Denna månad inleds i Göteborg med en bild från den relativt nya vändslingan vid Nymånegatan där en vagn på linje 8 har fått gå in och vända den 2 maj.
Vid Bellevue håller man på att modernisera hållplatsen och bygga om vägen samt flytta spårvägen till ett annat läge. Här ses M31 368 påväg mot Krokslätt ankomma Bellevue mitt i röran.
Här ses hela arbetsplatsen i riktning mot Kortedalahållet. Man ska lägga spåren i ett nyare läge till höger här.
M31 315 på linje 11 mot Saltholmen ses här ankomma Bellevue. Här ses också vart spåren ska gå när man är klar med arbetena här, nämligen till höger.
M32 455 påväg upp mot Bergsjön ankommer senare till Bellevue.
Och lite senare så är även M29 815 och M28 715 påväg upp mot Bergsjön.
En sista bild från Bellevue blir på M29 825 främst som ankommer på det gamla spåret från Bergsjön påväg mot Saltholmen.
Lite åttor på fel ställe. Imed spårarbeten vid Chalmerstunneln så kunde ej linje 8 gå igenom där utan fick gå via Korsvägen upp mot S:t Sigfrids plan och sedan tillbaka igen via Liseberg och Korsvägen mot Frölunda/Angered.
Här ses en åtta framför Gothia Towers påväg mot Frölunda som varit uppe vid S:t Sigfrids plan och vänt.
Nästa vagn på åttan var M32 428 som är påväg mot Angered och som ses strax utanför Liseberg.
M31 348 ses här påväg mot Angered och med Gothia Towers i bakgrunden.
Påväg mot Frölunda var även M32 452 som just tagit backen under E6'an och är strax framme vid slingan vid S:t Sigfrids Plan.
En enkelvagn på linje 13 vid S:t Sigfrids plan, det är M28 739 som just lämnat "planen" bakom sig påväg mot Brämaregården.
M31 362 svänger just in i slingan vid St Sigfrids Plan på sin väg mot Angered.
Och M32 354 ska strax gå ut ur samma slinga när den är påväg mot Frölunda.
En sista spårvagnsbild får bli på M29 804 + M28 742 som här ankommer till S:t Sigfrids Plan på linje 5.
X11 3210 ankommer till Mölndal med tåg 3053 påväg från Göteborg mot Kungsbacka. Detta var bland de sista dagarna för enbart X11 att trafikera Kungsbacka.
Senare ser vi X11 3142 som just stannat till i Kållered påväg in mot Göteborg.
Railpools 185 705 passerar igenom Kungsbacka med fullastat timmertåg påväg söderut.
Sedan ankom Öresundståg mot Köpenhamn/Helsingör med X31K 4322 i spetsen. Notera gärna plattformskanten i änden.
Sedan kommer två vagnar jag redan fotat en gång tillbaka till Kungsbacka, nämligen X11 3210 + 3142.
Tåget är berett att ge sig tillbaka mot Göteborg från Kungsbacka.
Sedan hoppade jag av vid hållplatsen Kungsbacka Hede där man några dagar senare började med plattformsrenovering och tågen slutade för en period att stanna här. Här blickat mot Göteborg.
I norränden av plattformarna förlängde man även en bit bort mot berget.
Vi förflyttar oss en liten bit norr om plattformarna i Hede, hit till norra änden av Ledsgårds driftplats. Vi ser X11 3171 + 3172 som strax ankommer Hede på sin väg mot Kungsbacka.
Sedan lämnar X11 3207 + 3213 Hede för färd in mot Göteborg.
Så ett SJ's snabbtåg, nämligen tåg 491 med X55 3353 påväg från Göteborg ner mot Malmö.
Så förflyttar vi oss till andra sidan järnvägen och ser ytterligare ett pendeltåg påväg mot Kungsbacka, och denna gången är det X11 3183 + 3206.
Ett Öresundståg dyker upp, nämligen tåg 11093 med ET 4395 främst påväg söderut, mot Malmö och Köpenhamn.
Så är vi tillbaka på plattformarna igen och ser ett pendeltåg mot Kungsbacka med X11 3146 + 3208 ankomma.
Och en sista bild från Hede får bli denna på X11 3206 + 3183 som just ankommit Hede påväg mot Göteborg.
En okänd Östgötapendel-X14 ankommer senare samma kväll till Jönköping och ses här vid hamnkanalen.
På kvällen och natten från den 3 maj bytte man underläggsplattor i plankorsningen i Mariannelund. Här ses när vägen är helt borta över järnvägen och man håller på att lägga till nya slipers först.
Sedan var jag återigen i Göteborg på kvällen den 4 maj och här ses M31 375 på gatan vid hållplats Valand.
Nästa morgon fotade jag detta tåg med trippla X61'or som var premiär den dagen för Kungsbackapendeln. Här ses X61 416 + 409 + 408 som tåg 3030 från Kungsbacka mot Göteborg och som just avgått från Mölndal.
En bild åt andra hållet när de försvinner ner under E6'an.
Vi har förflyttat oss till Mölndals station och ser tåg 3182 påväg från Anneberg (Ledsgård vände man i under ombyggnaden av Hedes pendeltågshållplats) rulla in med X11 3206 + 3183 + 3141.
X11-trippeln och X61 405 sida vid sida i Mölndal. X61'an är påväg ner mot Kungsbacka.
Senare samma förmiddag ankommer X52E 9077 till Trollhättan på sin väg mot Karlstad.
Jag har nu förflyttat mig till Munkedal där vi ser lok nummer 8 "Simplex" med vagnar stå uppställd utanför föreningen Munkedals Jernvägs lilla lokstall.
X14 3224 med tåg 3747 har just lämnat Munkedal bakom sig på Bohusbanan påväg från Strömstad mot Göteborg.
Och en mer utzoomad bild där man även ser museibanan Munkedals Jernväg.
Vi förflyttar oss till stationen när tåg 3742 påväg från Göteborg upp mot Strömstad rullar in med X11 3140.
Framme i Strömstad där Kosterbåtarnas M/S Kostervåg låg inne i hamnen.
Andra hamnen nära stationen i Strömstad och här ser vi även X11'an i bakgrunden.
X11 3140 inväntar avgångstiden i Strömstad som tåg 3763 påväg ner mot Göteborg.
Ytterligare en vy från Strömstad, lite ovanifrån på samma vagn.
Senare på kvällen i Falköping ses tåg 184 som lämnar norrut med X40 3305 + 3304 + X40-3 3325.
Tågabs tåg 7026 med Rc3 1040 i spetsen ankommer till Falköping samma kväll.
X61 203 har just ankommit från Motla som tåg 8841 på spår 21, samtidigt som X61 202 är på ankommande från Nässjö med tåg 8742 mot Norrköping den 6 maj.
Senare samma eftermiddag ses X61 030 och X11 3187 sida vid sida i Nässjö.
Den 10 maj var jag tillsammans med ett par andra ute på en dagskryssning till Åland med först Viking Lines Viking Grace och sedan byte till M/S Amorella. Här möter vi Amorellas syster M/S Isbelle i Stockholms skärgård på ingående från Riga.
Strax utanför Mariehamn får vi möte med M/S Baltic Princess som också är påväg mot Åbo liksom vår båt.
Påväg tillbaka möter vi M/S Viking Cinderella som numera är omgjord mot hur hon såg ut innan. Ett par bilder från Helsingfors på hur hon såg ut innan kan ses här
Nästa dag, den 11 maj är Keolis 5170 påväg mot Skeppsholmen som linje 65 och ses här på Upplandsgatan strax före Odenplan.
Keolis 6113 har tagit sig ut till Skeppsholmen senare samma dag.
En vy med vatten i förgrunden på samma buss också vid Skeppsholmen.
Keolis 5368 gör ett uppehåll vid hållplats Jungfrugatan påväg mot Stora Essingen.
X2 2010 reklammålades under en period i maj-juni 2014 med texten "Ett sätt att komma nånvart i det här landet" och det var Dagens Industri, DI som låg bakom det. Här passerar tåg 436 igenom Älvsjö senare samma dag, multipelkopplat.
Och i det bakersta tågsättet gick just X2 2010 som alltså reklammålats.
Och en bild åt andra hållet där vi ser drivenheten sist.
Senare dök tåget upp på Norra bantorget där vi ser tåget till blivande tåg 445 från Barnhusbron.
Och en vattenbild, X2 2010 sett över Barnhusviken.
Tåg 99445, blivande tåg 445 anländer till Stockholm central.
Och ytterligare en bild på drivenheten från andra plattformen.
Och dagen efter, måndagen den 12 maj dök X2 2010 upp i tåg 531 mot Malmö, här fotat i riktigt ösregn i Nässjö.
X61 030 solar sig vid Vätterns strand i Jönköping den 16 maj.
Senare samma kväll har jag hamnat i Gävle för att dagen därpå åka med SJK's tåg 'Bergslagsexpressen'. Här ses nattåg 94 och två Reginor sida vid sida. Det är X51 9018 och X55 3344.
Det har blivit den 17 maj och 'Bergslagsexpressen' med O 214 främs rullar in till Gävle C. Resan går mot Värmland via Borlänge-Ställdalen-Daglösen-Kil till Karlstad. En resa som inte riktigt ska gå som vi tänkt oss, men mer om det nedan.
Vid Kungsgården före Sandviken blir det tågmöte med tåg 8162 bestående av dubbla Reginor, X51 9019 + 9011 som tidigare trafikerade X-tåget, men som nu är en Tåg i Bergslagenvagn.
Rc6 1414 är på ingående med just tåg 14 till slutstation Falun senare samma dag.
Vårt tåg med O 214 främst solar sig i ett soligt och vackert Borlänge.
Strax efter Borlänge i backarna upp mot Sellnäs fick vi problem med loket varför man fick rekvidera hjälplok i form av Da 888. Här ses vårt tåg stående i Ulvshyttan mellan Borlänge och Ludvika dit vi kom, men inte längre och blev ståendes i nästan två timmar.
Det passerade några ordinarie tåg under tiden som vi stod stilla i Ulvshyttan. Här ses tåg 8168 från Mjölby mot Gävle med X51 9015 som passerar Ulvshyttan.
Sedan var det X51 9011 som vi ser återigen, denna gång i tåg 8171 påväg mot Mjölby.
Transitios X52 9017 rusar senare förbi Ulvshyttan i tåg 8246 från Hallsberg mot Borlänge.
Sedan har då vårt "nya" lok, Da 888 kommit från Ställdalen. Det var påväg med transport före oss med lok vi skulle ha under de andra dagarna, men fick köra tillbaka med detta för att undsätta oss.
Det vart fotokörning vid sjön Svartsången före Nykroppa. Här ses tåget före man backade tillbaka det.
Tåget ses här över sjön Svartsången vid fotokörningen.
Ytterligare en bild på loken som korsar en bro varvid en bäck mynnar ut i Svartsången.
I Daglösen vart det lokbyte till T41 204 främst och T41 200 i aktern. Här har vi kommit till Filipstad som var ett av dagens delmål.
Vid Mölnbacka strax före Deje mellan Molkom och Kil var det också en fotokörning med vårt tåg.
Sedan kom vi då fram till Karlstad som var dagens slutmål och vid ankomst hade vi tagit in hela vår försening på två timmar som vi hade haft från Ulvshyttan. Vi var vid ankomst endast två minuter sena, det var skickligt kört.
X52-3 9083 ska senare på kvällen avgå från Karlstad som kvällens sista tåg mot Charlottenberg.
X2 2010 fanns även den i Karlstad denna kvällen.
Det har blivit en ny dag i Karlstad och vi ska strax ge oss iväg mot Torsby med vårt utflyktståg.
Vid Gunnita blir det en dubbelriktad fotokörning, dvs att tåget backar åt ena hållet, kör helt förbi oss, för att sedan köra tillbaka igen.
Sedan kommer tåget tillbaka igen över bron påväg mot söder, fast det stannar vid oss för att plocka upp oss och åka mot norr.
Snabbt uppehåll vart det vid Ivarsbjörke.
Vi har kommit fram till slutmålet Torsby och ser här tåget med T41 200 främst i aktern när vi just stannat till.
Y31 1414 avgår med tåg 18952 från Torsby ner mot Karlstad.
Nu har man gått runt med T41 204 inför återresan mot Karlstad så den är främst igen.
Samma tåg sett i solljuset i Torsby.
Medans vi skulle åka via Karlstad och Kristinehamn till Nykroppa/Daglösen så avgick detta tåg härifrån Kil direkt upp mot Daglösen för att vara där när vi kom dit. Nu med O 214 främst.
Det blir ett kortare uppehåll även i Kristinehamn på tillbakavägen upp mot Gävle dit tåget var påväg.
Två bilder från fotokörning vid Bergsjö en bit norr om Kristinehamn, före Nässundet.
Tåget kommer från Kristinehmnshållet och fortsätter norrut vid vår fotokörning.
När vi kom till Daglösen så vart det lite växling av loken så de skulle komma på rätt ställe i tåget. Här är det T41 200 som växlas i tåget.
Hela tåget ses här ståendes i Daglösen.
Tåget med stationshuset i Daglösen.
Vid Rommebacken i höjd med Sellnäs var det inte så många skidåkare denna dagen gissar jag.
I Borlänge hoppade jag av tåget för denna gången och här ses det när det avgår vidare mot Falun och slutligen Gävle.
Lite senare avgår ett tåg som legat en bit bakom oss från Nykroppa, nämligen Tågabs tåg 17004 från Göteborg och Kristinehamn mot Falun.
Sedan var det dags för mig att borda SJ's Intercitytåg 49 som var påväg från Mora, för min färd ner mot Stockholm.
Nästa dag ser vi återigen den reklammålade driven X2 2010, och denna gången i Stockholm när man rullar ut över Riddarfjärden vid Gamla stan med tåg 531 mot Malmö.
Ett tunnelbanetåg med gamla Cx-vagnar ankommer till Gamla stan i regnvädret.
Keolis 5343 stannar till vid hållplats Cityterminalen påväg mot Frihamnen också detta i regnvädret.
Keolis 5370 avgår från hållplatsen Norrlandsgatan.
A32 431 rullar på bron över Ulvsundasjön och ankommer strax till hållplats Johannesfred på Tvärbanans Solnagren.
Pendeltåg mot Nynäshamn med X10 3157 främst rullar in till Sundbyberg.
Sist i det tåget gick X10 3149 som skyltar 'Ej i trafik', även fast tåget var i trafik. Här möter man ytterligare ett pendeltåg med X10 3125 främst påväg mot Jakobsberg.
Jag åkte med till Jakobsberg där vi ser ett loktåg, tåg 748 påväg mot Västerås och Hallsberg. I framtiden kör tåget på spåret till höger när det nya fyrspåret är öppnat förbi platsen.
X10-tåget jag åkte med innan växlar fram igen till plattform från uppställningen i Jakobsberg, denna gången med X10 3180 främst. I framtiden ser det lite annorlunda ut här när det nya fyrspåret är klart.
På kvällen den 21 maj gör X61 030 "Tiffany Persson" uppehåll i Forserum med tåg 18780 påväg mot Jönköping.
Den 23 maj var jag ute i Tenhultstrakten för att fota lite tåg som passerade. Här ser vi återigen X61 030 "Tiffany Persson" med tåg 18753 Jönköping-Nässjö som strax rullar in i Tenhult.
I Tenhult möter man tåg 17652 påväg mot Jönköping, som för dagen bestod av Y31 1428 "John Bauer" som här ses strax norr om Tenhult.
Nu har jag förflyttat mig till de södra delarna av Tenhult istället där järnvägen går i en lång skarp kurva. Här närmar sig X53-3 3265 med tåg 7232 Nässjö-Skövde strax Tenhult.
I Huskvarna möter man en Östgötapendel, här ses X14 3230 i tåg 18759 Jönköping-Nässjö som för en stund sedan rullat ut ur Tenhult.
Samma tåg igen i samma kurva, men lite mer utzoomat.
Så kommer återigen X61 030 tillbaka mot Jönköping, denna gången i tåg 18744.
Ungefär rakt framifrån på samma tåg.
Så ett godståg på bild, nämligen tåg 6306 med Rd2 1071 påväg mot Jönköping som här rundar samma kurva.
Sist i tåget gick Td 392.
Ytterligare en Reginavagn, denna gången är X53-3 3262 påväg mot Göteborg med 7294 när den rullar in mot Tenhult.
En avslutande bild på X61 030 här påväg tilbaka mot Nässjö, som tåg 18763 och som här stannar till i Tenhult.
Den 24 maj firades samtidigt som beskedet om nedläggning av persontrafiken från Eksjö till Hultsfred, nämligen Nässjö-Oskarshamns Järnvägs 140-årsjubileum med ett ångtåg draget av E2 1092 som kördes hela vägen Nässjö-Oskarshamn.
Här ses tåget när det befinner sig i skogen mellan Hjältevad och Ingatorp påväg mot Oskarshamn.
När man kom till Mariannelund var det stort firande på stationen med mycket folk. Här rullar ångtåget in till stationen.
Det blev mycket folk på plattformen när resenärerna klev av tåget.
Eksjö Hemvärnsmusikkår åkte med tåget och klev av på vissa stationer och spelade.
Många passade även på att titta lite närmare på ångloket.
Det serverades även enklare förfriskningar utanför stationshuset.
Som sagt, mycket folk på stationen här strax före tåget körde vidare.
Vi åker vidare längsmed ångtågets sträckning och ser det här när det passerar i höjd med Strömshult mellan Mariannelund och Lönneberga.
Här passeras Silverdalens gamla stationsområde förbi i god fart.
Lagom till ankomst Hultsfred så kom det ett rejält regnoväder in över stationen. Resenärerna och övriga som var på plattformen fick ta skydd under tak på stationshuset.
Före Mörlunda i höjd med Stora Aby ser vi tåget passera över slättmarkerna.
I Mörlunda vart det möte med ordinarie Krösatåg 7670 som för dagen utgjordes av Y31 1405 påväg från Oskarshamn mot Nässjö.
Tåget har lämnat Mörlunda bakom sig och dyker här upp vid Ryningsnäs söder om Mörlunda.
Framme i Berga där det blev en stunds uppehåll och även tågmöte med Y2 1383.
Som synes samlades ett stort uppbåd med folk i Berga denna dagen.
Här har tåget avgått från Berga och är påväg ut mot Oskarshamn i skogen.
Och en sista linjebild på ångtåget får bli denna från Oskarshamn där man just rullar in mot staden.
Sedan ser vi tåget då det rullar in till stationen i Oskarshamn. Man ankommer direkt till kaj/hamnspåret för att kunna köra direkt ner till hamnen.
Resenärerna som var många till antalet kliver av tåget i Oskarshamn.
Sedan var det dags att köra ner tåget bakom stationshuset, ner på hamnspåren för rundgång och kol/vattenpåfyllning ute i hamnen.
M/S Gotland och ångtåget sida vid sida i Oskarshamn.
Ytterligare en bild på tåget på hamnspåren.
Här ser vi loket göra rundgång ute i hamnen.
Nytt kol måste ju lastas i innan man kan fortsätta färden.
Vi möter upp tåget senare på kvällen igen strax utanför Hultsfred när det är tillbaka mot Nässjö i kvällsljuset.
På vändskivan i Hultsfred skulle man vända loket, och ja.. Det gick inte riktigt som planerat. Vill du se en Youtubefilm jag filmade från händelsen, kan du klicka här.
Som ni kanske såg på filmen så kom man till slut runt med loket och här fortsätter färden från Hultsfred vidare mot Nässjö på kvällen.
Uppehåll i Mariannelund på sena kvällen.
En sista bild från denna långa dagen får bli denna när tåget passerar över ängarna och disen hägrar tätt strax utanför Ingatorp.
Vi hoppar till den 31 maj och till Västerås där ett omlett X2-tåg passerar förbi påväg från Göteborg mot Stockholm. Anledningen var avstängning av järnvägen söder om Stockholm.
Vi beger oss senare till Tillberga och den numera övervuxna bangården för att fota två omledningståg och två ordinarie. Järnvägen var avstängd förbi Myrbacken i över en vecka norr om Arlanda/Märsta efter en brand i ett signalhus, vilket gjorde att Dalatågen som normalt går Stockholm-Uppsala-Sala-Falun/Mora fick omledas
och gå via Västerås-Tillberga-Sala istället, vilket såklart tar längre tid.
Här ser vi omledningståg 83907 (ord. tåg 18) med Rc6 1421 främst som passerar igenom Tillberga påväg från Stockholm mot Sala och vidare mot Falun.
X50 9003 passerade även den en stund senare med tåg 2134 från Sala mot Linköping.
Nästa omledningståg är tåg 83922 (ord. tåg 19) med Rc6 1388 främst påväg mot Stockholm, och som här rullar ut ur Tillberga en dryg timma försenat.
Sist ytterligare ett ordinarie tåg, det är X12 3191 med tåg 2137 från Linköping upp mot Sala som ses strax utanför Tillberga.
Och här ser vi återigen X12 3191 när den rullar in till Västerås med tåg 2142 påväg mot Linköping.
Ytterligare ett Dalatåg påväg mot Falun rusar senare igenom Bålsta med Rc6 1388 som dragare.
Ytterligare ett omlett X2-tåg påväg från Göteborg mot Stockholm rusar igenom Bålsta.
X60 6017 sist i SL-pendeln som här inväntar avgångstiden från Bålsta ner mot Stockholm och Nynäshamn.
Vi hoppar vidare till Kallhäll där vi blickar norrut på den nu halvt rivna gångbron och helt rivna trapphuset. Här ska det byggas fyrspår så pendeltågen och fjärrtågen slipper samsas om samma spår.
Åt andra hållet såg det ut såhär. Enkelspårsdrift rådde förbi plattformen i Kallhäll och X40-3 3326 passerar förbi mot Västerås.
Från plattformen ner mot det tillfälliga stationshuset i söderänden har man gjort denna lösning ut till spåren med hjälp av containrar och lite.
Här ser vi ut över arbetsplatsen från den tillfälliga gångpassagen.
Åt andra hållet ser det ut såhär. De nya spåren ska gå ungefär där jag står.
X60 6018 ankommer så till Kallhäll påväg in mot Stockholm C.
Snart ska det gå ett nytt spår här i Jakobsberg.
Och detta X2-tåg får avsluta maj månads sida. Tåget är påväg från Stockholm mot Göteborg men är omlett via Västerås.