Vi inleder månaden utanför Linghem den 1 maj där vi ser platsen där en ny infart till Linghem ska byggas om något år.
Som det är nu så går infarten till samhället från Linköping för biltrafiken genom en väldigt smal bro under järnvägen.
X61 209 har just lämnat Linghem och passerar platsen där den nya infarten ska byggas med tåg 8743 från Norrköping till Motala.
En stund senare kommer TX Logistik med ett södergående godståg draget av 6193 148.
Y2 1383 passerar senare utanför Hackefors med tåg 28808 från Kalmar till Linköping.
En stund senare kommer Y31 1425 på samma plats med tåg 28878 från Västervik till Linköping.
Infarten till Bjärka Säby från Rimforsa där semaforen ännu står kvar, dock ej längre i bruk.
Y31 1425 rullar ut från Bjärka Säby med tåg 28881 från Linköping till Västervik. Även vid in/utfarten på denna linjen finns en gammal semafor kvar.
Y2 1383 rullar också ut från Bjärka Säby en stund senare fast med tåg 28813 från Linköping till Kalmar. Till höger syns semaforen för linjen mot Västervik.
Nobina 4459 passerar vid Cedersberg strax före Bjärka Säby på linje 566 från Linköping till Brokind.
Samma buss på väg tillbaka mot Linköping på ungefär samma ställe.
187 408 rullar ut från Mjölby samma kväll med Protrains tåg söderut.
Den 2 maj passerar provkörning av ombyggt tågsätt med X2C 2030 främst vid Sya mellan Mantorp och Mjölby som tåg 88837 Västerås N-Mjölby.
Vid Rävtomta strax norr om Boxholm passerar BLS Rails Rc3 1027 med tåg 58667 från Örebro till Värnamo.
Bliva Buss 8319 passerar på samma plats på linje 655 från Mjölby till Boxholm.
Dessa bussar skulle enl plan försvunnit från trafiken i juni men pga sena leveranser av nya bussar så fick de rulla ytterligare en period.
Samma buss på väg tillbaka mot Mjölby passerar på samma plats igen.
Rc6 1419 passerar också Rävtomta med EuroNight-tåget 10345 från Stockholm till Berlin.
Y1 1271 står uppställd i Norrköping den 3 maj inför avgång mot Eskilstuna. Infranord använder denna vagnen för mätning.
X61 044 passerar strax norr om Skänninge med tåg 96444 från Helsingborgs godsbangård till Motala samma dag.
Tågabs tåg 65159 från Kristinehamn till Trelleborg med Rc2 1041 passerar senare vid Persbo mellan Motala och Fågelsta.
Den 4 maj passerar Rc2 003 genom Örebro C med ett tåg mot Hallsberg.
X40 3309 + X40-3 3322 gör uppehåll i Eskilstuna med tåg 15170 från Göteborg till Stockholm.
Normalt kör dessa tåg via Västerås men pga banarbete fick de omledas via denna vägen där X40 normalt inte trafikerar.
X40 3342 + X40-3 3318 rullar på bron över Eskilstunaån på väg in mot Eskilstuna med tåg 173 från Stockholm till Göteborg.
I omvänd riktning på samma bro passerar X40 3306 + X40-3 3335 med tåg 15172 från Göteborg till Stockholm.
På bron över Arbogaån i Kungsör passerar senare X40-3 3323 med tåg 15174 Göteborg-Stockholm.
På samma bro ser vi senare X40-3 3311 med tåg 175 från Stockholm till Göteborg.
Broöppning för att fritidsbåtar ska kunna passera under.
X40-3 3312 + X40 3340 ankommer Kungsör med tåg 16177 Stockholm-Göteborg där man står för tågmöte.
Tågmötet i form av X40-3 3333 + X40 3307 passerar Kungsör med tåg 15176 Göteborg-Stockholm.
De båda tågen sida vid sida i Kungsör.
Y1 1271 passerar vid Rotebro den 5 maj som tåg 79795 från Uppsala till Stockholm C.
X3 nr 7 passerar mellan Norrviken och Rotebro på väg mot Arlanda N.
Y1 1271 är på väg tillbaka mot Knivsta som tåg 79796 från Stockholm C.
Den gamla J-skylten vid Stockholms pendeltågsstationer håller på att bytas ut till en ny typ av skylt.
X60 6072 ankommer Segersäng med tåg 2545 från Bålsta till Nynäshamns centrum.
Vid Gröndalsviken har man satt upp den nya typen av skylt för pendeltågen.
Y1 1271 passerar förbi Gröndalsviken med tåg 79797 från Knivsta till Nynäshamns centrum.
Samma vagn passerar senare förbi Älvsjö som tåg 79798 från Nynäshamns centrum till Tomteboda.
X40-3 3316 + 3330 gör uppehåll i Eskilstuna som tåg 291 från Stockholm till Hallsberg.
Snälltågets tåg 3943 från Stockholm till Malmö med 193 253 främst passerar vid Hulterstad söder om Mjölby den 12 maj.
243 114 passerar också vid Hulterstad på väg mot Hallsberg.
Ute i skogarna söder om Mjölby finns denna fina gamla vägskylt.
Vid Strålsnäs mellan Mjölby och Boxholm passerar Nordiska Tåg's tåg mot Vislanda med Rc2 003 + en vagn + T43 127.
Rd2 1093 + Re 1428 passerar också samma plats med tåg från Ånge godsbangård till Malmö godsbangård.
Rc4P 1293 är på väg från Rosersberg till Malmö godsbangård med ett posttåg.
SJ's EuroNight-tåg 10345 från Stockholm till Berlin med Rc6 1422 främst passerar också platsen.
Vid Hulterstad passerar senare T43 239 med en växelriktare på släp på väg från Alvesta mot Örebro.
Den 16 maj befinner sig jag och Jocke i Tyskland för att b.la besöka olika städer och titta på evenemanget Woltersdorfs spårväg 111 år.
Här ankommer 111 143 till Freising med tåg 4862 från München Hbf till Weiden(Oberpf).
I Regensburg är det lokbyte till 218 422 inför färden upp på den oelektrifierade banan mot Hof.
218 422 är nu förspänt och kommer att dra tåget vidare upp mot Weiden (normalt till Hof men inte nu pga banarbete).
Så har tåget ankommit till Schwandorf och det ska strax fortsätta norrut mot Weiden.
I Schwandorf stod även 223 067 som kopplats av från tåget i bakgrunden.
Oberpfalzbahns 650 673 växlas fram till plattform för att avgå på linje RB28 mot Lam.
1648 207 har ankommit Nabburg en stund senare på linje RB23 från Schwandorf till Weiden(Oberpf).
I motsatt riktning rullar 1648 206 in till Nabburg på väg mot Schwandorf.
Die Länderbahns ALX tåg 79863 från München Hbf ankommer slutstation slutstation Weiden(Oberpf) med 223 065 främst.
Tidigare var detta bolag dominerande på denna sträckan mellan Hof och Regensburg/München men sedan tidtabellsskiftet i december 2023 så har DB börjat köra fler tåg på sträckan och ALX-tågen kör enbart ett fåtal avgångar.
Senare så befinner vi oss i Weidens utkanter och ser här tåg 4869 från Weiden(Oberpf) till München Hbf med 218 422 främst rulla ut.
På andra hållet ser vi 612 141 rulla in mot Weiden(Oberpf) som tåg 3029 från Nürnberg Hbf till Neustadt(Waldnaab).
218 403 ankommer slutstation Weiden(Oberpf) med tåg 4864 från München Hbf.
Nästa morgon den 17 maj befinner vi oss i Rothenstadt strax söder om Weiden där 218 422 passerar med tåg 4859 från Weiden(Oberpf) till München Hbf.
1648 206 passerar också strax utanför Rothenstadt med tåg 79719 från Weiden(Oberpf) till Schwandorf.
Vi fortsätter med 218-tågen och här passerar nästa tåg på samma plats och det är tåg 4854 München Hbf-Weiden(Oberpf) med 218 433 främst.
I Nabburg passerar senare 218 433 igen fast nu med tåg 4861 från Weiden(Oberpf) till München Hbf.
Och genom stationsområdet i Nabburg passerar senare tåg 4856 från München Hbf till Weiden(Oberpf) med 218 403 främst.
Vi har tagit oss vidare mot Bayreuth där 650 702 + 736 till vänster just ankommit från Weiden(Oberpf).
612 463 + 141 ankommer Bayreuth med tåg 3089 från Nürnberg Hbf till Hof Hbf.
I Hof står det ett antal 612-motorvagnar uppställda i väntan på avgång till olika destinationer.
650 246 + 270 (VT 307 + 331) inväntar avgångstid från Hof Hbf med tåg 81024 mot Leipzig Hbf.
En stund senare har tåget stannat till vid Mehltheuer innan det fortsätter vidare mot Leipzig.
Plattformen i Mehltheuer för tågen mot Leipzig.
650 066 står vid andra plattformen i Mehltheuer och ska rulla iväg som tåg 20825 mot Plauen och Zwotental.
Vi har tagit oss till vår första spårvagnsstad under denna resan, nämligen till Plauen.
Här passerar vagn 307 av modell Bombardier NGT6 PSB på Bahnhofstraße på linje 3 mot Oberer Bahnhof.
Vagn 302 vid hållplats Capitol på linje 6 mot Reusa.
Det finns även vagnar av modell Tatra KT4DMC och här passerar vagn 229 strax efter hållplats Tunnel.
Vagn 301 passerar på Syrastraße framför Rådhusets torn på väg mot Reusa.
Vagn 224 på Schlachthofstraße på väg mot Waldfrieden.
Vagn 229 ankommer hållplats Chamissostraße på väg mot Waldfrieden.
Förflyttning till Zwickau där 172 141 tillhörande PRESS (Pressnitztalbahn mbH) står uppställd på bangården
642 238 ankommwer Zwickau (Sachs) Hbf med tåg 21882 från Johanngeorgenstadt.
I Zwickau kör man spårvagnar av modell AEG GT6M byggda 1993 och här ankommer vagn 906 till hållplats Kopernikusstraße.
Man kör även vagnar av typen Tatra KT4DMC från 1987 och här ses vagn 947 + 929 som svänger in på "fel" spår vid Neumarkt.
Vagnen kommer på linje 3 från Eckersbach och svänger vid Neumarkt från Bosestraße till Leipziger Straße, något som vagnarna på linjen normalt inte gör.
Man kan på bilden se att vagnarna först kör in på högerspåret som används i motsvarande riktning för att senare gå in i växeln till spåret närmast mig.
Vagnarna är nu inne på "fel" spår för den riktningen och ska strax svänga ännu en gång genom nästa växel.
Vagnarna har nu kommit in på den lilla spårsnutten som bara används av vagnar som ska åka upp mot Leipziger Straße.
Anledningen till denna manöver är att vagnarna ska in till vagnhallen vid hållplats Schlachthofstraße.
Vagn 949 + 939 har just avgått från Neumarkt till Schlachthofstraße. Även denna snutt används inte i normal trafik eftersom vagnarna på linje 3 normalt viker av till vänster i bild.
Ny dag i Zwickau den 18 maj och vagn 904 passerar på Leipziger Straße på väg mot Klinikum.
Vagn 949 + 939 har just avgått från Neumarkt på väg mot Neuplanitz och passerar vid Schumannplatz.
Vagn 905 ankommer hållplatsen Hauptmarkt på linje 3 mot Eckersbach.
Efter hållplats Zwickau Zentrum finns denna anordning där även vanliga tåg kör på del av spårvägen härifrån till Stadthalle.
Vogtlandbahns 650 VT 066 rullar in mot Zwickau Zentrum som tåg 80214 från Plauen(Vogtl) Oberer Bahnhof.
Vagnen går in på eget spår vid Zwickau Zentrum som är slutstation.
650 VT 066 är på väg tillbaka, nu som tåg 80243 mot Adorf(Vogtl) och korsar här Amalienstraße.
Vagn 910 passerar på det kombinerade spårvägs- och järnvägsspåret.
Vagn 939 + 949 kommer här på Alter Steinweg efter hållplats Hauptmarkt på väg mot Eckersbach.
650 VT 072 ankommer Zwickau Stadthalle med tåg 81359 från Zwickau Zentrum till Falkenstein(Vogtl).
Från Zwickau Zentrum hit delar man spår med spårvägen och här har man just svängt av från det.
650 VT 155 ankommer Zwickau(Sachs) Hbf till vänster med tåg 80242 från Adorf(Vogtl) till Zwickau Zentrum.
Till höger tåget från förra bilden på väg mot Falkenstein(Vogtl).
Man kan tro att vi är några år tillbaka i tiden när man ser denna vyn på Zwickau(Sachs) Hbf.
1440 208 ankommer Zwickau(Sachs) Hbf med tåg 74013 från Hof Hbf till Dresden Hbf.
Förflyttning till Chemnitz Hbf där Mitteldeutsche Regiobahns tåg 74170 ankommer från Leipzig Hbf med Bybdzf 482.1 55 80 80-35 002-5 främst.
I andra änden gick 223 055 främst i blivande tåg 74175 mot Leipzig Hbf.
I Leipzig har vi tagit oss ut till stationen Werkstättenstraße längs banan från Chemnitz.
223 152 främst i tåg 74177 från Chemnitz Hbf till Leipzig Hbf passerar vid Werkstättenstraße.
Och på andra hållet vid Werkstättenstraße passerar 641 035 + 032 med tåg 16679 från Leipzig Hbf mot Geithain.
En stund senare ankommer 641 036 till Werkstättenstraße med tåg 16678 från Geithain till Leipzig Hbf.
Vi förflyttar oss till området Knautkleeberg i södra Leipzig där vagn 1024 passerar hållplatsen Albersdorfer Straße på linje 3 mot Sommerfeld.
Vagn 1051 rullar genom hållplatsen Seumestraße på väg ut mot Knautkleeberg.
Vagn 1033 rullar in till samma hållplats men är på väg in mot stan och mot ändhållplatsen Sommerfeld.
Ett godståg med 285 111 passerar förbi genom Knautkleeberg på väg söderut.
En stund senare dyker 650 VT 313 + 330 + 311 + 302 upp med tåg 80858 från Saalfeld(Saale) till Leipzig Hbf.
Vagn 1345 + 1333 passerar på Dieskaustraße på väg mot Taucha.
650 VT 337 + 318 + 331 + 335 gör uppehåll vid Leipzig-Knauthain med tåg 80857 från Leipzig Hbf till Saalfeld(Saale).
Sedan förflyttade vi oss norrut, nämligen till Dessau där det också finns en spårväg. Här vagn 306 på Lindenstraße på linje 3 mot Junkerspark.
Vagn 305 korsar Askanische Straße vid bytespunkten Dessau Center på väg mot Hauptbahnhof.
Vagn 306 åter här i parken invid Hauptbanhof när den strax är framme vid ändhållplatsen.
Så har vagn 306 lämnat Hauptbahnhof på linje 1 mot Tempelhofer Straße.
För att komma vidare till sida 2 med bilder från maj månad så klicka här.