Vi inleder denna mycket varma månaden här den 1 juni i Jönköping och på CFL's godståg 34846 från Jönköpings godsbangård till Göteborg Skandiahamnen.
Som synes är det CFL-målade Rc4 1140 som drar tåget som här passerar strax före Rocksjöns hållplats.
Samma dag var jag och en till ute och fotade längs Bohusbanans norra del från Uddevalla och norrut.
Här är vi vid Smedberg norr om Munkedal där linjen mot Lysekil viker av, som synes rätt övervuxen då inga tåg har kört här på ett par år.
Det blev ett par svängar åt Väst-Sverige denna månaden vilket kommer att märkas på denna sidan.
X11 3182 passerar Smedberg med tåg 13773 från Strömstad till Göteborg.
Stationsområdet i Dingle sett mot söder.
Så har vi kommit fram till Hällevadsholm där vi också ser vyn åt söder.
Och här åt norr med stationshuset mitt i bild.
Linjen strax söder om Rabbalshede vid Klev.
X12 3214 + 3218 passerar vid Klev med tåg 3758 från Göteborg till Strömstad.
Stationsområdet i Rabbalshede sett åt söder.
Bangården i Rabbalshede sett åt norr.
X53-3 3266 passerar vid Ledum norr om Rabbalshede med tåg 3771 från Strömstad till Göteborg.
Nuvarande hållplatsen i Överby.
X12 3218 + 3214 är påväg tillbaka söderut och passerar här vid Neanberg strax norr om Överby med tåg 3779 från Strömstad till Göteborg.
X52E-3 9087 passerar även den vid Neanberg med tåg 13294 från Göteborg via Trollhättan till Strömstad.
En sista bild från dagen från Strömstad på uppställda X52E-3 9074 framför stationshuset.
Den 4 juni runt kl 5 på morgonen passerar Hector Rails tåg 40970 från Malmö gbg till Hallsberg gbg förbi Mjölby med 441 002 främst.
Från den 15 juni sattes nya elbussar in på stadstrafikens stomlinjer 1, 2, 3 samt den nya linje 4 i Jönköping. Dessutom bytte man operatör från Keolis till Vy Buss.
Den 8 juni var jag i stan och fick några bilder före man satte in de nya bussarna och här ses Keolis 1583 på stomlinje 3 vid Östra Centrum.
En som är borta från stadstrafiken är Keolis 1512 som här också ses vid Östra Centrum den 8 juni.
Även dessa MAN-bussar är borta ur stadstrafiken och här ser vi Keolis 1410 på Södra Strandgatan.
Ännu en som är borta är Keolis 1534 som här kommer på stomlinje 1 och ses på Södra Strandgatan. Bakom den en förstärkning på linje 1 av en som också är borta.
På Hamnplansgatan kommer Keolis 1425 på linje 28 mot Ljungarum.
En sista bild från Jönköping blir på Keolis 1543 som svänger in på Hamnplansgatan påväg mot Råslätt.
Nästa morgon den 9 juni befinner jag mig vid Assberg mellan Skene och Kinna på Viskadalsbanan där X14 3241 ankommer med tåg 3828 från Varberg till Borås.
På vardagsmorgnar under vintertidtabellen fram till den 11 juni skedde ett tågmöte om dagen i Viskafors runt kl 07.40 mellan två persontåg.
Något annat planenligt möte i Viskafors äger inte rum under dagen och under sommaren sker inget sådant här. Nästa gång ett möte sker här så är banan upprustad med nytt spår och ny kontaktledningsanläggning.
Här ankommer X14 3225 till Viskafors samma morgon med tåg 3815 från Borås till Varberg på det mer ovanliga spår 2 där det inte åker så många tåg per dag, det är bara detta tåg som kör här.
Vagnen inväntar mötande tåg innan man kan fortsätta mot Varberg. Normalt sker tågmötena på Viskadalsbanan i Skene och Veddige.
X14 3224 ankommer en stund senare som "skoltåget" 3868 från Skene till Borås till normala spår 3 där normalt alla tåg kör.
Det blir möte mellan X14 3224 till höger och X14 3225 till vänster i Viskafors. Nästa gång ett tågmöte sker här så har som sagt bangården rustats upp.
Rc6 1342 avgår från Borås en stund senare som tåg 322 från Kalmar till Göteborg.
Förflyttning till Göteborg där det nu bara var några få dagar kvar för spårvagnarna att köra över den gamla Götaälvbron för ett par dagar senare körde den sista vagnen på bron som sedan började rivas.
Här är det en övningsvagn i form av M31 374 som just åkt över bron och kommit ned på Hisingen.
En blick rakt upp på den gamla bron. Biltrafiken förflyttades den 9 maj till den nya Hisingsbron som går till vänster om den gamla bron sett härifrån mot stan.
M31 364 ska strax köra upp på den gamla bron påväg mot Östra sjukhuset.
Här ses de båda broarna jämte varandra. Den gamla bron till höger håller i skrivande stund på att rivas.
Ännu en bild på de båda broarna jämte varandra.
Spårvägen på den nya bron kommer att kopplas in under sommaren 2021 så under hela sommaren är spårvägstrafiken avstängd över vattnet.
En av de nya elbussarna, Transdev 8333 ska strax köra upp på den ena av broarna påväg mot Bergsjön.
Sedan passar jag på att åka över den gamla bron en sista gång med en spårvagn och här ser vi Götaälvbron mot Hisingen.
Mitt på bron står den gamla brovaktsbyggnaden.
Nere vid Lilla Bommen så ser man vart den nya anslutningen till nya Hisingsbron kommer att gå.
Vid Drottningtorget höll man på att lägga in nya spår och växlar.
Förflyttning till Ed dit Västtrafik kör två dubbelturer med tåg M-F, den ena dubbelturen går vid lunchtid från Trollhättan och står i Ed ungefär en timme och den andra går på eftermiddag med retur morgonen därpå.
Här står X12 3217 i Ed redo att avgå som tåg 13235 mot Trollhättan framför stationshuset.
En bild från andra hållet med den gamla plattformsskylten jämte tåget.
Ännu en bild på vagnen som inväntar avgångstid mot Trollhättan.
Vy Buss 70235 avgår från Ed mot Åmål på linje 775.
X12 3217 är framme i Öxnered där jag hoppade av tåget som fortsätter mot Trollhättan.
X52 9038 + X52E-3 9089 ankommer Öxnered med tåg 13204 från Göteborg (Gamlestaden) till Vänersborg.
Samma vagnar inväntar avgångstid mot Gamlestaden i Göteborg som tåg 13207.
X12 3216 ankommer Vänersborg med tåg 3835 från Uddevalla till Herrljunga.
X14 3237 gör uppehåll i Aneby samma kväll med tåg 27636 från Nässjö till Tranås.
På kvällen den 10 juni passerar Rc4 1290 förbi Tranås med tåg 4611 från Hallsbergs rbg till Malmö Gbg.
DLL 3107 passerar förbi Mjölby med en mätvagn på släp på kvällen den 12 juni som tåg 71688 från Hultsfred till Linköping.
Rc6 1323 står uppställt i Norrköping den 14 juni.
Samma kväll står ogräsbekämpningståget med TMY 1105 i denna änden uppställd i Mantorp i väntan på att avgå mot Linköping och därifrån köra mot först Västervik och sedan Hultsfred.
Den 15 juni var jag och en till i Väst-Sverige för att fota lite längs Älvsborgs- och Viskadalsbanan som snart ska rustas upp med nytt spår och ny kontaktledning.
Här är vi vid Gärstorp strax norr om Fristad när tåg 3821 med X14 3225 passerar påväg från Uddevalla till Varberg.
På ungefär samma plats fast en stund senare passerar X12 3215 med tåg 3834 från Varberg till Herrljunga.
X14 3238 lämnar Viskafors som tåg 3836 från Varberg mot Uddevalla.
X14 3225 återigen fast denna gången vid Sundholmen mellan Horred och Björketorp när den är päväg tillbaka från Varberg som tåg 3842 mot Uddevalla.
Förflyttning till strax söder om Derome blickat mot söder på ett annakalnde tåg från en plankorsning. Som synes är banan i behov den kommande upprustningen som kommer att genomföras från hösten 2021.
Och tåget då, X14 3240 passerar här strax söder om Derome med tåg 3814 från Varberg till Uddevalla.
Strax norr om Varberg station byggs det för fullt inför den nya Varbergstunneln och den nya godsbangården bakom ryggen på mig.
Här en bild tagen åt hållet där godsbangården håller på att byggas upp.
Förflyttning till Tofta och ännu en bild från en plankorsning bort mot horisonten där ett tåg är på annalkande.
X12 3215 kommer då strax före hållplatsen i Tofta med tåg 3829 från Herrljunga till Varberg.
Och drygt en timme senare kommer tåg 3831 från Uddevalla till Varberg med X12 3219 här vid Östra Derome.
En liten avstickare till Värö längs Västkustbanan där T44 347 just kört in på spåret mot Värö bruk med en last vagnar.
X12 3219 ankommer till Veddige som tåg 3852 Varberg-Uddevalla och går in "på sidan" för att möta ett södergående tåg.
Det mötande tåget ankommer Veddige i form av X14 3229 i tåg 3833 från Herrljunga till Varberg.
Det blir tågmöte mellan de båda vagnarna.
Tågmötet sett ur en annan vinkel vid lastkajen där jag stod och tog första bilden i Veddige.
X14 3229 lämnar så Veddige mot Varberg och korsar här strax Kapmansvägen.
X14 3226 vid Sundholmen mellan Björketorp och Horred som tåg 3837 Uddevalla-Varberg.
X12 3219 kommer här vid Sävsjövik mellan Viskafors och Fritsla som tåg 3839 från Herrljunga till Skene (inte Varberg p.g.a banarbeten).
Vi är nu vid infarten till Borås där X12 3219 + X14 3226 ankommer som tåg 3872 från Varberg. X12 3219 har kopplats på först i Skene p.g.a banarbetet söder om Skene.
En sista bild blir från Älvsborgsbanan och vid Skogsryd strax norr om Borås där vi ser X14 3228 i tåg 3843 Herrljunga-Borås.
Den 17 juni rev tåg 3941 ned kontaktledningen vid Stjärnhov mellan Gnesta och Flen vilket resulterade i att tåget blev ståendes flera timmar där.
Senare på kvällen kommer här ett kraftigt försenat tåg 3941 vid Norrköping med 193 287 + 255 varav 255 var det som rev ned ledningen.
Ma 405 med en gul maskin på släp står och inväntar avgångstid från Motala som tåg 76315 från Åmål till Trelleborg den 18 juni. Termometern visade här över 30 grader varmt.
Samma eftermiddag i Norrköping står det Östgötapendlar på både spår 1, 2 och 3 p.g.a en trafikstörning. På spår 1 är det inte vanligt att dessa vagnar står.
X14 3230 passerar Norrköping samma dag som tjänstetåg 8679 från Västerås N till Nässjö.
X2-tåg 535 från Stockholm mot Malmö passerar vid Hulterstad söder om Mjölby den varma dagen 19 juni.
Denna dagen slogs det värmerekord i södra Sverige med 34,6 grader i Målilla. Här var det "inte lika varmt", utan det var "bara" runt 32-33 grader.
Ett Mälartåg bestående av en ER1-enhet närmar sig slutstation Stockholm C på kvällen den 19 juni under månens sken och med Stockholms stadshus till höger.
Nästa dag den 20 juni var jag kvar i Stockholm och fotade lite spårvagnar på linje 7 där man sedan december 2020 enbart kör med dessa nya A35-vagnar.
Här kommer A35 468 på Strandvägen påväg ut mot Djurgården och Skansen i den 30-gradiga sommarvärmen.
A35 470 kommer här på Strandvägen också den påväg mot Skansen.
A35 466 på Djurgårdsbron påväg mot Waldermarsudde.
A35 466 är påväg tillbaka mot T-centralen och kommer här strax före slingan vid Skansen.
En sista bild på spårvägen blir på A35 472 på Djurgårdsvägen strax efter hållplats Bellmansro vid Waldermarsudde.
X12 3222 ankommer Norrköping som tåg 2179 Västerås-Linköping den 24 juni. Någon dryg vecka senare togs dessa ur trafik här och trafikerar inte längre banan.
Den 27 juni började Snälltåget köra tåg direkt från Stockholm till Berlin via Danmark och vagnarna dit hänger med sist i tåg 3943 söderut samt 3940 norrut.
Här passerar tåg 3943 med 193 255 som dragkraft strax utanför Sya mellan Mantorp och Mjölby med Berlinvagnarna sist i tåget.
Den 28 juni var det premiär för X2U (X2 Upgrade) att rulla i passagerartrafik. Till en början på U har man bara bytt ut det maskinella, ej inredning eller exteriör.
Här rullar tåg 10423 Stockholm-Göteborg in till Borås med UB2XU 2514 främst. Anledningen till att det körde via Borås är p.g.a banarbeten i Göteborg.
Samma tågsätt lämnar Borås igen som tåg 80424 vidare mot Göteborg, nu med X2U 2035 främst.
Förflyttning till Göteborg där M31 363 ankommer sluthållplats Hjalmar Brantingsplatsen. P.g.a arbeten vid Hisingsbron där man ska koppla in den nya spårvägen så vände vagnarna vid vagnhallen i Ringön.
Linje 5e samt 6e ersatte vagnarna över bron och här är det Keolis 2244 som ankommer Hjalmar Brantingsplatsen.
UB2X 2514 på Göteborg C inför avgång som tåg 80439 (ann. 10440) mot Stockholm via Borås.
M33 494 på Stampgatan som linje 5 mot Nymånegatan (ändrad väg i samband med arbeten med Hisingsbron).
I samband med att Göteborg fyller 400 år så fick en vagn en foilering på sidan om just 400-årsfirandet och det är M31 334 som här kommer på Stampgatan.
Senare samma dag är jag i Skene längs Viskadalsbanan där T43 248 inväntar avgång som spärrfärd mot Horred.
Samma spärrfärd ses här i höjd med Sundholmen mellan Björketorp och Horred.
Här har man ankommit till Horred där man skulle växla in sig på ett stickspår för uppställning.
Tidigare skulle man ha kört som tåg hela vägen till Varberg men det blev inställt och istället kördes spärrfärd Skene-Horred.
Påväg in på stickspåret.
Framme vid stoppbocken.
Hela tågsättet är nu inne på stickspåret.
X12 3218 avgår från Horred som tåg 3891 från Uddevalla till Varberg.
Det s.k "Sandtåget" går mellan Halmstad och Limmared och kör via HNJ mellan Halmstad och Värnamo.
Här kommer tåg 60060 strax öster om Reftele med TMY 1111 som dragkraft samma kväll.
Samma tåg strax öster om Forsheda.
En sista bild från Mossle söder om Värnamo där tåget dyker upp framför sjön Vidöstern i bakgrunden.
X12 3221 som tåg 2160 från Linköping till Sala gör uppehåll i Norrköping den 30 juni.