Vi inleder månaden vid Mariedamm mellan Motala och Hallsberg där man nu har byggt klart Mariedammstunneln strax söder om själva orten.
Här en bild blickat mot norr, dvs mot Mariedamm. När jag var här i april 2020 såg samma vy ut såhär.
Och åt andra hållet, dvs mot söder med Jakobshyttan bakom bergsskärningarna såg vyn ut såhär. I april 2020 såg vyn ut såhär.
Ännu slingrar sig tågen runt på det gamla enkelspåret men det kommer att rivas när nya sträckningen är helt klar här i augusti 2023.
Här är det Rc4 1154 som passerar med tåg 55166 från Malmö godsbangård till Hallsberg Rbg.
Bara några minuter senare passerar Rc4 1165 med tåg 34166 från Malmö godsbangård till Hallsberg Rbg.
Liknande vy i april 2020.
Här ses tunnelmynningen från andra sidan berget.
En sista bild från platsen blir på TMX 1042 med Struktons tåg 66750 från Eslöv till Sala.
X51 9015 passerar genom Mariedamm med tåg 8180 från Mjölby till Borlänge. Tåget "byter" här spår som synes under tiden som byggarbetet pågår.
Åt andra hållet har man kommit en bit med dubbelspårsbygget. Samma vy ses här i april 2020.
Tågabs tåg 7042 från Karlstad till Stockholm med Rc3 1059 passerar vid Översta mellan Hallsberg och Pålsboda samma kväll.
En stund senare kommer Hector Rails tåg 41436 från Skövde till Holmsund, den s.k "SCA-pendeln" med 243 124 som dragkraft.
Mer Hector i form av 243 108 + 117 (i bakgrunden okänt 142-lok) som strax rullar in till Hallsberg som tåg 6165 från Frövi till Hallsberg.
En sista bild från dagen blir på Flixtrains tåg 23005 Stockholm-Göteborg, för dagen med 243 221 som dragkraft invid Hallsbergs kyrka strax öster om Hallsberg.
Snälltågets tåg 4941 från Stockholm till Malmö rullar ut från Mjölby den 4 maj med 193 965 som dragkraft.
Ännu en bild på 193 965. Detta loket var inhyrt till Hector Rail en period för deras godstrafik men nu använder istället Snälltåget detta loket främst i sin Tysklandstrafik.
Mjölbys sista riktiga tätortslinje 356 kommer att läggas ned vid tidtabellsskiftet i juni pga för lågt resande.
Imed detta finns det två tätortslinjer kvar, en industrilinje till industriområdet i Mjölby samt en linje 355 till Slomarp som ej går via smågatorna som linje 356 gör.
Här ses Bliva Buss 8317 på Stjärngatan på väg mot Mjölby Resecentrum.
Samma buss vid Prästgårdsliden på väg ut mot Slomarp.
Bussen har stannat vid hållplats Prästgårdsgärdet vid Prästgårdsliden.
482 048 passerar Tranås samma eftermiddag med "Coop-tåget" 44275 från Bro till Malmö godsbangård.
241 001 + 243 126 passerar vid Södra Berga mellan Mjölby och Mantorp på kvällen den 5 maj 2023 som tåg 44898 från Malmö godsbangård till Katrineholm.
Det bakre loket är en nyleverans av ett helt nytt Vectron-lok till Hector Rail. Notera att det ännu saknar några dekaler på sidorna här.
241 006 passerar strax norr om Skänninge med ett gäng vagnar som tåg 37748 från Malmö godsbangård till Ånge godsbangård.
Den 8 maj var det premiär för X2C (dvs. ombyggt tågsätt både interiört och maskinellt) på Södra stambanan.
Här passerar "premiärtåget", tåg 520 från Malmö till Stockholm passerar vid Hulterstad söder om Mjölby med UB2XC 2519 främst.
Ännu en bild på samma tåg vid Hulterstad i morgonljuset runt kl 06.45.
En stund senare runt kl 07.25 passerar tåg 519 från Stockholm till Malmö, också det med ett ombyggt X2-tågsätt.
X2C 2005 går här främst när tåget rullar ut från Mjölby söderut.
Hector Rails tåg 51811 från Timrå till Stockaryd med 243 108 + 142 212 passerar också vid Hulterstad en stund senare.
241 009 vid Strålsnäs med tåg 42701 från Katrineholm till Tyskland.
VIDA/CFL Cargos tåg 49220 från Alvesta till Boxholm passerar Sommen en stund senare med Rc3 1051 + TMX 1004.
I förgrunden står Samskip-tåget från förra bilden "på sidan" för att släppa förbi ett snabbtåg.
I Boxholm tar växling vid och elloket flyttas till andra änden innan tåget med hjälp av dieselloket dras upp till virkesterminalen.
TMX 1004 backar här upp hela tågsättet upp till virkesterminalen i Boxholm.
Y31 1424 passerar strax söder om Mjölby den 10 maj med tåg 76526 från Malmö godsbangård till Linköping.
"Coop-tåget" 44209 med 482 048 rullar ut från Mjölby en stund senare på väg mot Malmö godsbangård.
Tågabs tåg 32655 från Kristinehamn till Trelleborg med inhyrda Rc4 1144 passerar Mjölby den 12 maj.
Man ska åka och hämta en C30 till Stockholm i Trelleborg.
Den 14-17 juni var jag ute på en Danmarkstripp med bil tillsammans med Jocke för att kunna fota lite från linjen.
Här passerar Regionaltåg 2240 från Ringsted till Helsingør vid Fjællebro strax öster om Ringsted med EB 3202 sist.
På samma plats ser vi senare MF 5040 + 5039 + ER 2006 vid samma plats med IC-tåg 50157 från København H till Nyborg.
Ännu körs de internationella tågen från Köpenhamn till Hamburg med IC3 men dessa kommer snart att ersättas av loktåg med EB-lok och begagnade tyska personvagnar.
Här passerar MF 5087 + 5077 med IC-tåg 397 från København H till Hamburg Hbf också vid Fjællebro.
Förflyttning till Eliaslund utanför Fjenneslev mellan Ringsted och Slagelse där ett långt IC-tåg 8659 mot Fredericia, Sønderborg och Esbjerg passerar.
I tåget går MF 5044 + 5019 + 5001 + ER 2018 + 2028.
Ett inte lika långt tåg men väl ett par vagnar, ER 2007 + 2036 + 2021 passerar samma plats med tåg 50161 från København H till Fredericia.
Ett inte lika långt tåg invid Valdbygaard mellan Høng och Slagelse, det är MF 1022 + FS 1122 med tåg 37068 från Tølløse till Slagelse.
En stund senare ser vi samma vagn igen men nu i tåg 37069 från Slagelse till Tølløse vid Løve söder om Høng.
På leden mellan Korsør och Nyborg över Stora Bält körde man bil/järnvägsfärjor fram till att Stora Bältbron öppnade 1998.
Vid den gamla färjehamnen i Korsør ligger ännu f.d M/F Kalundborg kvar tillsammans med en gammal färjeklaff som minne från den tiden.
Färjan som numera har fått namnet M/F Broen ligger upplagd vid gamla färjeterminalen i Korsør.
MF 5094 + 5017 har just kört av från Stora Bältbrons järnvägsbro strax före Nyborg med tåg 71171 från København H till Vejle.
AR 3066 har just lämnat Hjallese i Odense med tåg 4664 från Svendborg till Odense.
Vid Hjallese ansluter Letbanen till banan mot Svendborg. Här ankommer AR 4089 till Hjallese med tåg 2664 från Ringe till Odense.
Letbanens vagn 07 ankommer ändhållplats Hjallese.
Nästa dag den 15 maj befinner vi oss vid Almose hållplats på Lemvigbanen mellan Vemb och Lemvig.
Lemvigbanen är den sista banan i Danmark som ännu kör kvar med de klassiska "Lynetterna" som tidigare gick på många banor runt om i Danmark.
Här ser vi Ym 14 + Ys 14 "Tangen" byggd 1983 som närmar sig Almose som tåg 44852 från Lemvig till Vemb.
Ym 16 + Ys 16 "Heden" står inne vid stationen i Lemvig före avgång mot Thyborøn.
Interiörbild i samma vagn.
Inne i stationshuset i Lemvig finns en modell på den kommande typen av motorvagn vilken blir en batteridriven motorvagn, en Siemens Mireo Plus B som ersätter Lynetterna under 2024.
Ym 16 + Ys 16 passerar en stund senare mellan Balleby och Hove som tåg 51360 från Vemb till Thyborøn.
Samma vagn vid Rønland en stund senare.
Hållplatsen vid Vrist.
Mellan Vrist och Vejlby (med hållplatsen Victora Street Station) så passerar sedan samma vagn som ovan på väg från Thyborøn till Lemvig.
Ym 14 + Ys 14 passerar en stund senare vid Heldum och invid Heldum Kirke strax utanför Lemvig på väg mot Lemvig.
Lite senare är vagnen på väg tillbaka mot Thyborøn och ses här strax utanför Balleby.
Vid Bonnet ankommer tåg 38328 från Vemb till Lemvig med Ym 16 + Ys 16.
Ym 14 + Ys 14 passerar senare mellan Armose och Bonnet som tåg 38225 från Thyborøn till Vemb.
Ym 16 + Ys 16 på sluttampen in mot Thyborøn passerar här strax utanför som tåg 38240 från Lemvig till Thyborøn.
Ym 16 + Ys 16 framför Hove Kirke vid Hove utanför Klinkby med tåg 38218 från Thyborøn till Vemb.
AR 1028 passerar Kirkeby mellan Humlum och Struer som tåg 5548 från Thisted till Vejle via Struer/Holstebro.
AR 3067 passerar vid Oddesund Syd som tåg 5554 från Thisted till Struer.
Och på andra sidan Oddesundsbron vid Oddesund Nord passerar AR 4085 med tåg 5949 från Vejle via Holstebro/Struer till Thisted.
En sista bild från platsen blir på AR 4083 med tåg 5560 från Thisted till Vejle. Till höger syns lite av Odbybukten.
Vid Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum i Struer står ett antal vagnar utanför på bangården.
Struer domineras av dieselmotorvagnar av typen Lint 41 eller Desiro men även DSB kör fyra avgångar per dag hit från Köpenhamn.
MF 3067 till vänster ska snart rulla mot Aarhus H och till höger står AR 1010 och inväntar nästa avgångstid i Struer.
MF 5061 ankommer till Herning senare på kvällen med InterCityLyn-tåg 763 från Fredericia till Struer.
Tidigare körde DSB många fler turer på denna banan och då fortsatte en del av dessa upp till Thisted men denna förbindelse försvann i december 2019.
AR 1009 i Herning före avgång vidare mot Aarhus H som tåg 5179 från Esbjerg via Skjern.
Nästa dag den 16 maj ser vi återigen MF 5061 på väg tillbaka söderut igen när den passerar här vid Gødstrup nordväst om Herning som tåg 726 Struer-Fredericia.
DSB kör numera som jag skrev ovan enbart fyra dubbelturer på denna banan från Vejle via Herning/Holstebro till Struer mot många fler för några år sedan.
Förflyttning till Ringkøbing där MQ 4114 ankommer med tåg 3122 från Tim (normalt Holstebro men inte nu pga banarbeten) till Skjern.
Denna trafiken körs av Midjyske Jernbaner vilket är samma bolag som kör Lynetterna på Lemvigbanen och man har sina Desiro-vagnar i en röd färgsättning.
Det blir tågmöte med MQ 4111 till vänster.
Förflyttning till Rødebro strax sydost om Ringkøbing där MQ 4114 passerar med tåg 3123 från Skjern till Tim.
En stund senare passerar MQ 4111 på samma plats som tåg 3128 från Tim till Skjern.
Vid Ejstrup mellan Tim och Hee passerar MQ 4114 igen med tåg 3132 från Tim till Skjern.
Stationsområdet i Tim samma dag. Att tågen vände här beror på ERTMS-arbeten på linjen norrut mot Vemb och Holstebro. Längre fram kan man se en tillfällig stopplösning.
Sedan gjorde jag ytterligare ett nedslag vid Lemvigbanen med dess Y-tog som försvinner under 2024.
Ym 14 + Ys 14 gör här uppehåll vid den lilla hållplatsen Sinkbæk mellan Bækmarksbro och Fåre som tåg 38328 från Vemb till Lemvig.
En bild på hållplatsen Sinkbæk.
Ym 39 + Ym 40 "Kysten" passerar strax utanför Balleby som tåg 38225 från Thyborøn till Vemb.
Samma vagn en stund senare efter vändning i Lemvig vid Armose på väg mot Vemb.
Hållplatsen vid Victoria Street Station i Vejlby samma dag.
Ym 14 + Ys 14 passerar vid Vrist mellan Thyborøn och Lemvig en stund senare som tåg 38218 från Thyborøn till Vemb.
Ym 39 + Ym 40 mellan Strande och Victora Street Station (Vejlby) en stund senare med tåg 38239 från Vemb till Thyborøn.
Den lilla hållplatsen Nejrup på norra delen mellan Vemb och Thyborøn.
Ym 14 + Ys 14 passerar förbi Ramme station utan stopp denna dagen som tåg 38330 från Vemb till Thyborøn.
Den lilla hållplatsen Amstrup som är första hållplats efter Vemb norrut.
Ym 39 + Ys 40 passerar Torp mellan Bækmarksbro och Amstrup på väg mot Vemb.
En sista bild från Lemvigbanen för denna gången blir denna på Ym 14 + Ys 14 vid Hove strax utanför Klinkby som tåg 38222 från Thyborøn till Vemb.
MF 5095 ankommer Horsens samma kväll som tåg 50171 från København till Aarhus H.
Här håller man på med elektrifieringsarbeten på sträckan från Fredericia via Vejle till Århus.
För att komma vidare till sida 2 med bilder från maj månad så klicka här.