Tobias bildsida - Bilder från maj 2022

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under maj månad 2022, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2022 - Bilder från januari månad 2022
Bildsida 2022 - Bilder från februari månad 2022
Bildsida 2022 - Bilder från mars månad 2022
Bildsida 2022 - Bilder från april månad 2022
Av Tobias Jäderup

Observera att p.g.a för många bilder denna månaden så delar jag upp dessa i två sidor istället för att ha allt på samma sida. Klicka här för att komma till sida 2.


Vi inleder månaden med en bild på tåg 530 från Köpenhamn till Stockholm mellan Sya och Mantorp den 2 maj.


På samma plats passerar senare Rc4 1144 med två ME-lok på släp som var på väg mot Långsele, här som tåg 34380 från Malmö C till Hagalund.


Ännu en bild på transporten som bestod av ME 1528 + 1504.


En bild bakifrån på loken.


Sedan passerar Snälltågets tåg 33940 från Malmö (men med direkta vagnar från Berlin främst i tåget) mot Stockholm på samma plats med 193 253 som dragkraft.


Senare samma kväll kommer Hector Rails tåg 41812 från Stockaryd till Timrå med 243 123 + 142 108 i Mjölby.


Samma tåg uppställt i väntan på att pendeltåg ska åka före. 243 123 levererades bara några veckor tidigare och hade inte rullat länge här.


Coop-tåget 44203 från Bro till Malmö gbg med 185 417 främst passerar här utfarten söderut från Mjölby den 4 maj.


Strax efter att Coop-tåget passerat så kommer Tågabs tåg 47026 från Vislanda till Kristinehamn med Rc2 009 + TMZ 1406.


Transdev 0492 ses här på Fältvägen i Märsta under en tomkörning.


Jag har senare flugit upp till Umeå med Norwegians LN-ENQ och har här precis landat där.


Jag och vän åkte under två dagar över till Finland med bil i syfte att transportera den från Umeå och söderut och valde då en annorlunda väg.
Här är vi vid hamnen i Holmsund där Wasalines färja M/S Aurora Botnia ses ligga i hamn före avgång mot Vasa i Finland.


Ännu en bild från när vi kör ombord på färjan.


En interiörbild ombord på färjan.


Nästa morgon den 6 maj vaknar vi på hotell i Vasa och här står Pendolinotåget 46 redo för avgång mot Helsingfors med Sm3 06.


Wasa Citybuss MNR335 kommer här på Klemetsögatan på väg mot Centrum.


Stationen Ratikylä på sträckan mellan Seinäjoki och Parkanmo ekade tomt på tåg när vi passerade.


Men på linjen mellan Parkano och Niinisalo kommer här tåg 11702 från Tammerfors till Niinisalo med Dv12 2511 + 2525 strax utanför Parkano.


Ännu en bild på samma tåg fast denna är tagen vid Pihnari.


Edo 28629 främst i tåg 38 från Uleåborg till Helsingfors som här passerar genom Poikkeus söder om Parkano.


Sist i tåget gick Vectron-loket Sr3 3307.


Sedan tog vi oss till Tammerfors där man sommaren 2021 öppnade spårvägen som man har byggt ett par år där.
Här är vi vid ändhållplatsen Hervantajärvi där vagn 14 just ska köra bort för att byta spår.


Vagn 03 ankommer senare till ändhållplatsen Hervantajärvi.


Vagn 14 passerar Centraltorget/Keskustori på gatan Hämeenkatu på väg mot Hervantajärvi.


På Hatanpään valtatie kommer vagn 13 på väg mot TAYS.


Nysse 9 kommer också på Hatanpään valtatie till hållplats Koskipuisto.


Vagn 08 lämnar hållplatsen Etelä-Hervanta i stadsdelen Hervanta.


En sista spårvagnsbild från Tammerfors blir på vagn 01 som just lämnat hållplatsen Etelä-Hervanta och svänger ner mot ändhållplatsen Hervantajärvi.


Sedan åkte vi vidare mot Åbo och stannade till vid Kaulanperä söder om Loimaa där här tåg 928 från Tammerfors till Åbo hamn passerar med Edo 28620 främst.


Vid Littois i östra utkanten av Åbo passerar här Edo 28615 främst i tåg 972 från Åbo hamn till Helsingfors.


Stationshuset i Littois.


Några minuter senare kommer tjänstetåg 10328 från Åbo hamn till Helsingfors med Sr2 3238 som dragkraft. Det är samma tågsätt som jag fotade ovan vid Kaulanperä.


Vid Meyervarvet i Åbo så ser vi det nya kryssningsfartyget Carnival Celebration under uppbyggnad.


Vi åkte tillbaka till Sverige igen med Finnlines färja M/S Europalink från Nådendal till Kapellskär.


Interiörbild ombord på färjan. Även fast den är byggd 2008 så går det mesta av inredningen i brunt.


Det sista kvällsljuset i Åbolands skärgård.


Still going strong kan man säga om denna bussen från 2005 som fortfarande rullar i trafik, det är Keolis 6478 som här kommer på Båtbyggaregatan i Hammarby Sjöstad i Stockholm.


Den 7 maj tog jag några bilder på det som försvinner inom ett par år, nämligen industrispår i Norrköping. Här är Södra hamnspåret på Hamnbron mitt i centrala Norrköping.


Efter kurvan korsar man Sjötullsgatan.


Fortsättning vidare längs Sjötullsgatan.


Vid korsningen med Bangårdsgatan fortsätter spåret vidare ut mot Lindö med Syltens bangårdsområde.


Längre bort längs Bangårdsgatan så korsar ännu ett industrispår gatan och det går längs Tegelängsgatan.


Korsningen sett från andra hållet med en gammal skylt.


Spåret fortsätter längs Tegelängsgatan.


Ett parti där man har tagit bort rälsen och asfalterat över.


Här längre upp på Tegelängsgatan var det tidigare en stoppbock.


Vi hoppar fram till den 9 maj då TMZ 1416 passerar vid Hulterstad söder om Mjölby som tåg 74283 från Kungsör till Trelleborg.


185 418 passerar strax söder om Mjölby som tåg 44539 från Katrineholm till Malmö gbg.


Strax norr om Skänninge passerar senare Rc4 1137 med tåg 35016 från Trelleborg till Dagarn.


Förflyttning till Rävtomta/Lockarp strax norr om Boxholm där Coop-tåget 44203 från Bro till Malmö gbg passerar med 185 417 främst.


På samma plats passerar en stund senare tåg 74268 från Trelleborg till Bollnäs med Rc4 1144 främst.


X61 213 passerar senare med tåg 8845 från Norrköping till Tranås.


Vi stannar kvar på samma plats där Tågabs tåg 47092 Osby-Storå passerar med Rc2 1045 + TMY 103.


X2 2002 främst i tåg 537 Stockholm-Malmö (egentligen till Köpenhamn) passerar samma plats.


En sista bild från Lockarp/Rävtomta blir på Hector Rails tåg 45275 Värtan-Boxholm med 143 046 + 060 + 841 001.
Tåget var här runt fyra timmar försenat efter att ha fått stå i Mjölby lika länge och vänta på att spåren i Boxholm skulle bli lediga.


Nästa morgon den 10 maj är tåget på väg tillbaka mot Värtan igen men nu som tåg 61932 och här har man fått stå i Mjölby igen i två timmar och vänta på arbeten framför.


Kvällsljus vid Charlottenborg mellan Boxholm och Strålsnäs när Rd2 1097 passerar med tåg 4300 från Helsingborgs godsbangård till Borlänge.


Ännu ett av Hector Rails fliståg på samma plats, men nu med 143 048 + 054 i tåg 61886 från Stockaryd till Värtan.


Den 14 maj körde Nässjö Järnvägsmuseum en resa med sin Y1-vagn till b.la Kisa, Oskarshamn, Mönsterås och Kalmar.
Här passerar man förbi Verveln mellan Vimmerby och Kisa som tåg 89276 från Hultsfred (tidigare från Nässjö) till Kisa.


Ytterligare en bild på vagnen invid sjön med samma namn som byn.


Stationshuset och plattformen i Verveln där tågen slutade stanna 2003.


Y1 1299 står uppställd i Kisa under tiden som resenärerna tittade till vid det gamla lokstallet.


Det var öppet lokstall i Kisa där resenärerna och även andra intresserade kunde titta.


Y2 1380 passerar vid Knäck mellan Rimforsa och Kisa som tåg 28807 från Linköping till Kalmar.


Nästa dag passerar Y1 1299 genom Mjölby som tåg 89247 från Norrköping till Nässjö. Man hade b.la besök Finspång under denna resan.


Vid Rävtomta strax norr om Boxholm passerar TMY 1157 + V5 156 + en vagn som tåg 60448 från Malmö gbg till Fors den 16 maj.


241 006 med Hector Rails tåg 42707 mot Katrineholm passerar på samma plats.


X61 214 passerar förbi samma plats med tjänstetåg 98790 från Boxholm till Mjölby.


Ännu ett av Hector Rails tåg, nämligen tåg 41812 från Stockaryd till Timrå med 243 113 + 142 212.


Samma tåg som ovan passerar en stund senare strax norr om Skänninge.


Dagens första TiB-tåg 8184 från Laxå till Gävle med X51 9023 passerar vid Östansjö strax söder om Hallsberg en stund efter klockan sex på morgonen den 18 maj.


Nästa dagens första TiB-tåg blir tåg 8214 från Mjölby till Lindesberg som här ses strax söder om Åsbro vid Åsbrohammar med X51 9015.


Rc4 1163 passerar som nästa tåg några minuter senare med ett 191 minuter sent tåg 4170 från Malmö gbg till Hallsberg rbg.


Ytterligare fem minuter senare kommer X61 210 i tåg 37668 från Boxholm till Hallsberg. Vagnen ska på hjulsvarv i Hallsberg.


X61 210 passerar en stund senare genom peronbangården i Hallsberg efter att ha stått vid infarten till Hallsberg och väntat en stund.


Västtrafik kör en avgång om dagen från Nässjö/Falköping till Örebro och här är det X52 9036 som ankommer Kumla som tåg 7202 Nässjö-Örebro.


Y31 1417 passerar vid Lövsätter mellan Örebro och Mosås som tåg 13305 från Örebro till Vedum.


CFL Cargos tåg 49500 från Göteborg Skandiahamnen till Insjön med 185 686 passerar förbi Mosås.


X52 9036 är på väg tillbaka söderut och passerar här förbi Mosås som tåg 7219 från Örebro till Falköping.


T43 113 passerar strax söder om Östansjö med tåg 68441 från Hallsbergs rbg till Kristinehamn.


Ännu ett av CFL Cargos tåg, denna gången är det tåg 74068 från Göteborg Skandiahamnen till Insjön med Rc4 1152 främst.


Tjänstetåg 99564 från Göteborg till Hagalund passerar vid Linddalen med Rc6 1401 + 1383 + WL1 5036 + B7F 5339.


En stund senare kommer även tåg 430 Göteborg-Stockholm med X2 2001 främst.


X61 210 är nu klar på svarven och passerar här Römossen mellan Hallsberg och Skymossen på spåret som går direkt från rangerbangården ner mot Skymossen och vidare söderut.
Här passerar man som tåg 37923 från Hallsberg till Boxholm. Detta spåret kommer att rivas i framtiden när den nya infarten till Hallsberg blir klar.


243 118 passerar genom Vretstorp söderut som tåg 61431 Hallsberg rbg-Skövde för att hämta SCA-vagnar och köra de till Holmsund utanför Umeå.


Cargonet passerade med El14 2166 + Di8 710 med tåg 37440 från Charlottenberg (tidigare från Norge) till Norrköping. Man skulle använda Di8-loket till ERTMS-tester.


Tillbaka till Römossen mellan Hallsberg och Skymossen där dagens enda planenliga södergående persontåg på detta spåret passerar. Alla andra tåg utom ett på morgonen går direkt från Skymossen till Hallsberg pbg.
Det är X51 9010 som passerar med tåg 18173 från Kopparberg (banarbete norrut) till Mjölby.


En stund senare kommer även Coop-tåget 44577 från Bro till Alvesta med 185 715 främst.


Ännu en bild på X51 9010 som passerar strax norr om Skänninge i rapsfältet med tåg 8180 från Mjölby till Borlänge.


Nobina 7102 skadades i en brand i samband med en krock mellan en lastbil och bussen i Malmö den 14 februari i år. Här är bussen bärgad i Mjölby och är på väg mot mig okänt mål samma dag.


Dagen därpå den 19 maj stod El14 2166 + Di8 710 som jag fotade dagen innan, nu uppställda i Norrköping.


En bild på Di8 710.


Den 20 maj passerade ett långt tåg förbi Norrköping, det var Hector Rails 241 011 som drog tåg 43544 från Nässjö till Järna (tidigare kom tåget från Tyskland och var på väg mot Stockholm).


Ännu en bild på vagnarna i tåget. Man körde en charterkörning till Fredericia för ett företag och ett tåg utgick från München och detta från Stockholm och så möttes man i Fredericia.

För att komma vidare till sida 2 med bilder från maj månad så klicka här.


tobben_90@hotmail.com