Sedan den 12 december förra året så kör DSB First Väst AB just Västtågen (tidigare Vättertågen på denna banan), men den 3 januari fanns den ännu SJ-målade samt märkta X14 3238 i Nässjö och skulle påföljande morgon gå till Töreboda som tåg 7202.
Jämte sig till höger har den sin syster, X14 3232 som ska gå som första tåget mot Norrköping, 18710 också dagen därpå.
Ett ensamt Rc 1399 passerar genom Boxholm den 4 januari. Loket var påväg till Nässjö för att där besöka Swemaints verkstad.
X14 3231 ankommer Aneby som tåg 8722 påväg från Jönköping mot Norrköping den 7 januari.
Senare samma dag så ser vi C20 2206 i Svedmyra i Stockholm påväg mot Hässelby Strand.
AFM7 5074 ses här vid Karlberg samma eftermiddag då det kör som tjänstetåg från Hagalund till Stockholm C.
Här ser vi samma tåg ankomma Stockholm C lite senare, när tåget var påväg mot Eskilstuna.
Återigen två systrar i Nässjö. Denna gången är det X14 3227 som väntar som första tåg mot Töreboda dagen efter, och till höger X14 3235 som också väntar på att bli första tåg, fast mot Norrköping dagen därpå.
Numera körs vissa tåg över Nyköpingsbanan med loktåg igen, och oftast i SMS, dvs. med lok i vardera ände. Här ser vi tåg 232 mot Stockholm som inväntar avgångstid från Norrköping den 10 januari.
Samma eftermiddag ser vi Y1 1299 + 1315 som inväntar avgångstid mot Stockaryd från Nässjö.
X61 302 solar sig i morgonljuset i Norrköping den 11 januari.
Samma eftermiddag, den 11 januari ser vi återigen SJ-målade samt märkta X14 3238 som inväntar avgångstid i Jönköping som tåg 7296 mot Göteborg.
X14 i Östgötapendeln till Jönköping förekommer ganska så ofta, även det är X61 som egentligen skall användas. Här ser vi X14 3231 vänta på tågmöte i Tenhult som tåg 18744 (annonseras som 8743) mot Jönköping den 13 januari.
Samma vagn har anlänt till Jönköping, föraren har bytt ände och vi inväntar avgångstid tillbaka mot Norrköping som är kl 14.41.
Tvåvagnars Regina har nu blivit vanligt igen hos Västtrafik. För några år sedan sattes mellanvagn in i samtliga Reginor som Västtrafik hade till sitt förfogande. Men nu i väntan på ytterligare några så har man lånat in ett par stycken från Transitio och andra bolag.
Här ser vi X52 9041 som inväntar avgångstiden som tåg 7240 mot Skövde ifrån Nässjö den 14 januari.
Y32 1409 har anlänt med tåg 8538 från Halmstad till sin slutstation Värnamo den 16 januari.
X14 3237 inväntar avgångstid som tåg 18781 (annonseras som 8782) från Jönköping mot Norrköping den 17 januari.
Återigen en tvåvagnars Regina i Västtågen, denna gången är det X52 9038 som inväntar avgångstid som tåg 7240 från Jönköping mot Skövde den 18 januari.
En X61'a i Norrköping är inget ovanligt numera, men något ovanliga är de i denna färgsättning. X61 026 från Skånetrafiken passerar Norrköping på sin väg mot Tillberga den 21 januari.
Y1 till Jönköping förekommer numera planenligt i en tur sedan 12 december och det är på fredagar i tågen 8576 Nässjö-Jönköping samt 18591 Jönköping-Nässjö.
Den 21 januari var det Y1'orna 1296 och 1315 som inväntade avgångstid som tåg 18591 mot Nässjö från Jönköping.
Vagnarna har ankommit till Huskvarna där det blev några minuters uppehåll p.g.a tågmöte.
Några minuter senare så har vi anlänt till Tenhult.
Återigen en uddavarg i den forna Vättertågstrafiken, nämligen X12 3214 som just ankommit som tåg 7296 till Jönköping för att tiotalet minuter senare fortsätta sin resa mot Falköping och slutligen till Göteborg den 23 januari.
De två ihopkopplade X14 3228 och X12 3216 gick i tåg 7257 Skövde-Nässjö den 27 januari och här har tåget ankommit till Nässjö och föraren har bytt ände i väntan på morgondagens första tåg från Nässjö, 7202 mot Töreboda.
"Vättertåg" förkunnar texten fortfarande, trots att de sedan den 12 december körs under namnet "Västtågen". Nässjö samma kväll återigen.
Den gamla lokaltågsstationen i Malmö är inte längre vad den har varit. "Till tågen - To the trains" stämmer inte så bra längre. Bilden är tagen i samband med Malmöbesök den 2 februari.
X61 011 har nått sin slutstation Hyllie och skall snart vända åter mot Malmö C och vidare mot Helsingborg.
X11 3110 har några timmars rast innan den skall åter tjänstgöra från Ystad samma dag.
X11 3136 har just ankommit till Malmö samtidigt som X31K 4334 ska ge sig av mot Göteborg.
En bild igen på Malmös gamla lokaltågsstation som skall byggas om till bussterminal.
X11 3136 + 3134 inväntar avgångstid som tåg mot Simrishamn samma dag.
Nere vid Triangelns plattformar så ser vi X61 008 som är påväg mot Helsingborg.
Inredningen är snyggt gjord på Triangelns station.
X11 3105 med tåg mot Hyllie ankommer till Malmö C nedre.
Den 4 februari så inväntar Y1 1333 avgångstid som tåg 8663 mot Västervik.
Y1 1315 solar sig en stund innan det är dags att ge sig av som tåg 18547 mot Stockaryd den 8 februari.
Samma vagn gör uppehåll i Sävsjö samma förmiddag.
Och här är slutmålet Stockaryd nått. Vagnen ska vända åter som tåg 18548 mot Nässjö en stund senare.
Den 14 februari köpte jag en Regionen runt-biljett hos Västtrafik och tog en rundtur i Västergötland. Här ser vi Tågabs tåg mot Göteborg invänta avångstiden 7.50 från Skövde.
Rc6 1410 anländer med regionaltåg 357 från Karlstad mot Göteborg till Trollhättan samma förmiddag.
Rc-lok från SJ i tre olika färgsättningar på Göteborg central.
Y1 1272 med tåg 3359 Hallsberg-Herrljunga möter Y1 1285 med tåg 3368 Herrljunga-Mariestad i Lidköping samma eftermiddag.
Linköpingsvardag den 16 februari. Pendeln, rättare sagt X14 3234 har anlänt några minuter tidig med tåg 8736 mot Norrköping och det blir tid för en liten bensträckare på plattformen.
Den 21 februari var jag återigen en sväng i Malmö för att hälsa på bekanta. Tiden hanns med att få några bilder också och här ser vi incheckningskuren för nattågen på Malmö central.
Ett Öresundståg anländer till Malmö.
X12 3196 står uppställd i Jönköping i väntan på att få avgå senare på eftermiddagen mot Töreboda den 24 februari.
Tåg 18732 med X14 3233 rullar in i Jönköping också den 24 februari.
Den 2 mars var det växelproblem i Nässjö med en avbränd kabel, vilket resulterade till en del annorlunda saker. Här har X61 203 med tåg 8737/18738 just bytt spår i Nässjö och har således växlat ut i den södra änden
av stationen och kommer här tillbaka till spår 9 för att där släppa på passagerarna som ska mot Jönköping.
X14 3236 kom med tåg 8749 från Norrköping och skall vända till tåg 18750 mot Jönköping och fick också gå ner till söderänden av stationen för att byta spår.
Vardag vid Slussen den 4 mars.
Ett Lindingötåg ger sig av från Ropsten och kör här över Lidingöbron på sin väg mot Gåshaga brygga också den 4 mars.
Loktåg från Stockholm har just anlänt till Linköping C också den 4 mars.
På morgonen den 10 mars så inväntar Y1 1299 avgångstid som tåg 18523 mot Stockaryd. Avgångstiden här är 5.30.
Y1 1317 anländer med tåg 8645 till Västervik den 11 mars. Itinovagnarna hade här fått gå till verkstad i Nässjö p.g.a att man upptäckt en del saker som behövde repareras. Y1'orna fick såldedes hoppa in i gammal tjänst på Tjustbanan igen.
Samma Y1'a framför stationshuset i Västervik.
M67K nummer 84 och en okänd M97 inväntar båda två avgångstid från Vidablick i Norrköping till Klockaretorpet samma eftermiddag.
Den 12 mars bar det iväg tillsammans med några andra intresserade norrut och till Östersund, för att därifrån åka Inlandsbanan söderut. Dagen började med för min del buss från Norrköping där jag sovit och för deras del med detta nattåg som just anlänt till Stockholm C som Rc6 1346 som dragare.
En gammal bekant i Östersund, nämligen Y1 1336 som man har åkt en del här nere visade sig gå i tåget mot Sveg på eftermiddagen som vi åkte med. Ett längre reportage från denna resa kommer i ett annat inlägg lite senare. Visar bara ett par av bilderna här som togs.
Y1'an har här ankommit till Sveg och skall ställas av för natten, innan den dagen därpå skall gå mot Mora, då även med oss ombord.
Den kombinerade väg- och järnvägsbron strax söder om Sveg över Ljusnan.
Y1 1336 framför stationshuset i Sveg strax före avgång mot Mora.
Här har Y1'an anlänt till Mora samma dag och vi skall strax borda IC-tåget som synes till vänster för hemresa.
Railpool/TX Logistik 185 697-0 passerar Nässjö med ett godståg söderut den 17 mars.
Den 20 mars, precis i dagarna före man slutade använda SJ's X31'or på Västkustbanan, så tog jag mig en tur med dessa och här ankommer X31K 4333 tillsammans med 4335 till Malmö C Nedre den 20 mars med ett tåg mot Göteborg.
Samma tåg mot Göteborg i Malmö samma dag.
Första klass-inredningen i X31'an. Denna är historia nu, när man bygger om dessa till vanligt utförande, dvs. samma som Öresundstågens inredning.
Bistron var stängd denna dag p.g.a personalbrist.
Här har tåget ankommit slutmålet Göteborg C och skall snart vända åter mot Skåne igen.
Tågabs tåg 8132 mot Karlstad, inväntar avgångstid från Göteborg C samma eftermiddag, dvs. den 20 mars.
X61 203 ankommer till Nässjö på sin färd från Norrköping till Jönköping med tåg 8761/18762 den 22 mars.
Solig morgon i Jönköping den 23 mars. Tåg 18715/18716 dvs. dagens första Östgötapendel från Jönköping till Norrköping inväntar avgångstiden 6.21.
Y1 1315 inväntar avgångstid som tåg 18591 från Jönköping till Nässjö på fredagskvällen den 25 mars. Enda dagen med planenligt Y1-tåg till Jönköping, i varje fall före den 1 maj.
X14 3226 ankommer till Stenstorp på kvällen den 27 mars med tåg 7257 från Skövde till Nässjö.