Jag har delat upp juni månads sida p.ga att det blir för mycket bilder på sida 1 så här är fortsättningen från den.
Stadsbusslinje 356 i Mjölby försvann vid tidtabellsskiftet i juni, den gick tidigare runt i en slinga runt hela tätorten.
Den sista trafikdagen den 16 juni passade jag på att ta några bilder av Bliva Buss 8306 som här svänger in på Edlundsgatan från Skogsvägen.
En stund senare kommer bussen på Ringvägen.
En sista bild på bussen när den korsat bron över Svartån på Burensköldsvägen.
Samma dag den 16 juni befinner jag mig senare invid Sävsjövik med Sävsjön i förgrunden som ligger mellan Fritsla och Viskafors längs Viskadalsbanan.
Som jag skrev ovan så omleddes vissa snabbtåg Stockholm-Malmö denna vägen då stora delar av Södra stambanan mellan Norrköping och Hässleholm var avstängda.
Här passerar tåg 22536 från Malmö till Stockholm med X2 2007 främst förbi framför sjön.
Förflyttning söderut till bansträckningen mellan Torebo och Falkenbergs godsstation som tidigare var en del av den ursprungliga sträckningen av Västkustbanan där alla tåg körde.
Här passerar T44 342 strax norr om Falkenberg med tåg 46545 från Varberg till Falkenbergs godsstation.
En stund senare vid Falkenbergs godsstation som tidigare var den gamla stationen som användes fram till linjeomläggningen som skedde 2008 till nuvarande bana utanför Falkenberg.
Ännu en bild på T44 342 som växlar vid Falkenbergs gamla station som användes fram till juni 2008.
Åter till Viskadalsbanan och till den för banan ovanliga fordonstypen som alltså trafikerade här en vecka pga arbeten på Södra stambanan.
Här passerar tåg 21535 från Stockholm till Malmö med UB2XK 2527 främst vid Östra Derome beläget strax söder om Derome.
Vid Bläshammar mellan Varberg och Värö passerar Rc2 001 + TMY 103 med Tågabs tåg 47094 från Osby till Kristinehamn via denna vägen pga banarbeten.
Ett ordinarie tåg på platsen med X61 046 som passerar med tåg 13161 från Göteborg till Varberg.
Sedan passerar Hector Rail med 119 009 i tåg 43334 från Malmö godsbangård till Falköping.
I Värö stod 243 114 uppställd ihop med 931 085 när vädret ser rätt mörkt ut.
Tillbaka till Viskadalsbanan ser vi X2C 2008 passera vid Derome med tåg 22544 från Malmö till Stockholm.
Tåget står sedan uppställt i drygt tjugo minuter i Veddige för att invänta tågmöte med ett Västtåg mot Varberg.
X2C 2008 rullar senare in "på sidan" i Skene för tågmöte.
Här ger tågklareraren i Skene körtillstånd till tåg 20505 från Stockholm till Malmö. Detta är rätt ovanligt att X2-tågen får körtillstånd på detta sättet.
Så passerar tågmötet förbi Skene vidare söderut.
Och söderut begav även jag mig efter tågmötet. T44 339 lämnar Värö senare med tåg 36539 mot Varberg.
Snälltåget omleddes via Västkustbanan och via Göteborg till Stockholm under perioden som Södra stambanan var avstängd.
Här passerar 193 254 främst vid Värö med tåg 23942 från Malmö till Stockholm.
Sist i tåget gick 193 287 som kommer att användas främst från Göteborg för att slippa rundgången där.
Här en bild vid Hamra strax söder om Varberg där man kan se det nya dubbelspåret växa fram. Här kan man se en jämförande bild från 2019.
Dubbelspåret genom Varberg håller just nu på att dras fram genom att man bygger en tunnel genom centrala Varberg.
Här en bild åt andra hållet, dvs in mot Varberg. Man kan ana den gamla enkelspåriga linjen som kommer att rivas till vänster. En jämförelsebild från 2019 kan även ses här.
Och på just den enkelspåriga linjen som försvinner när dubbelspåret är klart kommer här Rc4 1287 med tåg 50029 från Göteborg Kville till Älmhult.
På andra hållet vid Hamra viker ET 4342 + X31K 4323 in på den enkelspåriga linjen med tåg 11114 från Malmö till Göteborg.
Ännu en bild från området där vi ser nya dubbelspåret byggas till vänster.
Pga arbetena längs Södra stambanan fick godstågen som normalt passerar där köra denna banan istället.
Här ser vi Rd2 1124 + 1077 passera vid Hamra med tåg 44164 från Malmö godsbangård till Hallsbergs rangerbangård via Göteborg Kville.
På andra hållet på enkelspåret kommer El16 2211 med tåg 41975 från Alnabru vid Oslo till Trelleborg. Om ett par år kanske det är en gångväg eller liknande här.
Några minuter senare ser vi Rd2 1082 + 1087 passera samma plats med tåg 45619 från Hallsbergs rangerbangård till Malmö godsbangård.
T44 261 passerar senare vid Hamra med tåg 77713 från Varberg till Åstorp.
Den 17 juni befinner jag mig i Viskafors också det längs Viskadalsbanan då tåg 23525 från Stockholm till Malmö med UB2XC 2508 främst rullar in.
Tåget har stannat till på sidospår för tågmöte med norrgående X2-tåg.
Tågmötet i form av tåg 22528 från Malmö till Stockholm rullar in mot Viskafors.
Tågmöte mellan de båda X2-tågen i Viskafors, något som är rätt ovanligt.
X12 3221 passerar en stund senare vid Smedsbo strax söder om Björketorp med tåg 43836 från Varberg till Vänersborg.
X14 3240 vid Jonsjö söder om Horred med tåg 23919 från Vänersborg till Varberg.
Snälltågets omledda tåg 13941 från Stockholm via Göteborg till Malmö rullar ut från Varberg söderut med 193 287 främst och 193 254 sist.
Om något år när den nya sträckningen av järnvägen i tunnel genom Varberg är klar så kommer järnvägen att försvinna från denna platsen.
X2K 2031 främst med tåg 23536 från Malmö till Stockholm passerar här vid Trönninge strax norr om Varberg på Viskadalsbanan.
Tillbaka in till Varberg och en titt hur långt arbetet med tunneln hade kommit denna dagen. Här en bild från gången över tunnelbygget in till nuvarande stationen.
Och en bild blickad åt andra hållet från gångbron, dvs fotat mot norr och med stationshuset till vänster.
Rd2 1128 + 1082 rullar in i Varberg söderifrån med tåg 36166 från Malmö godsbangård till Hallsbergs rangerbangård.
X31K 4359 + ET 4321 rullar ut från Varberg med tåg 11103 från Göteborg till Malmö.
TX Logistiks 185 417 rullar in i Varberg med tåg 45246 från Malmö godsbangård till Katrineholm.
Hector Rails tåg 47984 från Vekerum utanför Karlshamn till Falköping med 243 123 passerar infarten till Varberg.
Vid Östra Derome passerar ett multat X2-sätt i tåg 23535 från Stockholm till Malmö.
X2C 2017 rullar in till Veddige med tåg 24544 från Malmö till Stockholm. Tåget skulle sedan stå här en stund för tågmöte.
Tågmötet i form av X12 3221 + X11 3204 passerar vid Kärra mellan Horred och Veddige som tåg 13835 från Vänersborg till Varberg.
Efter en stund dyker X2-tåget upp vid Kärra på väg vidare norrut.
En sista bild från denna tripp blir vid Smedsbo söder om Björketorp där tåg 22505 från Stockholm till Malmö passerar.
Från fredagen till söndagen 16-18 juni ersattes Östgötapendeln av flera olika busslinjer pga banarbeten och dessa gick i olika relationer.
På ersättningslinjen 982 mellan Linköping och Mjölby så körde Nobina och Transdev dubbeldäckarbussar, något man normalt aldrig ser för Östgötatrafiken i den delen av Östergötland.
Nobina 4811 ser vi här på Järnvägsgatan i Mjölby med ankommande tur från Linköping på söndagen den 18 juni.
I Mantorp stod X61 214 uppställd spänningslös, något som är ovanligt, i synnerhet på huvudspår. Detta då det pågick arbeten lite varstans på linjen.
Transdev 6776 lämnar Mantorp station på väg mot Mjölby.
Nobina 4811 vid Mantorp station på väg mot Linköping.
Nobina 4807 passerar framför Sjögestad Motell mellan Vikingstad och Mantorp på väg mot Mjölby.
Här på denna sträckan av väg 636 mellan Sjögestad och Mantorp går det normalt ingen busslinje för Östgötatrafiken.
Nobina 4807 rullar in i Mjölby på Järnvägsgatan.
Den nya plattformen för spår 6 i Mjölby invigdes på eftermiddagen den 19 juni av b.la Östgötatrafiken.
Men redan på förmiddagen stannade SJ's norrgående snabbtåg och Snälltåget här pga att ett av banarbetena vid Kimstad drog ut på tiden.
Arbetet skulle varit klart på måndag morgon men blev inte klart förrän tisdag förmiddag varför man fick leda om alla fjärrtåg via Motala/Hallsberg till Stockholm.
Ett omlett Snälltåget 83940 (ord. 13940) från Malmö till Stockholm med 193 253 främst passerar strax norr om Skänninge, alltså inte på den normala sträckningen.
På andra hållet passerar Tågabs Rc3 1063 + Db 5070 med tåg 67661 från Kristinehamn till Trelleborg.
Sedan passerar tåg 10532 från Malmö till Stockholm också strax norr om Skänninge.
En sista bild från platsen på TX Logistiks omledningståg 52749 från Katrineholm till Mjölby (och vidare mot Trelleborg) med 185 408 främst.
TMX 1042 transporterar nylackade TMX 1021 vid Ervasteby norr om Motala som tåg 68683 från Örebro till Nässjö.
Snälltågets tåg 83931 från Stockholm till Malmö med 193 287 främst rullar genom Godegård där man bygger dubbelspår.
X2K 2043 passerar också genom Godegård med tåg 80536 (ord. tåg 536) från Malmö till Stockholm. Till vänster om tåget håller man på med dubbelspårsbygget.
482 048 med "Coop-tåget" 44257 från Bro till Malmö godsbangård rullar ut från Åsbro.
"SCA-pendeln", tåg 41432 från Skövde till Holmsund utanför Umeå passerar vid Östansjö strax söder om Hallsberg med 143 046 + 054 främst.
Så förflyttar vi oss åter till banan mellan Mjölby och Hallsberg och till Römossen som ligger på bansträckningen från Skymossen till Hallsbergs rangerbangård.
Här passerar Rc4 1251 med tåg 35118 från Malmö godsbangård till Hallsbergs rangerbangård.
Efter en stund passerar X2-tåg 79990 från Köpenhamn till Stockholm på samma plats vid Römossen.
Solen har gått ned bakom träden när Snälltågets tåg 9943 Stockholm-Malmö också passerar vid Römossen med 193 253 främst.
Samma Snälltåg en stund senare efter tågmöte vid Åsbro då det rullar ut från just Åsbro söderut.
Och på samma plats några minuter senare passerar tåg 87543 Stockholm-Malmö med X2 2016 främst.
Även SJ's EuroNight-tåg fick omledas denna vägen och här är det Rc6 1414 främst som passerar Toskekärr söder om Åsbro med tåg 50345 Stockholm-Malmö (och vidare mot Berlin).
Vid Toskekärr passerar senare tåg 60544 Köpenhamn-Stockholm med UB2XK 2531 främst.
Lite senare kommer Rc4 1311 med tåg 34166 från Malmö godsbangård till Hallsbergs rangerbangård. Tack för vinken!
Ett ordinarie resandetåg på linjen i form av X54 9057 passerar banvaktsstugan vid Stenkumla söder om Åsbro med tåg 8182 från Mjölby till Borlänge.
Här blir dubbelspåret från Runsala strax norr om Mariedamm enkelspår upp till Skymossen strax söder om Hallsberg där banorna delar sig in mot Hallsberg.
På denna plats kommer dubbelspåret om några år att förlängas vidare norrut förbi där jag står via en ny infart till Hallsberg.
I solnedgången passerar X2K 2031 främst i tåg 83657 från Stockholm till Malmö också vid Stenkumla där man kommer bygga dubbelspår i framtiden.
Vid Mariedamm har man kommit en bit med dubbelspårsbygget. Här var det tidigare en driftplats med tre spår och såg ut såhär i april 2020.
185 674 främst i tåg 54177 Katrineholm-Mjölby (och vidare därifrån mot Trelleborg) passerar vid Anderstorp mellan Jakobshyttan och Godegård.
Här pågår också dubbelspårsutbyggnad från Degerön norr om Godegård till Jakobshyttan.
En sista bild när ljuset försvunnit och det har blivit mörkt när ett två och en halv timme sent 23942 passerar en ny bro vid Anderstorp strax norr om Godegård.
I samband med dubbelspårsbygget så ersätts en plankorsning några meter bakom mig med denna nya bron för vägen över järnvägen.
Den 25 juni passerar BLS Rails Rc3 1055 + 1056 vid Strålsnäs söder om Mjölby som tåg 95589 från Hallsberg till Värnamo.
På morgonen den 26 juni står X61 216 inne vid den nya plattformen för spår 6 i Mjölby som nyss börjat användas, dock sporadiskt vid tillfället.
Senare samma dag ser vi Rc6 1420 släpa ett X2-sätt i Tranås som tåg 69720 från Malmö till Hagalund.
Och ännu senare den 26 juni passerar Y1S 1363 vid Hulterstad söder om Mjölby som tåg 41704 från Nässjö till Gävle.
Den 29 juni rullar tåg 542 från Köpenhamn till Stockholm in till nya plattformen vid spår 6 i Mjölby.
En bild från andra hållet på tåget som stannar till på det för de tågen mer ovanliga spåret.
Den sista bilden för månaden visar X61 044 som passerar genom Mantorp som tåg 98639 från Västerås Västra till Helsingborg den 30 juni.
Vagnen har varit utlånad till Västtrafik och rullat där med deras färger på sidorna men har nu återställts till originalskick.