X11 3187 "Falstaff, fakir" tar igen sig lite i Alvesta, efter att ha ankommit som tåg 18529 från Nässjö den 4 april.
Spår 1 i Växjö är numera rivet från mitten av plattformen ut mot Kalmarhållet, och tanken är att hela spår 1 ska rivas för att ge plats åt en ny bussterminal. Samma eftermiddag, 4 april låg emellertid spåret kvar, men skulle snart rivas
över plattformsövergången och växeln tas bort och även signalen "Växjö 33" skulle försvinna.
Bangården i Växjö riktning mot Kalmar sedd från gångbron som går över spåren.
X31K 4390 och X31K 4332 inväntar båda avgångstiderna mot Köpenhamn resp. Göteborg i Växjö. X31 i SJ's regi var det slut med någon månad senare och då försvann även X31'orna ur trafiken Göteborg-Växjö-Göteborg och ersattes av loktåg.
Tågparen som vänder i Växjö kommer f.o.m tidtabellen i december att försvinna helt och ett nytt tåg kommer istället att köras hela vägen Göteborg-Kalmar.
X31K 4332 med tåg 338 mot Göteborg gör ett kortare uppehåll i Alvesta innan färden går vidare.
Nattåget mot Östersund och Storlien startar iväg från Alvesta efter ett uppehåll, dragare är som synes Rc6 1419.
Den 7 april så var dessa fordon uppställda i rad i Nässjö. Längst bort och inom Nässjö Järnvägsmuseums område ses Y1 1299, närmare där X11 3113 och närmast Y31 1404.
Tågabs tåg med Rc6 1323 som dragare ankommer till Falköping på sin väg mot Karlstad. Närmast har man med sig en SJ-målad A2K och en brunmålad BKT-vagn inlånade från Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle.
I Karlstad så fanns Tågabs Rc2 008 med ett par tomma timmervagnar som väntade på avgång vidare.
Rc6 1389 inväntar avgångstiden som tåg 367 mot Göteborg på spår 21. Dessa tåg ersattes under juli månad med Reginatåg.
Lite senare så rullar Y1 1279 in till spår 21 efter att ha stått på uppställningen över dagen. Vagnen ska bli tåg 8955 mot Torsby.
Samma tåg har här ankommit till Västra Ämtervik och fortsätter strax sin färd norrut mot Torsby.
Lite senare en liten bit från Västra Ämtervik ser vi tåg 8956 bestående av Y1 1284 påväg från Torsby mot Karlstad. I bakgrunden kan sjön Fryken anas.
Ytterligare en liten bit från Västra Ämtervik, en bit före Öjervik så passerar Y1 1326 på raksträckan i riktning Sunne.
Y1 1326 har vänt i Sunne och ankommer här Västra Ämtervik igen som tåg 8958 påväg mot Karlstad.
Vart uppehåll för tågmöte vid Bäckebron.
Tågmötet i form av Y1 1284 påväg mot Torsby rullar in i Bäckebron och vi får körsignal vidare söderut.
Rc6 1338 med tåg mot Hallsberg rullar in till Katrineholm samma eftermiddag.
En rad X14-vagnar med X14 3236 främst står uppställda i Norrköping samma kväll.
Påföljande morgon väntar X61 202 in tiden som tåg 18706 mot Jönköping.
X11 3138 "Sten Broman" tar igen sig lite samma kväll i Jönköping innan färden åter mot Nässjö som tåg 18591.
Viking Lines Cinderella är påväg in mot Stockholm och ses här från Djurgården den 15 april.
Några minuter senare så kommer hennes efterföljare, Birka Paradise som också har varit på en tur tiill Åland och ses här på ungefär samma plats nästan vid Blockhusudden.
P.g.a vägarbete vid Kungsträdgården så fick spårvagnarna som normalt kör upp till Sergels torg, istället vända vid Norrmalmstorg på "museislingan" under ett antal veckor. Här står en vagn och väntar in tiden vid Norrmalmstorg.
Vagnen har avgått och rundat hörnet och svänger här ut på Birger Jarlsgatan från Smålandsgatan och är påväg mot Waldermarsudde.
En annan vagn ankommer till Norrmalmstorg och svänger här in till hållplatsen. Normalt kör vagnarna rakt fram på spåret där.
I Alvesta fortsätter gångbrobygget och såhär såg det ut den 16 april i Alvesta.
T44 321 rullar förbi plattformsövergången som snart kommer att rivas påväg mot Älmhult.
Arbetet fortskrider som sagt.
Stationshussidan mot gångbrobygget.
Tåg 344 med blåmålade Rc3 1052 rullar in i Alvesta påväg mot Göteborg.
Samma tåg har ankommit och avgår nu från Borås.
X12 3215 ska gå som tåg 3852 mot Uddevalla från Borås.
Den 20-22 april så åkte jag med på Svenska Motorvagnsklubbens årsmötesresa, som detta året gick till Dalarna. Här gör tåget på fredagen uppehåll i Hällefors.
Uppehåll vart det även vid Bredsjö där man rensat den forna bangården rejält.
Fotokörning vid Björksjön mellan Bredsjö och Ställdalen.
Ytterligare en "sjöfotokörning" vid Skäret där det brukar hållas teaterföreställningar om somrarna.
Fotostopp vid bron där Hörkenbanan korsar Silverhöjdsbanan utanför Grängesberg. De båda linjerna (f.d SJ och BJ) går pararellt som ett långt dubbelspår mellan Ställdalen och Grängesberg. I bakgrunden ses
bygget av en ny bro över här.
Tågabs tåg 8112 från Göteborg mot Falun rullar här in i Borlänge i snövädret med Rc2 008 som dragare.
Lite senare på kvällen så har Rc6 1405 med tillhörande vagnar tagit kväll i Borlänge innan färden går tillbaka söderut morgonen därpå.
Under natten till lördagen så hade det snöat ordentligt i Dalarna, så nästa dag på vår resa var det vitt på marken, när det bar iväg norrut mot Mora och vidare på godsbanan mot Märbäck och Gåsvarv. Här görs ett litet fotouppehåll framför stationshuset i Djurås.
Rc6 1338 med IC-tåg 43 påväg från Mora till Stockholm ankommer här till Gagnef i snövädret.
Nu är vi ute på godsbanan mot Märbäck och Gåsvarv, och här görs en fotokörning vid Spjutmosjön, något som hör till utflyktståg på den banan.
Samma fotokörning vid samma sjö.
Framme i Gåsvarv och här fortsatte vi ytterligare en liten bit framtills banan slutar mitt ute i skogen vid en lastkaj som tar över som stopbock.
Påväg tillbaka mot Mora och Borlänge igen görs ytterligare en fotokörning vid Spjutmosjön, fast på ett annat ställe.
Det vart ett ofrvilligt stopp i Tällberg på tilbakavägen då den främsta rälsbussen krånglade, så man fick lägga den i transportläge och det tog sin lilla tid. Vi skulle egentligen bara ha passerat igenom här.
Tillbaka till Gagnef igen där vi mötte denna Reginavagnen, X51 9014 med sitt tåg 7530 påväg mot Mora. Notera att mestadelen av snön som fanns på bilden längre upp vid mötet med IC-tåget nu är borta.
Tillbaka till Borlänge igen, och på kvällen så fick ståltåget från Oxelösund till Borlänge som dras av Ma-lok, dras igenom Borlänge med två Td-lok p.g.a att bangården var strömlös när man bytte armaturer på kontaktledningsbryggorna.
Här är det Td 403 + 411 som hjälper sina kollegor, Ma-loken 401 + 406 att dra tåget genom Borlänge.
Ny dag, och vi skriver söndagen den 22 april och här har vi ankommit med vårat tåg till Falun för att köra en tur ut på Grycksbobanan till Grycksbo, men innan det kan ske så måste man göra lite växlingsmanövrar.
Vi ser IC-tåg 669 med Rc6 1338 (känns den igen från igår, tro?) som inväntar avgångstiden som är satt till 9.32 från Falun ner mot Stockholm.
Vi har kommit fram till Grycksbo efter en tur på Grycksbobanan och strax är det dags att återigen bege sig mot Falun och vidare mot Storvik.
En avslutande bild från denna SMoK-resan får bli från Avesta Krylbo där vi gjorde ett lunchuppehåll innan färden gick vidare söderut till Falköping via Ängelsberg/Kolbäck/Örebro.
Den 27 april var jag i Stockholm för att b. la titta på den Flirtmotorvagn som ställdes upp på Stockholm C under dagen, vagnarna ska senare användas i Norge.
Rc3 1040 drog Flirtvagnarna ner till Stockholm central.
Interiören i en Flirtmotorvagn ser ut såhär.
Här passerar hela ekipaget förbi Karlberg på sin väg tillbaka mot Hagalund och senare mot Norge.
I det rosa kvällsljuset så anländer SJ's snabbtåg 514 slutligen till sin slutstation Jönköping på söndagskvällen den 29 april.
Klargöring pågår på X2-tåget när det här står uppställt i Jönköping på morgonden den 2 maj, strax före man ska växla ut tåget till plattform för att senare köra mot Stockholm.
Y31 1404 avgår här från Hjältevad som tåg 18570 mot Nässjö samma dag.
Den 3 maj ser vi godståg 6324 med Td 389 främst strax utanför Mariannelund då tåget är påväg från Oskarshamn mot Nässjö.
Y31 1403 rullar strax in i Mariannelund på kvällen den 3 maj som tåg 18566 fån Hultsfred mot Nässjö och ses här under månen.
På kvällen den 6 maj ser vi mätvagnståget 72032 med MaK-loket G 1206 DLL 0911D strax utanför Mariannelund påväg mot Nässjö.
Y31 1401, en gammal Tåg i Bergslagenvagn som tidigare gick på Västerdalsbanan Borlänge-Malung, kom till Nässjö från Kristinehamn den 7 maj och skall nu användas i Krösatågstrafiken. Vagnen kommer att gå i
sin TiB-färgsätning ytterligare några månader innan den går in på ommålning. Här ses den i Nässjö ståendes utanför verkstaden den 9 maj.
Y31 1401 inväntar avgångstiden mot Vetlanda som tåg 8593 den 10 maj.
En interiörbild från samma vagn. Detta tyget togs bort och vagnen kläddes om under besök i Motala i augusti.
Den 13 maj var Tågab och lossade timmer i Hjältevad, tåget hade kommit några timmar tidigare från Värmland och här ser vi TMZ 109 komma tillbaka till stationen med några vagnar efter att ha varit och lossat.
Och här har man kommit in på samma spår som övriga vagnar och ska snart avgå tillbaka mot Värmland.
Tågab påväg tillbaka mot Värmland som tåg 47728 och ses här när det passerar Bruzaholm.
Svenska Motorvagnsklubben körde under några dagar i maj körningar åt Fedecrail, som står för "European Federation of Museum and Tourist Railways" och består av massa järnvägsintresserade människor som varje år gör resor i världen,
och i år gick resorna till Sverige, och man åkte b. la Smalspårsjärnvägen Västervik-Hultsfred, Ohsabanan m.m. SMoK körde på kvällen den 14 maj en transportkörning från Jönköping till Hultsfred dit resesällskapet hade åkt med ordinarie tåg
tidigare samma kväll. Här gör man uppehåll i Mariannelund på kvällen för att titta till att allt är som det ska på vagnarna.
Dagen därpå, den 15 maj körde man resenärerna tillbaka mot Nässjö igen och här ser vi tåget passera Högebro strax utanför Mariannelund på sin väg mot Nässjö.
Samma tåg i en kurva strax utanför Ingatorp.
Den 18 maj så visar semaforen utanför Bombardiers anläggning vid Liljeholmen "stopp" när en X40-vagn påväg in mot Stockholm passerar på nya Årstabron.
Senare på kvällen bar det iväg med två vänner på kryssning med Silja Symphony till Helsingfors. Här ser vi solnedgången från soldäck senare på kvällen på Ålands hav.
Nästföljande dag, på lördagen den 19 maj så har vi anlänt till Helsingfors och blickar här ut över staden från båten vid hamnen i det mycket fina vädret.
Inne på Helsingfors centralstation så hittar vi ett par olika tåg som ska till olika delar av Finland.
Ett regionaltåg mot Lahtis passerar förbi pendeltågsstationen vid Böle i Helsingfors.
Ett pendeltåg ankommer på samma ställe till stationen i Böle ut mot Kervo.
En spårvagn har just anlänt till den relativt nyöppnade spårvagnshållplatsen Busholmen ute vid Västra hamnen i Helsingfors. Här planeras ett helt nytt bostadsområde dit spårvagnen ska gå. Jämför med Hammarby Sjöstad i Stockholm.
En sista bild från besöket i Helsingfors för denna gången får bli denna, som visar en spårvagn mot Brunnsparken som svänger ut på Alexandersgatan.
Tillbaka mot Stockholm igen i solnedgången.
X51 9024 som hade gått i tjänstetåg från Borlänge ner till Stockholm, fanns den 20 maj på Stockholm central före återresan mot Dalarna.
Y31 1426 rullar in mot Linköping med tåg 8650 från Västervik samma eftermiddag.
Samspråk i Vimmerby mellan tågpersonal och tågklarerare senare samma eftermiddag.
Resecentrumet i Hultsfred med biljettförsäljningen stänger snart i KLT's ägo och öppnas i privat ägo tillsammans med ett café i stationshuset.
X60 6079 sist och okänd kollega framför ses här i Mjölby den 24 maj påväg från Tyskland och Trelleborg mot Tillberga.
X14 3238 som här är nyombyggd ses här tidigt på morgonen den 28 maj i Herrljunga när den är påväg mot Uddevalla. Vagnen var den sista SJ-blåa X14'et, och sista blåa X12/X14-fordonet i Väst-Sverige.
Lite senare på morgonen, ca kl 7.20 rullar tåg 3356 bestående av Y31 1419 påväg mot Hallsberg in i Vara framför det rätt blåa stationshuset...
En Y1-mult på slätten mellan Järpås och Stora levene bestående av Y1'orna 1271 + 1270, tåget är påväg mot Herrljunga.
Samma vagnar påväg tillbaka mot Mariestad som tåg 33 och nu går Y1 1270 först. Tåget ses här på slättmarkerna strax före Lovene.
Växtligheten har tagit över på plattformen i Järpås när Y31 1419 med tåg 3303 Örebro-Göteborg gör ett kort uppehåll.
Y31 1411 med sitt tåg 3302 påväg från Göteborg mot Mariestad passerar i utkanterna av Järpås.
Någon halvtimma senare så ser vi en gammal bekant, nämligen Y31 1419 med tåg 3361 påväg från Lidköping mot Herrljunga i utkanten av Järpås.
Y1 1285 inväntar avgångstiden 13.15 som tåg 3363 mot Herrljunga i Lidköping. Denna Y1-vagn totalförstördes i en brand utanför Finnerödja den 14 oktober i år.
Y31 1400 har tidigare anlänt från Göteborg till Lidköping där den ses här. Vagnen har liksom Y31 1401 till Krösatågen, kommit från Tåg i Bergslagen och tidigare körts på Västerdalsbanan.
Ett pendeltåg med X11 3172 sist lämnar Lindome påväg mot Kungsbacka samma eftermiddag. Lindome station har nu under sommaren/hösten byggts om rejält och spåret närmast här och längst bort har tagits bort,
så nu finns bara de genomgående spåren kvar med nya plattformar.
Norra plattformsänden i Lindome som numera är historia.
X11 3208 främst ankommer till Lindome påväg mot Göteborg på det andra spåret som numera är borttaget.
På kvällen den 29 maj så rullar X2-tåg 514 in mot slutstationen Jönköping med Vättern i förgrunden i det fina kvällsljuset.
X11 3187 ankommer senare samma kväll till sin slutstation Jönköping som tåg 8576 från Nässjö.
Den 30 maj hittade jag Y31 1401 på Jönköping C när den senare skulle gå mot Alvesta.
Lite senare så rullar Y32 1407 in med tåg 8506 från Värnamo samtidigt som Y31 1401 inväntar avgångstiden mot Växjö.
Y31 1401 ankommer här samma dag, strax till Rocksjön i Jönköping med sitt tåg 8509 påväg mot Värnamo och Växjö.
Uppehåll för resandeutbyte i Vaggeryd.
Tåget har här ankommit till Värnamo samma eftermiddag och skall senare fortsätta vidare mot Växjö.
Ytterligare en bild från Värnamo.
Detta var den sista kvartalssidan! F.o.m juni månads bilder och framåt så kommer dessa att hamna på egna månadssidor istället och detta för att det blir alldeles för mycket bilder på kvartalssidorna!