X14 3237 ankommer i dimman till Forserum på lördagsmorgonen den 1 oktober påväg från Norrköping mot Jönköping.
Dagen därpå, den 2 oktober står samma X14-vagn uppställd på Jönköpings godsbangård p.g.a arbeten inne vid Jönköping C och att man där bröt strömmen under natten och då fick
vagnen stå vid godsbangården istället.
Ytterligare en bild från godsbangården i en annan vinkel.
Vy mellan godsbangården och Rocksjön invid E4'an när vi är påväg mot Jönköping C.
Uppehåll vid Rocksjön där vi skulle vänta på att ett Västtåg skulle passera på Jönköpingsbanan mot Nässjö. Såhär kan det se ut ifall Östgötapendeln får uppehåll vid Rocksjön i framtiden.
Y1 1299 gör uppehåll i Mariannelund som tåg 18564 mot Nässjö den 3 oktober.
X14 3239 och 3237 sida vid sida i Nässjö den 3 oktober. 3239 skulle egentligen ha avgått mot Jönköping tidigare, men p.g.a ett fordonsfel så blev tåget inställt Nässjö-Jönköping-Nässjö.
Den 5 oktober passade jag på att besöka Nordic Rail-mässan på Elmia i Jönköping och här ser vi ett X55-tåg i modell på mässan.
Ytterligare en bild från Nordic Rail med Ansaldo STS som utställare.
Den 6 oktober var jag på ett möte i Linköping som hölls uppe i "tornet", Sky Hotel Apartments och här en utsiktsbild från högsta våningen på bangården och Y1'or m.m som står uppställda.
Munksjöspåret i Jönköping som numera är upprivet fram till gamla bruksområdet. Längre fram gick en gång i tiden gamla järnvägen från Vaggeryd upp mot Jönköpings hamn.
Den 12 oktober så var jag uppe i Stockholm för att titta lite b. la vid Sundbyberg innan de la på Tvärbanans bro över Mälarbanan samt även fota lite inför den kommande fyrspårsutbyggnaden mellan Sundbyberg och Kallhäll.
Här ankommer ett pendeltåg till Sundbyberg påväg mot Kungsängen och Bålsta. Denna vyn går inte att fota idag, då Tvärbanans bro ligger framför rakt över spåren och skymmer vyn.
Ytterligare en vy som inte går att fota idag då Tvärbanans nya bro ligger rakt över här, och denna bilden är fotad från Ekenbergsvägen och vi ser ett X40-tåg påväg mot Göteborg som strax stannar vid Sundbyberg.
Vi har hamnat i Barkarby och här ska det gå fyrspår i framtiden, men än så länge är det bara dubbelspår då X60 6062 främst ankommer med ett pendeltåg påväg in mot Stockholm C och Västerhaninge.
X60 6010 främst ankommer Barkarby påväg upp mot Bålsta i kurvan.
Cooptåget från Bro ner mot Helsingborg rundar kurvan vid gamla Sundbybergs station.
Ett pendeltåg mot Bålsta passerar i kurvan vid den gamla stationen i Sundbyberg.
X14 3238 fortfarande i gamla SJ-färgsättningen inväntar avgångstiden från Jönköping C mot Skövde den 15 oktober.
En X61 och två X14-vagnar b. la 3190 i mitten står uppställda i Norrköping i väntan på kommande tjänst på kvällen den 16 oktober.
X31K 4399 mot Karlskrona står i Karlshamn i 10 minuter och inväntar tågmöte med tåg från Karlskrona den 18 oktober.
Så rullar X31K 4324 från Karlskrona in till Karlshamn.
4324 har ankommit Karlshamn och 4399 har stått i ca 10 minuter och inväntat tågmötet och fortsätter strax mot Karlskrona.
Detta mötet försvinner från Karlshamn i höst imed byggandet av en ny mötesstation, Ångsågsmossen utanför Karlshamn.
Lite senare så har X31K 4399 ankommit Karlskrona och inväntar här avgångstiden tillbaka mot Malmö och Köpenhamn.
X31K 4316 inväntar avgångstiden mot Emmaboda i Karlskrona samma dag. I Karlskrona har man under våren 2012 byggt om bangården och tagit bort en del spår och lite i samband med avstängning av både banan till Emmaboda
och till Karlshamn.
Två X14-vagnar i Jönköping den 20 oktober.
I helgen 22-23 oktober så la man på nya bron för Tvärbanan över Mälarbanan i Sundbyberg i Stockholm och här ses den från pendeltågsstationen i Sundbyberg den 24 oktober.
Och såhär ser bron ut uppifrån, än har inget spår eller någon kontaktledning dragits över bron.
Hagalund från ovan samma dag, tagit från berget vid Solna.
Ett X2-tåg utväxlas från Hagalund, sett vid Solna station.
X3 nummer 4 med ett "Arlanda Express"-tåg passerar förbi Solna.
Det ett av få då blåa Rc'n loken, Rc6 1354 passerar förbi Solna med "Uppsalapendeln" i riktning mot Stockholm C.
Viking Lines Cinderella och Gabriella ligger vid Stadsgårdskajen och Tegelvikshamnen och väntar på avgång mot Åland resp. Helsingfors.
Birka Paradise ankommer till Stockholm efter en 24-timmarskryssning till Åland.
Den 26 oktober fanns den gamla X12-vagnen, numera X14 3223 tillsammans med sin syster X12 3220 i Norrköping.
Tidig morgon i Äng och tågen 18715 och 18702 möter varandra mot Norrköping resp. Jönköping den 27 oktober. Båda tågen utgörs denna dagen av X14.
En ny kamera inköpt och bland de första bilderna förutom testbilder blev från Jönköping på X14 3236 som väntar på avgång mot Nässjö den 3 november.
Första X11'an nummer 3187 har just här anlänt till Nässjö den 3 november. Vagnen ska användas i Krösatågstrafiken Nässjö-Alvesta-Växjö och någon sväng på Jönköping.
Y1 1296 rullar ut med tåg 8589 mot Vetlanda från Nässjö den 4 november.
Veolias tåg 7150 mot Stockholm rullar in i Nässjö samma förmiddag.
I ett grått Stockholm i höjd med Gamla stan så rullar ett pendeltåg förbi samma eftermiddag.
Målet var att åka på en 24-timmarskryssning med Viking Cinderella och här ses lite av skärgården i gråväder den 5 november.
Alla X2-resenärer får byta till buss i Nässjö då man bygger Stockaryds nya Krösatågshållplats och har stängt av trafiken Nässjö-Alvesta.
Y1 1296 inväntar avgångstiden 6.15 som tåg 8531 mot Vaggeryd från Nässjö den 8 november.
Här har man ankommit Vaggeryd och inväntar avgångstiden tillbaka som tåg 8528 mot Nässjö.
Vagnen gör ett kort uppehåll i Hok.
Och i Malmbäck kliver ett större antal skolungdomar på tåget.
Framme i Nässjö igen och här vänder vagnen ganska direkt för att bli tåg 8583 mot Vetlanda.
Uppehåll i Ekenässjön samma morgon.
Och här har man ankommit till Vetlanda och ska vända tillbaka mot Nässjö igen.
Senare samma förmiddag så passerar Y1 1296 förbi strax utanför Ekenässjön mot Nässjö som tåg 8586.
Söndagsmorgonen den 13 november så inväntar X14 3241 på tågmöte i Jönköping. Bilden tagen från en annan X14.
Tåg 18530 rullar in i Nässjö från Stockaryd den 14 november, och det är X11 3187 som man just då höll på att utbilda förarna på.
Strax efteråt rullar Y1 1296 ut från Nässjö mot Stockaryd som tåg 18531.
X14 3228 som vid detta tillfället var den sista X14'et i Vättertågsdesginen har tagit kväll i Nässjö den 14 november och avgår morgonen därpå mot Töreboda.
Y1 1315 ankommer till Nässjö som tåg 8584 från Vetlanda den 15 november.
Samma förmiddag rullar Y1 1315 ut från Nässjö mot Vetlanda som tåg 8587.
Samma dag var det X14-möte i Forserum mellan tågen 18739 och 18724 bestående av X14 3239 resp. 3232.
Senare samma dag så möts tågen 18738 och 18751 i Äng bestående av samma vagnar som tidigare.
X14 3228 inväntar avgångstiden som tåg 7242 mot Töreboda i Jönköping samma eftermiddag. I bakgrunden en X14 mot Nässjö-Norrköping.
Den 16 november så väntar Y1 1315 in avgångstiden från Nässjö i det fina morgonljuset.
Tåg 8587 med Y1 1315 rullar ut ur Nässjö på sin väg mot Vetlanda samma förmiddag.
Di3 623 med några vagnar stod uppställd i Nässjö den 16 november och väntade på avgångstid söderut.
Samma eftermiddag och dagen efter jag tog bilden på 3228 i samma vinkel ovan, så var det X14 3238's tur att gå i tåg 7242 Jönköping-Töreboda och inväntar
här avgångstiden från just Jönköping.
Y1 1296 rullar in i Mariannelund som tåg 18566 från Hultsfred mot Nässjö den 18 november.
Den 18-20 november så var jag och en till på kryssning till Riga med Tallink/Silja och här ses Silja Festival i Riga den 19 november efter ankomst.
P.g.a ombyggnad av ordinarie ramp och landgång så fick man lägga till på annat ställe och av/påstigning sker istället via bildäcket.
Två spårvagnar på en av Rigas gator, Basteja bulväris. I bakgrunden syns tornet Pulvertornis.
Två spårvagnar stannar till vid hållplatsen strax utanför centralstationen i Riga, på pararellgatan Janvära iela.
Spårvagnar kör under järnvägen i höjd med centralstationen på gatan Centrältirgus iela.
Ett lettiskt pendeltåg inväntar avgångstid från Riga central. Som synes är det inte så direkt handikappsanpassat här som man är van vid i Sverige på många ställen.
Ett lettiskt lok M62 1638 passerar förbi Riga central.
Ett ryskt oljetåg passerar förbi stationen Zemitani draget av 2M62Y 0282.
Ett pendeltåg mot Carnikava anländer till Zemitani.
I Riga ligger många spårvägshållplatser så man måste gå ut i gatan för att gå på spårvagnen som stannar där ute, t. ex här vid hållplatsen Kazarmu iela.
Denna sista bilden med vattendraget i stan får avsluta bildvisiten från Riga för denna gången.
Den 20 november så stod den ännu blåmålade X14 3238 i Nässjö och väntade på avgång mot Skövde.
Interiör i X14 3238 före ombyggnaden i Motala.
Tåg 8589 bestående av Y1 1296 gör uppehåll i Ekenässjön den 23 november.
Samma vagn har anlänt till Vetlanda och ska strax vända tillbaka mot Näsanda.. Eller är det Nässjö? Ja, se själva på skylten! ;-)
De två nyanlända pågarna X11 3188 och 3188 har tidigare på eftermiddagen ankommit Nässjö från Malmö för sina nya uppdrag.
I samband med "Hjulmarknaden" i Stockholm så var jag uppe där för att besöka den och även en spårvagn kom med på bild, den har precis startat mot Djurgården ifrån Sergels torg.
Som vanligt var marknaden välbesökt ute i Frihamnen där den numera håller till.
En annan vy av marknaden.
Fortfarande X 2000 och inte SJ's snabbtåg som det numera heter som inväntar avgångstiden som tåg 545 mot Malmö från Stockholm C.
Y31 1427 och två X11'or syns i Nässjö den 28 november.
På kvällen den 28 november så befann sig X12 3216 i Nässjö för att följande morgon gå som 7202 mot Töreboda. Det är rätt ovanligt med X12'or i just Nässjö.
X14 3229 håller i Jönköping som tåg 7257 mot Nässjö på kvällningen den 29 november.
Den 1 december var jag nere i Skåne för att dokumentera de sista dagarna med loktåg på Västkustbanan och här ankommer tåg 606 draget av Rc6 1365 till Lund mot Göteborg.
Här har vi ankommit till Helsingborg och tåget gör ett uppehåll under marken.
I Helsingborg vart det loktågsmöte med tåg 695 mot Malmö och här ses de båda tågen sida vid sida på Knutpunkten.
Tåg 695 mot Malmö drogs av Rc6 1347 och gör här också uppehåll på Knutpunkten medans 606 fortsätter vidare mot Göteborg på spåret jämte.
I Helsingborg fanns också X11 3107 "Piraten" som väntar på avgång mot Åstorp.
Ett Öresundståg ankommer så äntligen till slutstationen på andra sidan sundet, Helsingör.
Lokalbanens tåg mot Hilleröd inväntar avgångstiden från Helsingör.
Tillbaka mot Sverige igen med båten Mercandia IV och lite längre fram möter vi Hamlet påväg in i Helsingör.
En Påg i Alvesta på fredagskvällen den 2 december, det är X11 3187 som väntar på avgångstid mot Nässjö.
Kalmar Veterantåg körde samma kväll en resa till Stockholm från Kalmar och i Nässjö stannade man för att sova och sedan fortsätta vidare nästa dag.
Påföljande morgon i Jönköping, den 3 december så har en X61 ankommit från Nässjö i tjänstetåg och väntar på att få växla fram mot plattform
samtidigt som ett Da-draget tåg för Nässjö Järnvägsmuseum gör uppehåll i Nässjö på sin väg mot julmarknaden i Gamla stan i Stockholm.
Söndag morgon och X14 3230 står uppställd på spår 4 i Jönköping. Normalt står inga fordon uppställda på detta spåret, men i samband med arbete så fick man ställa vagnen här
på kvällen innan och jag är påväg mot vagnen för att jobba tillsammans med min förare.
Vi ska just växla ut vagnen till plattform, men innan vi kan göra det så ska X14 3229 passera i riktning Nässjö.
Nu har vi växlat fram till plattform och några resenärer har redan hunnit stiga på blivande 18739 mot Nässjö.
I Forserum görs ett längre uppehåll för att man på vardagar möter ett annat tåg här, detta görs dock inte på helgen så det blir att vänta en stund på avgångstiden.
Senare samma dag så fanns detta tågsättet i Nässjö, ett halvdanskt tåg draget av Rc3 1051 och med en blå 60-talare, tre Bc-t'vagnar varav en i dansk DSB-färg och två i Veolias färgsättning samt Veolias resgods/cykelvagn.
Tåget var påväg från Malmö till Hagalund.
X14 3230 står i Nässjö några minuter mellan tågen 18751 och 8752 innan man fortsätter vidare mot Norrköping kl 13.18 samma dag.
Två X14-vagnar nummer 3230 resp. 3233 inväntar kommande dags uppgifter i Nässjö på kvällen den 6 december. Vagnen närmast ska gå som tjänstetåg mot Jönköping och den andra mot Norrköping.
En kvällsbild mot bangården bort mot lokstallet och godsbangården i Nässjö. Vi ser en Itino som är påväg mot uppställningen samt två X11'or, varav den längst till höger, 3113 just ankommit från Malmö till sitt nya "hem".
En blick åt andra hållet ger denna vyn med bara uppställda motorvagnar. Två Itinovagnar, två Krösa-X11'or, en Väst-X12 och två Östgötska X14-vagnar syns på denna bilden.
Nattåget nummer 1 påväg söderöver har gjort stopp i Nässjö med SSRT Rc6 1336 som dragare. Numera gör tågen uppehåll för resandeutbyte i Nässjö, något som inte gjordes när denna bilden togs.
Y1 1299 har just ankommit till Eksjö från Nässjö och ska strax vända åter mot Nässjö igen den 7 december.
En historisk bild från Nässjö. Di8 708 har tagit paus för att personalen är uppe i sin rastlokal mitt i det väldiga snövädret på natten den 9 december. Di8'orna slutade användas i Sverige i samband med tidtabellsskiftet i december
samma år, så de finns inte kvar i Sverige längre, och inte heller denna maskinen.
X14 3239 inväntar avgångstiden från Tranås där den står uppställd på spår 11 i ca 40 minuter den 9 december.
Så kom då den absolut sista dagen med planenlig tjänstgöring för Y1'orna i Småland och den dagen var jag naturligtvis ute och åkte och fotograferade detta. Vi börjar med den allra sista svängen till Eksjö (även för detta tåg som numera går till Oskarshamn).
Y1 1299 inväntar avgångstiden som tåg 18589 mot Eksjö från Nässjö.
Uppehåll vid Brinellskolan blev det också.
Tillbaka i Nässjö och nu är vagnen startklar att gå mot Stockaryd som tåg 18531.
Det blev ett kortare uppehåll i Sävsjö på nervägen mot Stockaryd.
Då var vi framme i Stockaryd då och här vände vi ganska så exakt direkt tillbaka igen mot Nässjö, men då som tåg 18530.
Åter framme i Nässjö igen då, och då var den sista planenliga turen med Y1 avklarad, även om det kom att köras Y1 ett tag till, men detta var den sista planenliga turen i Småland.
Återigen persontåg till Oskarshamn blev det från tidtabellsskiftet i december och den första trafikdagen den 11 december så väntar Y31 1403 in avgångstiden från Berga.
Så har vi då ankommit till slutstationen Oskarshamn och ser här Y31 1403 framför det stora stationshuset i väntan på avgång tillbaka mot Nässjö igen.
Men vi tar oss istället till Berga och ser Y31 1403 passera förbi kilometerstolpe 121 strax före Berga med tåg 18570 mot Nässjö.
Lite senare så ser vi Y31 1402 till slut ankomma slutstationen Oskarshamn som tåg 18569 från Nässjö.
Man passar på att tanka vagnen under uppehållet i Oskarshamn.
På tillbakavägen mot Nässjö som tåg 18578 så gjordes ett kort uppehåll för att vänta in avgångstiden i Berga.
Två tåg i Mörlunda på eftermiddagen den 12 december, först ser vi Y2 1381 rusa igenom Mörlunda på sin väg mot Kalmar somt gå 8309.
Det andra tåget som rusar igenom Mörlunda är tåg 18569 mot Oskarshamn som denna dagen bestod av Y32 1409 och här skulle egentligen ett möte med ett godståg ha skett, men då
man hade lite problem med ställverket så fick det mötet istället flyttas till Berga.
Den 17 december, alltså en vecka efter att trafiken Nässjö-Oskarshamn återstartat så var det återinvigning i Oskarshamn. Vädret kunde dock varit lite bättre än snö och kall luft som blåste.....
Kalmar Länstrafik visade upp sig inne i väntsalen och där kunde man tävla och vinna resekort laddat med 300 kr i julklapp b. la.
Det lokala bandet "Bleck Out Light Metal Orchestra" spelade och underhöll under invigningen.
De dubbla Y31'orna som hade tidgare ankommit Oskarshamn delades här och Y31 1427 går här tillbaka strax mot Nässjö som tåg 18570 medans Y31 1428 stannar kvar för uppvisning.
Det var även invigningstal på stationen, och vi ser konferencieren Sofie Gunnarsson från Attraktiva Oskarshamn hålla i spaden, Peter Wretlund från Oskarshamns kommun står jämte talaren och han talade innan om betydelsen med tåg till Oskarshamn igen.
Sedan var det dags för en invigningstur till Berga med Y31 1428 och tåg 1400 och här ses resenärerna kliva ombord på invigningståget. Jag själv fick även möjlighet att medfölja tåget.
Det bjöds på fika ombord på invigningståget mot Berga och här var det folk från Kalmar Länstrafik som gick runt med kaffetermosen och fikakorgen.
Framme i Berga där det var julmarknad på plattformen och resenärerna på tåget bjöds på enklare lunch inne i stationshuset.
Y31 1425 var i Berga samtidigt som oss och skall här gå mot Linköping alldeles strax.
Invigningstal i Berga av Högsby kommun, och som vi ser så går det alldeles utmärkt att använda stationens högtalarsystem där man ropar ut tågen för att även prata här.
Y31 1428 är förberedd att åter avgå mot Oskarshamn. På plattformen syns julmarknaden som hölls där i samband med återinvigningen.
Senare på eftermiddagen, runt 16.40 så ser vi tåg 18578 som idag bestod av Y32 1408 + Y31 1428 som inväntar avgång från Oskarshamn mot Nässjö.
Efter några dagars töväder så slog det bokstavligt talat om rejält och blev riktigt kallt några dagar med snö och den 19 december ser vi Y1 1299 som fått rycka in i ett tåg mot Vetlanda på eftermiddagen.
Y1'orna som skulle slutat gå vid tidtabellsskiftet fortsatte i själva verket att "rädda" trafiken ytterligare några månader och här ses Y1 1299 längst bort, Y31 1405 i mitten och Y1 1296 närmast som inväntar avgångstider i Nässjö den 20 december.
Y1 1328 fick användas på betydligt numera ovanligare marker den 20-21 december som ersättning för havererad Itino och här ses den i Värnamo den 21 december.
Vagnen skulle egentligen ha gått på morgonen till Halmstad och tillbaka till Nässjö, men p.g.a att en Itino havererade på uppställningsspåret framför så kom den aldrig ut och kunde gå i de tågen, därför var den instängd till nästa dag.
En enkel vardagsbild helt enkelt, en Reginavagn påväg mot Skövde ankommer till Tenhult den 22 december.
X14 3223 gör ett uppehåll i Aneby på morgonen den 23 december som tåg 8707 mot Nässjö och vidare 18706 mot Jönköping.
Efter tidtabellsskiftet för några veckor sedan skulle inte X14 användas planenligt i Västtågstrafiken, men den 28 decemer kom X14 3229 + 3224 varvid vi ser den sistnämnda främst här från Göteborg i tåg 7281 från Göteborg.
Vagnarna är beredda att åka tillbaka mot Göteborg, denna gången som tåg 7292.
Y1 1328 fortsatte att användas i Krösatågstrafiken några dagar, och här ska den avgå mot Vetlanda samma förmiddag.
X60 6044 ankommer till Norrviken påväg från Märsta mot Södertälje den 29 december samtidigt som ett par resenärer väntar.
Roslagsbanemöte vid Mörby station samma dag.
Senare så ankommer ett tåg med X10p 148 främst till Täby kyrkby påväg in mot stan.
Två C20-tåg vid Skarpäck samma eftermiddag. Det högra skall strax avgå mot city och Åkeshov, medans det till vänster har lite paus innan det 10 minuter senare ska avgå mot samma destination.
C20 2027 främst ankommer till Odenplan med ett tåg mot Gullmarsplan.
Årets allra sista tågbild tog jag ca kl 23.35 på nyårsaftons kväll den 31 december och jag gissar på att jag antaligen även var sist i landet med att fånga denna individ på bild år 2011.
Jag tackar alla läsare och bildtittare för detta 2011 års bildsida och välkomnar er åter på 2012 års sida. Väl mött där!