Vi inleder i Norrköping med bilder på reklamfoilerade UA2 2885 samt X2 2013 den 3 maj.
Även X2 2013 gör som sagt reklam för WWF som fyller 50 år i år.
Tågabs Rc2 002 + TMY 110 passerar vid Hulterstad söder om Mjölby på kvällen den 4 maj med tåg 48197 från Mora till Osby.
DBSRS's tåg 41752 från Malmö gbg till Rosersberg norr om Stockholm passerar också Hulterstad med 185 337 främst.
X12 3222 inväntar avgångstid som tåg 2190 från Norrköping till Västerås i just Norrköping på morgonen den 6 maj. Den sista juni är planen att dessa fordon ska försvinna helt från denna linjen kallad "UVEN".
En mer ovanlig gäst för platsen ser vi samma kväll i form av X31K 4355 som här passerar strax söder om Mjölby med tåg 29596 från Hässleholm till Tillberga.
CFL's omledda tåg 27850 från Nässjö (Gamlarp) till Göteborg Skandiahamnen med Rc4 1159 främst den 7 maj och som här passerar Hulterstad söder om Mjölby.
Dessa tåg går normalt direkt från Nässjö via Jönköping/Falköping till Göteborg men p.g.a banarbete mellan Nässjö och Jönköping så får det här åka en liten omväg via Mjölby-Hallsberg.
X61 205 + 201 passerar strax söder om Norsholm mellan Linköping och Norrköping med tåg 8752 från Motala till Norrköping samma kväll.
Snälltågets tåg 3943 från Stockholm till Malmö med 193 288 främst passerar på samma plats söder om Norsholm.
X12 3222 passerar också den vid Norsholm med tåg 2179 från Västerås mot Linköping. Som jag skrev ovan så försvinner dessa fordon från denna linjen från sista juni enl. nuvarande plan.
En sista bild från platsen på 185 674 som passerar med tåg 33876 från Malmö gbg till Folkesta utanför Eskilstuna.
X52 9055 passerar sjön Fjälaren vid Ändebol mellan Strångsjö och Simonstorp på linjen Katrineholm-Norrköping med tåg 2151 från Sala till Linköping samma kväll.
243 002 med Flixtrains tåg 23010 Göteborg-Stockholm passerar senare samma kväll här vid Håkanstorp mellan Vingåker och Baggetorp.
På samma plats kommer tåg 5463 från Norrköping till Hallsberg rbg med Rm 1260 + Rd2 1115.
X52 9055 är påväg tillbaka norrut igen och passerar här vid Graversfors norr om Åby med tåg 2168 från Linköping till Västerås.
Den 9 maj premiäråkte jag med Flixtrain mellan Hallsberg och Göteborg för att prova konceptet. Det var inte så många resenärer på vägen ned men tillbaka var det lite mer resenärer ombord.
Här ankommer tåg 23003 till Hallsberg med det senaste tillskottet i flottan med Flixtrains färgsättning främst, 193 970 som här nyligen hade målats om i Flixtrains färgsättning.
Här strax söder om Hallsberg kommer platsen att förändras rejält de kommande åren i takt med utbyggnaden av dubbelspår på banan mot Motala/Mjölby.
Den nya linjesträckningen från Stenkumla till Hallsberg kommer här att gå över nuvarnade stambanan på en helt ny bro och på denna länken kan man se lite av hur det kommer att se ut.
Interiörbild från en av personvagnarna, Bmmz 264.4F 51 80 22-94 833-6 och det var som synes väldigt lite resenärer ombord.
Framme på Göteborg C där tåget här växlas undan till uppställningsspår inför nästa avgång.
Detta var den sista dagen som den gamla Göta älvbron var öppen för gång- och biltrafik. Senare samma dag invigdes den nya Hisingsbron som nu tar fotgängare, cyklister och biltrafikanter över.
Spårvagnarna får dock gå över den gamla bron ännu ett tag tills den nya rampen med nya spår är färdigställd.
M31 355 påväg mot Östra sjukhuset korsar Göta älvbron.
M29 819 + M28 708 kör även de upp på bron påväg mot Biskopsgården.
Den blivande rampen upp till den nya Hisingsbron som är bakom mig där kollektivtrafiken ska köra framöver.
M31 370 påväg upp på Göta älvbron påväg mot Länsmansgården.
Rampen upp mot nya Hisingsbron sett nedifrån.
Samma tågsätt som jag åkte med till Göteborg med 193 970 främst står här redo att åter avgå mot Stockholm som tåg 23006.
Tåget har ankommit Hallsberg och gör ett kortare uppehåll inför färden vidare mot Stockholm.
243 002 passerar strax utanför Östansjö söder om Hallsberg med Flixtrains tåg 23007 från Stockholm till Göteborg samma dag.
Jag är strax utanför Östansjö och här ska det nya dubbelspåret för banan mot Mjölby dras om ett par år med en bro här över Hallsbergsvägen.
Längre bort i skogen kommer även en ny tunnel att dras genom ett bergområde och den kommer att bli 2,4 km lång.
I en annan vinkel längre in på grusvägen, här i vinkel mot Hallsbergsvägen där jag stod på förra bilden.
"Vikarietåget" X51 9010 i Mjölby inför avgång som tåg 8170 mot Gävle den 11 maj.
Hector Rails tåg 40971 från Hallsberg rbg till Malmö gbg med 143 054 + 061 passerar vid Strålsnäs söder om Mjölby den 11 maj.
På samma plats som bilden ovan ser vi X2 2013 sist i tåg 544 Malmö-Stockholm den 12 maj.
143 046 + 064 + 841 003 passerar Mjölby den 13 maj med tåg 24659 från Värtan till Boxholm.
Den 15 maj stod denna omformartransport i Mjölby med nya omformare som skulle till Mjölby. Loket främst är Rc4 1152 (dock märkt enbart Rc 1152) som drog tåget från Kil.
Y31 1401 används just nu i Krösatågstrafiken då det råder brist på fordon. Vagnen har tidigare rullat i Krösatågens trafik från 2012 till 2014 då den överfördes till Kustpilen.
Här kommer den i tåg 27625 från Tranås till Nässjö strax utanför Solberga norr om Nässjö den 15 maj.
Y31 1401 i Nässjö inför avgång som tåg 27634 mot Tranås.
Y31 1401 ankommer en stund senare till Aneby med tåg 27634 mot Tranås.
En sista bild på Y31 1401 här vid Gripenberg söder om Tranås som tåg 27629 från Tranås till Jönköping.
Rc4 1152 med omformartransport i Mjölby dagen därpå den 16 maj då den inväntar avgångstid som tåg 76452 mot Kumla. Man har här hämtat de gamla vagnarna som tidigare varit i Mjölby.
Här passerar tåget strax utanför Skänninge i maka 40 km/h då omformartransporterna inte får köra snabbare än så.
Tåget blev uppställt på sidospår i Skänninge i väntan på att ett pendeltåg skulle passera innan färden fortsatte vidare norrut.
Den 21 maj kommer Y31 1428 vid Hulterstad söder om Mjölby med tåg 8677 från Hallsberg till Nässjö efter hjulsvarvning.
En stund senare kommer Railcares TMY 1122 + 1105 vid Hulterstad som tåg 34789 från Borlänge till Nässjö.
X12 3222 senare samma eftermiddag på bron över Göta kanal i Norsholm mellan Norrköping och Linköping som tåg 2179 Västerås-Linköping.
Som jag skrivit ovan försvinner X12-vagnarna från denna linjen i slutet av juni.
Vy's nattåg 92 mot Luleå är redo att avgå från Stockholm C samma kväll med Rc6 1328 som dragkraft.
Den nyöppnade hållplatsen Bromma flygplats på Tvärbanans Kistagren öppnades för trafik den 16 maj efter att ha stått klar sedan december men av olika anledningar har man inte kunna köra där tidigare.
En bild tagen från hållplatsen i riktning mot Kista där Tvärbanan kommer att dras vidare i framtiden. Just nu är det bara den korta sträckan från Norra Ulvsunda till Bromma flygplats som används.
A35 475 ankommer Bromma flygplats på linjen som ännu trafikeras hit från Alviks strand.
En stund senare ankommer A35 474 till hållplatsen Bromma Blocks mellan Norra Ulvsunda och Bromma flygplats.
Samma vagn ankommer åter till Bromma Blocks men nu påväg från Bromma flygplats till Alviks strand. Här går spårvägen rakt ovanför en nybyggd ICA-butik som finns under bron.
Förflyttning till Västmanland och Ängelsberg där här X51 9013 rullar ut på spåret mot Snyten med tåg 80942 från Örebro S till Gävle men som från Fagersta gick till Ängelsberg och därifrån till Snyten.
Tåget passerar här strax förbi den lilla hållplatsen vid Engelsbergs bruk där rälsbussarna mellan Ängelsberg och Kärrgruvan brukar stanna.
En stund senare kommer ett 600 minuter försenat tåg 42149 från Gammelstad till Göteborg Skandiahamnen vid Engelsbergs bruk med Rd2 1034 som dragkraft.
Tåget lite närmare i "spenaten" när det passerar förbi hållplatsen till höger om mig.
Anledningen till att tågen ovan omleddes via Ängelsberg-Snyten var att man vid Ombenning mellan Fagersta och Snyten håller på att bygga en mötesstation. Samma vy såg ut såhär i mars 2020.
Här har man precis dragit om linjen i en ny sträckning. Den gamla ses riven ovanför den nya växeln som man precis har lagt in.
Arbetsplatsen åt andra hållet, dvs in mot Fagersta. Jag dokumenterade platsen före man började bygga om i slutet av februari 2020 vilket finns på den månadssidan.
En jämförelsebild i samma vinkel från mars 2020 kan ses på här.
X14 3190 lämnar Vad en stund senare som tåg 8071 från Ludvika till Västerås.
Och en stund senare ser vi X51 9022 som just lämnat Vad med tåg 8070 från Västerås till Ludvika.
Den 23 maj var jag en sväng i Väst-Sverige längs banan mellan Herrljunga och Borås för att fota några omledda X2-tåg före man rustar upp banan senare i sommar.
Här är det ett omlett tåg 99015 (annonseras 30415) som passerar Ljung påväg från Stockholm mot Göteborg. Tåget körde här då man höll på att arbeta med spåren i Göteborg.
X12 3216 ankommer Ljung med tåg 13844 från Varberg till Uddevalla.
X12 3216 gör uppehåll i Ljung innan färden fortsätter vidare.
Här utanför Ljung vid Norra Lida så ser vi banan i riktning mot Borås. Snart byter man ut det gamla skarvspåret med träslipers till nytt helsvetsat spår.
X2 2018 främst passerar Borgstena med tåg 90784 (ann. 30444) från Göteborg mot Stockholm. Här ska man bygga om bangården helt och uppgradera från linjeplats till driftplats.
Plattformen och bangården i Borgstena som kommer att byggas om när man rustar upp spåret här under sommaren/hösten 2021.
Dagens lilla hållplats med träplattform i Mollaryd där planen är att man ska lägga ned denna tillsammans med Torpåkra som också är en liknande liten hållplats.
X12 3217 ankommer Mollaryd med tåg 13837 från Uddevalla till Borås.
X14 3224 passerar vid Solhäll mellan Mollaryd och Torpåkra som tåg 13848 från Borås till Uddevalla.
Förflyttning närmare Borås där X2-tåg 90769 (ann. 30439) passerar vid Skogsryd påväg från Stockholm till Göteborg.
Vid Frufällan lär denna växel försvinna när man rustar upp spåret här.
En sista bild från Väst på X14 3226 som ankommer Fristad med tåg 13841 från Uddevalla till Varberg.
X12 3191 + 3193 står uppställda utanför verkstaden i Linköping den 25 maj där de stått sedan december.
Dessa blåa vagnar slutade användas i trafiken i december 2020 och den 1 juni, drygt en vecka efter att jag tog bilden så kördes 3191 samt 3192 till skrot i Nykroppa.
X12 3222 passerar Linghem en stund senare som tåg 2179 från Västerås till Linköping.
Nästa dag den 26 maj är jag vid Rekarne/Tumbo nordväst om Eskilstuna där X12 3194 passerar strax före Rekarne driftplats som tåg 2179 Västerås-Linköping.
X12 3222 rullar ut från Rekarne som tåg 2198 från Eskilstuna till Västerås.
Förflyttning till Borgåsund mellan Kvicksund och Kolbäck där X12 3220 passerar med tåg 2148 från Linköping till Sala.
Björks Buss XTU 589 på Brukslinjen från Hallstahammar inväntar nästa avgångstid från Borgåsund.
X12 3222 är påväg tillbaka mot Eskilstuna och denna gången som tåg 2171 från Västerås när den passerar vid Borgåsund.
X52 9055 passerar vid Mellösa senare på kvällen som tåg 2151 från Sala till Linköping.
Ännu en bild på X52 9055 invid Mellösasjön i regnvädret.
Vi stannar kvar i Mellösa där X52 9017 passerar en stund senare som tåg 2160 från Linköping till Sala.
X12 3220 är påväg tillbaka mot Linköping och passerar även den här vid Mellösa.
Samma vagn här invid Mellösasjön som tåg 2155 från Sala till Linköping.
Den 27 maj var det översvämning mellan Mariedamm och Jakobshyttan på linjen mellan Hallsberg och Motala så godstågen där fick ledas om att gå via Katrineholm.
Här passerar Hector Rails tåg 59403 (ord. tåg 40971) förbi Sya mellan Mantorp och Mjölby påväg från Hallsberg rbg till Malmö gbg.
En provkörning av ombyggt X2-sätt, X2 2017 främst passerar utanför Sya med tåg 85959 från Tillberga till Mjölby.
Samma tågsätt i Mjölby en stund senare innan man vände tillbaka mot Tillberga igen.
X61 214 och 215 i Norrköping den 30 maj då de inväntade sina resp. avgångstider.
Samma kväll i Mjölby kommer X2 2013 i tåg 549 Stockholm-Malmö.
Månadens sista bild blir denna där X61 206 här som tåg 18759 (ann. 8760) från Motala till Norrköping passerar invid ett rapsfält strax utanför Mjölby den 31 maj.