Vi inleder denna månad i väst-Sverige, närmare bestämt från den 2 maj och Göteborg där vi ser Rc6 1405 stå uppställd.
Det pågick ombyggnad av plattformarna vid spår 15 och 16 på Göteborg C under mitt besök.
Ett par olika fordonstyper sedda på Göteborg C, först X61 402, följt av en Regina, en Rc och längst bort ett X2-sätt.
Så rullar X31K 4303 in till plattform på Göteborg C för att köra tåg 3750 mot Strömstad.
X31K 4303 gör uppehåll i Uddevalla under färden mot Strömstad.
Här en bild från andra sidan plattformen i Uddevalla med tåget och plattformsskyltningen.
Framme i Tanum, dit jag åkte denna gången för att åka tillbak söderut med mötande tåg.
En bild från plattformsövergången på tåget.
Hela tåget ses här på sidan i väntan på tågmöte i Tanum.
Tågmötet i form av X50-3 3296 i tåg 3763 påväg från Strömstad mot Göteborg rullar in i Tanum.
m/s Stena Danica ligger i docka i Göteborg när jag lite senare på kvällen återigen var i stan.
Lite senare avgår den långa m/s Stena Scandinavica från Göteborg för en resa mot Kiel i Tyskland.
Vissa turer körs med enkelvagnar i Göteborgs spårvagnstrafik. Här ankommer en sådan, M29 825 på linje 3 till hållplatsen Jaegerdorffsplatsen.
I kvällsljuset ankommer X11 3206 med okänd kompis till Göteborg C. I förgrunden ses ombyggnadena av plattformen.
Nässjö senare på kvällen och vi ser från vänster Y31 1405, X11 3187, X52 9016 och X14 3223.
X52 9016 var inlånad under en tid till Västtågen och här har den ankommit med kvällens sista tåg från Skövde till Nässjö.
Y31 1422 passerar i skogarna utanför Mariannelund som tåg 8570 från Oskarshamn mot Nässjö den 6 maj.
X52 9016 ankommer Forserum den 8 maj med tåg 7241 från Skövde mot Nässjö.
Och här har tåget ankommit slutmålet Nässjö.
Den 11-12 maj var det "Smalspårsdagarna" längs Smalspårsjärnvägen Västervik-Hultsfred. Här står Z4p 261 med "lokalgodståget" undanväxlat i Tuna.
Trevagnarståg mot Hultsfred bestående av YP 874 + 2133 + 888 ankommer till Tuna.
Det blev även "tretågsmöte" i Tuna också.
Lokalgodståget mot Ankarsrum och Verkebäck passerar här strax före Spångenäs.
Lokalgodståget ses här i höjd med Appelkullen.
Lokalgodståget går "in på sidan" i Totebo för tågmöte.
Rälsbusståg mot Hultsfred ankommer till Totebo.
Tågmöte innan rälsbussen fortsätter mot Hultsfred och lokalgodståget backas ut för att senare fortsätta norrut.
Lokalgodståget ses här på banken vid sjön Långsjön strax före Ankarsrum.
Tåget ankommer så till Ankarsrum där det blev lite väntan på ångtåg från Västervik.
Ångtåg draget av S2p 3037 ses här i höjd med Gustavsberg där vägen går pararellt med järnvägen strax före Ankarsrum från Fårhult/Tjursbo.
Lokalgodståget rullar ut ur Ankarsrum för vidare färd mot Verkebäck.
Ny dag i Verkebäck, den 12 maj och ångloket L18p 3147 har ankommit för en färd mot Ankarsrum.
YP 883 + okänd kamrat rullar in i Ankarsrum senare samma dag.
Utanför lokstallet/verkstaden i Västervik stod en nypremiär för denna banan, nämligen BFo3yp 1791 målad i originalfärgerna vit och grönt.
L18p 3147 med ångtåg från Västervik mot Ankarsrum ses här strax utanför Fårhult.
Vi ser återigen YP 883 med okända kamraten, fast denna gången över Långsjön utanför Ankarsrum när tåget var påväg mot Västervik.
Manöversläpet 1791 med YP 900 rullar här strax in i Verkebäck senare samma dag.
Samma tåg ses här backa undan i Verkebäck sett från vägbron.
S2p 3037 med tåg från Västervik mot Verkebäck rullar in i just Verkebäck.
Tretågsmöte i Verkebäck mellan ångtågen och rälsbusståget.
Vi lämnar Västervik och beger oss söderut istället och följer efter rälsbusståget mot Hultsfred, nu draget av manöversläpet 1791 och här ses det när det passerar banken över sjön Långsjön utanför Ankarsrum.
Släpet med 1791 främst har just passerat förbi Appelkullen påväg mot Hultsfred.
Här ankommer tåget till Tuna för möte med ett norrgående tåg.
Och här ses tåget slutligen över Vena mosse när det just lämnat Vena och vi slutar följa tåget för denna gången.
Y2 1381 med tåg 8316 passerar genom kurvor vid Ytterbo mellan Hultsfred och Storebro samma kväll.
Lite senare ser vi Y31 1404 med tåg 8571 mot Oskarshamn passerar förbi Emarp strax utanför Mariannelund.
Vi hoppar fram några dagar, nämligen till den 17 maj och vi ser X52 9016 som avgår från Nässjö med tåg 7224 mot Skövde.
Lite senare ses denna brokiga samling lok och vagnar utanför lokstallet i Nässjö.
Två Östgötapendlar i Jönköping på kvällen den 17 maj. Båda ska senare gå mot Nässjö i olika tåg.
Återigen ses X52 9016 som här rullar in i Nässjö med tåg 7241 den 18 maj. Tyvärr är bakre delen lite nedklottrad..
En liten stund senare så rullar Rc4 1310 in i Nässjö med godståg från Hallsberg mot Malmö.
Två av Transitios uthyrningsfordon var denna eftermiddagen i Nässjö. Till vänster ses X52 9016 som snart avgår mot Skövde och till höger Y31 1422 som ska gå mot Oskarshamn.
På kvällen den 19 maj stannar strax X2-tåg 513 från Stockholm mot Jönköping till i Tranås för ett snabbstopp.
Den 20 maj var jag i Stockholm för att fotografera lite av Lidingöbanan innan man stängde den i juni. Mer utförligt bildreportage från denna trippen + en sväng i juni kommer så småningom på en egen bildsida.
Här är det A30B 320 främst med ett trevagnarståg som ankommer Ropsten på morgonen runt kl 6.50.
m/s Princess Anastasia för St Peter Line ankommer senare samma morgon till Stockholm i den tjocka dimman. Här sedd från Lidingö.
Och en stund senare var det dags för m/s Baltic Princess att avgå mot Åbo.
A30B 318 främst med trevagnarståg mot Gåshaga Brygga ankommer till Aga station.
Ytterligare ett trevagnarståg, denna gången med A30B 312 främst ankommer till Gåshaga brygga.
Trevagnarståg med A30B 321 främst ankommer till Gåshaga hållplats som man körde förbi i morgontågen påväg ner mot "bryggan". Här är det numera dubbelspår och hållplatsen är flyttad längre fram ungefär där vagnarna är på bilden.
A30B 322 främst med trevagnarståg från Gåshaga brygga mot Ropsten har just avgått från Talluddens hållplats. Här är det idag dubbelspår och Talluddens hållplats är ihopslagen med Gåshaga på en ny plats.
Lite senare ankommer A30B 323 med ett trevagnarståg påväg mot Ropsten till Käppala.
B30B 612 främst med ett tåg påväg mot Ropsten har precis lämnat Brevik påväg ner mot Högberga. Här är det också dubbelspår numera.
Tåg från Ropsten mot Gåshaga brygga har just lämnat Högberga med A30B 316 främst. Här är det också dubbelspår numera.
A30B 312 främst med tåg från Ropsten mot Gåshaga brygga ankommer just till Högberga.
I Kottla var det övergång till buss för de som skulle in mot de mer centrala delarna av Lidingö där tåget inte körde förbi. Här står buss 201 och väntar på resenärerna från Lidingötåget mot Ropsten.
A30B 318 ankommer med tåg från Ropsten mot Gåshaga brygga till Kottla. Här är det också dubbelspår idag ner mot Skärsätra.
I andra delen av samma kurva ser vi B30B 612 med tåg mot Ropsten som gett sig in i kurvan där det idag också är dubbelspår.
Agas numera rivna stationshus i solskenet.
B30B 613 med tåg mot Ropsten rullar in till Aga i förmiddagssolen.
B30B 612 ses en stund senare rulla ner för backen från Baggeby mot Torsvik och vidare mot Ropsten.
A30B 312 tar sig sakta men säkert uppför backen från Torsvik mot Baggeby, påväg mot Gåshaga brygga.
Utsikt från vänthallen vid Ropsten med tåget mot Gåshaga brygga precis utanför senare samma dag.
I Aga senare på eftermiddagen så körs A30B 320 ut från vagnhallen för att kopplas ihop med ett tåg mot Gåshaga brygga.
A30B 321 främst körs ut från vagnhallsområdet vid Aga för att bli ett trafiktåg mot Gåshaga brygga.
En avslutande bild från Aga och Lidingöbanan för denna gången (vi är tillbaka i juni där igen) får bli på detta trevagnsmöte i Aga.
Återigen två Transitiovagnar i Nässjö den 24 maj. Y31 1422 växlas fram till plattform för att gå mot Halmstad och X52 9016 ska gå mot Skövde.
Vi hoppar över till månadens sista dag, nämligen fredagen den 31 maj och vi ser ett godståg draget av Rc4 1199 passera igenom Falköping.
Y1 1270 växlas fram till plattform i Herrljunga senare samma dag.
Y1 1270 ska strax avgå med tåg 3324 från Herrljunga mot Lidköping. Vi följer med!
Framme i Lidköping där det numera blivit bussterminal på det gamla bangårdsområdet. Spåren har fått flyttas lite till vänster.
Y1 1270 skall strax fortsätta från Lidköping med tåg 3360 mot Örebro. Vi följer väl med det också!
Men innan vi kan åka ska dock mötet i form av Y31 1418 rulla in till Lidköping.
En interiörbild från Y1 1270 före avfärden mot Örebro.
Y1 1270 har så ankommit till slutmålet Örebro.
En bild på Y1 1270 sedd från andra plattformen i Örebro.
Lite senare ser vi Y1 1270 rulla in i Kumla påväg tillbaka mot Lidköping.
X51 9021 med tåg mot Hallsberg rullar in i Kumla lite senare på eftermiddagen.
Dubbla X40-vagnar rullar också de in i Kumla med X40-3 3311 främst.
En avslutande bild från Kumla får bli på X51 9020 som rullar in till plattform påväg mot Örebro.
Värmlandstrafik kör också två avgångar per dag till Örebro från Karlstad. Här är det X52 9066 som strax rullar iväg från Örebro C.
En udda fågel, i vart fall vad gäller färgsättningen är X51 9011 som sågs samma eftermiddag på Örebro C.
Och avslutande bild för maj månad får bli denna på X2-tåg 550 som rullar in på spår 10 (normalt spår 5) i Nässjö samma kväll.