Tobias bildsida - Bilder från fjärde kvartalet 2010

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under det fjärde och sista kvartalet 2010, med inriktning på järnvägsfotografier.
Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem och de ligger indelade kvartalsvis. Sidorna uppdateras kontinuerligt under 2010 med nya bilder. Mycket nöje.

Bildsida 2010 - Första kvartalet 1 januari - 31 mars
Bildsida 2010 - Andra kvartalet 1 april - 30 juni
Bildsida 2010 - Tredje kvartalet 1 juli - 30 september

Av Tobias Jäderup



Y1 1336 ankommer till Nässjö som tåg 18530 från Stockaryd den 1 oktober.


Strax därefter ses Ma 404 med kopparpendeln passera utkanten av Nässjö.


VIDA's tåg 49217 med TMZ 1406 påväg från Alvesta mot Hjältevad passerar här Åbovägen som ligger mellan Bruzaholm och Hult den 4 oktober.


Tåget har ankommit till sågverket i Hjältevad och skall nu påbörja växlingen.


Först måste en lokal truck dra bort vagnarna som stod i vägen för att man ska kunna växla in de tomma virkesvagnarna.


Nu är de borta och TMZ 1406 kan växla in sina tomvagnar. Till höger syns några av de vagnarna som trucken drog iväg.


Växlingen är klar och loket återgår som ensamt lok mot Nässjö igen som tåg 49218.


På den något suddiga och motljusiga bilden möts Y1 1296 med tåg 18531 mot Stockaryd och Y1 1336 med tåg 18530 från Stockaryd vid södra infarten till Nässjö den 4 oktober.


Ma 403 med kopparpendeln från Helsingborg till Skelleftehamn vid infarten till Nässjö samma dag.


Dagen därpå, den 5 oktober så ankommer Y1 1296 med tåg 18565 mot Hultsfred till Eksjö och ses här vid infarten.


Y1 1352 med tåg 18566 mot Jönköping ankommer här till spår 10b i Nässjö samma förmiddag.


Y1 1299 gömmer sig bakom allt sly och buskar i Sommen i väntan på att gå som tåg 98509 mot Tranås f.v.b 18509 mot Nässjö.


En annan vy på samma vagn som står uppställd i Sommen.


Den 7 oktober körde Tågab ett timmertåg till Hjältevad som skulle lastas av där, dragloken var TMY 101 + 105.


Lokrundgång i Hjältevad.


Här har man växlat in på ett stickspår för att hämta vagnar som har lastats av.


Tågab framför stationshuset i Hjätlevad.


Här ses tåget i skogarna mellan Bruzaholm och Hult på återresan mot Kristinehamn via Nässjö/Mjölby/Hallsberg.


Samma tåg passerar här Aneby i full fart norrut.


Y1 1336 med tåg 18509 mot Nässjö möter Y1 1296 med tåg 8574 påväg mot Tranås, i Aneby samma eftermiddag.


Y1 1336 med tåg 18573 påväg mot Hultsfred i de djupa smålänska skogarna mellan Mariannelund och Lönneberga på kvällen den 9 oktober.


Första X 2000-tåget till Odense ankommer till Nässjö som tåg 537 lite försenat den 10 oktober.


Rätt skyltning i dörrarna.


Reginamöte i Ställdalen på förmiddagen den 11 oktober. Det är tåg 7568 som går Mjölby-Gävle som möter tåg 7569 Gävle-Mjölby.


G 1205 DLL 33290C passerar Ställdalen med extratåg 32028 Mjölby-Borlänge.


Gamla BJ-banan fortfarande med skarvspår och betongstolpar, men snart är det slut. Sträckan Bredsjö-Ställdalen är den sista på BJ-banan med detta. Vy från infarten till Ställdalen.


Vy åt andra hållet.


Rc4 1168 + okänt Rc-lok har precis passerat Ställdalen med godståg 9133 Borlänge-Oxelösund.


Y1 1279 på BJ-banans skarvspår rundar en kurva strax före Ställdalen som tåg 18992 påväg mot Ludvika.


Senare samma eftermiddag, den 11 oktober ser vi Y1 1270 med tåg 3357 påväg mot Mariestad/Lidköping som här ankommer till Örebro södra.


IC-tåg 179 Stockholm-Västerås-Örebro-Göteborg syns här i just Örebro i väntan på avgång. Vid tidtabellskiftet i december så kommer det istället att gå X40 i dessa tåg.


Den 14 oktober utnyttjade jag ett frikort hos Skånetrafiken som man får vid trafikstörningar och här synes X31K 4360 som passerar det gamla hållstället Östervärn i Malmö påväg mot Köpenhamn/Helsingör.


Snart historia i Skåne. X52-3 9044 inväntar avgång som tåg 1533 påväg mot Malmö via Teckomatorp i Helsingborg samma dag.


Senare ser vi vagnen jämsides med en äldre kollega, X11 3169 i Stehag, då Reginan är påväg mot Höör.


Veolias tåg påväg mot Stockholm passerar Stehag i god fart.


Kappkörning in till Lund. X 2000-tåget och Reginan, X52 9035 ankommer båda två till Lund på eftermiddagen samma dag.


Snart öppnas Citybanan i Malmö, men innan dess så är det tomt med folk på plattformar och tomt med tåg på spåren. Här ser vi Hyllie nya station.


X14 3227 + 3226 på ingång som tåg 7241 mot Nässjö i Forserum den 12 oktober.


Av en slump råkade jag se X61 201 i Norrköping den 19 oktober. Tåget var då påväg till Linköping från Tillberga.


Samma tåg och samma plats.


Nu kör man inte längre på spårvägsspåren i Klingsberg i Norrköping sedan den nya sträckan till Hageby öppnades den 21 oktober. Här visar jag ett par bilder från Klingsbergsslingan som jag tog den 19 oktober, alltså två dagar före man slutade köra på denna sträckning.
Det kommer flera i en ny sida senare. Här passerar M97 67 på Trozelligatan påväg mot Fridvalla.


M67K 88 + 86 vid hållplatsen Klingsbergsparken.


M97 65 ses här från ett berg i Klingsbergsparken när den strax når ändhållplatsen.


Y1 1336 ses här i förgrunden och jämte den syns Y1 1296 + 1315 som har ankommit med tåg 18578 från Hultsfred. Den dagen var det mult i tåget p.g.a att ett godståg tidigare på dagen hade blockerat stationen i Hjältevad, vilket hindrade Y1'an som då skulle gått i tåg 18570 att komma fram.


Den 21 oktober var det så dags för invigning av den nya spårvägssträckan till Hageby i Norrköping och till det så ordnade man ett arrangemang. Här ser vi museivagnen NKA Mä nummero 1 med sin släpvagn NS 101 på Trozelligatan vid hållplatsen Albrektsävgen, längre bort skymtar M06 31.


Sedan blev det pararellkörning mellan gammal och ny vagn från Albrektsvägen till Hageby centrum.


Från hållplats Hageby vårdcentral så marscherade en orkester från De Geergymnasiet före vagnarna mot Hageby centrum.


Det bjöds på spårvägstårta!


Tal hålls av Kommunalrådet Eva Andersson.


Fyverkerier samtidigt som vagnarna rullar fram sakta under invigningen.


M06 31 passerar vid Hyvlaregatan efter att ha varit en sväng till ändhållplats Trumpetaregatan med sina inbjudna gäster.


En stund efter så dyker vårat gamla spårvagnspar upp igen på samma plats.


Första ordinarie spårvagnen till Hageby blev M97 68 som här dyker upp vid Hageby centrum


Td 409 med extratåg 15700 passerar infartssignalen till Nässjö från Hultsfred den 22 oktober.


Inte ofta man ser Y2 i originalinredning, Y1 samt Itino i Linköping samtidigt, men den 23 oktober gjorde man det.


Veolias tåg 7161 ankommer till Linköping samma förmiddag och passerar utanför Veolias kontor.


X14-möte i Linköping. P.g.a inkoppling av en växel i utkanten av Linköping så fick alla tågen tas in på spår två-fem och spår ett kunde således inte användas.
X14 3235 rullar in påväg mot Mjölby och till höger ser vi X14 3237 som är påväg mot Norrköping.


M67 131 har ankommit till museivagnshållplatsen vid Resecentrum i Norrköping samma dag. Det är Spårvägens dag i Norrköping och vagnen skall plocka upp resenärer som kommer med Svenska Motorvagnsklubben (SMoK)s tåg från Stockholm.


SMoK's tåg med X21 9 rullar in i Norrköping.


M67K 90 + 82 gick på linje 3 idag och syns här strax före hållplatsen Söder tull.


Spårvagnskortege till Hageby syns här vid Ljura södra när de är påväg ut mot Hageby. Som synes är det fyra gamla vagnar.


Ett par av samma vagnar syns här på Hörngatan påväg ner mot Söder tull.


M67 nummer 144 vänder här vid slingan vid Norr tull som inte används sådär jätteofta.


M06 31 på Drottninggatan påväg mot..... Hageby, fast inte. Vagnen är påväg mot Norr tull där den skall vända för att senare åka tillbaka mot Hageby.


Samma M67K-sätt som vi sett innan idag, nummer 90 och 82 ses här vid museivagnshållplatsen vid Resecentrum.


Det är tidig morgon i Stockaryd den 29 oktober och Y1 1352 har precis ankommit från Nässjö som tåg 18527 och skall strax vända åter som tåg 18524 mot Nässjö.


Det har nu blivit ljusare och denna gången ser vi Y1 1352 i Sävsjö påväg med tåg 18521 mot Alvesta.


Det är nu ljusare i Stockaryd än innan och samma vagn och tåg som på föregående bild synes här.


Två X2'or i Alvesta, först tåg 519 och efter den, tåg 521. Det var en urspårning utanför Älmhult som gjorde att X2-tågen blev kvar i Alvesta innan de kunde fortsätta.


Y1 1352 inväntar avgång från Alvesta som tåg 18520 mot Nässjö.


X62-transport mot Tillberga passerar Nässjö draget av Skånetrafikens X61 021.


X62'an för Norrtåg ses här passera Nässjö.


Samma vagn fast bakifrån.


Samma eftermiddag syns X14 3224 + 3228 i Jönköping som inväntar avgång som tåg 7241 mot Nässjö.


Det är tidig morgon i Nässjö den 2 november och Y1 1299 skall gå som tåg 8531 mot Vaggeryd.


Vagnen har ankommit till Vaggeryd och skall strax vända åter mot Nässjö som tåg 8528. Till vänster ses Y32 1406 som tåg 8500 mot Jönköping.


I Jönköping ses senare tåg 7208 ankomma med X14 3229 + 3226 påväg mot Skövde.


Y32 1410 + 1406 inväntar avgång som tåg 8565 mot Nässjö och vidare mot Tranås för 1410. Den bakre vagnen kopplas av i Nässjö.


Y1 1336 avgår från Tjunnaryd samma förmiddag med tåg 8587 mot Vetlanda.


Jag var som synes inte ensam i Tjunnaryd den här gången..


Hållplatsen i Tjunnaryd.


Y1 1336 kommer här tillbaka igen till Tjunnaryd, men denna gången som tåg 8586 mot Nässjö.


Y1 1336 återigen, fast denna gången söder om Stensjön i höjd med Pallarp påväg mot Vetlanda som tåg 8589.


Y31 1405 har ankommit till Äng som tåg 8571 mot Nässjö och vidare som 8572 mot Tranås. Äng slopas också för resandeuppehåll den 12 december.


Tågmöte i Äng mellan 8571 och 8570 mot Jönköping, som denna dagen bestod av Y32 1408.


Y1 1299 inväntar avgång från Nässjö mot Vetlanda samma kväll. Tåget blev ca 20 min försenat p.g.a att ett godståg hade fastnat strax utanför Nässjö och hjälplok fick begäras.


X12 3193 skall strax avgå från Katrineholm, vidare mot Västerås och Sala som tåg 2148 den 5 november.


X14 3190 rullar in till Katrineholm som tåg 8854 från Norrköping och dessförinnan från Tranås. X14 lär sluta gå här när DB tar över pendeltrafiken i Östergötland f.o.m 12 december, så detta är bland de sista veckorna med X14 i Ötraf-lack till Katrineholm.


Visar nu ett par bilder på X14'et i Katrineholm nedan utan kommentarer.




Tåg 8855 mot Norrköping fvb. 8773 mot Tranås står avgångsklart i Katrineholm.


Nu har X61'orna kommit igång för utbildningskörningar i Östergötland och det stod fyra stycken vagnar här samma kväll, den 5 november. Här ser vi gammalt och nytt på samma bild.


En något suddig bild på X61 204 som synes på spår 8 i Norrköping.


Den 8 november gav sig fyra tågentisuaster ut för att fotografera järnvägsvardagen runt Nässjö och här ser vi ett Td-lok med godståg påväg mot Vetlanda passerar sjön Skärvingen vid Stensjön, strax sydost om Nässjö.


En ensam Y1-motorvagn passerar över sjön påväg mot Vetlanda med tåg 8587.


Y1 1299 passerar här den lilla hållplatsen Ormaryd mellan Eksjö och Nässjö, med tåg 18566 samma dag.


Ett Ma-lok med fliståg påväg från Örebro mot Stockaryd passerar här Vimnarp strax norr om Nässjö på stambanan.


Y1 1296 ankommer till Mariannelund med tåg 18570 påväg mot Nässjö den 10 november. Det har redan hunnit snöa en del denna dagen.


Samma Y1'a 1296 gör ett kort uppehåll i Tjunnaryd på sin väg med tåg 8596 från Vetlanda mot Nässjö samma kväll.


Y1 1315 inväntar avgångstid från Eksjö som tåg 18580 mot Nässjö.


Td 409 med godståg påväg mot Vetlanda och vidare mot Kvillsfors/Pauliström passerar här Tjunnaryd den 11 november.


Y1 1296 ankommer till Tjunnaryd som tåg 8587 påväg mot Vetlanda.


Tåget släpper på en påstigande innan man fortsätter vidare.


En stund senare samma dag så ser vi återigen Y1 1296 göra uppehåll i Tjunnaryd, men då med tåg 8588 mot Nässjö. Jämför gärna med nattbilden tagen dagen före i samma vinkel och samma vagn.


Utställningståget OnTrackImaging som visar det senaste inom fotograferingen vad gäller kameror, skrivare och annat som hör foto till, besöker här Jönköping samma eftermiddag, den 11 november. Dragare är Rc6 1409.


Den 13-14 november gick det Y1 på södra HNJ p.g.a tågvärdsbrist och detta var antagligen det sista Y1-tåget södra HNJ (söder om Vaggeryd) innan de slopas i Småland.
Här ser vi Y1 1299 ankomma Smålandsstenar den 14 november med tåg 8524 mot Nässjö.


Y1 1299 gör ett kortare uppehåll i Reftele för att släppa på resenärer..


..lixom i Bredaryd där ett stort antal resenärer klev ombord.


Vagnen har ankommit Värnamo för resandeutbyte.


Y1 1336 med tåg 8586 påväg från Vetlanda mot Nässjö har precis avgått från Ekenässjön och syns här strax utanför orten.


X40 3319 inväntar avgångstid från Nässjö som tåg 512 från Jönköping, påväg mot Stockholm den 17 november.


Ett 35 minuter sent Tågabtåg 8121 från Kristinehamn mot Göteborg ankommer här Falköping med Rc6 1323 som dragare.
Denna dagen köpte jag en Regionen runt-biljett som även gällde om två dagar då jag åter kom tillbaka till området.


Vid tidtabellsskiftet i december så är det slut på IC-tågen mellan Stockholm och Göteborg över Västerås/Örebro och dessa tåg kommer istället att gå med X40. Här ankommer tåg 159 från Västerås till Göteborg samma förmiddag.


X14 3224 i Vättertågsfärgsättning avgår från Trollhättan som tåg 3228 mot Vänersborg.


En stund senare står vagnen uppställd i Uddevalla tillsammans med X53-3 3266 som skall gå som tåg 3742 mot Skee (eg. Strömstad).


M29 840 med kamrat ankommer till hållplatsen Vasaplatsen i Göteborg, påväg mot Guldheden.


Ett El16-tåg nummer 41951 påväg från Norge mot Göteborg har precis passerat Agnesberg station på BJ. Man ser förberedelsena för det nya dubbelspåret till höger om tåget.
Notera Angeredsbron som synes i bakgrunden.


X50-3 3291 passerar genom Agnesberg med tåg 3257 påväg från Vänersborg mot Göteborg. Här lär det se annorlunda ut i framtiden när det nya dubbelspåret kommer att byggas på platsen.


I andra änden av Agnesbergs station så ser vi Rc6 1401 med tåg 682 från Göteborg till Karlstad med ett helsvart tåg. Till vänster syns arbetena med det nya dubbelspåret.


Ännu ett IC-tåg som kommer att ersättas med X40 i december. IC-tåg 188 påväg mot Stockholm via Örebro/Västerås inväntar avångstid från Göteborg samma kväll.


Så hoppar vi fram två dagar, närmare bestämt till fredagen den 19 november då tåg 159 ankommer till Falköping från Västerås mot Göteborg. Ytterligare ett tåg som blir X40 i december.


X12 3215 har precis ankommit med tåg 3828 mot Uddevalla, till Vänersborg samma förmiddag.


X14 3241 ankommer till Vänersborg som tjänstetåg 93219 från Öxnered. Tåget skall senare bli tåg 3224 mot Öxnered.


Regionaltåg 671 med Rc6 1387 främst, ankommer här till Öxnered påväg från Karlstad mot Göteborg.


Velandabron synes här bakifrån sista vagnen på tåget..


..lixom Upphärad. Båda dessa ställen kommer att se annorlunda ut senare när det nya dubbelspåret öppnas även här uppe.


Rc3 1051 med tåg 331 från Göteborg mot Kalmar rullar här ut ur Borås den 22 november.


TMZ 1409 med sandtåget från Varberg till Limmared och gjort rundgång i Borås och inväntar avgångstiden mot Limmared.


Den snöiga morgonen 23 november så ankommer här Y1 1296 till Mariannelund som dagens första tåg mot Hultsfred, nummer 18563. Detta tåget går normalt med Itino, men p.g.a vagnsbrist så sätter man in Y1 här.


X14 3227 med tåg 7224 påväg mot Skövde har precis avgått från Tenhult i snövädret den 25 november.


Extratåg 88825 påväg från Jönköping till Nässjö passerar infarten till Tenhult samma förmiddag. Tåget var ett extratåg från DreamHack som är en stor datorspelsfestival och som anordnas två gånger varje år i Jönköping på Elmia.
Tåget har kört ett 400-tal ungdomar till det stora LAN-partyt i Jönköping och syns här som tomtåg påväg tillbaka mot Nässjö.


Y1 1315 till vänster har just ankommit som tåg 8588 från Vetlanda till Nässjö, samtidigt som Y1 1336 rullar in med tåg 18548 från Stockaryd samma dag.


Y1 1299 har kommit från Hultsfred som tåg 18570 och inväntar här avgångstid som tåg 18525 mot Stockaryd samma snöiga dag.


Den 27 november var jag i Stockholm på Hjulmarknaden. Det var som vanligt gott om folk och gott om säljare och en trevlig stämning.


Ett antal tåg som numera rullar på järnvägarna, fast i modell.


Spårväg City på Djurgården i Stockholm. Det är en M06-vagn från Norrköping som här har stannat till vid hållplatsen Nordiska museet/Vasamuseet.


Rc3 1047 med IC-tåg 202 ankommer till Nässjö den 29 november. Tåget var här ca 50 min försenat p.g.a signalfel söder om Nässjö.


X14 i Göteborgståget tillhör ovanligheterna. Men den 29 november så inträffade det i tåg 7294. Vagnen byttes sedemera ut i Falköping till en ordinarie Reginavagn.


Den 30 november så kördes det en Itinovagn från Östgötratrafiken/Kalmar Länstrafik, Y31 1423 mellan Hultsfred och Nässjö p.g.a att vagnen skulle till verkstad med tyfonproblem. Vagnen hade kvällen före gått ner till Hultsfred i tåg 8317. Här passerar vagnen Mariannelund påväg mot Nässjö.


Samma tåg passerar Bruzaholm.


Samma vagn ses här rulla in i Eksjö.


Senare samma eftermiddag så inväntar Y1 1296 avgångstid från Vetlanda mot Nässjö som tåg 8592.


Fullt av tåg i Nässjö, två X2'or och två Y1'or samma kväll. X2'orna stod stilla här p.g.a nedriven kontaktledning utanför Kimstad.


Utsikt från Sky Hotel Apartments, kallad "Tornet" i Linköping den 1 december när jag var där på utbildning.


Interiör i X61 204 den 2 december. Här ser vi tjänstekupén för tågvärdarna till vänster.


En stjärnhimmel här likt X61-vagnarna i Skåne.


Förarhytten i X61'an.


SMoK's julbordsresa iår gick till Torup den 4 december och jag åkte med tåget. Här gör vi fotostopp vid landskapsgränsen strax utanför Bankeryd.


Och här har vi ankommit till Torup och julbordet skall intagas i Gästgivaregården som ligger precis bakom stationshuset.


Y1 1297 har precis ankommit från Jönköping som tåg 8561 och skall strax rulla vidare som tåg 8562 mot Aneby och Tranås på morgonen den 6 december.


Fortsatt utbildning i Linköping och samma dag som föregående bilden. Här ser vi två generationer pendeltåg i Östergötland, den nya X61'an till vänster och den äldre X14-vagnen till höger.


Den 8'e december så inväntar Y32 1408 avgång från Nässjö mot Jönköping som tåg 8560. Detta tåget slutar att gå i tidtabellsskiftet då DB tar över turen med pendeltåget från Linköping som kommer att avgå på samma tid istället.


Samma kväll så inväntar Y1 1352 avgång från Vetlanda som tåg 8596 mot Nässjö.


Y1 1296 till vänster skall gå till Eksjö som tåg 18575 och Y1 1299 till höger skall gå till Tranås som tåg 18518 samma eftermiddag.


Y1 1296 har här ankommit till Eksjö och skall senare gå tillbaka till Nässjö efter ca 40 min uppehåll. Man har fått på märkningen för DSB Småland här.


Y1 1317 framväxlas i Linköping för att gå som tåg 8307 till Kalmar den 9 december.


Y1 1299 har stannat till vid Brinellskolan i Nässjös utkanter som tåg 18589 mot Eksjö också den 9 december.


Samma vagn har ankommit slutmålet Eksjö några minuter senare och skall här göra en spetsvändning till tåg 18576 tillbaka mot Nässjö.


Det sista tåget 18500 som gick Nässjö-Tranås inväntar avgångstid som är kl 5.11 från Nässjö, fredagen den 10 december.


Extratåg 13834 inväntar avgångstid i Mjölby som tåg mot Linköping (och vidare som 222 mot Gävle). Tåget gick p.g.a en indragen mult i ett pendeltåg, så då körde man helt sonika en X40 som ersättning till Linköping.


X14 3190 inväntar avgångstid som tåg 8773 mot Tranås samma eftermiddag, den 10 december. Dessa tåg körs numera hela vägen till Jönköping.


Numera historiskt i Tranås, Y1 1299 har fått på resenärer från tåg 8773 i bakgrunden. Y1'an skall avgå som tåg 18517 mot Nässjö.


Den 11 december var det så dags för sista trafikdagen på T10 (tidtabell 2010) och därmed slutade många tåg att gå. Här ser vi den sista Y1'an till Tranås, Y1 1296 stå redo med tåg 18512 i Nässjö.


Allra sista Krösatåget nummer 8570 med Y32 1410 har just ankommit till slutstation Jönköping samma eftermiddag. I detta läget går numera en Östgötapendel.


Den allra sista Y1'an till Hultsfred, nummer 1296 inväntar avgångstid samma dag. Detta visade sig dock inte stämma, då det har gått Y1 till Hultsfred även efter denna dagen. Till höger syns Y31 1405 som gick i det allra sista Krösatåget till Tranås, tåg 18516 med avgångstid 17.11 från Nässjö, där också bilden är tagen.


Sista Krösatåget som Merresor körde står redo att avgå från Nässjö mot Vetlanda, det är Y1 1299 som gick som tåg 8595. Även här har Y1 förekommit även efter tidtabellsskiftet.


Samma tåg har ankommit till Tjunnaryd där det blev avsked av hållplatsen som vid tidtabellsskiftet upphörde. Ett par lokalinvånare klev på det sista tåget mot Vetlanda som stannade till i Tjunnaryd.


Hållplatskuren i Tjunnaryd. Jag var som synes inte helt ensam på platsen denna kväll.


Sen ankommer då det allra sista Krösatåget med Merresor till Tjunnaryd, tåg 8596 mot Nässjö. Därmed är en epok slut, både hållplatsen och Merresor på denna banan. Ursäktar om bilden är suddig.


Den sista planenliga Y1'an på 'Bockabanan' från Hultsfred ankommer till Hjältevad dagen därpå, den 12 december som tåg 18564 mot Nässjö.


Den 12 december var det alltså så dags för Östgötapendeln att göra intåg även i Småland. Här rullar så premiärtåget från Jönköping in till Nässjö med X61 201, för att senare fortsätta mot Norrköping. Till höger ser vi X14 3226 i Vättertågsmålning, trots att man nu bytte namn till Västtågen.


Gott om resenärer på första tåget från Jönköping. Detta är taget före Tranås. Efter Tranås och Mjölby gick det inte att gå runt i vagnen p.g.a att det var så mycket folk som ville provåka de nya tågen.


X61 201 och en okänd X14 sida vid sida i Norrköping. Här skulle X61'an egentligen gått tillbaka i tåg 8749 till Mjölby, men p.g.a vagnfel så blev tåget inställt och tåget en timma efter fick dubbelt så mycket resande.


X61 205 ankommer till Norrköping som tåg 8746 från Mjölby. Det skall senare vända tillbaka som tåg 8749 mot Jönköping. Som synes är det gott om resande på plattformen.


På kvällen blev det X14 i X61-omlopp till Jönköping p.g.a vagnfel på två X61'or, men vi kom bara till Mjölby med X14-vagnarna innan det åter blev dags att byta till ett X61-sätt som stod inne i Mjölby, fast på spår 3, så här fick resenärerna byta mellan spår 21 och spår 3 för att åka mot Jönköping..


Den 13 december var det så dags för den riktiga trafiken och första riktiga trafikdagen på den nya Östgötapendeln. X14 3237 ankommer med tåg 8731 till Nässjö från Norrköping ca kl 12 och ungefär 20 min sent. Tåget ställdes in mellan Nässjö och Jönköping p.g.a fordonsskada och försening. Resenärerna hänvisades till Krösatåget mot Jönköping som avgick 12.13.


Samma kväll i Nässjö och vi ser X14 3230 som här är ca en timma sent när man väntar på resenärer från Krösatåget 18591 i Nässjö. Vagnen har kommit som kvällens sista tåg 8787 från Norrköping och vänder snart tillbaka som sent 8792.


Sista Krösatåget som Merresor körde står redo att avgå från Nässjö mot Vetlanda, det är Y1 1299 som gick som tåg 8595. Även här har Y1 förekommit även efter tidtabellsskiftet.


Ett misstag från fjärren i Göteborg gjorde att X14 3190 hamnade på spår 1 i Jönköping den 13 december. Spåret saknar kontaktledning. Här är en bild tagen på tisdagskvällen, den 14 december.


Y1 1299 har ankommit till Eksjö den 16 december som tåg 18589 från Nässjö. Y1 sades tidigare inte skulle förekomma på andra banor än Nässjö-Stockaryd-Alvesta efter den 12 december, något som dock visade sig inte fungera utan Y1 har förekommit både hit och till Vetlanda efter det.


I slutet av december var det så mycket snö ute, att Järnvägsmuseet i Gävle och Ängelholms gamla lok och vagnar fick ut och ploga snö i Nässjötrakten. Här ser vi två Da-lok som hjälpte till med snöröjningen på stambanan söderut från Nässjö på kvällen den 27 december.


Y1 1296 skall gå som tjänstetåg 98581 till Vetlanda morgonen därpå, samtidigt som vi ser snöröjningståget till höger. Vi ser en T43 samt den gamla plogen som dessvärre inte kom till någon användning här denna gången.


X50 9004 inväntar avgångstid från Västerås mot Sala den 30 december som tåg 2121.


Tåg 727 bestående av X40-3 3389 rullar ett par minuter försenad in till Västerås central påväg mot Stockholm.


Två Roslagsbanetåg littera X10p inväntar båda två avgångstid mot Lindholmen resp. Österskär vid Östra station i Stockholm samma dag, den 30 december.


Tunnelbanetåget bestående av okända C20-vagnar påväg mot Fruängen dyker upp vid Tekniska högskolan.


X12 3192 ankommer samma eftermiddag, den 30 december till Katrineholm som tåg 2138. Till vänster väntar en Reginavagn som är påväg mot Västerås och Sala.


BF4-vagnar har börjat användas även söderut nu och inte bara i Norrland. Här ser vi en sådan vagn, inkopplad i tåg 240 mot Stockholm i Norrköping samma eftermiddag.

Detta fick bli den sista tågbilden för 2010. Hoppas ni alla tycker att det har varit givande reportage att titta igenom och jag lovar att det skall dyka upp minst lika många bilder från 2011 framöver. Väl mött där!


tobben_90@hotmail.com