Vi inleder månaden med ett omlett MTR Express-tåg Stockholm-Göteborg som här ses strax söder om Mjölby den 1 maj. Detta gick denna vägen p.g.a gräsbränder utanför Falköping.
I Norrköping hade man rivit upp gatan vid Värmlandsgatan under helgen vilket gjorde att både spårvagnslinje 2 och 3 ersattes med buss mellan Resecentrum och Fridvalla/Vidablick.
Här ser vi Transdev 3580 på Slåttergatan vid hållplatsen Eneby centrum.
Samma buss inväntar avgångstiden vid ändhållplatsen Fridvalla en stund senare.
Transdev 3571 på linje 2 från Vidablick mot Resecentrum svänger in till spårvagnshållplatsen vid Breda vägen.
3567 kommer körandes nedför Hagagatan strax före hållplats Breda vägen påväg mot Vidablick.
Anledningen till avstängningen ses här, ett vägarbete vid Värmlandsgatan.
3567 återigen, denna gången när den svänger in på Värmlandsgatan från Enebygatan efter att ha fått köra runt kvarteret p.g.a arbetet.
En sista bussbild på ersättningstrafiken blir på 3583 som här kommer körandes framför arbetet på Värmlandsgatan men som strax svänger in på Enebygatan.
Spårvagnarna körde med passagerare till Resecentrum där de fick byta till buss, vagnarna körde upp till slingan vid Norr tull och vände.
Här inväntar M97 65 och M06 38 på avgångstiderna härifrån och förarna passar på att få en pratstund.
Morgonljus i Motala den 3 maj då X61 208 strax skulle avgå med tåg 18705 mot Mjölby (vidare 8706 mot Norrköping).
Den 5 maj var det premiär för Tågabs nya tåg Göteborg-Karlstad-Tranås via Hallsberg-Mjölby. Uppehåll görs både i Motala och Mjölby.
Här är Tågab med på skyltningen i Mjölby för första gången planenligt.
Så rullar tåg 27023 från Göteborg till Tranås med Rc3 1062 i spetsen in till Mjölby.
Det blir resandeutbyte på spår 1b och som synes var det ändå ett gäng som åkte med detta tåget hit.
Efter några minuter avgår så tåget vidare mot Tranås.
Rätt mycket folk på plattformen i Solna senare samma kväll.
Ett pendeltåg med dubbla X60 ses här mellan Ulriksdal och Helenelund från ett fönster på hotellet Scandic Victoria Tower i Kista den 6 maj.
Samma dag gjorde vi även en liten minikryssning med Viking Lines M/S Rosella från Kapellskär till Mariehamn.
Vi är tillbaka i Stockholm den 11 maj och ser här först ett ankommande loktåg 112 från Hallsberg som tas in på ett av pendeltågsspåren på Sthlm C denna dag.
Skrottransporten från Sundbyberg till skroten i Hallastahammar, tåg 92396 passerar förbi Bro station samma förmiddag. Denna dagen var det X10 3153 + 3133 som var påväg mot den sista vilan.
Ytterligare en bild på transporten.
I Sundbyberg stod dessa X10-vagnar uppställda i väntan på vidare öden. Den längst bort är X10 3157 och de närmast är 3154+3186.
En OmniCity fast i nyare version, en OmniCity II som modellen heter är ändå rätt ovanlig i Sverige då de flesta kör med OmniLink numera.
OmniCity i äldre variant från slutet av 90-talet är utfasad idag utom på vissa håll, de gick b . la i Luleå i februari detta året vilket finns på den månadssidan.
Här är det i varje fall Keolis 7478 som lämnar hållplatsen S:t Eriksgatan påväg mot Ropsten.
I samband med Kollektivtrafikdagen i Stockholm just denna dagen så visade man upp en 21 meter lång ledbuss från Mercedes-Benz, kallad CapaCity L. Här står den uppställd Cirkus på Djurgården.
Det var sedan dags för en avskedsresa för X10 som nu förvinner ur pendeltågstrafiken från Stockholm och det firades med en tur Stockholm-Kungsängen ToR.
Vårt extratåg finns här med på skyltarna för pendeltågen på Stockholm C.
X10 3181 var alltså vagnen som fick utgöra det sista tåget med X10 i Stockholm där här står på spår 19.
En blomsterkrans sattes längst fram på vagnen inför sista resan.
Många var det som ville ta avsked av X10.
Tal av MTR Pendeltågens vd Dan Hildebrand om X10's historia m.m.
Avgång om ca 10 minuter för sista färden med X10 från Stockholm C som tåg 2300 mot Kungsängen.
Gott om resenärer ombord och det serverades kaffe och muffins.
Framme i Kungsängen där man stannade långt fram på plattformen, därför är bilden därefter.
Jag gick upp och fick en bild på undanväxlingen av vagnen till uppställningsspåret under tiden som ordinarie pendeltåg vände vid stationen.
Ett par av alla resenärer som åkte med tåget väntar på att man ska växla fram igen.
Här växlas återigen X10 3181 fram från uppställningsspåret till plattform.
Strax avgång för tåg 2301 mot Stockholm C och den allra sista färden med resenärer ombord på X10 i Stockholmsområdet.
Vi närmar oss Sundbyberg.
En bild som blir historisk på ytterligare ett sätt från tråget mellan Karlberg och Stockholm C, det är givetvis att pendeltågen slutar att köra här från i sommar när de flyttar ner till Citybanan.
X60 6061 passerar förbi vårt tåg innan vi får rulla in.
Vi ankom till samma spår som vi avgick ifrån, dvs spår 19 och det började plundras destinationsskyltar m.m till intresserade.
En bild som snart blir historisk, X60 6021 och okänd kamrat ankommer Karlberg i eftermiddagsrusningen påväg mot Uppsala.
X10 3181 passerar en liten stund senare förbi Karlberg påväg åter mot Tomteboda för uppställning.
Efter X10-färden så bar det iväg till Stora Essingen för att fota några av de ersättningsbussar som nu rullar mellan Thorildsplan och Sickla Udde då Tvärbanan är avstängd till oktober.
Här ser vi först Arriva 8875, en buss som är inlånad till Sverige under ersättningen. Den kommer ursprungligen från Pforzheim i Tyskland och ses här strax före Stora Essingens hållplats.
Samma buss lämnar här hållplats Stora Essingen och fortsätter på Essingeringen mot Thorildsplan.
En "vanlig" SL-buss på ersättningen, Arriva 7807 ankommer här strax Stora Essingen.
En f.d östgöte har just lämnat Stora Essingen påväg mot Sickla Udde, det är Arriva 8859 (fd Bliva Buss 8051).
Ytterligare en bild på 8875 som ankommer Stora Essingen påväg mot Sickla Udde.
Tågabs nya tåg 27023 påväg från Göteborg/Karlstad mot Tranås passerar här Skänninge den 12 maj.
Tillbaka i Stockholm ytterligare en gång den 20 maj, men denna gången för att åka med SJK's årsmötesresa mot Norrland som utgick härifrån.
Jag börjar dock med lite dokumentation tidigt på lördagsmorgonen på Stockholm C inför att pendeltågen försvinner från centralen och flyttas ned under jorden.
Varken dessa skyltar eller skärmen med avgående pendeltåg (i varje fall inte från de spår som de går från nu) lär finnas kvar efter sommaren 17.
Ena av spärrarna för södergående pendeltåg som lär försvinna när pendeltågen försvinner från stationen.
Likaså spärrarna upp på andra sidan lär försvinna.
Även detta med spärrkiosk och spärrar för norrgående pendeltåg lär finnas kvar.
Och en snart ovanlig bild på här uppställda pendeltåg i väntan på morgonens första turer från Stockholm C.
Här ser vi tomtåget för blivande årsmötesresetåget, tåg 89037 från Gävle ner mot Stockholm som här passerar förbi Solna och Hagalund på pendelspåret.
Jag var även och dokumenterade av Karlbergs pendeltågsstation som stänger imed Citybanans öppnande och att pendeltågen då ej längre passerar här.
Precis när man kommer in i byggnaden i den högra dörren så ser det ut såhär.
Och kommer man in genom andra dörren och andra spärrarna ser det ut såhär.
Från spärrkiosken bort mot nedgångarna till plattformarna.
Och ut från området ser det ut såhär.
Nedgången till plattform 1 med södergående tåg.
Ned mot spåren.
Och nedifrån blickat upp.
Ingången från plattformen.
Och nedgången till andra plattformen för norrgående tåg.
Tillbaka på Stockholm C igen och här står vårt tåg inne på spår 6, redo för avgång mot Sollefteå. Det är inte ofta det skyltas upp här, ja ingen av de andra destinationerna heller för den delen.
Tåget sett från andra plattformen på Stockholm C.
Det blir ett kortare uppehåll i Avesta Krylbo på vägen upp.
Tågmöte med X54 9057 vid Dalgränsen när den kommer som tåg 8103 från Gävle via Avesta Krylbo till Hallsberg.
Vårt tåg har stanna till för resandeutbyte i Storvik.
Uppehåll i Kilafors påväg norröver.
I Ljusdal vart det lunchuppehåll på restaurangen Järnvägs invid järnvägsstationen.
X52 9017 var inlånad till X-trafiken och här inväntar den avgångstid som tåg 8259 mot Gävle.
Invid stationen stod Mohlins Bussar 318 och inväntade nästa avgång.
En överblick över stationen i Ljusdal.
Kortare fotostopp vart det även i Ånge.
Tågmöte med tåg 9103 vid Bodsjön, första driftplats norr om Bräcke på stambanan genom Norrland. Här var det Re 1432 främst som drog ståltåget mot Borlänge.
Vi ankommer Ragunda längs stambanan där ortsborna nästan gått "man ur huse" för att se tåget ankomma.
Vårt tåg vid Ragunda där det gjordes ett längre uppehåll för att titta b .la på järnvägsutställningen inne i stationshuset.
En del av utställningen, b .la denna gamla dressin och telefon.
Hela vårt tåg vid Ragunda station.
Rd2 1102 passerar med ett tomt timmertåg påväg söderöver.
Vi har åter startat från Ragunda och passerar strax bron över Indalsälven invid Döda fallet där älven tidigare gick.
Här ser vi den gamla järnvägsbron över älven som slutade trafikeras då den nya som vi åker på stod färdig år 1955.
Så har vi då ankommit till Långsele och här ska vi göra ett par studiebsök innan färden fortsätter den korta biten mot Sollefteå.
Det är ett tag sedan tåg gjorde resandeutbyte här vilket syns på plattformen.
En informationstavla för ankommande och avgående tåg finns uppsatt här, dessvärre stannar det inga resandetåg här längre då samtliga går över den nya Botniabanan.
Vi delar upp oss i tre grupper som ska göra studiebesök på tre ställen, dels Sollefteå Modelljärnvägsklubb, dels Railcares verkstad i gamla lokstallet och dels VR Track's liftvagn.
Jag fick börja besöket vid modelljärnvägen och här ses ingången dit med dels en dvärgsignal och dels ställverket från Kramfors station före man byggde om den till nuvarnde skick.
Modell av X2-tåg i gamla färgsättningen och ett Rapidlok med vagnar. Undertill finns ett ställverk från verkligheten som man styr signaler och växlar med på bangården.
Ett Hg-lok med vagnar kommer körandes i skogen på modelljärnvägen.
Rc4 1315 stod rätt urspårad på banan.
Ett södergående SCA-tåg, tåg 41429 från Holmsund ner mot b .la Hallsberg passerar bron över Faxälven i Långsele med inte mindre än fyra lok. De två sista är f.d Rc3 1046 samt 1048.
Besök på Railcare T's verkstad vart det efteråt.
Okänt V5-lok ska målas och byggas om och senare rulla ut i ny färgsättning.
Ett okänt TMY-lok stod inne i verkstaden för att restaureras.
Senare fick vi tillfälle att åka upp i liften på VR Tracks liftvagn. Här ser vi TMZ 1403 och TMY 1157 + TMX 1015 stå uppställda på bangården.
Stationsområdet i Långsele.
Här ses hur högt upp den kan åka.
Det börjar bli dags för avgång mot Sollefteå.
Infartssignalen till Sollefteå visade två gröna för vårt tåg.
Vårt tåg är framme i Sollefteå där vi ska åka bussen till höger upp till vårt hotell vid Hallstaberget.
Utsikten från hotellet med namn just Hotell Hallstaberget var vacker när man tittar ner mot Sollefteå.
Solen har börjat gå ned mer här ett par timmar senare.
Det är ny dag, den 21 maj och samma buss som hämtade oss kvällen innan kör nu tillbaka oss mot Långsele där tåget väntar, bussen är Byberg & Nordin nr 9.
Långsele stationshus med plattformar på söndagsmorgonen.
Nu har vi ett inlånat lok från Hector Rail, 142 209 får äran att dra oss ner mot Sundsvall, detta p.g.a ERTMS-signalssytemet längs nedre Ådalsbanan.
Sollefteå passeras nu i rask takt.
Vi närmar oss Lökom där man byter spår på sidospåret.
Det lilla ställverket i Löko(m). M'et har fallit bort från skylten.
Här blir det ett kortare fotostopp vid den gamla stationen.
Banan vidare österut. Här ser man det gamla oupprustade spåret som ska rustas upp till höger.
Dags för fotokörning söder om Lökom vid Skadom en liten bit före Prästmon. Fotograferna radar upp sig.
Här passerar tåget oss vid fotokörningen.
Spårläget på denna banan är inte den bästa.
Nästa fotostopp görs vid stationen i Prästmon.
Spåren vidare mot kusten och Västeraspby.
Tåget framför stationshuset i Prästmon.
Vi närmar oss Västeraspby där Botniabanan kommer norrifrån från närmast Örnsköldsvik och utfarten därifrån går på denna bro över Ångermanälven.
Plattformen i Västeraspby där vissa Norrtåg mellan Sundsvall-Umeå gör uppehåll. Gamla Ådalsbanan via Nyland viker av in mot skogen.
Nästa uppehåll blir ett fotostopp vid stationen i Kramfors.
Vi passerar strax förbi Höga Kusten-bron mellan Kramfors-Härnösand.
Det blir ett fotostopp i Härnösand.
Vi är framme i Sundsvall där vi gör ett lokbyte återigen till det som står till höger med tillhörande vagnar. Mer om det senare för nu ska vi åka buss ut mot Galtström.
Vi byter upp oss rent ordmässigt också för nästa transport som sker ut till Galtström, nu är det Byberg & Nordin nr 141 som kör oss dit.
Vi är ute vid Galtström som ligger söder om Sundsvall, här fanns en gång i tiden Medelpads största och sista järnbruk i drift.
Den lilla järnvägen går från bruksområdet åt två håll och vi åkte såklart båda hållen. Loket "Loke" står här påeldat utanför sitt lilla skjul.
Vi har nu ett gäng åkt en bit av banan upp till nuvarande slutpunkten vid Skolmon ett litet stycke väster om Galtströms bruk.
Linjen härifrån är tänkt att fortsätta ett stycke genom skogen.
En bit längre fram när nuvarande banan slutar mot grusvägen. Uppe till vänster från där jag står kommer man att bygga en ny vagnhall för alla lok och vagnar.
Linjen tillbaka mot där tåget står vid Skolmon och vidare mot Galtström från samma plats.
Den blivande vagnhallen under uppbyggnad.
En linjebild från linjen ner mot Galtströms hamn.
Vi är nere vid banans andra ändpunkt vid Galtstöms hamn. I bakgrunden är det Bottenhavet vi ser.
Tåget uppställt vid stationen Galtströms hamn.
Vi är tillbaka vid Galtströms bruk där vi nu kliver av tåget för att äta lunch och nästa grupp kliver på för att göra samma tur som vi just gjort.
Tåget backas tillbaka likt som vi gjorde mot Galtströms hamn.
Tåget nedbackandes mot hamnen.
Och en stund senare kommer det tillbaka påväg mot oss vid Galtström och det blir också sista bilden härifrån.
Vi har tagit oss till Gnarp där vårt tåg, nu med D 432 inväntar oss och avgångstiden söderut mot Gävle.
Tåget åker vidare söderut och vi åker nu genom den långa och skarpa Gnarpkurvan ut från Gnarp.
Uppehåll för förbigång i Hudiksvall.
Här passerar förbigångståget, det är IC-tåg 61 från Sundsvall mot Stockholm med Rc6 1422 främst.
Vid Källene strax norr om Söderhamn så möter vi X55 3347 i tåg 580 Stockholm-Umeå.
Nästa möte sker med X52 9017 i Hamrångefjärden med tåg 8374 Gävle-Sundsvall N.
SJ's nattåg 94 (13992) mot Luleå/Narvik med Rc6 1333 främst möter vi vid Trödje.
När vi närmar oss Gävle så passerar man förbi verkstaden där b .la Upptågets vagnar underhålls.
Här finns ett par intressanta fordon, b. la X11 3174 och en okänd Krösamålad X11 som är utlånad till Upptåget. Dessutom ett norskt BM69-sätt.
Vi är framme i Gävle där resan avslutades denna gången för SJK's del.
SJ's nattåg 1 står inne på Stockholm C senare samma kväll och inväntar avgång mot Malmö.
Den 29 maj passerar Rc6 1389 med vagnar förbi Jönåker på Nyköpingsbanan med tåg 227 från Stockholm mot Norrköping. I bakgrunden syns hur man sätter upp nya staket här så nu finns nog inte denna fotovy kvar.
Överblick över bangården i Jönåker.
En stund senare dyker tåg 228 från Norrköping till Stockholm upp med Rc6 1419 främst.
En sista bild för denna månad blir på Nobina 7029 framför "Kalle i Backen" i Jönåker på linje 563 mot Nyköping.