppställd vid det lilla skjulet.
Vi har nu ankommit till Luleå och här ses stålpendeln från Borlänge med Rc4 1278 + 1171 + 1175 rulla in i Luleå.
Senare samma kväll har vi ankommit kvällens etappmål som är Haparanda, här ses bussen vi åkte med från Luleå, Transdev 3046 i Haparanda.
På kvällen vart det en liten promenad in i grannalandet Finland och till stationen Torniå Östra, eller Tornio Itäinen som den heter på finska. Här ses ett tåg från Kolari till Böle biltågsstation i Helsingfors stå inne.
Samma tåg med Dr16 2817 + 2809 står inne vid Torneå Östra och skall strax avgå söderut.
Det är en ny morgon och en kall sådan den 22 mars och klockan är 7.22 (8.22 finsk tid) och strax kommer tåget som ska ta oss mot Kolari. Först en bild på plattformen vid Torneå Östra i riktning norr.
Så kommer då nattåg 269 från Helsingfors till Kolari, tillika dagens enda tåg i denna riktningen till Torneå Östra även här med Dr16 2809 + 2817.
Interiörbild från en av sittvagnarna.
Uppehåll på vägen upp mot Kolari gjordes b. la i Pello.
Så har vi då ankommit till slutmålet Kolari, så långt norrut man kan komma på finsk järnväg idag med persontåg.
Tåget växlas om i Kolari så att tågets bilvagnar ska komma till bilarnas lossningsstation strax bakom mig.
Här har bilvagnarna växlats ner till lossningsplatsen och resenärer står och väntar på att få hämta sina bilar.
Lossningen består av två plan där man kan hämta/lämna bilar i vagnarna.
Här ser vi på det undre planet.
Interiör i stationshuset i Kolari.
Lugnet lägger sig ett par timmar över stationsområdet i Kolari innan kvällens aktiviteter tar vid.
Vi passade här på att äta en långlunch på Hotelli Kolari.
När vi ett par timmar senare kommer tillbaka till stationen så har det börjat snöa rejält.
Och så en sista bild från Kolari för denna gången blir på blivande nattåg 272 med samma lok som tidigare ner till Uleåborg.
En interiörbild på ena sovvagnskupén vi hade.
Uppehåll på vår väg ner mot Helsingfors gjordes i Kemi.
Här har vi ankommit till Uleåborg där våra två diesellok ska kopplas bort från tåget och ett ellok ska kopplas till.
Så har Sr1 3004 ankommit och kopplats för tåget för vidare färden ner mot Helsingfors.
Ny dag och vi har ankommit till Helsingfors och här ser vi ett närtåg, Sm4 6412 på linje Z rulla in till Helsingfors central.
Tåget vi åkte med ända från Kolari i norra Finland, här på Helsingfors central.
Vi besökte Tempelkyrkan i Helsingfors, en kyrka insprängd i ett berg mitt i stan.
En av de nyaste spårvagnarna i Helsingfors ser vi här vid Sampogatan påväg mot Brunnsparken.
Ytterligare en vagn på linje 2 mot Brunnsparken vid Sampogatan, denna gången dock en något äldre låggolvsvagn.
Sm2 6061 är grönmålad till skillnad från övriga vagnar som fortfarande är röda, och denna ses här på Helsingfors C samma eftermiddag.
Vagn 41 var reklammålad och denna ser vi här vid Olympiaterminalen därifrån vi senare tog Silja Lines M/S Silja Symphony tillbaka till Stockholm.
Vi är tillbaka i Stockholm och Sverige igen den 24 mars och blickar här ut från landgången vid Värtahamnen och ser bygget av den nya terminalen i bakgrunden.
Nuvarande landgången från Helsingforsbåtarna i Värtahamnen. Denna kommer att försvinna när den nya terminalen öppnar om ett par år.
Här nyhetens behag, MTR Express tåg 2029 med X74 002 inväntar avgångstiden från Stockholm mot Göteborg samma förmiddag. Trafiken med dessa vagnar hade dagarna innan kommit igång på allvar.
Senare samma dag ser vi Rc6 1341 med tåg 149 mot Hallsberg korsa Centralbron vid Gamla stan i Stockholm.
MTR Express X74 003 passerar den också lite senare förbi Gamla stan i tåg 2041 mot Göteborg.
Lite senare passerar pendeltåg i riktning mot Märsta bestående av X10 3129 främst också vid Gamla stan.
Ett äldre Cx-tåg passerar på bron mellan Gamla stan och Slussen påväg mot Fruängen.
Den 28 mars åkte jag med Svenska Motorvagnsklubben på deras vårupptaktsresa som denna gången gick Småland runt i princip, dvs Falköping-Nässjö-Alvesta-Värnamo-Borås-Herrljunga-Falköping.
Jag anslöt till tåget här i Nässjö och här ses det på spår 10.
I Svensk Tågkrafts verkstad i Nässjö fick vi information om vad man sysslar med i verkstaden idag.
Vår X21'a fick snällt vänta utanför medans vi var inne.
På Bombardiers avdelning arbetades det b. la med X11 3110 och Y32 1410, vars den senare nu var tillbaka i trafik efter att ha krockat med en lastbil vid Krökesbo utanför Forserum i april 2013.
Det f.d danska växelloket Köff 277 hade dagen före krockat in i stallporten varför det nu stod här med skynke in mot stallet.
Innanför andra stallporten stod det rumänska lok som Svensk Tågkraft köpt av Karsdorfer Eisenbahn Gesellschaft, EL5100 001.
Ett par lok och motorvagnar utanför verkstaden och stallet i Nässjö.
En för Nässjö ovanligare gäst passerar förbi, nämligen X55 3345 i tjänstetåg från Malmö till Stockholm.
Vi har nu med vårt extratåg kört via Alvesta och kommit hit till Värnamo där det blev ett längre uppehåll och besök vid lokstallet där Svenska Motorvagnsklubben håller till.
I Värnamo stod ett par motorvagnar, b. la X9'an som SMoK arbetar på som nummer två och tre i stallet från vänster räknat.
Under vårt uppehåll passerar Y32 1409 i tåg 7617 från Jönköping mot Alvesta förbi oss.
Vi har tagit oss en bit nordväst ut på Kust till kustbanan och hamnat i Hestra där det blev stopp för tågmöte.
Så rullar det mötande tåget in till Hestra, och det är Rc6 1374 i tåg 337 påväg mot Göteborg mot Kalmar.
Vi har så ankommit till slutmålet Falköping med X21 nr 9, en motorvagn som någon månad senare övertogs av Oxelösunds Järnvägsförening.
En sista bild på X21'an för denna gången får bli denna då den växlas upp till stallet i Falköping. För mig återstod här en resa till Stockholm.
Nästa dag, den 29 mars var det dags för vandring i Citybanans sänktunnel under Riddarfjärden i Stockholm och kön ringlade lång, väldigt lån. Det är samma kö man ser till vänster och till höger som har rundat ett par byggnader. Här är den sedd från Centralbron vid Slussen.
Direkt när man kommit ner till bygget så får man kliva över en stor ramp eller en bro och ner till blivande spårområdet.
Vid själva banan såg det ut såhär denna dagen, detta är i riktning mot Stockholm södra.
Och åt andra hållet nedanför bron, mot Riddarholmsfjärden och vidare in mot Stockholm City och Odenplan.
Vi går mot söder en liten bit och här har man nu börjat lägga in spår i tunneln.
Vi går in i Citybanans sänktunnel under Riddarfjärden här.
En bit in i tunneln blickar vi tillbaka söderut.
Längre in i tunneln under Riddarfjärden hade man snyggat upp det med lite blått ljus och bilder som skulle föreställa fönster ut i vattnet.
Här man nu vandrat under hela Riddarfjärden och är återigen under berg närmare Centralen.
Vänder vi på oss här så ser det ut såhär.
Längre än såhär kommer vi inte denna gången.
Vi är uppe ovan jord igen och här ser vi den f.d hållplatsen vid Sergels torg för Spårväg City. Här har man nu asfalterat igen där den gamla tillfälliga hållplatsen låg. Man ska inom ett par år återigen dra spårvägen förbi här, dock utan hållplats just här. Jämför gärna med denna bilden från ovan, tagen den 14 mars.
Åt andra hållet ser det ut såhär. Återigen en jämförelsebild här.
Nuvarande spårslut för Spårväg City en liten bit nedanför Gallerian i höjd med NK-huset.
Nästa morgon, den 31 mars hade jag rast i Norrköping och tog med kameran upp till hållplats Matteusskolan och fotade lite spårvagnar. Här ses M06 39 påväg uppför backen.
Ungefär vid hållplatsen fick den möte med M97 66 på linje 3 mot Klockaretorpet.
Nästa vagn uppför backen var M97 62 som var påväg mot Vidablick.
Vi har förflyttat oss en bit bort till Värmlandsgatan före hållplats Himmelstalundsvägen där M06 34 passerar förbi.
M06 41 på linje 2 mot Kvarnberget ses här också på Värmlandsgatan strax efter hållplats Himmelstalundsvägen.
M06 33 var nästa vagn att passera på Värmlandsgatan påväg mot Fridvalla.
Mellan hållplatserna Matteusskolan och Marielund ses M97 63 påväg mot Vidablick.
På andra hållet ser vi M97 62 som också kör på linje 3, fast åt andra hållet, mot Klockaretorpet.
Senare samma dag den 31 mars var jag och en till ute och fotograferade lite tåg längsmed Jönköpingsbanan. Här ser vi X61 210 i tåg 98613 Jönköping-Nässjö som passerar strax utanför Nässjö.
X61 på denna banan är idag ovanligt då Östgötapendeln inte längre trafikerar denna banan.
X61 i denna färgsättningen på denna banan var ovanlig den sista tiden, då omloppen normalt sett var tursatta med X14 resp. Skånetrafikens X61 030. Dessutom är det mig veterligen första gången en X61 med högre nummer än 206 (301 och 302 undantaget) trafikerar Jönköpingsbanan trots att de nya vagnarna varit i trafik sedan november förra året.
X53-3 3267 i tåg 7232 passerar här vid Rödja mellan Nässjö och Äng påväg mot Skövde.
Söne trafik 622 på linje 319 mellan Nässjö och Forserum har just svängt in till hållplatsen vid stationen i Äng samma dag.
X61 210 med tåg 98614 Nässjö-Jönköping passerar här Krökesbo mellan Äng och Forserum. Spåret som syns nedan är det som går till makadamutlastningen.
Möte i Forserum vart det med denna, X61 030 "Tiffany Persson", här i tåg 98615 Jönköping-Nässjö och som här passerar på raksträckan vid Krökesbo. Växeln in till makadamutlastningen syns i nederkanten.
Sedan ser vi X50-3 3296 passera utanför Tenhult invid Tenhultasjön i tåg 7233 mot Nässjö.
X50-3 3289 passerar förbi den gamla växeln in vid Tenhultasjöns gamla hållplats.
Lite senare rullar X61 030 in till Forserum med tåg 98616 mot Jönköping.
I Forserum blir det tågmöte med X61 210 som här är tillbaka mot Nässjö med tåg 98617.
Samma Regina vi såg förut ser vi här igen, det är X50-3 3296 som är påväg med tåg 7240 mot Skövde och ses strax utanför Tenhult.
X61 030 är påväg tillbaka mot Nässjö i tåg 98619. Här rullar vagnen strax in i Tenhult.
En sista bild från Jönköpingsbanan denna gången, tillika även mars månad blir på X61 210 som är påväg mot Jönköping med tåg 98618 och syns här strax utanför Öggestorp, i höjd med Rommelsjö mellan Forserum och Tenhult i regnvädret.