Tobias bildsida - Bilder från första kvartalet 2012

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under det första kvartalet 2012, med inriktning på järnvägsfotografier.
Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem och de ligger indelade kvartalsvis. Sidorna uppdateras kontinuerligt med nya bilder under 2012. Mycket nöje.

Bildsida 2012 - Andra kvartalet 1 april - 30 juni
Av Tobias Jäderup



Årets första tågbild blev på X14 3230 som har helgvila över nyårshelgen i Nässjö den 1 januari, samt bakom syns X11 3187 som har detsamma hos Krösatågen.


X40 3304 fick köras ner till Nässjö samma eftermiddag och rycka in i ett tåg mot Stockholm, vars ordinarie X2-tågsätt fått problem tidigare.


Motorvagnen har körts fram till plattform och skall strax avgå mot Stockholm, före IC-tåget till vänster.


X31K 4403 på Göteborg central den gråa morgonen den 2 januari. Västtrafik hyr in tre X31'or från Transitio som fått märkning "Västtågen" och körs främst mellan Göteborg och Vänersborg i väntan på nya Reginavagnar.


Samma X31'a har här nått Trollhättan med tåg 3222 mot Vänersborg.


Vy norrut mot Trollhättan i Upphärad samma förmiddag. Härifrån samhället försvinner järnvägen under november/december 2012 i samband med att det nya dubbelspåret mellan Göteborg och Trollhättan ska stå färdigt.


Vy söderut mot själva stationen, eller driftplatsen Upphärad.


En plankorsning på Sjuntorpsvägen i Upphärad som försvinner i november/december 2012.


Tåg 357 med Rc6 1404 i spetsen rusar igenom Upphärad och här förbi stationsområdet på sin väg från Karlstad mot Göteborg.


Lite senare ses Rc6 1419 med tåg 360 från Göteborg mot Karlstad passera infartssignalen till Upphärad, dock påväg ut från Upphärad norrut.


X31K 4402 passerar igenom Upphärad och ses här i södra bangårdsänden, med tåg 3245 från Vänersborg mot Göteborg.


Bygget av nya dubbelspåret utanför Upphärad pågår för fullt och här är vi precis utanför öster om samhället.


En liten panoramabild över arbetsplatsen. Vägen jag står på ersätts av den nya vägen som kommer att gå på bron till vänster istället över järnvägen och järnvägen kommer att gå rakt igenom från höger till vänster.


X31K 4402 ses här återigen, men denna gången när den gör uppehåll i Älvängen som tåg 3257 mot Göteborg.


SJ's snabbtåg som det numera heter, och tåg 576 ses här ankomma till nyombyggda Uppsala C den 6 januari.


Ett Upptåg, X52 9054 inväntar avgångstiden mot Upplands Väsby i Uppsala samma eftermiddag.


Här har man ankommit till Upplands Väsby som tåg 8447 från Uppsala.


Dagen därpå var jag och en vän ute på en kryssning med Silja Lines "Silja Europa" till Åbo och tillbaka igen. Tanken var egentligen att vi skulle åkt på en dagskryssning till Mariehamn och tillbaka igen, men då Silja Europa kom att lägga till vid Långnäs istället denna dagen så sprack det, och vi blev istället erbjudna en dygnskryssning till Åbo med mat och hytt inkluderat.
Här möter vi Viking Lines M/S Mariella ute i skärgården, nästan vid Oxdjupet.


När vi passerar förbi Kapellskär så ligger Rosella och Kaunas inne och inväntar sina avgångstider.


Det är inte så ofta man får se Långnäs dagtid från en färjeresa Stockholm-Åbo, utan man går alltid in här nattetid annars, men idag hände det då maskineriet på Silja Europa inte är i allra bästa skick, så valde man att inte gå in via Mariehamn då vi även hade en försening på oss och sparade in tid genom att gå in här istället.


Kväll i Åbo och resenärerna har klivit av, deras anhöriga har hämtat de och nya resenärer kliver på. Bilden är tagen uppifrån däck på Silja Europa i det kalla januarivädret.


Viking Lines Isabella ligger också inne i Åbo vid Vikingterminalen. Hon försvinner från rutten i januari 2013 och ersätts då av nybyggda Viking Grace.


Nästa dag, den 8 januari så ankommer nattåg 10091 med Rc6 1396 till Skövde på sin färd från Norrland mot Göteborg.


Den 13 januari så ankommer X14 3237 här till Forserum under en tur från Jönköping mot Nässjö.


X55'orna provades flitigt innan de sattes i trafik hos SJ och här ser vi ett av provkörningstågen mellan Mjölby och Kilafors i just Mjölby den 19 januari.


Samma förmiddag så inväntar X14 3234 avgångstiden mot Mjölby från Norrköping.


Spårvagnsmöte vart det vid Kungsträdgårdens hållplats i Stockholm den 21 januari.


Den nuvarande ena biljetthallen vid Odenplans tunnelbanestation i Stockholm. Snart öppnar man en ny station här i samband med Citybanans öppnande om några år.


Jag och en kollega/vän var ute på en 22-timmarskryssning med Viking Lines Cinderella den 21-22 januari och den 22 januari mötte vi kollegan Isabella påväg mot Åbo i blåsten.


Här är vi påväg in mot Stockholm igen och åker förbi Blockhusudden och är strax framme.


Rc6 1367 och 1357 ses här på norra säcken på Stockholm central samma dag.


En snöig morgon i Norrköping den 25 januri med två X14-vagnar och en X12.


X11 3187 solar sig lite i väntan på nya uppdrag i Nässjö den 2 februari.


T44 266 växlar i Mariestad den 3 februari och har här just släppt av några vagnar och beger sig åter mot stationsområdet för nästa lass.


Här växlar man genom parken efter stationen påväg upp mot Electrolux anläggningar i Mariestad.


Y1 1271 + 1285 passerar här i höjd med Leksberg strax utanför Mariestad med tåg 3358 mot Mariestad.


Här har man växlat in vagnarna på ett litet stickspår på Mariestad station.


Här avgår Y1'orna söderut igen mot Herrljunga som tåg 3363 och ses här i utkanten av Mariestad.


T44 266 ses här återigen, men denna gången på linjen vid Fagerlid mellan Torved och Hova påväg mot Hallsberg.


Y31 1418 inväntar avgångstiden och möte som tåg 3323 mot Herrljunga i Laxå samma dag.


Mötet kom i form av Y1 1272 som här rullar in till Laxå med sitt tåg 3324 mot Örebro.


Det har mörknat till rejält när Y1 1272 återigen ses, denna gången i Hova påväg mot Mariestad med tåg 3325.


X11 3113 "Edvard Persson" står uppställd och fryser i Nässjö den mycket kalla kvällen 3 februari.


Tre olika Krösatåg i Nässjö den 6 februari. Från vänster ses Y32 1407, X11 3188 och Y1 1296 som ska gå mot Halmstad, Växjö resp. Vetlanda.


X11 3113 avgår söderut från Lammhult mot Växjö den 8 februari.


Plattformarna i Lammhult sedda från norr mot söder.


Tåg 18530 med X11 3188 rullar in i Lammhult påväg mot Nässjö när det har börjat skymma.


X11 3187 ses här samma kväll i Jönköping när man inväntar avgångstiden som tåg 18591 mot Nässjö.


Y1 1299 som numera tillhör Nässjö Järnvägsmuseum växlas ut från NJ's område den 9 februari.


Nattåget från Storlien mot Malmö gör här uppehåll i Nässjö den mycket kalla morgonen den 13 februari.


Veolias tåg 17121 från Storlien mot Malmö var den 13 februari flera timmar sent p.g.a lokskada, så här ses tåget med ersättningsloket Rc2 1110 som rullar ut från Nässjö kl 10.10 och ordinarie avgångstid är 3.40.


Samma eftermiddag så ankommer här X11 3137 till Hässleholm som tåg 1251 mot Malmö Hyllie.


I Stehag har man under våren arbetat med växlar m.m och haft avstängt vissa helger. Här ses Stehag i riktning söderut samma dag.


Ett av SJ's tåg från Malmö mot Göteborg via Hässleholm passerar här Stehag med X31K 4332. Numera är denna trafik helt borta och inga SJ-tåg körs längre Göteborg-Malmö.


En X31-mult med ET 4392 + X31K 4331 rusar igenom Stehag på sin väg söderut.


X61 010 + 035 gör här uppehåll i Svedala som tåg 1253 mot Ystad och Simrishamn.


X14 3234 inväntar avgångstiden från Mjölby mot Norrköping, medans X52 9037 avgår mot Gävle via Borlänge den 14 feruari.


Silosarna i Mjölby har varit något slags kännemärke för just Mjölby, här står de kvar, men det ska inte dröja lång tid innan de rivs för att ge plats åt nya bostäder m.m. Här ses de den 21 februari då rivningen just påbörjats.


X14 3224 ryckte in som ersättning för en trasig Reginavagn och ses här i Nässjö den 23 februari.


Två X61 och en X11 i Nässjö den 24 februari. X61 042 är på leveranskörning mot Tillberga och X11 3113 inväntar senare avgångstid mot Växjö. X61 203 inväntar sin avgångstid mot Jönköping.


Ett X2-tåg har här just ankommit till Alvesta samma dag. X2-tågen söderut använder normalt spår 3b i Alvesta men p.g.a ombyggnaden och tillbyggnaden av gångbron så fick tågen använda spår 4a istället.


Ett godståg passerar Alvesta påväg norrut samtidigt som man just har börjat arbeta med den nya gångbron på ena plattformen.


Rc6 1421 med tåg 329 mot Kalmar ankommer här till Alvesta


De eländiga plattformsbommarna som har stoppat många bytesresenärer till sina tåg genom åren, kommer att plockas bort när den nya gångbron står klar senare i år.


Hela bangården söderut sett från plattformsbommarna innan gångbron kom på plats.


Ett tunnelbanetåg ses här mellan Gamla stan och Slussen i Stockholm den 25 februari.


Birka Paradise som vi senare ska åka med ankommer här till Stockholm samma eftermiddag.


Här är vi på kryssning med Birka Paradise den 26 februari och står ute på däck när vi närmar oss skärgården.


Paradise Beach som finns högst upp på båten. Här är det pool och relaxavdelning dagtid och på nattetid drar man för poolen och det blir istället ett disco.


Blå tåget mot Göteborg ses här på Stockholm central den 26 februari.


Ett av SJ Events tåg ankommer här till Stockholm central med Rc3 1046 i spetsen.


X40 3338 ryckte den 1 mars in som ersättare för ett havererat X2-tåg från Linköping mot Malmö. Här ses tåget när det ankommer till Nässjö.


Möte mellan ett X2-tåg mot Malmö och "Kopparpendeln" med Ma 962 i Nässjö den 4 mars.


Dagen efter, den 5 mars så ser vi Ma 828 i Nässjö med godståg 65265 från Eskilstuna till Stockaryd.


Brinellskolan i Nässjö har startat en ny järnvägsinriktad utbildning och här utanför skolan så har man i utbildningssyfte lagt upp räls och monterat upp kontaktledningsstolpar, vi ser det hela den 6 mars..


X61 205 inväntar tågmöte i Äng utanför Nässjö på eftermiddagen den 15 mars.


Den 19 mars så avgår X14 3190 från Forserum mot Jönköping, medans X61 301 står kvar några minuter och väntar på sin avgångstid mot Nässjö.


Dagen därpå, den 20 mars så ankommer X14 3233 till Forserum en grå, regnig och disig morgon.


Senare samma dag så rullar X50-3 3295 med tåg 7224 in mot Huskvarna på sin väg mot Skövde.


I Huskvarna mötte man 18745 med X61 302 som här ses rulla ut ur Huskvarna påväg mot Nässjö.


I Forserum möter man nästa Östgötapendel, som idag var X14 3233 och som här närmar sig Huskvarna som tåg 18730 mot Jönköping.


Samma X14 ses här lite senare uppifrån berget i Huskvarna när den är påväg mot Nässjö.


X14 3233 passerar i höjd med Ekhagen mellan Jönköping och Huskvarna som tåg 18763 mot Nässjö och sedemera 8770 mot Norrköping.


Senare på kvällen var det byte från tåg till buss eller vice versa i Hjältevad efter att en Itinomotorvagn hade kört på ett träd mellan Eksjö och Hult och stod kvar ute i skogen.


Här framme ses stället som tåget körde på trädet då man kom runt kurvan i ca 80 km/h påväg mot Oskarshamn. Denna bilden är tagen den 21 mars, då man just bärgat hem den Itinovagnen.


Rc4 1290 passerar igenom Mjölby med ett godståg söderut den 23 mars.


Återigen i Mjölby, men några dagar (nätter) senare. Rc6 1324 med nattåg 2 från Malmö till Stockholm gör en dryg timmes uppehåll i Mjölby för att föraren ska få sin rast och här står man i Mjölby den 26 mars.


Denna dagen, den 26 mars var jag ute på en dagskryssning till Åland fram och tillbaka med Viking Lines Isabella och Amorella. Strax före Oxdjupet så mötte vi Baltic Queen som här är påväg från Tallinn mot Stockholm.


När vi precis har åkt igenom den trånga passagen vid Oxdjupet så möter vi Romantika som kommer från Riga och är påväg in mot Stockholm.


Isabella ses här i Mariehamn, taget från Amorella när jag just bytt fartyg för återresan mot Stockholm.


Senare på kvällen ses X12 3193 i Norrköping strax före en tur till Sala.


Den 28 mars ser vi M67K 88 vid hållplatsen Hörsalen i Norrköping.


X61 402 ankommer här till Norrköping, draget av Skånetrafikens X61 003, och tåget är påväg mot Tillberga.


Samma tåg ses här stå uppställt i Norrköping i väntan på vidare färd norröver.


En loktransport i Nässjö den 29 mars, draget av Z43 471 släpandes på två TMZ-lok som förflyttades från ett spår vid utfarten mot Vetlanda där de stått mycket länge till lokstallet.


Tågmöte i Vara den 31 mars mellan SMoK's rälsbussar mot Göteborg via Öxnered och Lilla Edet och ett Kinnekulletåg mot Göteborg.


I Grästorp så var det dags för nästa tågmöte i form av X14 3228 (en gammal Vättervagn) i tåg 3825 mot Borås.


Nu vart det fotokörning med SMoK-tåget på Velandabron mellan Trollhättan/Velanda och Upphärad, som antagligen kommer att rivas när den nya bron med nya dubbelspåret till höger står klart i november/december 2012.


Här har vi ankommit till Lilla Edet efter några fotouppehåll längs linjen.


SMoK's rälsbussar på Göteborg central innan färd mot Skandiahamnen och sedan vidare mot Borås och slutligen åter till Falköping.


Bygget av Gamlestadens nya pendeltågsstation fortskrider.


Den avslutande bilden för detta kvartal får bli denna från Borås när SMoK-tåget just ankommit från Göteborg, och efter färdriktningsbyte bar det vidare mot Herrljunga och slutligen Falköping. Väl mött nästa kvartal!


tobben_90@hotmail.com