Jag har delat upp maj månads sida p.ga att det blir alldeles för mycket bilder på sida 1 så här är fortsättningen från den.
Den 19 maj firade man att spårvägen vid Woltersdorf sydost om Berlin fyllde 111 år med att köra gamla veteranspårvagnar blandat med ordinarie vagnar.
Här ses vagn 2 + 24 strax ankomma ändhållplatsen vid Rahnsdorf.
En ordinarie vagn på linjen, vagn 30 har just lämnat Rahnsdorf på väg mot Woltersdorf och ändhållplatsen Schleuse.
Vagn 32 på samma plats på väg mot Rahnsdorf.
Vagn 2 + 24 är nu på väg tillbaka mot Woltersdorf och Schleuse.
Då det var extravagnar ute på linjen denna dagen så fick man köra in på sidospår vid Rahnsdorf, något man normalt inte gör.
Ordinarie vagn 32 nere vid ändhållplatsen vid Schleuse inför avgång tillbaka mot Rahnsdorf.
Vagn 7 + 22 passerar senare på Schleusenstraße på väg ner mot Schleuse.
Vagn 218 av modell Falkenried TDS 08/24 passerar här mellan husen på Rudolf-Breitscheid-Straße på väg mot Schleuse.
På andra hållet i kurvan på Rudolf-Breitscheid-Straße kommer vagn 7 + 22 återigen på väg mot Rahnsdorf.
Vagn 9 kommer också på Rudolf-Breitscheid-Straße på väg mot Schleuse.
På samma plats kommer senare vagn 2 + 24 också på väg ner mot Schleuse.
Man körde även veteranbuss mellan Woltersdorf och Erkner. Här svänger den in på Ethel-und-Julius-Rosenberg-Straße.
Vagn 30 på Rudolf-Breitscheid-Straße framför St.-Michael-Kirche på väg mot Rahnsdorf.
Möte mellan vagn 30 och 32 vid hållplatsen Thälmannplatz.
Denna dagen var depån öppen för besök och man visade även upp den nya vagnen av modell Modertrans Moderus Gamma LF 10 AC BD, vagn 41.
Vagn 41 sett bakifrån i depån.
S-bahntåg bestående av 480 540 främst rullar in till slutstation Erkner.
Tillbaka i Woltersdorf passerar här vagn 2 + 24 på Berliner Straße och är strax vid hållplats Thälmannplatz.
Så är vi vid en annan spårväg i Berlin-området, nämligen den mellan Friedrichshagen via Schöneiche till Rüdersdorf.
Vagn 29 ankommer här till hållplatsen Jägerstraße på väg mot Friedrichshagen.
Vagn 51 som härstammar från Helsingfors har just lämnat Marienstraße på väg mot Friedrichshagen.
Vagn 29 längs Hans-Striegelski-Straße med Kalkberger Kirche i bakgrunden på väg mot Alt Rüdersdorf, Straßenbahnschleife.
U-bahnlinje U4 i Berlin kör en kort sträcka mellan Nollendorfplatz och Innsbrucker Platz, en sträcka som tar 6 minuter och har 5 stopp.
På linjen kör man (i varje fall en söndagskväll) enbart en vagn av modell BVG A3L92.2 från 1994.
Här ses BVG 572 + 573 vid Nollendorfplatz inför avgång mot Innsbrucker Platz.
Och några minuter senare är vi vid Innsbrucker Platz där vi då ser BVG 573 + 572 som snart ska avgå mot Nollendorfplatz.
Nästa dag den 20 maj är vi i Magdeburg och ska åka med detta tåg 75614 mot Blankenburg(Harz) bestående av 1648 420 + 440 där den bakre vagnen åker mot Thale.
På andra sidan plattformen i Magdeburg står 146 571 redo att dra IC-tåg 2048 från Dresden Hbf till Tübingen Hbf.
Vårt tåg till höger är framme i Halberstadt dit dagens destination för oss var.
Vi åkte dock vidare en kortare bit till stationen Halberstadt-Spiegelsberge.
I Halberstadt kör man spårvagnar av typen Leoliner Fahrzeug-Bau Leipzig NGTW6H från 2006/2007 och man har även några äldre vagnar av typ Esslingen GT4 från 1960-talet.
Här passerar vagn 1 längs Westerhäuser Straße och över en av korsningarna med järnvägen mot Blankenburg.
Själva korsningen mellan spårväg och järnväg ser ut såhär på platsen.
På andra hållet kommer åter vagn 1 som varit och vänt vid ändhållplatsen och är på väg tillbaka mot Hauptbahnhof.
Från denna plankorsning kan vi även se den andra plankorsningen man kör över längs samma linje där vagn 4 passerar.
Vagn 4 ankommer hållplats Westerhäuser Straße på väg mot Sargstedter Weg.
Fin stadsmiljö invid hållplatsen Voigtei.
Vagn 1 på Johannesbrunnen på väg mot Sargstedter Weg. I bakgrunden syns kyrkan Dom und Domschatz Halberstadt.
Med ett par färgglada hus till höger rullar här vagn 1 upp längs gatan Hoher Weg med kyrkan St. Katharinen i bakgrunden på väg mot Herbingstraße.
Vagn 4 har tagit sig ut till ändhållplatsen Klus som enbart trafikeras på helger, ej på vardagar.
Längs Klusstraße finns också en plankorsning där spårvägen korsar järnvägen, en kort bit från den andra platsen vi tidigare var vid.
Här passerar vagn 4 över järnvägen på väg mot Sargstedter Weg.
1648 434 passerar samma plats mellan de båda spårvägskorsningarna med tåg 75625 från Blankenburg(Harz) till Magdeburg Hbf.
Längs Hans-Neupert-Straße nära ändhållplatsen Klus går banvallen mitt i vägen. Denna del av spårvägen trafikeras av linje 2 enbart på lördagar och söndagar.
Vagn 4 är strax framme vid ändhållplatsen Klus där man svänger runt i en vändslinga som sågs på några bilder tidigare här.
Vagn 4 har vänt runt vid Klus och ankommer här första hållplats därefter vid Kirschallee. En linjekarta över nätet i Halberstadt kan man se här.
En sista bild från Halberstadt på vagn 1 vid hållplats Heinrich-Heine-Platz på väg mot Hauptbahnhof.
1648 427 ankommer Magdeburg Buckau med tåg 75668 från Magdeburg Hbf till Halberstadt.
IC-tåg 2032 från Leipzig Hbf till Emden Hbf med 146 553 främst rullar förbi Magdeburg Buckau.
425 005 ankommer med S-bahntåg S1 från Wittenberge till Schönebeck-Bad Salzelmen.
Interiörbild från stationshuset vid Magdeburg Buckau.
Nästa dag vaknar vi upp i Magdeburg där vagn 1364 här passerar på Otto-von-Guericke-Straße på linje 2 mot Westerhüsen (Betriebshof).
En Tatra KT4DM, vagn 1291 passerar senare vid Alter Markt på linje 10 mot Messegelände.
Vagnmöte vid hållplats Universität mellan vagn 1369 och 1360.
Vid Universitätsplatz passerar vagn 1289 på väg mot Rothensee.
Vagn 1304 med släpvagn ankommer Universität på väg mot Neustädter See.
Vagn 1291 vid Opernhaus på väg mot Rothensee.
Strax efter kommer vagn 701 som används för utbildning av nya spårvagnsförare.
Vagn 1303 med släpvagn 2203 passerar också på samma plats.
Sist går släpvagnen 2203 som är av modell Tatra B6A2M.
En sista bild från Magdeburg blir på vagn 1293 som här kommer på Hasselbachstraße nära Hauptbahnhof på väg mot Leipziger Chaussee.
Vi har tagit oss tillbaka till Berlin-området och befinner oss här vid Strausberg i Berlins sydöstra utkanter där man kör en linfärja över Straussee.
På spårvägslinje 89 i Strausberg mellan hållplatserna S-bahnhof Strausberg och Lustgarten kör man b.la denna spårvagn av modell Tatra KT8D5R.N2S från 1989.
Här ser vi vagn 22 vid ändhållplatsen Lustgarten i Strausbergs centrum inför avgång ner mot S-bahnhof Strausberg.
Vagn 22 ser vi igen här mellan hållplatserna Heinrich-Heine-Straße och Hegermühle på väg mot Lustgarten.
Vagn 22 korsar här Berliner Straße och ankommer om en stund hållplatsen Hegermühle.
Vid Hegermühle har vagn 0041 av modell Bombardier Flexity Berlin ankommit på väg mot Lustgarten, det blir här möte med vagn 22.
Vagn 22 framme vid S-bahnhof Strausberg. Den ska om en stund avgå tillbaka mot Lustgarten.
Vi befinner oss sedan vid Berlin-Gesundbrunnen där vi ser ett ICE-tåg ankomma från okänd destination med 403 555 främst.
Tåget vi ska åka hemåt med ankommer Berlin-Gesundbrunnen, det är SJ's EuroNight-tåg 346 mot Stockholm här med 101 031 främst.
I Brahlstorf mellan Ludwigslust och Hamburg blir vi omkörda av EC-tåg 172 från Budapest-Nyugati till Hamburg-Altona med 193 687 främst.
Vårt tåg gör uppehåll vid Hamburg Hbf en stund för att dels invänta avgångstid men även invänta resenärer från ett sent anslutande tåg.
204 011 växlade runt på Hamburg Hbf under vårt uppehåll där.
Vårt tåg drogs från Padborg i Danmark av Hector Rail med inhyrda 193 411 från Alpha som här ses främst på Malmö C på morgonen den 22 maj.
Rc6 1413 har kopplats för tåget i andra änden inför fortsatta resan mot Stockholm. Främst går de två bromsvagnar som medföljer pga lågt bromstal.
Jag beger mig mot Malmös utkanter, nämligen till området runt Kastanjegården där EG 3110 passerar med tåg 44732 mot Malmö godsbangård.
Nästa tåg med rött lok är Snälltågets tåg 300 från Berlin till Malmö (och vidare som tåg 3940 mot Stockholm) med 193 288 främst.
193 411 som drog vårt tåg från Padborg är nu på väg tillbaka mot Danmark igen och passerar platsen som tåg 37749.
Fåtal X2-tåg går denna vägen istället för via Hyllie som är normala vägen för X2-tågen.
Här passerar X2K 2042 främst vid Kastanjegården med tåg 530 från Köpenhamn till Stockholm.
I Lund ligger fortfarande industrispåret kvar som tidigare användes ut till Tetra Pak. Numera sitter det en stoppbock vid utfarten från Lund C.
Kurvan ut sett från plankorsningen med Stadsparksgatan.
Längre bort mot Tetra Pak finns det en del plankorsningar, som denna framför med Östra Stattenavägen.
Plankorsningen med Klostergårdsvägen som jag står vid är fortfarande inkopplad. Här ses det övervuxna industrispåret i riktning mot Lund C.
Stationsområdet i Klostergården ser ut såhär från södra sidan. Denna station öppnade i december 2023 i samband med att fyrspåret Malmö-Lund var klart.
X61 064 + 013 passerar förbi Klostergården med tåg 1531 från Helsingborg via Marieholm/Eslöv till Ystad.
241 007 rullar förbi Svågertorp i Malmö med Hector Rails tåg mot Tyskland.
Snälltåget kör under sommaren en daglig avgång till/från Köpenhamn med vagnar från tåg 3941 från Stockholm. På vardagar följer två eller tre vagnar med över, på helger följer hela tågsättet med.
Denna dagen passerar 193 965 strax före Svågertorp med två vagnar på kroken i tåg 311 från Malmö till Köpenhamn.
Green Cargos tåg mot Danmark och Tyskland passerar med ett av de inhyrda Vectron-loken från Akiem, 193 482 på samma plats strax före Svågertorp.
På samma plats kommer EG 3101 med ett kort godståg från Danmark.
Vid Östervärn i Malmö passerar senare ytterligare ett av GC's tåg mot Älmhult med 193 869 som dragkraft.
Snälltågets tåg 312 från Köpenhamn med 193 965 främst rullar in till Malmö C. Vagnarna ska kopplas ihop med blivande tåg 3942 mot Stockholm som strax därpå backas ned mot plattform.
Den 23 maj passerar X11 3174 strax norr om Skänninge bland rapsen med tåg 95589 från Hallsberg till Nässjö efter besök på svarven.
X61 216 passerar också vid samma rapsfält med tåg 8753 från Norrköping till Motala.
Den 24 maj passerar Snälltågets tåg 3931 Stockholm-Malmö strax utanför Mantorp med 193 288 främst.
Sedan passerar tåg 536 från Malmö till Stockholm med den IKEA-foilerade X2 2018 + UA2 2738 sist.
Nässjö Järnvägsmuseum körde den 25 maj en resa för att fira att järnvägen Nässjö-Oskarshamn fyllde 150 år.
Man körde ångloket A5 1545 till Oskarshamn och meningen var att man skulle använda dieselloket tillbaka, det gick bara till Berga innan man fick sätta för ångloket igen.
Här passerar tåg 664 från Oskarshamn till Nässjö vid Björka strax öster om Eksjö på kvällen.
Samma tåg är framme i Eksjö en stund senare och ska snart fortsätta färden mot Nässjö.
Senare samma kväll körde Railcare sitt första ogräsbekämpningståg för säsongen till/från Vetlanda/Kvillsfors trots att sista bansträckningen numera saknar trafik.
Tåget med TMY 1150 + Rc2 1039 passerar här vid Sjöeryd strax norr om Björköby på sträckan Vetlanda-Nässjö som tåg 90356 mot Nässjö och Mjölby.
Den 27 maj befinner jag och två andra oss i Motala för att dokumentera lite av busstrafiken som förändrades vid det kommande tidtabellsskiftet i mitten av juni.
B.la ska alla gamla bussar bytas ut till nya elbussar, något som dock inte hände direkt vid trafikstart pga förseningar på buss och på byggande av ny elbussanläggning.
Här ankommer Bliva Buss 8307 till ändhållplats Torpavägens vändplats i området Ekenäs, en buss som normalt enbart används på regiontrafiken.
Bussen vid hållplatsen Torpavägens vändplats.
I området Ekön så togs busslinjen som gick igenom området bort vid tidtabellsskiftet, det betyder att ingen buss längre går här.
Bliva Buss 8208 kommer här på Styvingevägen mellan hållplatserna Kråkrisvägen och Blå kiosken på väg mot Bråstorp östra.
Bliva Buss 8212 passerar invid Blå kiosken och ankommer hållplatsen med samma namn på väg mot Ekenäs.
En hållplats som togs bort var Lasarettet entrén så numera kör bussarna på vägen utanför och stannar vid en hållplats där istället för att köra in till sjukhuset.
Bliva Buss 8206 ankommer precis hållplatsen vid lasarettet på ringlinjen 304 mot Motala central och sedan vidare mot Ekenäs och Charlottenborg.
Bliva Buss 8213 rullar in mot sjukhusområdet där man alltså inte längre kör någon buss, här på väg mot Bråstorp östra.
Tillbaka i Ekön som alltså inte längre har någon busstrafik. Här ankommer Bliva Buss 8208 till hållplatsen Eköns centrum där man inte längre kan åka buss.
Bussen fortsätter vidare längs Ulaxgatan på väg mot Ekenäs.
På linjer med få resande använder man en buss av typen Temsa MD9 LE och här ses Bliva Buss 8320 vid Västanvik på linje 629 Motala-Nydalen.
Denna linjen försvann också vid tidtabellsskiftet i juni pga för få resande. Denna linje var tidigare en längre linje mellan Motala och Askersund.
Bliva Buss 8320 vänder runt vid vändplatsen invid hållplatsen i Västanvik som alltså inte längre har någon busstrafik.
Samma buss igen fast nu vid Nykyrka och med Västra Ny kyrka i bakgrunden. Här går fortfarande linje 628 till/från Godegård men 629 är borta härifrån.
Vid Godegård passerar Nordiska Tåg's tåg med Rc4 1148 + 261 304 på väg norrut.
Inne i Godegård håller man för fullt på att bygga det nya dubbelspåret från Degerön upp mot Jakobshyttan.
En bild i andra vinkeln söderut sett från plankorsningen med Hökavägen.
Tillbaka i Motala ser vi expressbusslinjen 52 från Linköping som före tidtabellsskiftet gick upp till stadsdelen Marieberg och vände men som nu vänder tidigare.
Här passerar Nobina 3746 på Agneshögsgatan på väg ut mot Marieberg. På denna gatan går inte längre denna linjen.
Vid Sjögestad mellan Vikingstad och Mantorp passerar X2-tåg 543 Stockholm-Malmö med X2 2018 främst samma kväll.
Ännu en busslinje som försvann var tätortslinjen 354 i Mjölby mellan Mjölby Resecentrum och Lycketorp.
Här passerar Bliva Buss 8306 på Skänningevägen strax före hållplats Glaciärvägen på väg mot Lycketorp.
Här är bussen på väg tillbaka en stund senare längre bort på samma väg. Denna linjen är som sagt borta numera.
Den 28 maj passerar 193 411 med Hector Rails tåg från Tyskland mot Brista söder om Märsta här strax söder om Mjölby.
Den 29 maj skulle T44 268 köra ett par arbetsmaskiner från Berga till Bollnäs och hade fått tågläge via Kisa/Linköping men längre än till Kisa kom man inte.
Det visade sig att loket inte har radioblocksutrustning vilket behövs för biten mellan Rimforsa och Linköping. Man fick således vända i Kisa och påföljande dag köra tillbaka via Hultsfred/Nässjö.
Y31 1423 ankommer Kisa med tåg 29807 från Linköping till Kalmar.
Östgötatrafikens tätortslinje 290 i Kisa som gick runt i ett par bostadsområden lades ned vid tidtabellsskiftet i juni och ersattes av närtrafik.
Denna dagen gick denna bussen från Nilsbuss (ETO 399) på denna turen och passerar här invid Kisa station på Ydrevägen.
Invid Coop var det en hållplats (Posten) som man körde upp och vände vid och här är man på väg därifrån.
Y2 1383 kommer här en stund senare på Tjustbanan invid Tingetorp mellan Åtvidaberg och Falerum som tåg 28777 från Linköping till Västervik.
Samma tåg har gjort uppehåll i Falerum och är här på väg ut från Falerum vidare mot Västervik.
Stångåbuss 673 passerar här vid Kvistrum strax utanför Falerum på linje 535 från Åtvidaberg till Falerum.
Y2 1383 passerar senare vid Uknadalen strax före Falerum med tåg 28878 från Västervik till Linköping.
Åter samma tåg ser vi här på andra sidan Falerum i höjd med Tingetorp.
X61 208 + 209 passerar vid Meltorp/Rydsätter mellan Linghem och Linköping som tåg 8749 från Norrköping till Motala.
SJ's EuroNight-tåg 10345 från Stockholm till Berlin passerar vid Sya mellan Mantorp och Mjölby samma kväll med Rc6 1418 främst.
Detta blir också den sista bilden på denna månaden som har fått över 200 bilder, mycket pga resan till Tyskland.