Tobias bildsida - Bilder från juni 2018

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under juni månad 2018, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Observera att denna sidan uppdateras fortlöpande allt eftersom jag tar fler bilder och publicerar dessa.

Lite av det som dyker upp denna månad är:


Bildsida 2018 - Bilder från februari månad 2018
Bildsida 2018 - Bilder från mars månad 2018
Bildsida 2018 - Bilder från april månad 2018
Bildsida 2018 - Bilder från maj månad 2018
Av Tobias Jäderup


Inleder juni månad med en bild på ett godståg i Motala den 6 juni och det är Rc4 1145 + Rd2 1091 i tåg 45521 från Borlänge till Trelleborg.


Den 7 juni är jag i Väst-Sverige och här ser vi den till Västtrafik inlånade X61 045 från Skånetrafiken som ses vid Lundaliden utanför Borås i tåg 7337 från Göteborg mot just Borås.


Udda färgsättning i Borås senare samma förmiddag.


Vagnen står här i Borås nu ca två timmar innan den rullar tillbaka till Göteborg igen.


Och en bild från andra änden av plattformen.


Tågabs tåg 28781 med Rc3 1062 främst rullar in till Göteborg C samma förmiddag. Sist i tåget går en A2-vagn som ännu inte är ommålad från brun till Tågabs egna färgsättning.


Vagnen i fråga är alltså A2 5151 som tidigare varit museivagn (hör på den!) men som nu åter går i reguljär trafik i Tågabs tåg.


Railcares TMZ 1418 med ett makadamtåg rullar in till Rävlanda samma dag. Tåget är 25337 från Kållered/Sagsjön mot Borås och därifrån vidare som tåg 74749 mot Värnamo.
Tåget används för tonnagekörning på delen Borås-Värnamo som hastigheten i skrivande stund är sänkt till 40 km/h p.g.a akuta spårfel som nu är lagade.


X61 045 rullar in till Rävlanda med tåg 7352 från Borås till Göteborg.


Samma tåg har här anlänt till Hindås.


Tåget avgår igen från Hindås vidare mot Göteborg.


Stationshuset i Hindås.


Sandarna Transporter AB 44112 lämnar Hindås station på linje 611 från Mölnlycke mot Rävlanda.


Jag befinner mig nu på Hisingen i Göteborg där Hamnbanan om några år ska dras under Bratteråsberget i en lång tunnel med dubbelspår istället för som nu, enkelspår.
Här en bild tagen från Bratteråsgatan i riktning ut mot Skandiahamnen och Pölsebo. Här ska järnvägen inte gå sedan när den nya tunneln är i bruk.


Och här en bild åt andra hållet, dvs mot Göteborg och Kville. En bra bild över hur tunneln ska gå sen finns på denna länken.


Och här ser vi vyn uppifrån Bratteråsberget. Det nya dubbelspåret ska vika av åt vänster i bild åt mitt håll mellan de två närmsta broarna över järnvägen.


Järnvägen går idag på en bro över Säterigatan och i framtiden rivs bron när järnvägen istället går i ny tunnel som kommer att gå lite till höger om bron men då under mark.
Jag dokumenterade tunnels andra mynning borta efter kurvan i februari 2018 och det finns på den månadssidan för den som är intresserad.


Och en bild med tåg också! Rd2 1097 + 1088 är påväg från Skandiahamnen mot Karlstad med Storaboxar som tåg 66526.


Transdev 3901 är påväg mot Högsbohöjd när den kommer på Säterigatan.


Så förflyttar jag mig till Celciusgatan och fotar mot Göteborg och Kville. Det nya dubbelspåret viker av en bit här framme åt vänster åt mitt håll.


Och åt andra hållet, mot Skandiahamnen ser vi bron för Bratteråsgatan samt Bratteråsberget som jag fotade från innan.


Förlyttning ytterligare en gång till Nordviksgatan och här kommer det nya dubbelspåret att vika av åt höger bland träden.


Åt andra hållet kommer dubbelspåret att fortsätta.


Transdev 4120 lämnar just hållplatsen Nordviksgatan på linje 16 mot Eketrägatan.


Nu befinner jag mig vid Teknikgatan vid Lindholmen där Göteborgs första inomhushållplats finns längsmed elbusslinjen 55 som utgår härifrån.
Här är det Keolis 2039 som lämnar hållplatsen påväg mot Johanneberg.


Dags för Keolis 2034 att också köra in till inomhushållplatsen för att avgå tio minuter senare.


2039 ser vi återigen och denna gången på Forskningsgången.


Då är vi åter på Göteborg C och här inväntar X61 045 på sin nästa avgång som blir mot Vara.


Flera olika fordonstyper i olika färger.


Ytterligare en bild på X61 045 tagen åt andra hållet.


En stund senare har jag åkt till Alingsås och här ser vi tåget jag ankom dit med, tåg 3566 med X11 3207 + 3145 + 3183.


X61 045 ankommer till Alingsås med tåg 13308 mot Vara (egentligen Mariestad, men elfordon kan ju som bekant inte köra på Kinnekullebanan).


Ytterligare en bild på vagnen i Alingsås.


Vagnen gör ett uppehåll i Herrljunga för att invänta ett mötande tåg.


Så är vi framme i Vara där resenärer som ska vidare mot Lidköping/Mariestad får byta till Y31 1413 (en gammal smålänning) till vänster medan X61'an går i tjänstetåg mot Göteborg.


Y31 1413 avgår från Vara vidare mot Mariestad som tåg 13308 medan X61'an står kvar ett par minuter till.


Så avgår även X61 045 som tjänstetåg 93108 mot Göteborg via Öxnered/Trollhättan. Dagen därpå kördes vagnen till Västerås för ommålning till Västtrafiks färgsättning.


X14 3226 (en gammal Vättertågsvagn) ankommer Vara med tåg 3846 från Varberg mot Uddevalla.


Den vagnen hade fortfarande kvar gamla inredningen från när den gick i Vättertågstrafiken Nässjö-Falköping-Skövde men lär så småningom byggas om likt X14 3229 just har gjort.


Kvällslugnet råder i Vargön.


X12 3215 ankommer till Vargön som tåg 3843 mot Fristad (egentligen Borås men p.g.a elarbeten i Borås körde man enbart till Fristad).


I Grästorp var det möte med tåg 10468 (annonseras 10467) från Stockholm till Uddevalla bestående av X55 3344.


Rc4 1252 passerar Herrljunga en stund senare med oljetåget 66665 (9430 från Jönköpings godsbangård) vidare mot Kvillebangården till Göteborg.


X12 3218 ankommer Herrljunga med tåg 3852 från Varberg via Borås mot Uddevalla.


Så har X12 3215 till höger ankommit slutstationen Fristad och till vänster står X14 3225 som ankommit tidigare på kvällen.


För resenärer vidare mot Borås blev det byte till buss p.g.a som jag skrev ovan, elarbeten i Borås. Bussen tillhör Vårgårdabuss i just Vårgårda.


X61 302 i vändningen mellan tågen 18873 och 18880 i Tranås runt kl 23.45 på kvällen den 8 juni.


Den 9 juni gick den första transporten av de nya tunnelbanevagnar littera C30 till Stockholm från Trelleborg och dessförinnan med båt från Tyskland.
Här är det Tågab som sköter transporten med sin Rc2 1045 och i tåg 68524 från Trelleborg via Mjölby-Hallsberg-Örebro-Västerås mot Stockholm och Älvsjö.


Och en mer närbild på den nya C30-vagnen.


Ytterligare en bild på samma vagn.


En sista bild på C30 2305 lite mer från sidan och beklagar smutset på linsen till höger i bild.


Sent på natten den 10 juni runt kl 3.30 när jag just kommit med tåget till vänster så passerar denna transport förbi Mjölby. Det är D 432 med tåg 29076 från Ängelholm mot Gävle.


Sist i tåget gick ångkranen Ånge som varit i Ängelholm.


X2 2012 är just nu målad såhär efter en teckningstävling där barn fick skicka bidrag med bilder som skulle pryda en X2-driv och denna bilden blev vinnaren.
Här ser vi just X2 2012 som passerar Mjölby med tåg 505 från Stockholm mot Malmö den 10 juni.


Dubbla dieslar i Mjölby den 11 juni och det är DLL 3107 (fd. Tb-lok) till vänster och TMX 104 till höger som ska gå mot Nässjö.


Tågkrafts f.d rumänska lok CC1802 passerade Mjölby på kvällen den 11 juni som tåg 55086 från Nässjö mot Borlänge.


Ytterligare ett av Tågkrafts lok, nämligen Ra 988 stod även den i Mjölby på förmiddagen den 12 juni efter att ha kommit från b. la Katrineholm och Hallsberg.


Den 18 juni åkte jag och min flickvän iväg på en resa på ett par dagar där vi besökte Budapest, Bratislava, Wien och Prag.
Vi flög från Landvetter utanför Göteborg med ett av WizzAir's plan direkt till Budapest på eftermiddagen.


Ett av Ryanairs plan har just landat i Budapest efter att ha ankommit från Milano samma dag.


Vi besökte inte bara järnvägs- och spårvägsrelaterade saker utan en massa annat också men jag väljer att visa mestadelen av bilder på spårfordon som jag fick till.
Här ser vi en spårvagn i Budapest, det är vagn 1370 på linje 2 mot Jászai Mari tér utanför Ungerns palarmentsbyggnad mellan hållplatserna Kossuth Lajos tér och Országház, látogatóközpont.


Måste ju även visa en bild på själva parlamentsbyggnaden.


Vagn 1335 passerar senare på samma plats åt andra hållet, mot Közvágóhíd invid en liten damm som byggts upp framför parlamentsbyggnaden.


Och vagn 1328 var påväg mot Jászai Mari tér när den passerar på samma plats.


Förflyttning till Vigadó tér där spårvagnen stannar så man måste kliva över det andra spåret. Här är det vagn 1350 på en suddig bild som är påväg mot Közvágóhíd.


En av de längre vagnarna som används på linje 4 och 6, vagn 2020 inväntar avgångstid från hållplatsen Oktogon påväg mot Széll Kálmán tér.


Det har blivit en ny dag, det är tisdag den 19 juni och detta tåget inväntar avgång mot Monor från stationen Budapest Nyugati.


431 183 ankommer Budapest Nyugati från Nyíregyháza och till vänster ses tåget vi åkte vidare norrut med.


Påväg mot Bratislava i Slovakien passerar vi stationen Štúrovo där loket 242 559-3 står uppställt.


En plattformsbild tagen i Štúrovo.


Så har vi kommit fram till Bratislava i vilket vi la ett stopp för att kunna få ett par bilder på b. la spårvagnar i stan och även att se vad stan hade att erbjuda.


ÖBB's 2016 024 ska strax dra ett tåg mot Wien från Bratislava Hlavná Stanica.


Det finns ett par typer av spårvagnar i Bratislava och en av dessa är de nyare vagnarna av typen Skoda 30T ForCity Plus som här ankommer hållplatsen Nám. Franza Liszta.


Vi är nu inne i stan och ser två Tatravagnar, vagn 7943 + 7944 ankomma hållplatsen Poštová, Martinus påväg mot Dubravka.


Vagn 7905 + 7906 ankommer också samma hållplats en stund senare.


Tatravagn av typ Tatra T3, vagn 7841 främst lämnar Poštová, Martinus påväg mot Dubravka.


Vagn 7951 främst ankommer strax till Poštová, Martinus påväg mot Raca.


Vagn 7511 vid hållplatsen Šafárikovo nám. påväg mot järnvägsstationen Hlavná Stanica.


Sedan förflyttar vi oss till Nationalteatern som syns mitt i bild där vagn 7935 + 7936 passerar förbi påväg mot ändhållplatsen Ruzinov.


Vagn 7953 möter 7937 mellan hållplatserna Poštová, Martinus och Vysoká, Tchibo Outlet.


En sista spårvagnsbild från Bratislava blir denna tagen vid järnvägsstationen Hlavná Stanica. Vi ser vagnarna 7526, 7134 samt 7503 stå uppställda inför nästa tur.


362 014-3 ska precis dra tåg 2053 mot Leopoldov från Bratislava Hlavná Stanica.


Sedan ankommer RegioJet med 386 201-8 främst till Bratislava med tåg från Prag.


Ett par dieselmotorvagnar från RegioJet stod uppställda på stationsområdet i Bratislava.


En sista bild från Bratislava blir på tåg 2525 mot Wien med ÖBB 2016 020 som vi åkte med.


Vi har ankommit till Wien i Österrike och här ser vi ett av pendeltågen inne i stan som här kallas Cityjet, 4746 024 som ankommer Wien Hbf påväg mot Gänserndorf.


En av spårvagnarna i Wien, en äldre SGP av typ E2, här vagn 4090 som kommer på Rennweg efter hållplatsen Kleistgasse påväg mot Börse.


Och här ankommer vagn 4088 till just hållplatsen Kleistgasse också den påväg mot Börse.


Vagn 4029 + 1429 svänger just in på Kärntner Ring och till hållplatsen Oper, Karlsplatz på linje 1 mot Prater Hauptallee.


En bild på hur hållplatsskyltarna ser ut i Wien.


M/S Twin City Liner 1 kommer här på Donau i centrala Wien påväg från Bratislava hit invid Schwedenplatz.


Ytterligare en vagnstyp som används i Wien är dessa Siemens ULF-B byggda runt 2000 och här är det vagn 646 som ankommer Julius-Raab-Platz påväg mot Prater Hauptallee.


Vi är vid Paulanergasse där vi ser en spårvagn från WLB, Wiener Lokalbahnen som kör på spårvägen genom stan ut till förorterna där trafiken istället går på järnväg.
Man kör på sträckan mellan Wien Oper och Baden och här det vagn 112 + 414 som är påväg mot Wien Oper.


Vagn 764 gör uppehåll vid hållplatsen Schwarzenbergplatz senare på kvällen.


Det är ny dag och jag befinner mig strax utanför Rennwegs järnvägsstation och vi ser här ett av CityShuffle-tågen strax gå ner i tunneln bakom mig med manövervagnen 86-33 023-1 främst.


Westbahn kör även ett par tåg i området och här är det 4110 013-8 som är påväg från Wien Praterstern mot Salzburg.


Kort därefter kommer ett av S-bahntågen från Siemens, nämligen 4746 025 påväg mot Meidling på linje S1.


Så ett äldre S-bahntåg, nämligen 4020 229-3 påväg mot Mödling.


Sist i tåget gick den äldre målade vagnen 4020 320-0.


Åt andra hållet kommer strax 4020 260-3 påväg mot Korneuburg.


4020 256-1 passerar här invid Leberstraße på linje S7 mot Floridsdorf.


Vagn 4084 ankommer hållplatsen Litfaßstraße påväg mot Börse på linje 71.


Och en sista bild från Wien för denna gången innan vi fortsatte mot Tjeckien, och den är från Wien Hbf på 4124 019-3 påväg mot Bruck/Leitha.


Nu har vi åkt över gränsen till Tjeckien och kommit till Brno där vi gör ett litet nedslag. Här ett tåg med en 854-motorvagn i CD's gamla röda målning.


Spårvagnar har man också i Brno, här en Skoda 03T6 Anitra som vagn 1821 påväg mot Sluzebni Jizda på gatan Benešova.


En Tatra T3G, vagn 1645 vid hållplatsen Hlavní nádraží på linje 9 påväg mot Certova rokle.


En Vario LFR.E, vagn 1554 på linje 10 mot Svermova ankommer strax järnvägsstationen.


Så en Tatra KT8D5N som vagn 1732 med mittdel på linje 4 mot Uvoz som närmar sig Hlavní nádraží.


Så kommer ytterligare en Tatra T3G som vagn 1655 på linje 2 mot Modrice och som närmar sig järnvägsstationen.


242 261-6 ankommer Brno hlavní nádraží med tåg 4749 från Skalice Nad Svitavou mot Sokolnice-Telnice.


242 217-8 ska precis avgå med tåg 4750 mot Skalice Nad Svitavou.


Så ankommer vårt tåg vidare mot Prag och det är EC 276 som kommit från Budapest via Bratislava med loket 380 020-8.


En motorvagn från RegioNova, 814 216-8 inväntar avgångstiden som tåg 2021 mot Dobris från Praha (Prag) Hlavní nádraží samma kväll.


Spårvagnarna i Prag är mestadelen av antingen dessa Tatra T3R.P eller de nyare Skodavagnarna. Här ser vi vagn 8367 främst på gatan Spálená påväg mot Nádraží Hostivar.


Vagn 8362 som enkelvagn på samma gata på linje 2 mot Nádraží Branik.


Här en modernare Skodavagn av typ Škoda 15T ForCity Alfa Praha och här är det vagn 9321 som gör uppehåll vid Malostranské námestí påväg mot Nádraží Hostivar.


Vid samma hållplats några minuter senare gör även vagn 8502 med okänd vagn bakom uppehåll påväg mot Nádraží Strasnice.


Många är det som vandrar över den gamla Karlsbron över Moldau, så även denna kvällen.


Det går även vagnar av typen Škoda 14T Elektra och här är det vagn 9168 som gör uppehåll vid Karlovy lázne påväg mot Sídlište Modrany.


Ny dag och det är den 21 juni och vi ser en enkelvagn, vagn 8427 på gatan Badeniho strax vid hållplatsen Chotkovy sady.


Utsikt mot delar av Prag från Pragborgen, ett befästat slott uppe på ett berg.


Två reklammålade Tatravagnar nr 8169 + 8170 kommer nedför backen på Chotkova påväg mot Nádraží Strasnice.


Några minuter senare i samma kurva ser vi vagnarna 8522 + 8523 i samma backe påväg mot Sídlište Barrandov.


Strax före Malostranské námestí kommer här vagn 7234 på linje 23 mot Vinohrady Zvonarka.


Några minuter senare på samma plats kommer vagn 8482 ut vid enkelspåret under ett hus strax före Malostranské námestí.


Vi förflyttar oss nu till bergbanan som går upp längsmed Petrinkullen och till hållplatsen längst upp, Petrín där vagn 2 just har ankommit.


Utsikt från Petrinkullen ned mot centrala Prag.


Den mellersta hållplatsen på mitten av bergbanan som heter Nebozizek och här blickar vi nedåt.


Vagn 1 ankommer strax Nebozizek påväg ned mot Újezd. Banan har två vagnar som kör på vajrar fram och tillbaka upp och ned.


Så ankommer vagn 2 till Nebozizek påväg upp mot Petrín.


Vagn 2 har just avgått från Petrín påväg ned mot Újezd.


Nu är vi åter påväg nedför backen och möter vagn 1 på enda mötesplatsen i mitten av banan.


Vagn 9349 ser vi här på bron över järnvägen på vägen Na Zlíchove i de södra förorterna till Prag.


810 449-9 passerar här under bron för Krížová strax efter stationen Praha-Smichov med tåg 25918 från Praha Hlavní nádraží påväg mot Rudna U Prahy.


Det finns spårvagnar målade i en annan design än de övriga och två av dessa ses här med vagn 8266 främst påväg mot Ústrední dílny DP som här ankommer hållplatsen Lihovar.


Vagn 8722 + 8734 väntar på att vagn 9334 ska köra förbi så man kan svänga ut på Spálená från Lazarská påväg mot Sídliste Barrandov.


En sväng till Praha Hlavní nádraží och vi ser 362 174-5 främst i tåg 989 mot Brno Hlavní nádraží.


Pendeltågen runt Pragområdet kallas för "CityElefant" och här står ett sånt tågsätt med 471 012-5 inne på Praha Hlavní nádraží.


RegioJet kör konkurrerande trafik mot CD (det statliga järnvägsbolaget) i både Tjeckien och Slovakien och här står ett sånt tågsätt med 386 202-6 inne på stationen.


Det var en fin kväll längs Moldau i Prag.


En annorlunda klocka invid hållplatsen Výton.


Vagn 8432 främst vid hållplatsen Výton på linje 17 mot Kobylisy.


Det är ny dag och vår sista i Prag då ett tunnelbanetåg på linje C mot Letany ankommer I.P. Pavlova.


En CityElefant, 471 048-9 ankommer Praha Hlavní nádraží.


Arriva kör också tåg i Tjeckien och här är det 945 001-6 som avgår med ett tåg från Praha Hlavní nádraží.


361 109-2 i äldre målning och med vagnar också i äldre målning ankommer Praha Hlavní nádraží med tåg 522 från Vsetin.


Ett annat privat bolag som kör konkurrerande trafik i Tjeckien är Leo Express som med sin Stadlermotorvagn 480 002 ankommer Prag med tåg 1352 från Staré Mesto.


Ytterligare en bild på 480-vagnen vid Praha Hlavní nádraží och det är också den sista bilden från Prag.


Så hoppar vi över till den 23 juni och vid Hulterstad strax söder om Mjölby där X61 205 är påväg mot Tranås som tåg 18825.


Efter en stund kommer X2-tåg 527 från Stockholm mot Malmö som är foilerad för Fotbolls-VM som när detta skrivs just spelas.


Ytterligare en bild på hela tåget på samma plats.


Och en närbild på X2 2016 som tillsammans med UA2 2886 bakom är folierad i denna målningen.


Den 25 juni gick så transporten av den första ER1-motorvagnen genom Sverige, denna typ ska levereras till MÄLAB (Mälartåg AB) för trafiken i Mälardalsregionen.
Här är det 241 008 som drar tåget vid Graversfors norr om Åby/Norrköping påväg upp till Katrineholm där det ställdes upp för ett tag innan det fortsatte vidare.


En närbild på ER1 001 som gick med i transporten upp.


Under sommaren 2018 (även 2019 samt 2020) renoveras den s.k "Getingmidjan" mellan Stockholm Central och Stockholm Södra varför fjärrtågen får vända vid Stockholm Södra.
Här ser vi X55 3354 som just ankommit till slutstation Stockholm Södra med tåg 20512 från Jönköping den 27 juni.


MTR Express utgår också från Stockholm södra och här är det tåg 96907 som väntar på avgångstiden.


Denna skyltning är annars lite ovanlig på Stockholm Södra där det normalt enbart stannar pendeltåg.


Man kan ju säga att det är tydligt skyltat under avstängningen nu om hur man ska ta sig vidare till pendeltågen.


Så har X2-tåg 20522 ankommit till slutstation Stockholm Södra.


Här står vi på Stockholm Central och blickar söderut på arbetena över "Getingmidjan".


TMY 1111 skötte lite av transporterna för arbetsfordonen under arbetet.


Samtliga spår har stängts av genom dessa provisoriskt uppsatta "stoppbockar" och här ser vi X40 3302 stå uppställd bakom denna påväg mot Göteborg via Västerås.


Den 27 juni visades MÄLAB's nya Dostomotorvagn ER1 001 på Stockholm Central och den visningen var riktigt populär.


En detaljbild av motorvagnen.


Och en bild framifrån på vagnen med strålkastarna tända.


En bild från andra sidan plattformen där vi ser tåget framifrån från plattformssidan.


Interiör från ovanvåningen på ER1-motorvagnen.


Detaljbild över stolarna i vagnen.


Såhär ser trapporna upp till övervåningen ut.


Och såhär ser det ut i förarhytten på motorvagnen.


Ytterligare en bild från förarhytten.


Och en bild från nedervåningen i en del av vagnen.


En sista interiörbild blir från tjänstekupén ombord.


Den s.k "Örebrosläpan" som kommit från CV (centralverkstaden) i Örebro och är påväg mot Hagalund. Detta kan man väl ändå kalla för ett riktigt loktåg?


Från andra änden på tåg 81112 som snart avgår mot Hagalund. Loken var Rc6 1372 + 1414 + 1344 + 1355 och mitt i tåget gick även B11 5490.


Förflyttning till Spånga där vi först ser tåg 790 mot Västerås draget av Rc6 1402.


Sedan kommer transporten med ER1-vagnen draget av 243 115 i tåg 41062 mot Västerås och Tillberga.


ER1-vagnen som tidigare visades på Stockholm C går med mitt i tåget.


Ett snabbesök vid Slussen hanns också med och här har man byggt en ny provisorisk bussterminal under dess att Slussen byggs om.


Två bussar av samma modell men med olika färger! Keolis 6446 är påväg att backa ut från sin gate för att avgå mot Idalen medan Keolis 6418 är påväg mot Mölnvik.


Den nya terminalen sedd ovanifrån, från gångbron över terminalen.


Stadsgårdsleden går numera som en smal gata utanför bussterminalen.


Här innanför låg tidigare Slussens gamla bussterminal.


En buss från Nettbuss Travel AB, Bus4You står och inväntar avgång från Cityterminalen påväg mot Linköping.


Alldeles nylevererad står denna buss från Merresor AB som "Båtbussarna" påväg mot Viking Lines terminal vid Stadsgårdskajen.


M97 68 i vackert kvällsljus i Norrköping påväg mot Norr tull (inte Vidablick p.g.a spårarbeten) vid Resecentrum i Norrköping samma kväll.


Nästa dag den 28 juni var jag och min flickvän iväg på en resa till Gotland över dagen och vi åkte då från Västervik vilket är en relativt ny destination för båtarna från Gotland.
Här är det en SF700, HSC Gotlandia som inväntar avgång från Lucernahamnen i Västervik på morgonen.


Vi åker ut genom Västerviks skärgård i vackert morgonljus.


I Visby hamn så ligger M/S Gute inne och inväntar nästa uppdrag.


Längst ut vid kryssningsfartygspiren så ligger M/S Hamburg inne denna dagen.


Det är rätt vackert här i utkanten av Visby.


Gotlandsbuss (Stenbergs buss) EGU 610 som linje 10 från Klintehamn till Visby passerar vid Runne utanför Västergarn.


Så långt söderut man kommer på Gotland vid Hoburg.


Här är vi vid samma plats fast uppe på berget.


En grusväg som leder ner mot havet.


Perssons Buss AB Vi3 ser vi här på Färjeleden nära färjeterminalen.


Tre fartyg som låg inne i hamnen i Visby. Längst till vänster är det M/S Gute, M/S Gann och M/S Sigrid.


SliteExpressen är ett nytt alternativ att åka mellan Slite och Visby denna sommar och här ser vi bussen som används vid bussterminalen nära färjeterminalen i Visby.


Tillbaka där vi började dagen igen vid färjeterminalen i Västervik och med samma båt.


Den sista bilden för denna månaden blir på Söne Trafik 750 som inväntar avgång från färjeterminalen påväg mot Resecentrum. Denna linjen körs endast hit ut i anslutning till färjans avgång och ankomst.


tobben_90@hotmail.com