Östgötatrafiken la i juni 2016 ned ett antal busslinjer på landsbygden i hela Östergötland som gick med dålig lönsamhet där det inte var mycket folk som åkte.
Här Bliva Buss 8303 på linje 651 från Önnebo via Sya till Mjölby, en linje som lades ned i samband med det och den ses här strax utanför Mjölby den 3 maj.
Bliva Buss 8406 på linje 653 från Mjölby till Mantorp som fortfarande finns kvar och denna ser vi utanför Mjölby. Sedan bilden togs har det byggts en ny cykelväg till höger om vägen.
Ytterligare en buss på linje 651, denna gången är det Bliva Buss 8047 påväg ut mot Önnebo som strax ses utanför Mjölby.
X61 209 är på ingång mot Mjölby med tåg 8851 från Norrköping mot Tranås samma dag.
Bliva Buss 8406 är påväg tillbaka från Mantorp och passerar en milsten strax före Mjölby.
Senare på kvällen ser vi X55 3344 i tåg 293 Stockholm-Nässjö (vidare som 294 mot Jönköping), som dock annonseras som tåg 513 Stockholm-Jönköping som här rullar ut från Mjölby.
Fram tills att den nya verkstaden "Kalmar tågdepå" i just Kalmar är klar så får Kustpilens Itinovagnar servas och underhållas i Nässjö.
Här är det Y31 1426 som är påväg från Nässjö mot Linköping i tåg 98566 som vi ser på samma ställe som tidigare bilden.
Ny dag, det är den 4 maj och vi är i Skänninge mellan Mjölby och Motala där vi ser Bliva Buss på linje 661 mot Vadstena som står och inväntar avgång från Skänninge station.
En stund senare kommer två bussar på två linjer som numera är nedlagda, båda gick Skänninge-Väderstad fast via olika småbyar, dessa är linje 668 samt 669.
Från vänster är det Bliva Buss 8303 på linje 669 (felskyltat linjenummer) och Bliva Buss 8055 på linje 668. Ingen av bussarna hade några påstigande så man kan nog förstå att man lade ner de.
242 504 med godståg 40975 från Hallsberg rbg till Malmö gbg passerar genom Skänninge en stund senare.
En ledbuss, Bliva Buss 8052 ankommer Skänninge från Vadstena.
En av Transitios lånevagnar, X52 9016 ankommer Skänninge med tåg 8171 från Örebro till Mjölby.
M97 61 ankommer strax till hållplats Hörsalsparken i Norrköping den 9 maj.
En stund senare är det möte mellan M97 69 närmast och M97 67 längre fram vid Norr tull.
Tågkrafts T44 260 passerar senare samma dag förbi Mjölby med makadamtåg från Nässjö upp till Ånge.
Y2 1381 "Carl Boberg" ankommer Mjölby den 10 maj på provkörningstur från Linköping och ska strax vända åter dit.
Den 11 maj ser vi Transdev 7016 uppe vid Garnisonsområdet i Linköping.
X12 3221 i tåg 2156 mot Västerås/Sala har nyss startat från Linköping och ses här strax utanför vid ett rapsfält som blommade som bäst här samma dag.
X61 212 i tåg 8755 Norrköping-Mjölby(-Motala) passerar förbi Malmsäter utanför Linköping samma kväll.
Tåg 293 (annonserad som 513) Stockholm-Nässjö(-Jönköping) gick med mult X55 på vardagar under hela T16 (tidtabell 2016) och här ser vi det tåget med X55 3356 + 3346 på samma plats.
X12 3192 med tjänstetåg 24108 från Linköping upp till Hagalund (för hjulsvarv gissningsvis) passerar också den Malmsäter.
X2-tåg 505 från Stockholm till Malmö passerar också förbi samma plats.
Och på ungefär samma plats kommer senare X61 201 i tåg 8757 mot Motala.
Dagen därpå, den 12 maj är jag tillbaka på samma plats igen för att fota tågen i rätt ljus utan skugga på sidan som det blev över rapsfältet dagen innan.
Här ser vi Snälltågets tåg 3940 Malmö-Stockholm som passerar vid Malmsäter med 242.516 främst.
X61 302 i tåg 8732 (Motala)-Mjölby-Norrköping passerar samma rapsfält en stund senare.
X2-tåg 532 från Malmö till Stockholm ser vi på samma plats.
Sedan en gammal blå X12'a, nämligen X12 3193 i tåg 2140 mot Västerås som passerar platsen.
X40-3 3319 i tåg 278 mot Gävle har just startat från Linköping.
En okänd X61'a i tåg 8734 passerar vid rapsfältet, men här en vinkel längre bort.
En sista bild från denna plats på X61 302 påväg tillbaka till Motala igen, denna gången i tåg 8737.
Den 14 maj följde jag med på SJK's Årsmötesresa som denna dagen gick med två Y1-motorvagnar från Nässjö till först Vetlanda och sedan Kvillsfors, Pauliström och Järnforsen på banor som normalt enbart trafikeras av godståg.
Här väntar Y1 1299 (från Nässjö Järnvägsmuseum) + Y1 1296 (från Tågkraft i Nässjö) på avgång från Nässjö.
I Vetlanda gjordes en växlingsrörelse för att få vagnarna till rätt spår inför ankommande Krösatåg från Nässjö. Här växlar man bort vagnarna från spår 1.
Och här växlar man åter fram de, fast denna gången till spår 2.
Y31 1403 med tåg 7689 från Nässjö rullar in till Vetlanda. Denna vagnen tillhör numera Västtrafik och trafikerar Kinnekullebanan.
Här i väntan på avgång tillbaka mot Nässjö med tåg 7688.
Nu ska det bli fotokörning någon kilometer från f.d Flugeby station på linjen mot Kvillsfors/Järnforsen/Pauliström som enbart trafikeras av godståg. Såhär ser det ut när man går från tåget till fotoplatsen.
Två bilder följer nu från fotokörningen vid Flugeby.
Här är vagnarna påväg tillbaka efter att ha kört förbi oss en gång.
Påväg tillbaka till tåget igen.
Sedan blir det en fotokörning vid Alseda kyrka.
Vagnarna påväg tillbaka för att plocka upp fotograferna igen.
Nästa plats för fotokörning var Åryd där vi ser Y1 1296 spegla sig i Emån.
Dags för fotokörning vid Åryd.
På samma plats har jag nu förflyttat mig så jag har ån på min högra sida och tåget till vänster om den.
Här är tåget påväg tillbaka vid samma ställe. Ungefär här låg tidigare Sprängslids hållplats.
Vi är framme i Kvillsfors där det blev ett lite längre uppehåll innan färden fortsatte upp mot Pauliström.
Växeln i bangårdens norra ände, och jag står på plankorsningen med Stationsgatan.
Så är vi då framme i Pauliström där pappersbruket ligger och därifrån till Kvillsfors (Nyboholm) brukar man köra interna godstransporter i speciella vagnar som enbart trafikerar den sträckan, dessa står bakom Y1'orna.
Nästa fotokörning gjordes i bergsskärningarna mellan Pauliström och Kvillsfors på banan färdigställd 1987.
Ytterligare en fotokörning på linjen Pauliström-Kvillsfors skedde vid bron över Emån strax utanför Kvillsfors.
Vi har nu kört upp på spåret upp till bruket vid Nyboholm som ligger i Kvillsfors. Här ses tre av de "internvagnar" som enbart trafikerar här och upp till Pauliström.
Och en vy nedifrån från samma plats.
Här har vi kommit till km 59 där spåren delar sig mot Nyboholm till vänster, där motorvagnarna står, och Järnforsen till höger.
Så bar det iväg på banan som idag helt saknar trafik, varesig gods eller person, och det är delen Kvillsfors-Järnforsen. Här har det inte kört några planenliga tåg på flera år.
Våra vagnar står här framför Järeda kyrka strax utanför Järnforsen.
Här en annan vy på tåget nedanför kyrkan.
Samma plats med vagnarna påväg tillbaka mot oss. Längre bort i bild ligger Järnforsen.
I Järnforsen blev det foto av vår reseledare Sten-Åke Bergholm samt den förre vd'n för Jönköpings Länstrafik som även fått namnet ovanför på Y1'an, nämligen Ingemar Lundin som en gång i tiden
såg till att det som idag är Krösatågen fick fortsätta köra när SJ ville lägga ned banorna i slutet av 80-talet.
De båda har även skrivit boken som Ingemar håller i, Järnvägsminnen 16 - Krösatåget.
Våra vagnar i Järnforsen så långt fram vi kunde åka här.
Och en bild åt andra hållet vid plankorsningen med Ringvägen.
Vi har nu kört tillbaka en bit åt Kvillsfors och det är dags för fotokörning vid km 64 mellan Järnforsen och Gränö. Här är vagnarna påväg bort för att köra tillbaka hit igen.
Under tiden har jag förflyttat mig till ängsmarken nedanför och här kommer vagnarna tillbaka i riktning mot Kvillsfors.
Och här är de påväg tillbaka igen för att släppa på oss.
Sedan är vi tillbaka på "godsbanan" igen mellan Kvillsfors och Vetlanda. Här är det fotokörning strax utanför Kvillsfors.
Och här ärvagnarna påväg tillbaka igen.
Sista fotostoppet på denna linjen gjordes denna dagen i Tälläng framför stationshuset och vid km 53.
Så gjordes ett kortare uppehåll i Björköby med tåg 7990 Vetlanda-Nässjö där det idag stannar Krösatåg.
Vi är då tillbaka i Nässjö igen efter resan.
Så ska då SJK's årsmöte hållas på Hotell Högland.
Dagen efter kördes SJK's årsmötesresa med lok och vagnar från Nässjö till Alvesta och Bor för att där åka på Ohsabanan. Senare fortsatte man vidare upp till Värnamo-Jönköping och slutligen Nässjö.
Jag åkte inte med tåget denna dagen men var ute och fotade det i Jönköpingstrakten. Här ser vi tåg 7996 passera förbi Jönköpings golfbana påväg upp mot Jönköping.
Vi förflyttar oss till kurvan vid A6/Rosenlund ut ur Jönköping åt Nässjöhållet. Här kommer X50-3 3294 i tåg 7289 från Göteborg mot Nässjö.
Och här har tåg 7997 lämnat Jönköping bakom sig mot Nässjö och vi ser det när det är i stigningarna mot Huskvarna. Det mullrade en hel del här kan lovas.
X11 3188 närmar sig Jönköping med tåg 17618 från Växjö/Nässjö och ses här på samma ställe som de två tidigare bilderna.
Den 21 maj var jag i Karlsborg b. la för att dokumentera lite av den kvarvarande delen av Karlsborgsbanan som i detta nu (när detta skrivs i jan 2017) inte verkar ha någon framtid.
Här är vi i den norra bangårdsänden av stationen.
Bangården har hunnit bli rejält övervuxen då det var 14 år sedan det sist körde något tåg på spåren här.
Från plattformen i riktning mot norr där spåren slutar såg det ut såhär.
Och vänder jag på mig ser det ut såhär med stationshuset och plattformen.
En vy där man ser hela stationshuset.
Utfarten mot Tibro och Skövde, som synes lite övervuxet här.
Här en vy åt stationshuset igen, fast åt andra hållet.
I den f.d plankorsningen med Södra vägen är både spår, bommar och signaler (mot vägen) nedtagna sedan länge. Alltjämt sitter knappskåpet kvar för att fälla ned och upp bommarna.
Strax efter plankorsningen såg det ut såhär. Den gamla V-signalen för tågen fanns kvar, dock ej driftsatt.
Åt andra hållet ser det ut såhär över f.d plankorsningen.
En växel som var precis efter korsningen. Ett gammalt industrispår vek av här tidigare och huvudlinjen rakt fram mot Skövde.
Från industrispåret i riktning in mot stationen. En skylt talar om att det här är stopp för Vut och A-fordon, några begrepp som inte används i nuvarande JTF (TTJ) utan användes när SÄO'n fanns.
En sista bild från Karlsborg är åter utfarten mot Skövde. Till höger huvudlinjen och till vänster industrispåret. Båda är rejält övervuxna som synes.
Vi förflyttar oss en bit utanför Karlsborg till Lerbro på linjen mot Skövde där järnvägen går pararellt med en liten väg.
Åt andra hållet ser det ut såhär.
Busslinjen som ersatt tågen som tidigare gick bakom bussen. Själva bussen är Nobina 7838 på linje 400 från Karlsborg via Tibro till Skövde.
Vi förflyttar oss till Mölltorp och plankorsningen med Axtorpsvägen.
Linjen in mot Mölltorp station och Skövde sedd från plankorsningen.
Och här i riktning mot Karlsborg.
Vi går en bit ut på linjen mot Karlsborg och hittar denna linjeplatssignal in mot Mölltorp.
Linjen fortsätter nu övervuxen vidare mot Karlsborg.
Det f.d stationsområdet i Mölltorp med stationshuset till höger i bild.
Den f.d mittplattformen i Mölltorp.
En vy åt andra hållet, mot Karlsborg.
Linjeplatssignalen in till Mölltorp från Skövdehållet. Tyvärr så verkar jag inte ka fler kamerabilder från denna dagen, bilder jag b .la tog i Fagersanna,
och detta p.g.a att jag bytte minneskort här och har gissningsvis glömt att lägga över bilderna i rätt mapp och sedan raderat de från minneskortet,
därför kommer här ett par bilder tagna med mobiltelefon istället.
Den f.d bangården i Fagersanna lite närmare Skövde.
Bangården sedd i riktning mot Mölltorp och Karlsborg.
Växeln i änden mot Skövde i Fagersanna. Någon har nog tröttnat på folk som rastar sina hundar där...
Linjen in mot Fagersanna från Tibro och Skövdehållet.
Den 24 maj var jag ute och dokumenterade en busslinje som skulle läggas ned från 20 juni, nämligen linje 506 som gick Linghem-Ö Skrukeby-Gistad och här ser vi Transdev 6200 på linjen vid Törnevalla kyrka påväg mot Östra Skrukeby och Gistad.
Samma buss återigen fast denna gången med kyrkan på samma bild. På denna vägen går det idag ingen busslinje alls.
Senare har jag lyckats genskjuta bussen och fångar den på bild igen när den just åkt under E4'an vid Markeby nära Gistad.
M06 39 ankommer hållplatsen Ringdansens centrum påväg mot stan och Fridvalla med de oroande molnen den 25 maj.
Vi hoppar fram till morgonen den 28 maj då X55 3349 inväntar avgång som tåg 295 mot Nässjö (vidare 296 mot Stockholm och annonserat som tåg 518) i Jönköping.
Jag skulle denna dagen åka med Svenska Motorvagnsklubben längs Kinnekullebanan från Håkantorp till Gårdsjö och tillbaka. Resan utgick som vanligt från Falköping och via Herrljunga tog vi oss till Kinnekullebanan.
Detta är nu lite historisk bild med SMoK som växlar fram sina vagnar i Falköping då föreningen inte längre har verksamheten här utan i Alvesta och därför inte växlar fram vagnar från stall här längre.
Så är vi i Herrljunga där Y31 1413 + 1402 rullar in med tåg 3311 Mariestad-Göteborg. 1402 är ännu Krösatågsmålad då Västtrafik övertog den vagnen från JLT tidigare samma år.
TMX 104 med vagnar för ogräsbekämpning stod uppställt i Herrljunga samma dag.
På platsen där tåget står ska det byggas nytt spår med nya plattformar för Kinnekullebanans samt Älvsborgsbanans tåg så att de ska slippa korsa stambanan.
I Vedum får vi möte med X12 3216 i tåg 3863 påväg från Uddevalla till Herrljunga, Borås och slutligen Varberg.
Kortare uppehåll gjordes i Håkantorp där Kinnekullebanan viker av från Älvsborgsbanan.
Vid Kampegården mellan Lovene och Lidköping går banan i en slags sänka över en å. Här gjorde vi ett kortare fotostopp mitt där banan går i en sänka.
Nästa fotokörning gjordes mellan Blomberg och Trolmen norr om Lidköping i höjd med Klippan/Västerplana. Här ser vi deltagarna hitta bästa fotoplatsen.
Vagnarna kommer här i en fotokörning förbi platsen.
Uppehåll gjordes vid hållplatsen i Trolmen.
En bit lite längre från järnvägen vid Trolmen. Denna hållplats ligger naturskönt mitt ute i skogen.
Uppehåll vid hållplatsen i Äskekärr.
Kortare stopp vid hållplatsen/linjeplatsen i Lugnås.
Lunchuppehåll i Mariestad och här rullar Y31 1402 + 1413 in dit med tåg 3312 från Göteborg.
Vårt tåg till vänster och Y31-vagnarna till höger i Mariestad.
Sedan vart det ännu en fotokörning norr om Mariestad vid km 25 i höjd med Torpelund mellan Hasslerör och Lyrestad.
Här kommer vagnarna tillbaka igen och släpper på oss.
Framme i Gårdsjö vid banans norra ändpunkt och sammanstrålning till Västra stambanan. Här gjorde vi bara ett par minuters kortare uppehåll innan vi fortsatte söderut igen på Kinnekullebanan.
Nästa stopp på resan söderut blev i Lyrestad där det skulle bli fotokörning på bron över Göta kanal.
Tåget är påväg ut över bron.
Och här korsar man Göta kanal på den öppningsbara bron.
Y31 1412 rullar in till Lidköping med tåg 3314 från Göteborg till Mariestad.
Sedan växlade man ner SMoK-vagnarna till uppställningsbangården för Kinnekulletågets vagnar så vi skulle kunna fota tre generationer motorvagnar på banan, tyvärr står de ej i rätt ordning för de år de levererades.
Och en bild från gångbron som går över bangården.
Så har vi växlat ner till plattform för att snart avgå mot Herrljunga och Falköping.
Cirkeln är sluten! Vi möter återigen X12 3215 i Vedum, fast denna gången med tåg 3884 från Varberg till Uddevalla.
Keolis 1541 stripad för Jönköpings Södra IF ser vi vid A6 Center i Jönköping den 29 maj.
Månadens sista bild blir på Sveriges Järnvägsmuseums tåg med Ra 846 i spetsen från Gävle